Nieuwe regenkleding...

Aanbevelingen, ervaringen, nieuwtjes over kleding, laarzen, handschoenen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Nieuwe regenkleding...

Ongelezen bericht door japachap »

Excuuses voor de verbruik van een vertaaler...

Een post/recensie over regenkleding (mijn grootste klacht in motorkleding).

Mijn huidige regenjas en -broek naderen het einde van hun levensduur, dus ik dacht, ik bestel een vervangende. Was niet zo'n simpele keuze als ik dacht- maar eerst wat achtergrondinformatie.

Mijn fiets is mijn primaire vervoermiddel. 4 dagen per week bij regen of zonneschijn en soms in het weekend. Ik rijd van -10°C tot +30°C en alleen als er sneeuw en ijs op de weg ligt, stap ik met tegenzin in de auto. Mijn motoruitrusting bestaat uit een volledig geventileerd 'zomer'-avonturenpak waaraan ik afhankelijk van het weer een thermaallaag of regenkleding toevoeg. Ik heb geventileerde zomerhandschoenen, gewone winterhandschoenen en stevige verwarmde handschoenen voor echt slecht weer.

De laatste 10+ jaar rijd ik met regenkleding van Damen Motorkleding. Het is een dure spul, maar met een goede reden: hij gaat eeuwig mee (nou ja, 2-3 jaar dagelijks woon-werkverkeer). Het is gemaakt van Flexothane, een extreem rekbare geweven synthetische stof met een PU polyurethaan rubberen laag AAN DE BUITENKANT en gelaste naden. De voordelen zijn dat het ademend is (maar vraag niet hoe ademend in vergelijking met andere membranen); goedkoper dan Gore-Tex; flexibel; geruisloos; verpakt erg klein; de waterdichtheid slijt niet weg tegen de jas eronder; het is gemakkelijk aan/uit te trekken; de binnenkant blijft helemaal droog en schoon; de regen en het vuil lopen gewoon van de buitenkant af en het droogt heel snel.

Het had dus een simpele keuze moeten zijn om Damen's kit opnieuw te bestellen...
Helaas hebben ze besloten om de Flexothane te laten vallen ten gunste van een goedkopere, meer traditionele stof, maar nog steeds voor de premium prijs! Nou, dat accepteer ik niet - dus de jacht was begonnen op een alternatief!

Gelukkig hebben dit jaar meer kledingfabrikanten een soortgelijk PU-materiaal aan hun premium assortiment toegevoegd: Held, Dainese, Richa, Scott, IXS en misschien ook anderen.

Scott is lokaal niet beschikbaar, dus dat was uit.
IXS was kort, in blousonstijl en erg flodderig. Werkte niet met mijn avonturenjas.
Held's nieuwste (2023) incarnatie van hun Rain Stretch is een mooi pakket, maar had een paar minpunten. Het jasje was niet lang genoeg; de nek was een beetje krap; de kraag laag en de capuchon onder de helm erg beperkend. De broek was erg smal en uiteindelijk waren de manchetten met te weinig afstelmogelijkheid, waardoor ik ze niet over mijn verwarmde handschoenen kon krijgen.
De Dainese-spul lijkt erg op de Held, maar ik kon lokaal geen product vinden om te proberen.
Ik was echt onder de indruk van het Richa Rainstretch-jack. Het was stevig gemaakt; had een extra voering (dat was niet echt nodig); veel reflectie op de juiste plaatsen en een verstelbare tailleband. De keerzijde: de manchetten waren te klein om over een van mijn waterdichte handschoenen te passen. Jammer, ik was zo bijna verkocht...

Nu komt het punt: de oude Damen-regenkleding kostte 125,- euro voor de jas en 90,- euro voor de broek!

Mijn Cayenne Pro Adventure-pak is gemaakt door Rev'It!, die een paar jaar geleden zeer verstandig heeft besloten om hun maatvoering te consolideren. Als je met een XL-jack rijdt, heb je een XL-basislaag of thermiek nodig en een XL-regenjack past perfect over het motorjack. Met dit in gedachten wees de verkoper me op de Acid 3 H2O-regenjas en -broek van Rev'It! Zuur is een goede naam - het hi-viz geel brandt letterlijk in je netvlies - en er zijn ook subtiele reflecterende plekken. Het materiaal is licht en het beste is dat het perfect over mijn Adventure Suit past. Hij past ook zonder al te veel poespas over mijn verwarmde handschoenen!
Nadeel? Nou, het is niet-rekbaar PU-gecoat polyester met de coating aan de BINNENKANT en geen voering om het te beschermen tegen schuren op het motorjack. Levensduur kan een probleem zijn bij dagelijks gebruik.
Voordelen? De jas kost 65,- euro en de broek 45,- euro. Het is de helft van de prijs van de Damen/Held/Richa kleding! Als het maar half zo lang meegaat, is het het nog steeds waard - en het ziet er GOED uit - het ziet er modern uit.

