Aanhaalmoment bouten cardan
- RendeRT
- 2024
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
- Type: R1250RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Stiens
Aanhaalmoment bouten cardan
Beste medeforumleden.
Kan iemand mij vertellen wat het aanhaalmoment is van de op bijgaande tekening aangegeven bout(en) van het cardanhuis van een
BMW R 1250 RT, bouwjaar 2019?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Kan iemand mij vertellen wat het aanhaalmoment is van de op bijgaande tekening aangegeven bout(en) van het cardanhuis van een
BMW R 1250 RT, bouwjaar 2019?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
- blade-x
- 2023
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 11 dec 2022, 22:53
- Type: R1100RT
- Land: belgie
- Woonplaats of omgeving: kempen (B)
Re: Aanhaalmoment bouten cardan
volgens mij 35 nm
BMW R1100 rt
Harley Davidson Road glide 114 cu 120 anniversary
Buell X1 1250
Ooit: Suzuki GS 550; GS 1100L ; Harley Davidson Night Rod Special; harley davidson Breakout 103 cu¨
Harley Davidson Road glide 114 cu 120 anniversary
Buell X1 1250
Ooit: Suzuki GS 550; GS 1100L ; Harley Davidson Night Rod Special; harley davidson Breakout 103 cu¨
- Edward1968
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1250R
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heijningen
- Contacteer:
Re: Aanhaalmoment bouten cardan
Dat zijn toch twaalf M8X30 8.8 ZNS3 bouten?
35Nm is dan zeker te hoog. Volgens mijn info 24.6 Nm.
35Nm is dan zeker te hoog. Volgens mijn info 24.6 Nm.
- RendeRT
- 2024
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
- Type: R1250RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Stiens
Re: Aanhaalmoment bouten cardan
Het gaat inderdaad om de M8x30 8.8 ZNS3 bouten.Edward1968 schreef: ↑28 dec 2022, 22:12 Dat zijn toch twaalf M8X30 8.8 ZNS3 bouten?
35Nm is dan zeker te hoog. Volgens mijn info 24.6 Nm.
Ik vond zelf nog dit in het digitale werkplaatshandboek, maar ik weet niet zeker of dit de betreffende bouten zijn. Een aanhaalmoment van 10 Nm lijkt mij te weinig.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
- wannesie
- 2024
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
- Type: R1200RT
- Bijz: R1200RT LC uit 2014
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zutphen
- Contacteer:
Re: Aanhaalmoment bouten cardan
Mogelijk zit de oplossing in de term doordraaihoek. Betekent dat niet dat je ná 10nm nog 45 graden verder moet?
- Edward1968
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1250R
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heijningen
- Contacteer:
Re: Aanhaalmoment bouten cardan
Als dit de betreffende bouten zijn, dan heeft Wannesie het juist. Bouten eerst kruislings aantrekken op 10Nm. Gradenschijf of aftekenen en de bouten kruislings 45 graden doordraaien.
Het probleem is echter dat de eindaandrijving sinds de LC typen niet meer een onderdeel is wat te repareren is. Kijk ik in Realoem, dan zie ik geen losse onderdelen. Zoek ik het daarna op in het werkplaatshandboek, dan kan ik ook niets vinden. Ik maak dan de voorzichtige conclusie dat BMW niet meer wil dat de eindaandrijving gerepareerd wordt, alleen nog vervangen.
Het probleem is echter dat de eindaandrijving sinds de LC typen niet meer een onderdeel is wat te repareren is. Kijk ik in Realoem, dan zie ik geen losse onderdelen. Zoek ik het daarna op in het werkplaatshandboek, dan kan ik ook niets vinden. Ik maak dan de voorzichtige conclusie dat BMW niet meer wil dat de eindaandrijving gerepareerd wordt, alleen nog vervangen.
- RendeRT
- 2024
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
- Type: R1250RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Stiens
Re: Aanhaalmoment bouten cardan
Ik zie wel losse onderdelen voor het cardan in Realoemm, waaronder de desbetreffende bouten...Edward1968 schreef: ↑29 dec 2022, 10:20 Als dit de betreffende bouten zijn, dan heeft Wannesie het juist. Bouten eerst kruislings aantrekken op 10Nm. Gradenschijf of aftekenen en de bouten kruislings 45 graden doordraaien.
Het probleem is echter dat de eindaandrijving sinds de LC typen niet meer een onderdeel is wat te repareren is. Kijk ik in Realoem, dan zie ik geen losse onderdelen. Zoek ik het daarna op in het werkplaatshandboek, dan kan ik ook niets vinden. Ik maak dan de voorzichtige conclusie dat BMW niet meer wil dat de eindaandrijving gerepareerd wordt, alleen nog vervangen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
- Edward1968
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1250R
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heijningen
- Contacteer:
Re: Aanhaalmoment bouten cardan
Met losse onderdelen doel ik op de eindaandrijving, tandwielen lagers enz.
Nummers twaalf zijn de bouten die jij aangeeft. De bout is bekend, aanhaalmoment ben je zelf achtergekomen. Volgens mij is het nu makkelijk om de klus af te maken.
Nummers twaalf zijn de bouten die jij aangeeft. De bout is bekend, aanhaalmoment ben je zelf achtergekomen. Volgens mij is het nu makkelijk om de klus af te maken.