Motor cpu uitlezen

R1150GS (+Adventure) - R1150R (+Rockster) - R1150RS

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Muis
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 okt 2021, 15:36
Type: Overig R-serie
Bijz: type:R1150R eind 2003
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Friesland

Motor cpu uitlezen

Ongelezen bericht door Muis »

Hallo motorrijders,
Mijn garagebox is inmiddels omgebouwd naar een Prive motor werkplaats. Nu het voorjaar wordt is het voor mij de tijd om mijn R1150R eens onderhanden te nemen. Ik loop alle onderhoud’s gevoelige onderdelen na en waar nodig ook vervangen natuurlijk. Tijdens de werkzaamheden vroeg ik mij af of het zinvol is om een “HEX GS911 WIFI “ aan te schaffen. Wat kun je dan allemaal op de R1150R uit lezen? en resetten. Dit apparaat zou te gebruiken zijn op alle BMW motoren waar een cpu inzit. Gezien de prijs is die niet echt goedkoop dus ja ik zou graag wat ervaringen horen.
Bij Alie zie je zo ook maar dat lijkt mij erg onbetrouwbaar, mede omdat ze waarschuwen voor updaten ;) .

Lees graag jullie reactie’s.
Gr. Ût Snits
Jan
MaartenGS-R-RT

Re: Motor cpu uitlezen

Ongelezen bericht door MaartenGS-R-RT »

Geen eigen ervaring (enkel met de driepins, maar die is voor de 1100, en beperkt) maar wel een massa nuttige info: https://www.hexgs911.com/vin-decoder/
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Motor cpu uitlezen

Ongelezen bericht door Baird »

Ik meen dat je niet zo heel veel kunt uitlezen bij de R1150RX, denk ook eens aan de MotoScan app en de UniCarScan.

https://www.motoscan.de/ en even doorklikken..
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Muis
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 okt 2021, 15:36
Type: Overig R-serie
Bijz: type:R1150R eind 2003
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Friesland

Re: Motor cpu uitlezen

Ongelezen bericht door Muis »

Dank voor jullie reactie, denk er nog even over na en probeer eerst eens apparaatje te bekijken bij iemand dat heeft.

Gr. Ût Snits
Jan
Muis
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 okt 2021, 15:36
Type: Overig R-serie
Bijz: type:R1150R eind 2003
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Friesland

Re: Motor cpu uitleze

Ongelezen bericht door Muis »

Heb nu naar wikken en wegen gekozen voor hardware van “UniCarScan OBD2 scanner” met verloopstekker. In eerste instantie keek ik naar “HEX GS911 WIFI ENTHUSIAST” werkt ook op iOS maar 4x hoger in prijs zal waarschijnlijk meer kunnen en mogelijk mooiere software hebben, voor mijn R1150R ver overtrokken en onnodig in mijn beleving. De software die ik nu ga bestellen wordt van “MotoScan” (suggestie van baird) nu nog kijken naar een 10” tablet met Bluetooth. Het werkt ook op een Android telefoon maar die heb ik niet plus dat ik nu mooi de set compleet in een koffertje doe met (ik wordt ook ouder) een wat groter scherm is ook prettiger. Ben benieuwd of ik er wat mee om kan gaan :D mijn Duits is niet echt op orde. Ik hoop dat bij vragen ik wat op dit forum mag leunen. Tot zo ver, na mijn ervaringen zal ik hier nog wel een klein verslag schrijven.

