Kleine beurt

R1200GS (+Adventure) - R1200ST - R1200S (+SportBoxer) - R1200R - R1200C (+montauk+Independent)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
jbazelmans
Berichten: 255
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Kleine beurt

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Ben even aan het kijken bij motorenwebshop (Quispel) voor de onderdelen van een kleine beurt (R1200RT) enige onderdelen die ik daarvoor nodig heb is blijkbaar Motorolie, een olierijker, aluminium ring voor de aftapping en twee o-ringen voor de kleppendeksels.
Waar zijn die o-ringen voor?

https://www.motorenwebshop.nl/onderhoud ... e-beurt-4/
Gebruikersavatar
DickJe
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
Type: Ik heb een andere motor
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Obdam

Re: Kleine beurt

Ongelezen bericht door DickJe »

Zomaar even een plaatje van OEM parts genomen. Zo te zien zijn het de ringen die zitten tussen de cilinderkop en je kleppendeksel. Nummer 4 op het plaatjen toont de O-ring en de pakking van het deksel.


Groet, Dick
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R, BMW R1150RT
Nu: Honda NC750X DCT
jbazelmans
Berichten: 255
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Kleine beurt

Ongelezen bericht door jbazelmans »

DickJe schreef: 31 dec 2022, 13:40 Zomaar even een plaatje van OEM parts genomen. Zo te zien zijn het de ringen die zitten tussen de cilinderkop en je kleppendeksel. Nummer 4 op het plaatjen toont de O-ring en de pakking van het deksel.


Groet, Dick
Dan neem ik aan dat het kleppendeksel er af moet voor klepspeling te controleren?

Is er trouwens ergens een overzicht van werkzaamheden die gedaan moeten worden met een kleine beurt?
Gebruikersavatar
DickJe
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
Type: Ik heb een andere motor
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Obdam

Re: Kleine beurt

Ongelezen bericht door DickJe »

Ja, het deksel moet er af om de klepspeling te controleren.
Ik heb een pagina gevonden/https://www.gerritspeek.nl/motor/gs-mo ... houd.html waar de taken van de beurt op staan. Of het klopt kan ik niet na gaan.

Groet, Dick
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R, BMW R1150RT
Nu: Honda NC750X DCT
Gebruikersavatar
blade-x
2023
2023
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 dec 2022, 22:53
Type: R1100RT
Land: belgie
Woonplaats of omgeving: kempen (B)

Re: Kleine beurt

Ongelezen bericht door blade-x »

jbazelmans schreef: 31 dec 2022, 13:59
DickJe schreef: 31 dec 2022, 13:40 Zomaar even een plaatje van OEM parts genomen. Zo te zien zijn het de ringen die zitten tussen de cilinderkop en je kleppendeksel. Nummer 4 op het plaatjen toont de O-ring en de pakking van het deksel.


Groet, Dick
Dan neem ik aan dat het kleppendeksel er af moet voor klepspeling te controleren?

Is er trouwens ergens een overzicht van werkzaamheden die gedaan moeten worden met een kleine beurt?
BMW R1100 rt
Harley Davidson Road glide 114 cu 120 anniversary
Buell X1 1250

Ooit: Suzuki GS 550; GS 1100L ; Harley Davidson Night Rod Special; harley davidson Breakout 103 cu¨
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 762
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Kleine beurt

Ongelezen bericht door siebke »

Niet dat ik je Quispel wil afraden, integendeel -naughty- . Maar in Hunsel zit de Hobbyist waar men ook zeer kundig is v.w.b. BMW en meestal het spul voorradig hebben. Dat is wellicht iets dichterbij.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Kleine beurt

Ongelezen bericht door Baird »

jbazelmans schreef: 31 dec 2022, 13:59
Dan neem ik aan dat het kleppendeksel er af moet voor klepspeling te controleren?
Als je je deze zaken afvraagt, vraag ik me af of het verstandig en veilig is om zelf onderhoud aan je motor te doen ..... -naughty-
Begin eens met een werkplaats handboek te downloaden en dat door te bladeren op zoek naar info wat er komt kijken bij een kleine beurt .... ;)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
jbazelmans
Berichten: 255
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Kleine beurt

