Gezocht! R1250 RT rijders met radio en/of GPS en TFT scherm

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Gezocht! R1250 RT rijders met radio en/of GPS en TFT scherm

Ongelezen bericht door ErikS »

Sinds kort rijd ik met een nieuwe BMW R1250RT met TFT scherm. Deze is o.a. voorzien van BMW navigatie en een radio.
Met beiden zijn er de nodige problemen of onduidelijkheden. Om te vergelijken en te beoordelen of het enkel bij mijn motorfiets is of ook bij anderen zou ik graag in contact komen met andere rijders van dit model en type BMW.
Het gaat dus om het model R1250 RT, voorzien van een TFT scherm die ook de BMW radio optie hebben en de Navigatie van BMW.
Laatst gewijzigd door ErikS op 17 sep 2022, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
annehup
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mar 2017, 10:34
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Kerkwijk

Re: Gezocht! R1250 RT rijders met radio en GPS en TFT scherm

Ongelezen bericht door annehup »

ik heb een R1250RT, eind 2020 maar wel nieuwste model.
ik heb wel TFT scherm, maar geen radio
laatste sftw versie is dacht ik v013-012-050
bluetooth gaat goed (koppeling helm en telefoon, bellen, muziek)
navigeren gaat matig. regelmatig valt de wifi weg, soms "bevriest" het navi deel binnen het TFT scherm
alles gekoppeld met volgorde en instellingen die op facebook voorbij zijn gekomen.
praktijk, meeste ritten of met waze of met scenic, want met BMW nav ben ik teveel technisch aan het werk binnen een rit
Gebruikersavatar
Stefr100
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 dec 2015, 14:14
Type: R1250RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Roeselare

Re: Gezocht! R1250 RT rijders met radio en GPS en TFT scherm

Ongelezen bericht door Stefr100 »

Ja, ik rij ook met een ‘21 R1250RT, weliswaar zonder radio, maar met de nodige wifi connectieproblemen (met mn iPhone 11 pro).
Ben hiervoor al hele tijd in contact met de BMW service (Steffen Kraft, via de BMW connected app service), maar geen vooruitgang.
Heb nu nog de -40 TFT software, moet binnenkort op onderhoud en laat dan de -50 installeren.
R100RT '82 - R1100RT '96 - R1200RT '05 - R1200RT LC '15 - R1250RT ‘21
R71 ‘38 + R75/5 ‘72 + R90S ‘74 + R100S '76
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Gezocht! R1250 RT rijders met radio en GPS en TFT scherm

Ongelezen bericht door ErikS »

Heren, bedankt voor de reactie.
Ik lees dat jullie zo ongeveer dezelfde problemen hebben al ik ze ervaar. Ook ik heb via de dealer dit bij BMW aangekaart. Ik heb de motor nu een paar weken en deze is van de laatste software voorzien. Dit is bij de 1000 km beurt gedaan. Helaas heeft dit m.b.t. de navigatie niet veel opgelost.
Dan een andere vraag; hebben jullie ergens een (goede) handleiding gevonden hoe de navigatie precies werk; hoe je routes in kunt stellen, en hoe je zaken kunt verwijderen, etc. etc. ?

Jammer dat jullie de radio niet hebben, want daar heb ik ook wat vragen over waar ik geen antwoord voor kan vinden in de handleiding.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
Tieflaar
Berichten: 83
Lid geworden op: 31 jan 2022, 09:31
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Re: Gezocht! R1250 RT rijders met radio en GPS en TFT scherm

Ongelezen bericht door Tieflaar »

ErikS schreef: 17 sep 2022, 07:20 hoe je routes in kunt stellen, en hoe je zaken kunt verwijderen, etc. etc. ?
Wat bedoel je met het instellen van routes?
En welke zaken wil je verwijderen?

Ik gebruik zelf een iPhone 13 en denk dat ik redelijk bedreven ben in het bedienen van Connected icm het TFT scherm.
Heb niet eerder gereageerd omdat je reacties wilde van mensen met een radio en die heb ik niet.
Grrrroet, Jack
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Gezocht! R1250 RT rijders met radio en/of GPS en TFT scherm

Ongelezen bericht door ErikS »

Ik heb de titel inmiddels aangepast in en/of.
Erik S schreef:Wat bedoel je met het instellen van routes?
En welke zaken wil je verwijderen?
Ik bedoel hiermee dus hoe maak ik een route op de telefoon met enkel de BMW app? is dit mogelijk? En hoe maak ik de favorieten in de app?
IK ben bedreven in de Garmin en de Navigator, maar met de software in de app lukt me het nog niet echt. Voor mijn gevoel is de Garmin intuïtief in tegenstelling tot de app.
Waarom zie ik wel een route in de App maar op het TFT scherm vervolgens niet; Hoe kan ik een route met een gelijk begin en een einde (van een aantal kilometers) maken?