Gr. Ût Snits
Jan
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Motor cpu uitleze

Ongelezen bericht door HansD »

Muis schreef: 04 mar 2023, 12:18 Heb nu naar wikken en wegen gekozen voor hardware van “UniCarScan OBD2 scanner” met verloopstekker. In eerste instantie keek ik naar “HEX GS911 WIFI ENTHUSIAST” werkt ook op iOS maar 4x hoger in prijs zal waarschijnlijk meer kunnen en mogelijk mooiere software hebben, voor mijn R1150R ver overtrokken en onnodig in mijn beleving. De software die ik nu ga bestellen wordt van “MotoScan” (suggestie van baird) nu nog kijken naar een 10” tablet met Bluetooth. Het werkt ook op een Android telefoon maar die heb ik niet plus dat ik nu mooi de set compleet in een koffertje doe met (ik wordt ook ouder) een wat groter scherm is ook prettiger. Ben benieuwd of ik er wat mee om kan gaan :D mijn Duits is niet echt op orde. Ik hoop dat bij vragen ik wat op dit forum mag leunen. Tot zo ver, na mijn ervaringen zal ik hier nog wel een klein verslag schrijven.

Gr. Ût Snits
Jan
Mijn Duits is redelijk goed, dus laat maar weten als daar hulp nodig is …
Muis
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 okt 2021, 15:36
Type: Overig R-serie
Bijz: type:R1150R eind 2003
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Friesland

Re: Motor cpu uitlezen

Ongelezen bericht door Muis »

Dank Hans D.
Het volgende schiet niet op.
Ervaring 1.
UniCarScan+verloop kabel besteld in Duitsland via hun website….. dag later mail van dat bedrijf “bestelling gaat niet door geld komt binnen 5 dagen retour op uw rekening” 😳 geen opgaaf van reden. Enige reden die ik kan bedenken dat deze ook in Nederland wordt verkocht allen ongeveer €30,- duurder. Is hier bij jullie ook enige ervaring in deze richting?

Jan.
Gebruikersavatar
DickJe
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Obdam

Re: Motor cpu uitlezen

Ongelezen bericht door DickJe »

Hoi Jan,

Ik heb deze drie jaar geleden bij hen gekocht, zonder problemen. Wellicht is er iets veranderd bij ze, maar ik zou even contact met ze opnemen en vragen waarom de bestelling is geannuleerd.

Groet,Dick
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R
Nu: BMW R1150RT, Honda NC750X DCT
Muis
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 okt 2021, 15:36
Type: Overig R-serie
Bijz: type:R1150R eind 2003
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Friesland

Re: Motor cpu uitlezen

Ongelezen bericht door Muis »

Hallo dickje,
Je bent dus ook ervaringsdeskundige, mag van de gelegenheid gebruikmaken om je te vragen wat je er zo al mee heb gedaan en wat zijn jou bevindingen zij. Ik hoop ook dat ik de controle op de abs kan uit voeren, weet jij of dat lukt?
Gr. Ût Snits.
Jan
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Motor cpu uitlezen

Ongelezen bericht door Baird »

De app van MotoScankan ook in het Engels als je dat beter af gaat. Op het GS-Forum is een zeer uitgebreide handleiding/instructie aanwezig.

Ik heb de hardware destijds ook gewoon in Duitsland besteld met de verloopkabel, voor de app meteen de hoogste versie aangeschaft, doet het maar één keer een beetje pijn.....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Muis
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 okt 2021, 15:36
Type: Overig R-serie
Bijz: type:R1150R eind 2003
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Friesland

Re: Motor cpu uitlezen

Ongelezen bericht door Muis »

Nou poging 2 betaling lijkt goed te gaan maar 8 uur later…..helaas wederom de melding dat het binnen 5 werkdagen wordt teruggestort ……. ze kennelijk mijn geld niet _001 . Nou dan niet hè, rare jongens die Duitsers.
Wordt vervolgd.
Gr. Jan.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Motor cpu uitlezen

Ongelezen bericht door Baird »

Muis schreef: 06 mar 2023, 16:12 Nou poging 2 betaling lijkt goed te gaan maar 8 uur later…..helaas wederom de melding dat het binnen 5 werkdagen wordt teruggestort ……. ze kennelijk mijn geld niet _001 . Nou dan niet hè, rare jongens die Duitsers.
Wordt vervolgd.
Gr. Jan.
Een belletje plegen of betalen via PayPal ......
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Muis
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 okt 2021, 15:36
Type: Overig R-serie
Bijz: type:R1150R eind 2003
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Friesland