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Bedankt voor het advies, maar dat vind ik zo zwart-wit. Als je niet weet wat er allemaal moet gebeuren bij een kleine beurt kun je het het beste maar niet zelf doen. Iedereen moet het leren toch? En daar heb je o.a. een forum voor, toch?
Niet bij iedere morotfiets moet iedere 10000 km de klepspeling gecontroleerd worden, Dus het is niet iets dat algemeen kennis is en voor iedere motor hetzelfde.
Of weet jij exact alle werkzaamheden die uitgevoerd dienen te worden bij een kleine beurt? En wist je die ook al toen je je eerste RT kocht?
BTW, werkplaatshandboek heb ik. Goede tip. Zal eens kijken of het daar allemaal in staat
Gebruikersavatar
wannesie
2024
2024
Berichten: 159
Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC uit 2014
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zutphen
Contacteer:

Re: Kleine beurt

Ongelezen bericht door wannesie »

Je kan nu wel pinnig lopen doen tegen Baird maar als ik tot mijn verbazing lees dat je wel een handboek hebt, dan zou ik daar toch eerst in kijken voordat je vragen stelt of iemand de les leest.

Als je namelijk het handboek had opengeslagen, dan had je op een van de eerste pagina's een keurig schema gezien waar aan de hand van kilometrage en tijd het gewenste onderhoud vermeld staat.

Bedenk dat mensen op dit forum altijd klaar staan om vragen te beantwoorden maar ook zorgen te uiten of voor een goedbedoeld advies.

_004
Gebruikersavatar
blade-x
2023
2023
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 dec 2022, 22:53
Type: R1100RT
Land: belgie
Woonplaats of omgeving: kempen (B)

Re: Kleine beurt

Ongelezen bericht door blade-x »

het is wel zo, al heb ja al veel ervaring in de motoren qwa sleutelen en onderhoud en zo , de bmw boxer motor is toch net even iets anders vind ik
olie wissels zijn vergelijkbaar als andere motoren maar dan weer het oliepijl checken is dan toch weer net iets anders weer bv. ...
ik heb ook bijna heel het handboek is snel doorbladert dat is wel een goed punt om dat even te doen zeker als je onderhoud zelf wilt doen
en dit forum ook is goed doorspitten hier haal je ook veel uit, maar het kost wel even tijd..
BMW R1100 rt
Harley Davidson Road glide 114 cu 120 anniversary
Buell X1 1250

Ooit: Suzuki GS 550; GS 1100L ; Harley Davidson Night Rod Special; harley davidson Breakout 103 cu¨
jbazelmans
Berichten: 255
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Kleine beurt

Ongelezen bericht door jbazelmans »

wannesie schreef: 03 jan 2023, 08:29 Je kan nu wel pinnig lopen doen tegen Baird maar als ik tot mijn verbazing lees dat je wel een handboek hebt, dan zou ik daar toch eerst in kijken voordat je vragen stelt of iemand de les leest.

Als je namelijk het handboek had opengeslagen, dan had je op een van de eerste pagina's een keurig schema gezien waar aan de hand van kilometrage en tijd het gewenste onderhoud vermeld staat.

Bedenk dat mensen op dit forum altijd klaar staan om vragen te beantwoorden maar ook zorgen te uiten of voor een goedbedoeld advies.

_004
Zie nu dat ik een werkplaatshandbowk van de 1150 heb, mijn voroge motor Big RT Smile

Ik snap best dat mesnen behulpzaam willen zijn, maar om dan maar direct te zeggen dat je misschien iets moet laten omdat je iets niet weet vind ik dan weer net de andere kant. Helemaal als het om een vraag gaat welke zaken moeten gebeuren. Het is niet alsof ik vraag hoe je de koppeling moet vervangen.
Ik ga eens een werkplaatshandboek regelen.
Reden trouwens dat ik vraag is omdat we in maart een sleutel-treffen hebben van motor-forum.nl. En daar wil ik aan meedoen. Maar dan moet ik natuurlijk wel met de juiste spullen aankomen

Vind het trouwens wel vreemd dat ze bij het onderhoudspakket geen pakkingen van de kleppendeksels zelf meeleveren. Ik weet wel dat ze niet altijd vervangen hoeven te worden, maar je zult toch maar een pakking beschadigen tijden het (de)monteren. zo stevig zijn die dingen nu ook weer niet.
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 320
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Kleine beurt

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Je zal mijn reactie niet leuk vinden, maar ik ben het wel eens met Baird. Je wilt immers met onderhoud de levensduur van je motor (onderhoud) en jezelf (veiligheid) verlengen.

