R1100RT: ABS lampen branden gelijktijdig

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4484
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

R1100RT: ABS lampen branden gelijktijdig

Ongelezen bericht door EileRT »

Nadat ik mijn R1100RT na een verbouwing even tijdelijk in een onverwarmde garage zonder accu aansluiting had gestald voor een kleine twee maanden bij mijn schoonmoeder bleven de beide ABS lampen na de start continue gelijktijdig branden. Dus niet knipperen. Dat laatste betekent een storing en dat voorspelt doorgaans niet veel goeds.

Mijn vraag: wat betekent dat deze twee ABS lampen continue branden? Na 10 minuten heb ik de motor stil gezet en uit gedaan. Daarna waren de lampen weer knipperend en gingen na de zelftest weer uit. ABS is weer actief. Toch een te lagen accuspanning voor het ABS?
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: R1100RT: ABS lampen branden gelijktijdig

Ongelezen bericht door Isaac »

Dat beide lampen continu branden is geen storing maar een status melding. Nu moet ik wel zeggen dat ik zo even niet kan aangeven in welke situatie dit voor komt. Als je mij nu zou vragen wat is gebruikelijk voor het weg rijden dan weet ik dat ook niet zo te vertellen. Waar ik naar kijk is dat ze uit zijn als ik rijd. Ik kijk binnen kort even wat jouw "probleem" is geweest. Het zou best wel een te lage spanning geweest kunnen zijn. Voor mij een storing die ik nooit zal zien omdat mijn ABS pas bij komt als de dynamo spanning levert. Ik kom, als er niemand anders het antwoord zo kan geven, hier op terug.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4484
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: R1100RT: ABS lampen branden gelijktijdig

Ongelezen bericht door EileRT »

Oké bedankt Isaac voor nu. Ik ben benieuwd wat je of de uiteindelijke verklaring is. Ik kon dit ook niet in het instructieboekje vinden.

(Ik was al blij dat na een korte tijd rijden en direct na het opnieuw starten de beide ABS lampjes weer uit gingen)
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Bens
Berichten: 143
Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: 1200 GS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: R1100RT: ABS lampen branden gelijktijdig

Ongelezen bericht door Bens »

Uit het wphb.
1. Contact aan. Abs ctrllampjes knipperen tegelijkertijd. Doven als bij de zelftest vh systeem alles in orde wordt bevonden.
2. Contact aan. Abs ctrllampjes blijven aan of knipperen om en om. Storing in het systeem.
Zet Contact uit en weer aan. Als de ctrllampjes nu tegelijkertijd knipperen dan is het systeem in orde.
3. Blijven ze om en om knipperen of aan dan is de storing nog steeds aanwezig.

Blijkbaar gebeurd deze storing weleens vaker, omdat het ook expliciet in het wphb staat.

Te lage accuspanning is inderdaad goed mogelijk.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4484
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: R1100RT: ABS lampen branden gelijktijdig

Ongelezen bericht door EileRT »

Klopt wat je zegt Bens. Ik weet dit en had het ook gelezen in de handleiding.

Echter, nadat ik de RT had gestart bleven de beide lampjes continue branden. Dus niet knipperen. Ook tijdens het rijden gingen de lampjes niet uit. Pas na enkele kilometers zette ik de RT uit en startte ik deze opnieuw en na de zelftest bleven deze zoals het hoort uit.

Mijn vraag is nu waarom blijven de beide ABS lampjes continue branden. Dus zonder te knipperen. Isaac heeft al gezegd dat het geen storing is maar een melding. Wellicht van een op dat moment te lage accuspanning?

Ik heb er i.i.g. nog nooit van gehoord/gelezen.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
MaartenGS-R-RT

Re: R1100RT: ABS lampen branden gelijktijdig

Ongelezen bericht door MaartenGS-R-RT »

Dit was soortgelijk: In mijn onderhoudsdagboekje lees ik ;
Jan 2021 ABS laat het afweten; gaat afwisselend knipperen bij start; werkt nadien; bij nieuwe start blijven beide lampen gewoon aan, zonder te knipperen; ook geen ABS-test bij wegrijden; bij opnieuw starten alternerend knipperen; ook na herhaald opnieuw starten
Feb 2021 Remvloeistof laten verversen bij MR. ABS doet het net ietsje beter, ttz werkt af en toe, maar dikwijls toch ook nog foutmeldingen (alternerend knipperen, simultaan blijven branden)
Ma 2021 Afstandsbus voorspatbord gekocht – moet nog gemonteerd worden (ondertussen gedaan)
Dec 2021 Na check bij MR blijkt dat abs-problemen hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt worden door lage batterijspanning (test: met motor contact aan in neutraal met handen aan stuur vooruitlopen,en je hoort zelftest ABS-module. Ook bij GS 911 geen foutmelding ABS, dus defecte module zeer onwaarschijnlijk.

