Aanhaalmoment bouten cardan

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Aanhaalmoment bouten cardan

Ongelezen bericht door RendeRT »

Beste medeforumleden.

Kan iemand mij vertellen wat het aanhaalmoment is van de op bijgaande tekening aangegeven bout(en) van het cardanhuis van een
BMW R 1250 RT, bouwjaar 2019?

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Schermafbeelding 2022-12-28 141710.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Gebruikersavatar
blade-x
2023
2023
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 dec 2022, 22:53
Type: R1100RT
Land: belgie
Woonplaats of omgeving: kempen (B)

Re: Aanhaalmoment bouten cardan

Ongelezen bericht door blade-x »

volgens mij 35 nm
BMW R1100 rt
Harley Davidson Road glide 114 cu 120 anniversary
Buell X1 1250

Ooit: Suzuki GS 550; GS 1100L ; Harley Davidson Night Rod Special; harley davidson Breakout 103 cu¨
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 318
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Aanhaalmoment bouten cardan

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Dat zijn toch twaalf M8X30 8.8 ZNS3 bouten?

35Nm is dan zeker te hoog. Volgens mijn info 24.6 Nm.
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: Aanhaalmoment bouten cardan

Ongelezen bericht door RendeRT »

aanhaalmomenten.jpg
Edward1968 schreef: 28 dec 2022, 22:12 Dat zijn toch twaalf M8X30 8.8 ZNS3 bouten?

35Nm is dan zeker te hoog. Volgens mijn info 24.6 Nm.
Het gaat inderdaad om de M8x30 8.8 ZNS3 bouten.

Ik vond zelf nog dit in het digitale werkplaatshandboek, maar ik weet niet zeker of dit de betreffende bouten zijn. Een aanhaalmoment van 10 Nm lijkt mij te weinig.
aanhaalmomenten.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Gebruikersavatar
wannesie
2024
2024
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC uit 2014
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zutphen
Contacteer:

Re: Aanhaalmoment bouten cardan

Ongelezen bericht door wannesie »

Mogelijk zit de oplossing in de term doordraaihoek. Betekent dat niet dat je ná 10nm nog 45 graden verder moet? _001
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 318
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Aanhaalmoment bouten cardan

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Als dit de betreffende bouten zijn, dan heeft Wannesie het juist. Bouten eerst kruislings aantrekken op 10Nm. Gradenschijf of aftekenen en de bouten kruislings 45 graden doordraaien.


Het probleem is echter dat de eindaandrijving sinds de LC typen niet meer een onderdeel is wat te repareren is. Kijk ik in Realoem, dan zie ik geen losse onderdelen. Zoek ik het daarna op in het werkplaatshandboek, dan kan ik ook niets vinden. Ik maak dan de voorzichtige conclusie dat BMW niet meer wil dat de eindaandrijving gerepareerd wordt, alleen nog vervangen.
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: Aanhaalmoment bouten cardan

Ongelezen bericht door RendeRT »

Edward1968 schreef: 29 dec 2022, 10:20 Als dit de betreffende bouten zijn, dan heeft Wannesie het juist. Bouten eerst kruislings aantrekken op 10Nm. Gradenschijf of aftekenen en de bouten kruislings 45 graden doordraaien.


Het probleem is echter dat de eindaandrijving sinds de LC typen niet meer een onderdeel is wat te repareren is. Kijk ik in Realoem, dan zie ik geen losse onderdelen. Zoek ik het daarna op in het werkplaatshandboek, dan kan ik ook niets vinden. Ik maak dan de voorzichtige conclusie dat BMW niet meer wil dat de eindaandrijving gerepareerd wordt, alleen nog vervangen.
Ik zie wel losse onderdelen voor het cardan in Realoemm, waaronder de desbetreffende bouten...
Schermafbeelding 2022-12-29 110338.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 318
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Aanhaalmoment bouten cardan

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Met losse onderdelen doel ik op de eindaandrijving, tandwielen lagers enz.

Nummers twaalf zijn de bouten die jij aangeeft. De bout is bekend, aanhaalmoment ben je zelf achtergekomen. Volgens mij is het nu makkelijk om de klus af te maken.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”