Uitlezen R850RT

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Nout
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Meedhuizen

Uitlezen R850RT

Ongelezen bericht door Nout »

Ik lees dat je de R zelf uit kan lezen met een ledje en wat weerstanden.
Weet iemand daar documentatie van te vinden? Wat moet ik aan elkaar solderen, hoe ga ik er mee te werk, en wat betekenen de code's?
Ben zeer benieuwd!

Ik gok zo dat op de diagnose plug ook 12v staat, en dan zou de led die ik voor de hall gever heb gebruikt ook voor de diagnose goed moeten zijn.
Bkijven de rest van de vragen nog over .... :D
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Uitlezen R850RT

Ongelezen bericht door Isaac »

Onder de buddy op het achterspatbord zit een 3 polige platte plug. Op deze plug kan je de motronic en de abs storingen uit lezen.
De + aansluiting van de led (met een serie weerstand) op de plus aansluiten van de motor en met de - aansluiting van de led kan je op de middelste aansluiting de abs en op een van de buitenste de motronic "uitlezen" middels het tellen van de aantal pulsen.
Als je op internet zoekt dan sluiten ze de led aan naar massa. Dat kan ook maar wij tellen gemakkelijker het aantal keren dat de led aan gaat dan dat de led uit gaat. In de voorgestelde aansluiting dus het aantal keren dat deze aan gaat. Het bestaat steeds uit een serie pulsen en een pauze.
De bijbehorende storing moet ik even opzoeken en moet even later op de ochtend. Let er wel op dat als je de abs uitleest deze, omdat de test nog niet is uitgevoerd, een sensor fout aan geeft.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Uitlezen R850RT

Ongelezen bericht door Isaac »

De sstorings codes (ABS pen 2)

* 1. front pressure modulator
* 2. rear pressure modulator
* 3. front wheel speed sensor
* 4. rear wheel speed sensor
* 5. battery voltage too low
* 6. ABS relay
* 7. ABS control unit
* 8. sensor gap front or rear, or other outsude influence
* 9. <unknown, but seems to exist>
* 16. reportedly "Failed plunger test" (also seems to be persistent)

en voor de motronic (pen 1)

4444 Geen fouten in geheugen
4445 CO2 potentiometer
1122 Hall sensor 1
1133 Hall sensor 2
1215 TPS sensor
1223 Olie temperatuur sensor
1224 Lucht temperatuur sensor
2341 Lambda sensor op regel limiet
2342 Lambda sensor waarde ongeldig
2343 Mengsel verhouding op limiet
2344 Lambda sensor kortgesloten naar massa (-)
2345 Lambda sensor kortgesloten naar 12V
0000 Geen verdere fouten opgeslagen
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Uitlezen R850RT

Ongelezen bericht door QuickFix »

Isaac schreef: 02 sep 2022, 15:12De sstorings codes (ABS pen 2)
[...]
en voor de motronic (pen 1)

4444 Geen fouten in geheugen
[...]
0000 Geen verdere fouten opgeslagen
Ik heb geen 1100 meer, maar ben toch benieuwd hoe je dit dan moet tellen.

De ABS begrijp ik: LED (met voorschakelweerstand) aansluiten en het aantal pulsen tellen, maar hoe zit dat dan bij de Motronic?
Moet je dan bijna vier-en-een-half duizend ononderbroken pulsen tellen voordat je weet dat er geen fouten in het geheugen zitten?

Of is het puls-puls-puls-puls-PAUZE-puls-puls-puls-puls-PAUZE-puls-puls-puls-puls-PAUZE-puls-puls-puls-puls (-lange PAUZE)?
Maar hoe zit het dan met code 0000? :$

Gewoon nieuwsgierig. ;)
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
Nout
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Meedhuizen

Re: Uitlezen R850RT

Ongelezen bericht door Nout »

Zo werkt het inderdaad, en tussen de cijfers zijn de pauzes langer.

Ik weet alleen nog niet hoe je het signaal start of stopt.

Dankzij Isaac weet ik nu wel wat waar op aangesloten moet worden!

Misschien kan ik vanavond even wat proberen.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Uitlezen R850RT

Ongelezen bericht door Isaac »

De ABS reset de sensor metingen automatisch als deze de starttest heeft gehad (stukje optrekken totdat de klik-klak geweest is) en de andere storingen blijven er in staan totdat deze via de reset procedure er weer uit gehaald wordt.
De motronic slaat zijn foutmeldingen op en is direct uit te lezen als het contact aan gezet wordt. bij 0000 knippert de led dus niet.
Omdat er meerdere storingen in kunnen zitten geeft deze de storingen achter elkaar aan. Het is wel zo dat afhankelijk van de kleurplug er wel of niet een lambda aanwezig is of dat deze een potmeter heeft. Er is bij de oudere BMW dus eigenlijk niet veel informatie te halen uit de elektronica maar het kan zeker helpen om een klacht te vinden. Zeker bij ABS storingen weet je waar je moet zijn en de ervaring is dat deze voor 95% van de storingen ook klopt. Bij de motronic heb ik tot nu toe uitsluitend storingen gezien die beginnen met een 1xxx of 4444. Om de meting van de motronic te starten pen 1 even met massa verbinden. De led, omdat deze aan de plus hangt, gaat dan continue aan. Daarna is het een kwestie van tellen. Als je de hall-sensoren wilt uitsluiten dan moet de motor even gestart worden zodat de motronic deze kan "zien".
Gebruikersavatar
Nout
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Meedhuizen

Re: Uitlezen R850RT

Ongelezen bericht door Nout »

Duidelijk verhaal weer Isaac! _004
1 vraag ... hoe herken ik pen 1? Als ik de stekker ondersteboven heb ......
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Uitlezen R850RT

Ongelezen bericht door Isaac »

Voor de juiste pen volgorde moest ik ook weer even kijken. Ik lees zelden de motronic uit en vaker de ABS. Die zit gewoon in het midden. De 3e aansluiting is voor het uitlezen/afstellen van de TPS.
De kleur volgeorde is:
pen 1 = bruin, deze levert dus de motronic fout codes
pen 2 = bruin/blauw, deze levert de ABS fout code.
pen 3 = groen, is voor de TPS calibratie (moet met een voltmeter gelezen worden)

De aansluiting is gemaakt om aangesloten te worden op een test kastje wat zijn eigen voeding heeft..
Hierop zitten dan ook de reset knopjes en wordt door het kastje de pulsen geteld en voor de gebruiker zichtbaar gemaakt als een fout nummer.

Ik vond een voorbeeld van de MCU puls.
standaard puls.gif
Door de led tussen + plus aan te sluiten en pen 1 heb je dus een aan puls die je kan tellen. Werkt een stuk prettiger.
Dit voorbeeld staat dus op z'n kop getekend.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”