Kortom, ik heb nog al wat vragen waar ik zo nog geen antwoord op kan vinden!
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
Tieflaar
Berichten: 83
Lid geworden op: 31 jan 2022, 09:31
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Re: Gezocht! R1250 RT rijders met radio en/of GPS en TFT scherm

Ongelezen bericht door Tieflaar »

Ik vond zelf het maken van routes op de Garmin of de BMW Nav niet heel prettig gaan.
Met de Connected app kun je ook routes maken. Maar dat gaat niet veel makkelijker of moeilijker.

De meeste simpele manier om in de Connected app een route te maken is als volgt:

1: Ga in de app naar de kaart
2: Type de gewenste bestemming in het zoekscherm
3: Pas de gewenste route instelling aan (Snel, Kort, Efficient of Bochtig)
4: Klik start.

5: Als je de bestemming hebt gevonden kun je die ook aan jouw favorieten toevoegen door op het sterretje te klikken

IMG_1283.jpg

Als je eenmaal op start gerukt heb kun je ook de route verder aanpassen door op het potloodje te klikken en dan de aanwijzingen het volgende menu te volgen. Hier kun je routepunten ook verslepen.

IMG_1284.jpg
Zelf gebruik ik deze functie zelden.
Als ik onderweg een route wil maken gebruik ik MyRouteApp. Het fijne van deze app is dat je gemaakte of opgeslagen route direct in de Connected App kunt openen.

Je ziet de routes inderdaad niet in het TFT scherm. Geen idee waarom BMW daarvoor gekozen heeft
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Grrrroet, Jack
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Gezocht! R1250 RT rijders met radio en/of GPS en TFT scherm

Ongelezen bericht door ErikS »

Kijk, hier heb ik tenminste wat aan.
Jack, bedankt voor de heldere info. En ik zal me eens gaan verdiepen in MRA.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
Tieflaar
Berichten: 83
Lid geworden op: 31 jan 2022, 09:31
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Re: Gezocht! R1250 RT rijders met radio en/of GPS en TFT scherm

Ongelezen bericht door Tieflaar »

En dan ga ik er even van uit dat je het route menu kent.
Zo niet dan kan ik daar ook wel een toelichting voor maken.

1: Route menu
2: Gereden routes
3: Geïmporteerde routes

IMG_1286.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Grrrroet, Jack
Gebruikersavatar
Tieflaar
Berichten: 83
Lid geworden op: 31 jan 2022, 09:31
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Re: Gezocht! R1250 RT rijders met radio en/of GPS en TFT scherm

Ongelezen bericht door Tieflaar »

ErikS schreef: 17 sep 2022, 14:13 En ik zal me eens gaan verdiepen in MRA.
Die hebben dan weer wel een heel uitgebreid support gedeelte met veel handleidingen. (In het Nederlands)
En een zeer actief forum. (Voor geregistreerde gebruikers)

IMG_1287.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Grrrroet, Jack
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Gezocht! R1250 RT rijders met radio en/of GPS en TFT scherm

Ongelezen bericht door ErikS »

Ik heb inmiddels een "gold" account dus dat moet allemaal goed komen. Alleen de factor "tijd".
En soms is het makkelijker als iemand het uitlegt!
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
Tieflaar
Berichten: 83
Lid geworden op: 31 jan 2022, 09:31
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Re: Gezocht! R1250 RT rijders met radio en/of GPS en TFT scherm

Ongelezen bericht door Tieflaar »

Als het gaat om de TFT en Connected dan zal ik hier proberen te helpen.
Maurik ben niet alwetend Big RT Smile

Wat betreft MyRouteApp hoop ik je daar op het forum te zien met je vragen.
Daar ben ik ook actief. Maar er zijn veel meer helpers.
Grrrroet, Jack
GreyFox
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mei 2021, 16:49
Type: R1250RT
Bijz: Triple Black 2022 als demo met 2023 opties
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: BREDA

Re: Gezocht! R1250 RT rijders met radio en GPS en TFT scherm

Ongelezen bericht door GreyFox »

Stefr100 schreef: 16 sep 2022, 20:17 Ja, ik rij ook met een ‘21 R1250RT, weliswaar zonder radio, maar met de nodige wifi connectieproblemen (met mn iPhone 11 pro).
Ben hiervoor al hele tijd in contact met de BMW service (Steffen Kraft, via de BMW connected app service), maar geen vooruitgang.
Heb nu nog de -40 TFT software, moet binnenkort op onderhoud en laat dan de -50 installeren.
Beste Stef,
ik rijd als test met Zumo XT en BMW nav op het TFT scherm (versie 2022). De BMW volgt perfect de tracks die ook op de Zumo staan. Laad je echter een route op de BMW, dan gaat het niet goed. Oorzaak: andere instellingen op de BMW.
Iphone 13 werkte eerst niet goed. Oorzaak: de inductielader kan niet de power leveren die een Iphone nodig heeft. Dus nu met korte USB kabel geen problemen meer. WIFI: even connecten bij de start en daarna geen problemen meer.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Gezocht! R1250 RT rijders met radio en/of GPS en TFT scherm

