Uitbouwen versnellingsbak

Alles over de versnellingsbak en koppeling

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Zzoeffix
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 sep 2020, 17:51
Type: Overig R-serie
Bijz: Hij rijdt ontzettend fijn
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Alkmaar

Uitbouwen versnellingsbak

Ongelezen bericht door Zzoeffix »

Beste mensen, sinds een paar maanden lekt er wat olie uit de aansluiting versnellingsbak en blok (denk ik). Bijgaand een paar foto’s. Dit zou komen door een lekke krukaskering. Hiervoor moet de versnellingsbak er uit wat een flinke klus is. Nu zegt de ene monteur de kering in vier uur te kunnen vervangen, de ander zegt er een hele dag mee bezig te zijn. Het gaat om een R850R uit 1995.

Wat is jullie mening? Kan de reparatie in vier uur of is de versnellingsbak eruit halen en weer terug doen echt een dag werk?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bens
Berichten: 143
Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: 1200 GS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: Uitbouwen versnellingsbak

Ongelezen bericht door Bens »

4 uur is erg krap. Achterwiel eruit, eindaandrijving en cardan los, sommigen halen dit deel in een keer naar achteren. Subframel os en omhoog, versnellingsbak los en naar achter. Koppeling in z'n geheel verwijderen, vliegwiel los??? Weet ik niet zeker. Krukaskeerring verwijderen en vernieuwen.
Alles goed controleren koppelingplaat of evt. In zijn geheel vervangen. Ik zou ook de ingaande en uitgaande keerring vd versnellingsbak vervangen, ligt toch open. Daarna alles weer opbouwen. Ik denk dat 6 tot 8 uur een betere schatting is.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Uitbouwen versnellingsbak

Ongelezen bericht door Baird »

Vanaf de linkerkant kun je tussen alle onderdelen door zien of de keerring van de ingaande as van de versnellingsbak lekt of niet, als die droog is en het lekt toch dan is het duidelijk dan het de krukaskeerring is.

De keerring zit achter het vliegwiel dus die moet er echt af als die lekt ....

Stuur een berichtje naar Beemer-Tycoons en vraag eens hoelang hij er over doet en bespreek het met hem ..
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Zzoeffix
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 sep 2020, 17:51
Type: Overig R-serie
Bijz: Hij rijdt ontzettend fijn
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Alkmaar

Re: Uitbouwen versnellingsbak

Ongelezen bericht door Zzoeffix »

Oké, dank voor je reactie. In november vorig jaar is de bak gereviseerd en zijn de koppelingsplaten vervangen. Kostte ruim 1300 euro. Nu moet ik gedverdrrr…. weer een dikke achthonderd euro uitgeven vanwege één of een paar keerringen die niet vervangen lijken te zijn.

Even voor mijn beeldvorming: kan het zijn dat door pakweg 300 cc teveel olie in het carter de keerringen eruit lopen? Die monteur zegt de ene keer “mwah, hij spuugt het er wel uit”, maar nu beweert hij het tegendeel.
Zzoeffix
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 sep 2020, 17:51
Type: Overig R-serie
Bijz: Hij rijdt ontzettend fijn
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Alkmaar

Re: Uitbouwen versnellingsbak

Ongelezen bericht door Zzoeffix »

Baird schreef: 11 okt 2022, 19:37 Vanaf de linkerkant kun je tussen alle onderdelen door zien of de keerring van de ingaande as van de versnellingsbak lekt of niet, als die droog is en het lekt toch dan is het duidelijk dan het de krukaskeerring is.

De keerring zit achter het vliegwiel dus die moet er echt af als die lekt ....

Stuur een berichtje naar Beemer-Tycoons en vraag eens hoelang hij er over doet en bespreek het met hem ..
Top! Dank je!
Gesloten

Terug naar “Over: Versnellingsbak - Koppeling”