Nu lees ik dat je naar een treffen gaat rijden om je kleppen te stellen. Ik hoop dat je de motor op een aanhanger meeneemt, want kleppen stellen dient met een koude motor te gebeuren.
jbazelmans
Berichten: 255
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Kleine beurt

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Heb met mijn vorige motor een keer op zaterdagmorgen bij Quispel gezeten voor een kleine beurt. Het duurde allemaal wat langer, want klepspeling controleren moet met een afgekoelde motor. Al met al duurde het volgens mij 2,5 uur. Dus blijkbaar kan de motor genoeg afkoelen binnen die tijd om kleppen te stellen

En als blijkt dat het niet kan dan gaan we daar alleen de vloeistoffen vervangen.
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 320
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Kleine beurt

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Volgens mijn informatie geeft BMW een maximum motor-temperatuur van 30 graden aan om kleppen te stellen. Of je dit gaat halen in de tijd die je voorhanden hebt, ik weet het niet. Tevens weet ik niet of je een oil-head 1200, of een DOHC 1200 hebt, de laatste (twee bouten op het kleppendeksel) heeft namelijk geen stelboutjes, maar shims. Dan wordt het echt een probleem als de speling niet juist is en je staat op een verre locatie.

Mocht je een oilhead hebben, dan is het raadzaam om ook de axiale speling van de tuimelaar te controleren. Volgens BMW mag deze tot 0.40 mm zijn, maar dan maakt de motor een herrie. Zelf houd ik als maximum 0.10 mm aan.

Ook is het een beetje jammer dat olie verversen en kleppen stellen gescheiden wordt. Je wilt immers met het olie verversen zoveel mogelijk oude olie verwijderen voordat er nieuwe ingaan. Nou blijft er geen liter achter in het kleppendeksel, maar (grove schatting) een kwart liter denk ik toch wel. Om die reden ben ik er niet vies van om de motor warm te rijden, olie af te tappen, olie filter te verwijderen en een nacht te laten uitlekken. Volgende dag klepdeksels los te nemen en speling controleren. Maar iedere monteur heeft zijn of haar eigen gedachte hierover. _001

In ieder geval succes met de klus!

**Schermafdruk voor axiale speling tuimelaar**
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jbazelmans
Berichten: 255
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Kleine beurt

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Het is een oilhead. Bedankt voor de nuttige info. Dat van die 30 graden is een goede tip
Misschien maar even buiten laten afkoelen tegen die tijd op dat sleutel treffen Big RT Smile
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: Kleine beurt

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Edward1968 schreef: 03 jan 2023, 15:07 Je zal mijn reactie niet leuk vinden, maar ik ben het wel eens met Baird. Je wilt immers met onderhoud de levensduur van je motor (onderhoud) en jezelf (veiligheid) verlengen.

Nu lees ik dat je naar een treffen gaat rijden om je kleppen te stellen. Ik hoop dat je de motor op een aanhanger meeneemt, want kleppen stellen dient met een koude motor te gebeuren.
Bij een kleine beurt hoef je de kleppen niet te stellen...en eigenlijk is het geen kleppen stellen, maar kijken of de tolerantie niet te groot is zodat de kleppen moeten worden gesteld..
Dus....bij een kleine beurt alleen olie en olie filter vervangen.. elke 10.000 km en een algehele inspectie doen.. remvloeistof peil controleren, werkt de verlichting goed...speling op balhoofd, banden spanning...enz enz..
Bij een grote beurt ga je olie vervangen met oliefilter, bougies, luchtfilter, cardanolie, kleppen controleren en weer een algehele inspectie doen enz. enz.