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Ik heb een jaargang 2022 met TFT maar zonder radio.
De enige problemen die ik heb is dat het soms wel eens een paar minuten duurt voordat er een verbinding tot stand gebracht is en dat de verbinding onderweg soms uitvalt. De kaart is dan niet meer te zien en het TFT scherm gaat dan verder met een pijl die de richting aangeeft. Vervelend maar ook niet meer dan dat.
Oplossing is even stoppen, opnieuw verbinding maken en binnen 1-2 minuten ben je weer onderweg. meestal doe ik dit dan als we bij een pauzeplaats zijn gekomen.
Vind het een prima systeem en het werkt (bijna) perfect zeker icm MRA.
Groot en helder scherm, je kunt makkelijk in en uitzoomen en de stem is duidelijk verstaanbaar.
Wat ik wel mis zijn de zgn harde Waypoints maar als ik die echt nodig heb (bv. voor het markeren van een fotoplek) gebruik ik mijn Zümo XT in een losse RAM mount.
Een radio op de motor hoeft niet voor mij, als ik "uptime" aan het rijden ben luister ik liever naar het geluid van de motor dan naar de Vogeltjesdans :$ ;) _005
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Gezocht! R1250 RT rijders met radio en GPS en TFT scherm

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

GreyFox schreef: 11 okt 2022, 14:35
Stefr100 schreef: 16 sep 2022, 20:17 Ja, ik rij ook met een ‘21 R1250RT, weliswaar zonder radio, maar met de nodige wifi connectieproblemen (met mn iPhone 11 pro).
Ben hiervoor al hele tijd in contact met de BMW service (Steffen Kraft, via de BMW connected app service), maar geen vooruitgang.
Heb nu nog de -40 TFT software, moet binnenkort op onderhoud en laat dan de -50 installeren.
Beste Stef,
ik rijd als test met Zumo XT en BMW nav op het TFT scherm (versie 2022). De BMW volgt perfect de tracks die ook op de Zumo staan. Laad je echter een route op de BMW, dan gaat het niet goed. Oorzaak: andere instellingen op de BMW.
Iphone 13 werkte eerst niet goed. Oorzaak: de inductielader kan niet de power leveren die een Iphone nodig heeft. Dus nu met korte USB kabel geen problemen meer. WIFI: even connecten bij de start en daarna geen problemen meer.
Je moet bij de BMW, net als bij de Zümo, kiezen voor de track ipv de route.
De Zümo werkt via de HERE kaart en BMW via TomTom.
Kies je wel voor een route dan zul je veel waypoints moeten gebruiken. Waar de Zümo kiest voor een hoofdweg kiest de TomTom al snel, zeker binnen de bebouwde kom, voor een afkorting.
Voor onze vriendengroep maak ik altijd de routes, zowel voor Garmin als TomTom.
Gaat het wel eens mis dan is het altijd dat ik een waypoint extra had moeten plaatsen om te voorkomen dat TT gaat afsnijden.
Daarnaast zal iedereen ook op zijn device dezelfde instellingen moeten aanhouden, gaan we een stukje over de snelweg en iemand heeft "vermijd snelwegen" aangevinkt dan zal het daar a snel misgaan.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
poestexas
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 mar 2010, 14:18
Type: R1250RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Geraardsbergen

Re: Gezocht! R1250 RT rijders met radio en/of GPS en TFT scherm

Ongelezen bericht door poestexas »

ik heb een rt1250, voorzien van GPS en radio. Ik heb deze nog maar een paar dagen. Dus ben ik nog volledig in ontdekkingsmodus.
Op de GPS hield ik mij nog niet bezig met routes importeren en zo. Das voor binnenkort.
De radio heb ik toch al meer onder controle. Enkel heb ik nog problemen met het volume van de radio in mijn bmw-helm. Op het scherm zie ik naast het helmpje het volume maar verder kan ik het volume niet aanpassen. Ook het draaien aan het wieltje op het stuur geeft geen resultaat.
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Gezocht! R1250 RT rijders met radio en/of GPS en TFT scherm

Ongelezen bericht door ErikS »

Gefeliciteerd met de aanschaf. Heb je hem nieuw of gebruikt gekocht? Volgens mij ga je er wel plezier aan beleven.
Voor wat betreft jouw opmerking over de volumeregeling;
Als je een BMW intercom set in de helm hebt, dan zou je het volume met de draaiknop op je stuur moeten kunnen regelen. Maar als je intercom van een ander merk is, dan gaat dit niet werken. Dan kun je het volume enkel regelen met de regeling van de set zelf.

En dan meteen nog een vraag; Heb je de DAB van de radio al geprobeerd en zo ja, hoe is de ontvangst en welke / hoeveel zenders kun je ontvangen? En als je er mee rijdt, hoe blijft de ontvangst en de zenderlijst.
Ik ontvang bij mij thuis in de omgeving namelijk nagenoeg geen DAB zenders en onderweg, als ik aan het toeren ben, wisselt het aantal ontvangen zenders behoorlijk. Soms ontvang ik enkel een paar lokale en dan ineens ontvang ik weer een heleboel om even later te constateren dat de lijst van DAB zenders weer bijna leeg is.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”