Bandenspanning BMW R1100RT: hogere druk dan voorgeschreven

Welke banden voor je RT?

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
defser
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 mar 2023, 18:57
Type: R1100RT
Bijz: 100% origineel
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ede

Bandenspanning BMW R1100RT: hogere druk dan voorgeschreven

Ongelezen bericht door defser »

Beste BMW RT Boxer Forumleden,

Toen ik mijn BMW -1100- kocht een week terug, was de bandenspanning voor en achter 4 bar. Bij het controleren van de officiële documentatie ontdekte ik dat de aanbevolen bandenspanning voor solo rijden lager is, namelijk 2,2 bar voor de voorband en 2,5 bar voor de achterband. Voor duo-passagiers en bepakking zijn de aanbevolen drukken hoger, tot maximaal 2,9 bar achter.

Wat me opviel, is dat de motor veel lichter aanvoelde bij 4 bar, vooral bij bochtenwerk en bijzondere verrichtingen. Ik ben benieuwd of anderen vergelijkbare ervaringen hebben gehad met het verhogen van de bandenspanning boven de aanbevolen drukken. Is het veilig om met hogere bandenspanningen te rijden en welke invloed heeft dit op het rijgedrag en de bandenslijtage op langere duur?

Of is 4bar gewoon absurd? _001

Mvg.

Patrick
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Bandenspanning BMW R1100RT: hogere druk dan voorgeschreven

Ongelezen bericht door Dingeman »

4 bar, mijn inziens absurd.
Ik zou de "officiële" documentatie hanteren of anders de (mogelijk nog komende) overige adviezen van forumgebruikers.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 745
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Bandenspanning BMW R1100RT: hogere druk dan voorgeschreven

Ongelezen bericht door QuickFix »

defser schreef: 29 mar 2023, 12:17Wat me opviel, is dat de motor veel lichter aanvoelde bij 4 bar, vooral bij bochtenwerk en bijzondere verrichtingen.
Dat is natuurlijk ook wel logisch: je band maakt minder contact met het wegdek.

Doe wat meneer BMW zeg en gebruik de voorgeschreven bandendruk; ze hebben dat niet voor niets zo berekend/bepaald. :idea:
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4482
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Bandenspanning BMW R1100RT: hogere druk dan voorgeschreven

Ongelezen bericht door EileRT »

+ 1 beide reacties op je posting.

Je motor is geen hobbelpaard. En 4 bar is echt veel en veel te veel. Het contact met de weg is zéker een belangrijke en vergeet je (rij)comfort ook niet.

Mijn 1100 heb ik op 2.5 voor en 2.9 achter (met passagier wordt deze bandendruk i.i.g. aanbevolen).
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Bandenspanning BMW R1100RT: hogere druk dan voorgeschreven

Ongelezen bericht door Snellecees »

4 bar is veel te veel met als gevolg minder contact met de weg en dat heeft een negatief effect op je remweg die wordt bij een noodstop of oververwacht hard remmen veel langer.

En ik verwacht dat een band dan ook sneller uitbreekt en gaat glijden in een snelle bocht

Dus verstandig om de geadviseerde bandenspanning te gebruiken

Groet
Cees
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 858
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Bandenspanning BMW R1100RT: hogere druk dan voorgeschreven

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

4 bar is natuurlijk teveel. De vraag die in mijn hoofd rondspookt is, hoe ben je er achter gekomen dat je bandenspanning zo hoog was. M.a.w. hoe heb je gemeten en waarmee?
Ik kan me niet voorstellen dat iemand een motorband op 4 bar zet. Dat komt al meer in de richting van een fietsband.
Heel nieuwsgierig!!!
Laatst gewijzigd door PanEuRoel op 30 mar 2023, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Bandenspanning BMW R1100RT: hogere druk dan voorgeschreven

Ongelezen bericht door MotoCon »

PanEuRoel schreef: 30 mar 2023, 02:07 Ik kan me niet voorstellen dat iemand een motorband op 4 bar zet. Dat komt al meer in de richting van een fietsband.
Je zegt het al zelf... waarschijnlijk een wielrenner ;)
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Bandenspanning BMW R1100RT: hogere druk dan voorgeschreven

Ongelezen bericht door scan »

4 Bar is niet zo vreemd! tenminste als de motor langere tijd in opslag (lees voorraad) heeft gestaan.
Dat doen ze om flatspotting te voorkomen.
Mocht dat niet het geval geweest zijn dan is het vreemd om zoveel bar te pompen.
In het eerste geval slordig van de verkoper om deze niet weer terug te zetten op normaal...
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Bandenspanning BMW R1100RT: hogere druk dan voorgeschreven

Ongelezen bericht door Baird »

Bij die 2,2 aan de voorkant krijg je last van verhoogde slijtage, net als Eilert: 2,5 en 2,9 dus!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Banden - Velgen - Wielen”