Succes..

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
jbazelmans
Berichten: 255
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Kleine beurt

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Dan is het toch vreemd dat er bij het “kleine beurt” pakket van Quispel een oliefilter bevat. En die pakking
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 320
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Kleine beurt

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Ik begrijp dat dit verwarrend is voor je. Morgen zal ik een onderhouds-schema voor jouw motor posten. Mijn inziens dient bij jouw motor bij zowel klein als groot onderhoud de klepspeling gecontroleerd te worden. Tevens een afbeelding van de opgegeven klepspeling waar je kan zien dat er geen tolerantie van toepassing is. Gewoon een vaste waarde.
jbazelmans
Berichten: 255
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Kleine beurt

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Heb het werkplaatshandboek vandaag binnengekregen. Zal morgen zelf ook eens kijken
Gebruikersavatar
wannesie
2024
2024
Berichten: 159
Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC uit 2014
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zutphen
Contacteer:

Re: Kleine beurt

Ongelezen bericht door wannesie »

In de bijlage een excel-bestand met het onderhoudsschema voor een R1200RT uit 2009. Wellicht heb je daar iets aan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 320
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Kleine beurt

Ongelezen bericht door Edward1968 »

jbazelmans schreef: 04 jan 2023, 21:37 Heb het werkplaatshandboek vandaag binnengekregen. Zal morgen zelf ook eens kijken
Prima, dan wacht ik je reactie even af.
jbazelmans
Berichten: 255
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Kleine beurt

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Blijkbaar hoeft er volgens het WPH van Haynes helemaal niets te gebeuren dit jaar.
Vorig jaar heeft ie bij Quispel een grote beurt gehad (120.000 km.) volgende beurt komt pas weer bij 140.000 km volgens het WPH
Tegelijkertijd vind ik dat zelf wel vreemd eigenlijk. Ik zou toch verwachten dat je minstens eenmaal per jaar olie, oliefilter en luchtfilter zou moeten vervangen
19DB1A2A-DC2B-4E41-BAEA-5EF12C3F8E06.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Kleine beurt

Ongelezen bericht door Baird »

Als je hem goed leest kom je toch echt op iedere 10.000km olie + filter en iedere 20.000km het luchtfilter.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
jbazelmans
Berichten: 255
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Kleine beurt

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Oh ja, nu zie ik het ook. Staat een beetje lomp (onduidelijk) omschreven. Maar goed. Dit jaar dus olie en oliefilter. En klepspeling controleren en zonodig aanpassen.
Moet ik sowieso nog even een voelersetje bestellen
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Kleine beurt

Ongelezen bericht door wobbert »

Wat ik zelf altijd doe, is elke 5.000km even de remblokken eruit en de boel schoonmaken. Doe dit vanwege veel km's per jaar maar het kan sowieso geen kwaad ;) En het K&N luchtfilter schoonmaken doe ik dan ook altijd,
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: Kleine beurt

Ongelezen bericht door Wullum »

jbazelmans schreef: 03 jan 2023, 13:44 --knipknip--

Zie nu dat ik een werkplaatshandbowk van de 1150 heb, mijn voroge motor Big RT Smile

--eindeknipknip--
Goed hè Joost, dat je dat kreeg meegeleverd 8)_ 8)_
Pompiedompiedom...

Wel is het zo dat de procedure van kleppenstellen van jouw generatie -1200- eigenlijk gelijk is aan die van de -1150-
Blokken zijn eigenlijk gelijk, alleen ietsjes anders vormgegeven klepdeksels...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Kleine beurt

Ongelezen bericht door Baird »

Wullum schreef: 11 jan 2023, 12:15
--knipknip--

Wel is het zo dat de procedure van kleppenstellen van jouw generatie -1200- eigenlijk gelijk is aan die van de -1150-
Blokken zijn eigenlijk gelijk, alleen ietsjes anders vormgegeven klepdeksels...
Maar met balansassen als ik het goed heb .......
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Overig R1200 serie”