Gevoelig rijgedrag

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Peter1960
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 jan 2022, 19:39
Type: Overig R-serie
Land: Necer
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Gevoelig rijgedrag

Ongelezen bericht door Peter1960 »

Dag allemaal,
Pas heb ik op BMW forum gevraagd wat er aan de hand is met mijn r1100rt waarbij het gevoel was dat je op een lekke voorband reed. Heb een goed voorwiel gekocht met een goede band, de aluminium plaat tussen de voorvering zat los en zijn op de aangegeven moment aangedraaid, de spanning is goed vd band en werd me aangeraden om de top koffer te verwijderen . Nu heb ik nog steeds dat er met een te zachte band gereden wordt en wat is de rt enorm zijwind gevoelig!!!. Als ik achter een vrachtauto rij dan wordt ik om het zo te zeggen door mekaar geschud terwijl ik dat met de rs niet had. Wie van u/jullie hebben er ervaring mee en wie weet wat de oplossing is want om heel eerlijk te zijn is de rt nog niet DE motor en ik wen binnen weken aan iets maar de rt kan maar niet m'n eigen worden. Wie heeft dit ook of is het een maandag motor?. Bij voorbaat dank.
Mvg Peter
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Gevoelig rijgedrag

Ongelezen bericht door EileRT »

Wanneer het voor wiel op de juist wijze is gebalanceerd en ervan uitgaande dat het voorwiel geen schade heeft (gehad) en op de juiste wijze is gemonteerd en op spanning is gebracht (ongeveer 2.5 bar voor) blijft enkel nog over dat je met de -1100- wat last kunt hebben van enige zijwind. Bij het passeren van een vrachtwagen kun je daar ook wel iets van merken maar niet enorm. Zoals jij aangeeft. Jouw RS heeft aanmerkelijk minder kuip delen dus dat kan wel kloppen.

In mijn beleving bestaat er geen “maandag” model alleen is het wel een motor die schadevrij en goed onderhouden moet zijn. ;)
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Gevoelig rijgedrag

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Problemen oplossen die jij hebt op een forum is niet makkelijk. Stuurproblemen kunnen door velen redenen veroorzaakt worden. Denk hierbij aan banden, lagers, vering en demping.
Nu zijn er honderden wegen die naar Rome leiden, ga naar een motorzaak en laat het probleem onderzoeken. Blijf niet zo doorrijden en je ergeren aan het probleem.

Uiteraard wil ik je ook helpen. Via mijn onderschrift kan je direct contact met mij opnemen om een diagnose te laten stellen.
MaartenGS-R-RT

Re: Gevoelig rijgedrag

Ongelezen bericht door MaartenGS-R-RT »

Kan je niet eerst proberen om zelf eens met een andere 1100 RT te rijden (Van een vriend/kennis, of als dat niet lukt een testritje maken op een die ergens te koop wordt aangeboden)? Als je op deze motor een totaal ander gevoel hebt ga je dus weten dat het "probleem" niet bij jou, maar bij de motor ligt.
In dat geval, en ik begrijp dat je al een ander voorwiel met een andere band hebt gemonteerd doch hetzelfde probleem blijft ervaren zou ik inderdaad snel professioneel advies gaan inwinnen.
Peter1960
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 jan 2022, 19:39
Type: Overig R-serie
Land: Necer
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Gevoelig rijgedrag

Ongelezen bericht door Peter1960 »

EileRT schreef: 18 sep 2022, 09:17 Wanneer het voor wiel op de juist wijze is gebalanceerd en ervan uitgaande dat het voorwiel geen schade heeft (gehad) en op de juiste wijze is gemonteerd en op spanning is gebracht (ongeveer 2.5 bar voor) blijft enkel nog over dat je met de -1100- wat last kunt hebben van enige zijwind. Bij het passeren van een vrachtwagen kun je daar ook wel iets van merken maar niet enorm. Zoals jij aangeeft. Jouw RS heeft aanmerkelijk minder kuip delen dus dat kan wel kloppen.

In mijn beleving bestaat er geen “maandag” model alleen is het wel een motor die schadevrij en goed onderhouden moet zijn. ;)
Dank je wel voor het antwoord. Heb wel via het RWD oplaten vragen of er schade was/is met de rt en er waren geen gegevens van schade of een ongeluk.
Gr Peter
Peter1960
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 jan 2022, 19:39
Type: Overig R-serie
Land: Necer
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Gevoelig rijgedrag

Ongelezen bericht door Peter1960 »

MaartenGS-R-RT schreef: 18 sep 2022, 12:02 Kan je niet eerst proberen om zelf eens met een andere 1100 RT te rijden (Van een vriend/kennis, of als dat niet lukt een testritje maken op een die ergens te koop wordt aangeboden)? Als je op deze motor een totaal ander gevoel hebt ga je dus weten dat het "probleem" niet bij jou, maar bij de motor ligt.
In dat geval, en ik begrijp dat je al een ander voorwiel met een andere band hebt gemonteerd doch hetzelfde probleem blijft ervaren zou ik inderdaad snel professioneel advies gaan inwinnen.
Ga ik eens doen Maarten, goeie tip. Dank je wel.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Gevoelig rijgedrag

Ongelezen bericht door Baird »

Weet je zeker dat de bandenspanning goed is? Controleren met een andere meter.
Hoe ziet de voorband eruit, mooi of bijna bejaard met cupping etc?
Zet de motor op de bok en voel luister of het voorwiel zonder gekraak of rammel rond draait.
Zet de motor op de bok en voel eens aan het achterwiel: zit er speling op de cardan lagers/lagers van de ophanging?
Zijn de voor- en achterdemper mooi droog of zijn ze nat van de olie?
Draait het stuursoepel, kraakt de fusee kogel op de triangel?
Voel je een duidelijk punt op de positie rechtuit (bovenste lager in de kroonplaat)
Zijn de veren nog heel of mogelijk gebroken?
Hoe groot is de ruit die er op zit? en in welke stand staat die.

etc etc.

Als dit alles in orde lijkt ga dan eens bij een motorzaak langs en vraag of ze eens kijken. Als je daarmee vast loopt kan je ook een keer hier in Breda langskomen en kijk ik met je mee.

* Ik rij liever niet achter vrachtwagens, minstens 50 meter er vandaan blijven .....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Gevoelig rijgedrag

Ongelezen bericht door Snellecees »

Heb je goede motorkleding aan dat wil zeggen en jas die niet alle kanten uit waait.

Ik heb een keer met een veel te losse jas gereden en toen had ik ook het gevoel dat de motor ( R1200RT) erg wind gevoelig was.

Met een goede jas op dezelfde motor was de wind gevoeligheid helemaal weg en reed de motor zo als het hoort.

Groet
Cees
Peter1960
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 jan 2022, 19:39
Type: Overig R-serie
Land: Necer
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Gevoelig rijgedrag

Ongelezen bericht door Peter1960 »

Snellecees schreef: 18 sep 2022, 16:51 Heb je goede motorkleding aan dat wil zeggen en jas die niet alle kanten uit waait.

Ik heb een keer met een veel te losse jas gereden en toen had ik ook het gevoel dat de motor ( R1200RT) erg wind gevoelig was.

Met een goede jas op dezelfde motor was de wind gevoeligheid helemaal weg en reed de motor zo als het hoort.

Groet
Cees
Welke jas ook het blijft hetzelfde. Komt goed.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”