Re: Motor cpu uitlezen

Ongelezen bericht door Muis »

Ervaringen met gemengde gevoelens.
Twee keer geprobeerd om de UniCarScan + verloop kabel te bestellen maar helaas niet gelukt. Na 5 dagen stonden de twee betalingen weer keurig op mijn rekening dat weer wel.
Dus uiteindelijk toch maar besloten om het bij “OBD24U.NL-Q24U” te bestellen. Dag later binnen. Nu heb ik alleen maar een iPhone tot mijn beschikking dus dat werkt niet met de “MotoScan” app die werkt alleen met Android. Geen probleem persoonlijk ik vind een klein tablet met 7 “ scherm ook wel fijner om de leesbaarheid te gebruiken. Nu tijd om de zaken te gaan opstarten. Tablet verbinden met WiFi en de MotoScan app ophalen en uiteraard €50.- gedoneerd wat ik in principe redelijk vindt. Opgetogen naar mijn garage en de UniCarScan dongel aangesloten op de motor, zie gelijk dat het power led brand dus een verbinding met de motor is oké. Dan het tablet aan zetten om vervolgens de Bluetooth verbinding tot standje brengen (code 1234 😎) en Walla hij ziet de dongel. Dan de app openen en instellen welke dongel heb aangesloten, en jaaaaa 😳 ik kan mijn R115R zien en kan wat uit lezen. En dan houd het een beetje op 😕. Ik was van mening dat er meer kon dat er nu mogelijk is, de app geeft bij dieper in de bvb ABS te kijken aan dat ik de “ultieme” betaalde app moet hebben. En die heb ik dus staat ook in het programma dat ik die draai. En dan begint het voorbij lastig te worden. Probeer via een vertaal programma te communiceren met de ontwikkelaar en dat is lastig. Overigens alle lof van dat bedrijf tot gister 23:00 nog mail gehad, dus de ondersteuning is er wel. Nu nog de oplossing, electronisch en techniek doorgaans geen enkel probleem maar software 🤔 ik begrijp niets van de logica erachter. Daar worstel ik mee. Kortom het komt vast goed maar op dit moment kan ik er nog eigenlijk niks mee wat ik voor ogen had en is de oversteering niet waard. Maar nogmaals het zal momenteel aan mijn beperking liggen.
Gr. Ût Snits
Jan
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Motor cpu uitlezen

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Een heel verhaal Jan, maar wat is je probleem en/of vraag.
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Motor cpu uitlezen

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Ik denk dat het meer een kwestie is van ons op de hoogte houden van zijn ervaringen met de UniCarScan. En zoals ik het lees zijn die tot nu toe beneden het verwachtingspatroon.
Jan, ik ga dit draadje in elk geval volgen. Houd ons op de hoogte! 😊
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Motor cpu uitlezen

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Mijn fout, ik dacht dat Jan hulp vroeg. Opgelost!
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: Motor cpu uitlezen

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Ik heb de motoscan ook en bij de nieuwe modellen van BMW kun je van alles testen en nakijken, maar bij de oudere modellen niet.
En bij de 1150... ik denk dat de motor software van toen nog niet zo ver was als nu.
Het uitlezen van motoren stond nog in de kinderschoenen.
Wellicht zijn je verwachtingen te hoog voor hetgeen de software en de motor aankan..
En je "koopt" de motoscan 1 maal voor alle BMW's, en de investering van de fabrikant moet toch ergens vandaan komen.

Misschien dat dit een ander licht op je investering doet schijnen.

