Na starten duurt het vaak even voordat lampen, richtingaanwijzers en ruit werken

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
JanCellRT
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jan 2019, 10:25
Type: R1100RT
Bijz: 2 ton gelopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Gorinchem

Na starten duurt het vaak even voordat lampen, richtingaanwijzers en ruit werken

Ongelezen bericht door JanCellRT »

Hoi!

Na een tijdje afwezig te zijn geweest op het forum heb ik weer een 'RT' op de kop getikt en daar ben ik heel blij mee. Maar hij heeft ook een euvel wat ik niet hebben kunnen vinden op dit forum (of elders):

Als ik de motor start, duurt het soms even (een halve minuut) voordat de verlichting, richtingaanwijzers of ruit gaan werken. Controle-lampjes branden wel gewoon en verder start hij ook soepel.

Vooralsnog vertoont hij alleen dit gedrag bij het starten en valt het niet bijvoorbeeld tijdens het rijden uit.

Het betreft een '96 RT met de respectabele kilometerstand van 199.000 kilometer, maar is de afgelopen 22 jaar goed verzorgd door de vorige eigenaar. Iemand een idee? Ik hoor het graag.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 745
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Na starten duurt het vaak even voordat lampen, richtingaanwijzers en ruit werken

Ongelezen bericht door QuickFix »

Eerste gedachte: "Load relief relay"?

Geef er eens een tik op zodra je motor draait, maar de verlichting nog niet brandt of wissel hem eens met het relais van de claxon (volgens mij zijn die identiek, wel eerst even controleren). :idea:

Nummer 2 in onderstaande foto:
fuses.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
JanCellRT
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jan 2019, 10:25
Type: R1100RT
Bijz: 2 ton gelopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Gorinchem

Re: Na starten duurt het vaak even voordat lampen, richtingaanwijzers en ruit werken

Ongelezen bericht door JanCellRT »

Ah, dankjewel! Dat zou inderdaad goed kunnen. Wat zoekwerk laat inderdaad ook zien dat dit allemaal zaken zijn die geen stroom krijgen bij het starten.

Ik ga even uitzoeken of het relais dan aan vervanging toe is, of de accu :-)
Isaac
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Na starten duurt het vaak even voordat lampen, richtingaanwijzers en ruit werken

Ongelezen bericht door Isaac »

Het relais zou inderdaad de eerst aangewezene zijn. Deze schakelt de verbruikers tijdens het starten uit en komt direct weer bij als de startknop los gelaten wordt. Is het wel zo dat de verlichting brandt voordat je op de startknop drukt. Als hier namelijk dezelfde vertraging in zit is er mogelijk een tijdvertraging ingebouwd om stroom verbruik voor het starten te voorkomen. Dat de accu slecht is heeft niets met deze storing te maken.
Als deze soms niet wil starten als je op de startknop drukt dan kan het ook zijn dat de zwarte draad achter op de startmotor slecht contact maakt. Deze is positief (een plus) met het starten en negatief (massa via startrelais) als de startknop niet ingedrukt wordt. Deze draad is de massa draad voor dat relais.
Zelf heb ik een draad gekoppeld naar mijn D+. Het voordeel daarvan is dat pas als de dynamo spanning levert de verbruikers bij komen.
Een weggewerkte vertraging zou voor mij dus ook niet vreemd zijn.
Gebruikersavatar
JanCellRT
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jan 2019, 10:25
Type: R1100RT
Bijz: 2 ton gelopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Gorinchem

Re: Na starten duurt het vaak even voordat lampen, richtingaanwijzers en ruit werken

Ongelezen bericht door JanCellRT »

Isaac schreef: 10 jan 2023, 13:01 Het relais zou inderdaad de eerst aangewezene zijn. Deze schakelt de verbruikers tijdens het starten uit en komt direct weer bij als de startknop los gelaten wordt. Is het wel zo dat de verlichting brandt voordat je op de startknop drukt. Als hier namelijk dezelfde vertraging in zit is er mogelijk een tijdvertraging ingebouwd om stroom verbruik voor het starten te voorkomen. Dat de accu slecht is heeft niets met deze storing te maken.
Als deze soms niet wil starten als je op de startknop drukt dan kan het ook zijn dat de zwarte draad achter op de startmotor slecht contact maakt. Deze is positief (een plus) met het starten en negatief (massa via startrelais) als de startknop niet ingedrukt wordt. Deze draad is de massa draad voor dat relais.
Zelf heb ik een draad gekoppeld naar mijn D+. Het voordeel daarvan is dat pas als de dynamo spanning levert de verbruikers bij komen.
Een weggewerkte vertraging zou voor mij dus ook niet vreemd zijn.
Logisch, dat de staat van de accu hier niets mee te maken heeft inderdaad.