Alleen de tijd zal het leren, maar als de Acid 3 een redelijke levensduur heeft, zou het wel eens mijn nieuwe favoriete stuk kit kunnen worden!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4482
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Nieuwe regenkleding...

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik ben benieuwd hoe je dit bevalt James. Bedankt voor het delen van de info _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Nieuwe regenkleding...

Ongelezen bericht door ErikS »

Ik ben/was een zelfde soort rijder. Ik gebruik zelf (bij slecht weer) een Curdura motorbroek over mijn gewone en deze heeft mij tot nu toe altijd droog gehouden. Maar over mijn motorjack gebruik ik bij regen volgens mij een zelfde of soortgelijke jas van Rev-It. En deze heb ik inmiddels een jaar of 8. Voldoet nog prima en houdt mijn bovenlichaam (en de jas) prima droog.
Ik zal vandaag even kijken wat voor type jas het precies is. Ik heb hem altijd in de motor zitten voor het geval dat . . .
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Paniekje
Berichten: 345
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: Nieuwe regenkleding...

Ongelezen bericht door Paniekje »

Bestaan er ook regen kolletjes welke onder de helm en over de jaskraag gedragen kunnen worden ....... zodat water niet langzaamaan toch bovenaan je jas binnensijpelt tijdens uren zware regenrit ?
Gebruikersavatar
Arjan W
2024
2024
Berichten: 509
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
Type: R1150RT
Bijz: De bestuurder
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: Nieuwe regenkleding...

Ongelezen bericht door Arjan W »

Hi James, ik heb ook een regenpak gehad van Richa vroeger. Vroeger was de broek zwart, hadden ze deze niet meer?
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
Gebruikersavatar
Nightstalker
Berichten: 252
Lid geworden op: 21 feb 2022, 17:38
Type: R1250RT
Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Nieuwe regenkleding...

Ongelezen bericht door Nightstalker »

Paniekje schreef: 24 jul 2023, 11:59 Bestaan er ook regen kolletjes welke onder de helm en over de jaskraag gedragen kunnen worden ....... zodat water niet langzaamaan toch bovenaan je jas binnensijpelt tijdens uren zware regenrit ?
Ja.
Deze bijvoorbeeld
https://www.bikeroutfit.nl/nl/richa-bal ... gKLH_D_BwE
Veelgitariër
Paniekje
Berichten: 345
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: Nieuwe regenkleding...

Ongelezen bericht door Paniekje »

_004 thanx Big RT Smile
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Nieuwe regenkleding...

Ongelezen bericht door ErikS »

het regenpak van IXS heeft een soort capuchon die je over je hoofd onder de helm draagt. Er loopt gegarandeerd geen water meer in je nek.
Verder is het qua zichtbaarheid zeer opvallend door de reflectie. Mijn motormaat heeft er een en is er zeer tevreden over. Helaas is de verkrijgbaarheid momenteel lastig.

IXS Regenjacke & Regenhose Silver Reflex-ST
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Paniekje
Berichten: 345
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: Nieuwe regenkleding...

Ongelezen bericht door Paniekje »

Bovenstaande IXS combi gekocht , vanmorgen even op en neer naar https://www.bikeroutfit.nl/nl/ geblazen .
Top ErikS , dank je voor de tip.
Meteen regen overlaarzen vernieuwd.

Prima zaak, vriendelijk en erg behulpzaam personeel : https://www.bikeroutfit.nl/nl/
Paniekje
Berichten: 345
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: Nieuwe regenkleding...

Ongelezen bericht door Paniekje »

ErikS schreef: 26 jul 2023, 09:31
IXS Regenjacke & Regenhose Silver Reflex-ST
_004 Big RT Smile
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Nieuwe regenkleding...

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Ik heb sinds juni 2022 een Treasure jas en 4 All Pro broek van Stadler en ben daar zeer tevreden over.
Hoef er geen extra regenpak overheen te trekken en het pak raakt niet doorweekt.
Komt het zonnetje uit dan is het binnen een half uur weer droog.
Daarnaast zijn ze zo overtuigd van de kwaliteit van hun product dat de maar liefst 10 jaar garantie geven!
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Plaats reactie

Terug naar “Over: Motorkleding”