Cheapy Chinese TPMS ervaringen

Welke banden voor je RT?

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 739
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Cheapy Chinese TPMS ervaringen

Ongelezen bericht door QuickFix »

In een oud draadje van iets minder dan een jaar geleden, heb ik aangegeven dat ik een goedkoop TPMS (bandendruk sensor) setje zou bestellen in China, om deze eens uit te proberen.
 
TPMS_Box.jpg
 
Om kort te gaan: in het afgelopen jaar heb ik er eerlijk gezegd totaal geen profijt van gehad.
Integendeel zelfs, toen ik er gisterenochtend achterkwam dat mijn achterband lek was, kwam dat niet omdat er een alarm van mijn telefoon af kwam, maar omdat ik mijn fiets niet naar achteren kon rollen.

Nou heeft mijn Samsung wel vaker de nare gewoonte om bepaalde applicaties, als acculadingbesparing, in sluimerstand te zetten, maar zelfs bij het expliciet openen van de app leek mijn achterband "Nog genoeg lucht" te bevatten. :$
 
TPMS_App.jpg
 
Maar goed, gisteren moest ik wel naar kantoor, dus maar even de portable compressor erop gezet en in no time was mijn band weer vol; voor de zekerheid toch maar de compressor meegenomen want aan het einde van de dag wil ik ook weer terug naar huis kunnen.

En inderdaad, de band was weer leeg na een dag werken, het was dus geen kwajongensstreek of iets dergelijks; er is echt iets mis.

Nu moest ik vanmiddag even weg, dus weer de band opgepompt, maar het viel mij toen op, dat bij het afnemen van het compressorslangetje, er lucht langs mijn ventiel leek te komen als ik er tegenaan duwde.
Het lijkt er dus op dat mijn ventiel nu naar de mallemoer is door de extra (centrifugaal-) krachten die erop worden uitgeoefend met zo'n extra (relatief zware) sensor erop.
 
TPMS_Sensors.jpg
 
Echt zeker ben ik er nog niet van, die conclusie laat ik aan de bandenboer over, maar ik heb uit voorzorg allebei de sensoren van mijn fiets afgehaald, ik heb er tenslotte toch geen plezier van gehad in het afgelopen jaar.
De eerste dagen na montage controleer je regelmatig je app, maar dat verwaterd vrij snel.

Mocht ik opnieuw voor (after-market) TPMS sensoren kiezen, dan zou ik gaan voor interne sensoren, met een externe losse uitleesunit, zodat je niet afhankelijk bent van een (niet altijd werkende) app op je telefoon.
 
TPMS_Manual.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Cheapy Chinese TPMS ervaringen

Ongelezen bericht door Venzent »

Ikzelf heb inmiddels goede ervaringen met de Fobo2, maar die zijn wel iets duurder. Deze zijn zeer licht (7,6gr), maar ook daar raden ze stalen ventielen aan.
Er zijn zelfs verhalen over rubber ventielen die tijdens het rijden volledig afscheuren met een leegloop van de banden in enkele seconden tot gevolg. Niet zo fijn als je 100+ km/h rijdt :O
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 739
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Cheapy Chinese TPMS ervaringen

Ongelezen bericht door QuickFix »

Venzent schreef: 03 nov 2022, 08:26Er zijn zelfs verhalen
Dat was precies mijn gedachte.

Ik heb gewone rubberen/kunststof ventielen en anderhalve maand geleden nog een korte 5 daagse trip van 2500km door het VK gemaakt.
Moet er niet aan denken hoe mijn reis er dan uit had gezien als het toen gebeurd was; een korte vakantie zou dan ineens nog korter geworden zijn. :$
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 762
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Cheapy Chinese TPMS ervaringen

Ongelezen bericht door siebke »

QuickFix schreef: 03 nov 2022, 10:53
Venzent schreef: 03 nov 2022, 08:26Er zijn zelfs verhalen
Dat was precies mijn gedachte.

Ik heb gewone rubberen/kunststof ventielen en anderhalve maand geleden nog een korte 5 daagse trip van 2500km door het VK gemaakt.
Moet er niet aan denken hoe mijn reis er dan uit had gezien als het toen gebeurd was; een korte vakantie zou dan ineens nog korter geworden zijn. :$
Of veeeeeel langer :cry: . Niet aan denken, t' is niet gebeurd :D
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 739
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Cheapy Chinese TPMS ervaringen

Ongelezen bericht door QuickFix »

siebke schreef: 03 nov 2022, 20:55Of veeeeeel langer :cry:
Inderdaad... alsjeblieft niet zeg. :O

Nou, vanmiddag achterwiel eruit gehaald en naar Divmo in Rijen gereden, binnen tien minuten was het gefikst: nieuwe ventiel erin en klaar.
De monteur liet mij het oude ventiel zien en het bronzen gedeelte zat gewoon los in het rubber en dus stroomde inderdaad alle lucht uit de band.

Bij het trekken van mijn portemonnee zei hij dat hij nu geen vergoeding wilde, maar het prettig zou vinden als ik mijn fiets eens een keer voor een beurt langs zou brengen
Dat heb ik al een paar keer eerder gedaan, jaren geleden bij vorige fietsen, maar ik heb hem die belofte gedaan (nu Reco in Breda ter ziele is), dus dat gaat goed komen. _004
Freude am Fahren
Gesloten

Terug naar “Over: Banden - Velgen - Wielen”