Ik heb in januari 22 een nieuwe batterij gemonteerd, en sindsdien geen problemen meer.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4484
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: R1100RT: ABS lampen branden gelijktijdig

Ongelezen bericht door EileRT »

Bedankt voor je reactie.

Het is zoals ik al had gehoopt waarschijnlijk een te lage batterijspanning.

Nu is de batterijspanning in orde en gaan de ABS lampjes uit na de zelftest.

Het is altijd weer even schrikken wanneer die lampjes niet uitgaan zoals bij mij gisteren. Ooit de ABS module laten reviseren en het remsysteem altijd periodiek laten spoelen. Maar garanties heb je niet. Ik heb ABS2 en dat schijnt iets minder storingsgevoelig te zijn dan ABS3.
MaartenGS-R-RT schreef: 04 jan 2023, 15:24 Dit was soortgelijk: In mijn onderhoudsdagboekje lees ik ;
Jan 2021 ABS laat het afweten; gaat afwisselend knipperen bij start; werkt nadien; bij nieuwe start blijven beide lampen gewoon aan, zonder te knipperen; ook geen ABS-test bij wegrijden; bij opnieuw starten alternerend knipperen; ook na herhaald opnieuw starten
Feb 2021 Remvloeistof laten verversen bij MR. ABS doet het net ietsje beter, ttz werkt af en toe, maar dikwijls toch ook nog foutmeldingen (alternerend knipperen, simultaan blijven branden)
Ma 2021 Afstandsbus voorspatbord gekocht – moet nog gemonteerd worden (ondertussen gedaan)
Dec 2021 Na check bij MR blijkt dat abs-problemen hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt worden door lage batterijspanning (test: met motor contact aan in neutraal met handen aan stuur vooruitlopen,en je hoort zelftest ABS-module. Ook bij GS 911 geen foutmelding ABS, dus defecte module zeer onwaarschijnlijk.

Ik heb in januari 22 een nieuwe batterij gemonteerd, en sindsdien geen problemen meer.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
erco61
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 nov 2022, 21:01
Type: R1100RT
Land: belgie
Woonplaats of omgeving: MAASMECHELEN

Re: R1100RT: ABS lampen branden gelijktijdig

Ongelezen bericht door erco61 »

ABS2 en ABS3 ? wat is het verschil en hoe zie je welke je hebt ?
grtEric
R1100RT '98-Softail night train '05
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4484
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: R1100RT: ABS lampen branden gelijktijdig

Ongelezen bericht door EileRT »

ABS2 is ingebouwd tot 2001 (850 en 1100 modellen) en ABS3 na 2001 (1150 model). Deze laatste is het deel-integraal remsysteem waarbij de voor- en achterrem gekoppeld zijn. Dus bij de voorrem grijpt ook de achterrem in en andersom.
erco61 schreef: 04 jan 2023, 17:55 ABS2 en ABS3 ? wat is het verschil en hoe zie je welke je hebt ?
grtEric
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
erco61
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 nov 2022, 21:01
Type: R1100RT
Land: belgie
Woonplaats of omgeving: MAASMECHELEN

Re: R1100RT: ABS lampen branden gelijktijdig

Ongelezen bericht door erco61 »

_004 ook al weer een beetje wijzer
EileRT schreef: 04 jan 2023, 18:45 ABS2 is ingebouwd tot 2001 (850 en 1100 modellen) en ABS3 na 2001 (1150 model). Deze laatste is het deel-integraal remsysteem waarbij de voor- en achterrem gekoppeld zijn. Dus bij de voorrem grijpt ook de achterrem in en andersom.
erco61 schreef: 04 jan 2023, 17:55 ABS2 en ABS3 ? wat is het verschil en hoe zie je welke je hebt ?
grtEric
R1100RT '98-Softail night train '05
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: R1100RT: ABS lampen branden gelijktijdig

Ongelezen bericht door Baird »

Kleine correctie: R1150RT heeft volledig Integraal, de GS modellen (en ik meen ook de overheidsfietsen _001 ) hebben deel-Integraal (hand= beiden en voet = achter).
Om ABS problemen bij de R1100RT tijdens het starten te voorkomen is er de modificatie om tijdens activatie van het startrelais het ABS uit te schakelen en daarna weer op te starten, hiermee voorkom je dat het ABS systeem een foutmelding geeft wegens te lage accuspanning.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
jbazelmans
Berichten: 255
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: R1100RT: ABS lampen branden gelijktijdig

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Nog een kleine aanvulling. De R1200RT t/m 2007 heeft ook ABS3. Vanaf 2008 ABS4. Hand is voor en achter, voet is alleen achter)
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4484
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: R1100RT: ABS lampen branden gelijktijdig

Ongelezen bericht door EileRT »

En zo is de info compleet. Bedankt allen voor het meedenken! _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”