Ik zal nog eens wat verschillende dingen proberen, maar volgens mij doen de lampen het ook niet voordat hij gestart is.
Isaac
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Na starten duurt het vaak even voordat lampen, richtingaanwijzers en ruit werken

Ongelezen bericht door Isaac »

Dat de lampen niet branden voordat er gestart wordt zou kunnen duiden op een zelf geplaatste tijd vertraging op het relais.
Testen door het contact aan te zetten en ook dan de 30 seconden wachten. Als deze dan wel bij komt is het dus voor jou standaard zo gemaakt.
De schakeling zal dan vermoedelijk onderin de zekering kast zijn aangebracht. Ik zou er dan niets aan veranderen omdat hiermee de accu voor het starten minder belast wordt.
Gebruikersavatar
JanCellRT
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jan 2019, 10:25
Type: R1100RT
Bijz: 2 ton gelopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Gorinchem

Re: Na starten duurt het vaak even voordat lampen, richtingaanwijzers en ruit werken

Ongelezen bericht door JanCellRT »

Paar 'testjes' uitgevoerd:

op contact zetten met lampen aan en niet starten - na +/- 45 seconden deed de koplamp het nog niet en de overige elektronica ook niet. Toen gestart en de koplamp bleef uit. Uiteindelijk gestart en weggereden en toen ging deze na zo'n 5 seconden aan.

De abs-lampjes bleven toen wel om-en-om knipperen

Motor na stukje rijden afgezet en opnieuw gestart, lampen gingen meteen aan. Daarna nog een keer gestart met lampen aan, en toen ging de lamp uit bij het starten en meteen weer aan.

Dus het voelt voor mij niet echt of er iets stuk is, maar er lijkt ook geen simpele timer tussen te zitten want hij deed het na een stukje rijden niet.
Isaac
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Na starten duurt het vaak even voordat lampen, richtingaanwijzers en ruit werken

Ongelezen bericht door Isaac »

Zoals je het nu omschrijft gaat mijn gevoel toch sterk uit naar het relais met een slecht contact. De trilling die de motor veroorzaakt is (nog) voldoende om toch weer bij te komen als de motor draait. Een tijd vertraging zal er niet in zitten want die zou in principe altijd moeten werken.
Mijn advies: vervang het relais. (Als het indrukken van de start knop altijd (en direct) werkt blijft er niets anders over)
Je kan uiteraard als het contact aan staat en de lampen niet branden met de achterkant van een schroeven draaier wat tikjes op het relais geven. Als deze dan ook bij komt is het voor mij zeker.
Gebruikersavatar
JanCellRT
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jan 2019, 10:25
Type: R1100RT
Bijz: 2 ton gelopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Gorinchem

Re: Na starten duurt het vaak even voordat lampen, richtingaanwijzers en ruit werken

Ongelezen bericht door JanCellRT »

Dank voor je reactie - ik zal ergens deze week het relais even vervangen door een ander en kijken of het probleem opgelost is.
Gebruikersavatar
JanCellRT
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jan 2019, 10:25
Type: R1100RT
Bijz: 2 ton gelopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Gorinchem

Re: Na starten duurt het vaak even voordat lampen, richtingaanwijzers en ruit werken

Ongelezen bericht door JanCellRT »

Isaac schreef: 13 jan 2023, 17:48 Zoals je het nu omschrijft gaat mijn gevoel toch sterk uit naar het relais met een slecht contact.
Je had gelijk! Ik heb hem even gewisseld met die van de claxon, en meteen toen ik hem op het contact had gezet werkte alles. Dank voor het meedenken!
Isaac
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Na starten duurt het vaak even voordat lampen, richtingaanwijzers en ruit werken

Ongelezen bericht door Isaac »

Heel fijn dat het gevonden is. Ik dacht dat deze relais nog uit elkaar gehaald konden worden en bij een klein gebrek zelfs opgeknapt kunnen worden.
Bedankt voor het doorgeven van de oplossing.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”