Body cam

Hoor en wederhoor over Action- en dashcamera's

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
MaartenGS-R-RT

Body cam

Ongelezen bericht door MaartenGS-R-RT »

Ik ga bij voorkeur toeren langs de eerder kleine weggetjes, die dikwijls niet breed genoeg zijn om twee wagens mekaar probleemloos te laten kruisen, maar wél om bij normaal gedrag, dus met een heel klein beetje hoffelijkheid en verkeersinzicht, geen problemen te creëren tussen een auto en een motorfiets.
De laatste tijd ondervind ik echter dat meer en meer tegenliggers zich daar erg weinig aan gelegen laten, en dat is zowel in Belgie, Nederland, Frankrijk, Duitsland.... het geval.
Vorige week ben ik dus gewoon de berm moeten induiken om een aanrijding te vermijden, en daarbij ben ik net niet ten val gekomen.
Uiteraard reed de tegenligger gewoon door.
Het lijkt me dus nuttig dit soort situaties te kunnen registreren voor als ik ooit effectief in een aanrijding zou betrokken raken maar - zoals uit mijn nickname kan afgeleid worden - ik verplaats me afwisselend met een 1100 rt, een 1100 gs en een 850 r.
Eerder dan naar een action cam of een dashcam ben ik dus op zoek naar een bodycam die ik gewoon aan mijn schouder kan vastmaken. Beelden hoeven niet van hoge kwaliteit te zijn (een leesbare nummerplaat is al voldoende), enkel de batterijduur (minimum 10 uur) en de beeldhoek vind ik belangrijk.
Iemand ervaring, of nuttige tips? Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Body cam

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Volgens mij zijn daar wel oplossingen voor te vinden, daar heb ik geen ervaring mee. Wat het door jou geschetste probleem betreft, hangt dit gedrag van automobilisten ook samen met je eigen rijgedrag. Wees dwingend in je houding bij het tegemoet rijden, oftewel eis je ruimte op de weg op en laat je niet bij voorbaat naar de kant dwingen. Een paar extra lampjes helpen hier ook wel bij ;)
Paniekje
Berichten: 314
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: Body cam

Ongelezen bericht door Paniekje »

Een witte motor en fluo-gele helm helpt het best ...... ze twijfelen dan of je van de politie bent.
De wereld verandert , en helaas op het vlak van gedrag niet ten goede .....
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Body cam

Ongelezen bericht door ErikS »

Zoek gewoon een goedkope Actioncam en bevestig deze aan de zijkant van je helm of op de motor. Is niets beter of slechter als een bodycam maar waarschijnlijk veel goedkoper. Alleen of deze 10 uur op één accu meegaat weet ik zo niet. Maar je hebt ze ook die werken op (oplaadbare) batterijen.
En . . . als dit ook niet werkt dan zijn er ook die je een USB aansluiting met een draadje met de 12 volt kunt verbinden.

En zoals gezegd; je moet soms je recht afdwingen!
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Body cam

Ongelezen bericht door MotoCon »

Nico4sen schreef: 12 nov 2022, 18:52 Wees dwingend in je houding bij het tegemoet rijden, oftewel eis je ruimte op de weg op en laat je niet bij voorbaat naar de kant dwingen. Een paar extra lampjes helpen hier ook wel bij ;)
Dat lampjes daarbij helpen vind ik onzin (behoudens in het donker misschien). Je positie op de weg en enige assertiviteit is wel erg belangrijk. Ga je te vroeg opzij, dan denken automobilisten die hun eigen breedte onderschatten dat ze ook zonder de berm in te gaan wel kunnen passeren. En als je eenmaal op het randje van je asfalt zit, creëer je je eigen situatie waarbij je geen kant meer op kunt. Maar ga ook niet te ver links rijden, dan denken ze dat je met een kamikaze-actie bezig bent en wordt hu gedrag totaal onvoorspelbaar. Ze gaan je misschien wel links proberen te ontwijken.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Body cam

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Je zoekt dus een dashcam voor de motor, begrijp ik? Ja hoor, die zijn er.
Voorbeelden:
https://www.allcam.nl/dashcams/motor-da ... CwQAvD_BwE
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Body cam

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Ik herken de behoefte, ik voel een winterprojectje aankomen, al leuke dingen gezien bij Ali voor minder dan 50 euro. Ik denk dat ik het ga proberen. Niet als body cam, maar als vaste opstelling, plek genoeg op de RT Big RT Smile
Soms krijg je vanuit China leuk spul, dat niet onder doet voor "origineel". Soms komt er gewoon troep, maar vanwege de prijs doet dat geen pijn, een beetje de reviews lezen en hoeveel ervan verkocht is, en dan valt het vaak gewoon mee.
Wellicht voor de auto ook maar meteen wat installeren (stuk goedkoper, hoeft niet waterdicht te zijn).
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
MaartenGS-R-RT

Re: Body cam

Ongelezen bericht door MaartenGS-R-RT »

Dank voor het meedenken allen.
Waar ik naar op zoek was, en om te vermijden dat ik op elk van mijn drie motorfietsen mounts, modules, camera's..... zou moeten installeren was dus eén bodycam die ik met een harnas op mijn schouder of borst kon bevestigen.
Die heb ik dus niet gevonden, althans niet een met een voldoende batterijcapaciteit.
Het wordt dus een actioncam, vermoedelijk een tweedehands Gopro 9 met een Ulanzi poortje om een powerbank te kunnen aansluiten, en een voldoende ruim bemeten SSD-kaartje. (nadere uitleg via dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=rM3mUHz ... K&index=18).
En om het probleem van waterdichtheid van de aansluiting op te lossen ga ik nog verder informeren naar een item van 3BR Sports, ontdekt via dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=XLRlkTW ... K&index=19
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Body cam

Ongelezen bericht door Baird »

Mijn crash begin dit jaar stond heel duidelijk op de dashcam en was, naast getuigenverklaringen, voldoende bewijsmateriaal dat de tegenpartij volledig verantwoordelijk is gesteld. Het voordeel van een vastgemonteerde camera is dat je zelf bepaald welk beeld er ALTIJD op staat, is het SD-kaartje vol dan begint hij weer van voren af aan met opnemen en overschrijven. Ik heb hem met een RAM-mount vast zitten, als je op ieder motor een kogel monteert zit je ook goed, verder een usb voeding via het contact: hij gaat automatisch opnemen en stoppen, ik check zo nu en dan of het ledje brandt op de camera, verder geen omkijken naar. Het ding heeft zijn geld vele malen meer opgebracht.

Als je hem als bodycam hebt is het maar afwachten wat er op komt te staan, je zult net zien dat het belangrijkste shot mist .....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Action- en dashcamera's”