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Muis
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 okt 2021, 15:36
Type: Overig R-serie
Bijz: type:R1150R eind 2003
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Friesland

Re: Motor cpu uitlezen

Ongelezen bericht door Muis »

Laatste update Big RT Smile

Dank voor jullie inbreng. Ja mijn opbouw van een verhaal laat wel eens wat te wensen over waardoor men wel het wel eens iets anders begrijpt / leest dan wat ik bedoel ;) maar dat terzijde. Om te beginnen werkt de app “MotoScan” inmiddels nu voor de volle 100% samen met de dongel van “UniCarScan” op mijn R1150R uit 2003. Er zijn twee hoofd zaken in te zien 1= uitlezen \ verwijderen van fout-codes van het motorblok zelfs live data bij draaiende motor en dat is best nog wel redelijke lijst met meet waarden. Wat tegen valt 2 = uitlezen / verwijderen fout-codes van de ABS en de identificatie van type nr en dergelijke. Waar ik op gehoopt had is dat het ontluchting controle programma tbv de ABS kon gebruiken maar helaas, daar is dit beestje te oud voor.
Voor mij is de aanschaf wel zinvol maar overtrokken qua mogelijkheden betreffende deze motor. Maar met deze OBD opzet kun je wel alle BMW motorren die tot heden in de markt zijn uit lezen / herstellen van fout-codes, aan uit zetten van accessoires en dergelijke en meer. Je weet maar nooit Big RT Smile
Zijn er vragen omtrent dit onderwerp zal ik proberen daarop antwoorden te geven.

Heb zelf ook nog een vraag, is er een complete lijst wat je allemaal kunt uitlezen per type BMW motor en bouwjaar.

Gr. Ût Snits
Jan
Gebruikersavatar
DickJe
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Obdam

Re: Motor cpu uitlezen

Ongelezen bericht door DickJe »

Muis schreef: 05 mar 2023, 17:05 Hallo dickje,
Je bent dus ook ervaringsdeskundige, mag van de gelegenheid gebruikmaken om je te vragen wat je er zo al mee heb gedaan en wat zijn jou bevindingen zij. Ik hoop ook dat ik de controle op de abs kan uit voeren, weet jij of dat lukt?
Gr. Ût Snits.
Jan
Hoi Jan,

Ik heb mijn ABS verwijderd, dus daar kan ik geen antwoord op geven 8)_ Voor de R1150 zijn de mogelijkheden wat beperkt denk ik. Ik heb de Motoscan wel gebruikt voor de GS van mijn vriendin; ABS doorspoelen na remvloeistof vervangen, servicemelding annuleren wanneer de accu verwijderd is geweest. Dat soort dingen.

Groet, Dick
Edit: ik zag later pas je laatste bericht ;)
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R
Nu: BMW R1150RT, Honda NC750X DCT
Muis
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 okt 2021, 15:36
Type: Overig R-serie
Bijz: type:R1150R eind 2003
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Friesland

Re: Motor cpu uitlezen

Ongelezen bericht door Muis »

Aanvulling,
Inmiddels ook achter de schermen contact gehad en ervaringen gedeeld en kon mij te vertellen dat wat mogelijkheden tot model R1150R betreft beperkter zijn dan wat ik gehoopt had met name de ABS is alleen uitlezen fout-code / resetten van de code en info van de ABS type, serie nr. Frame nr. en dergelijke. Van uit het motorblok is er veel meer beschikbaar en bij live-data zie je +/- 12 parameters o.a. Systeem spanning, inspuiting, verschillende temperatuur sensoren, ontstekingshoek, vervroeging, toerental en dergelijke. Over uitlezen algemeen lijkt mijn keuze voor dit type BMW ver over de top en er zijn zeker goedkopere oplossingen voor die boven staande ook goed kunnen. Betrouwbaarheid uiteraard geen ervaring of mening. Wel vond ik het lastig om via het net goede info te vinden.
Gr. Ût Snits
Jan
Gesloten

Terug naar “Overig R1150 serie”