Richtingaanwijzers - knipperfrequentie

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
michiel1126
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jun 2012, 18:59
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse

Richtingaanwijzers - knipperfrequentie

Ongelezen bericht door michiel1126 »

Na een grote onderhoudsbeurt van mijn R1100RT (door dealer uitgevoerd) knippert mijn rechter richtingaanwijzer zeker 2x sneller dan mijn linker richtingaanwijzer. De linker richtingaanwijzer werkt als vanouds en knippert op de normale frequentie.
Is dit een kwestie van vervangen van het relais?
p.s. de dealer al gemaild over het euvel.
Isaac
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Richtingaanwijzers - knipperfrequentie

Ongelezen bericht door Isaac »

Het relais knippert vanaf een bepaald vermogen met een standaard snelheid. Als er 1 bol stuk is wordt het vermogen minder en heeft het relais de intelligentie om versneld te gaan knipperen om aan te geven dat er iets niet goed is.
Ik neem aan dat je gecontroleerd hebt dat alle lampen in orde zijn.
Het vermogen van de oude gloeilampen lopen terug doordat de gloeidraad in de loop van de tijd dunner gaat worden door verdamping.
Als jouw relais kritisch is kan het zijn dat deze dan denkt dat er een bolletje stuk is.
Ook kan het zijn dat door oxidatie van de fittingen er een overgang weerstand is ontstaan. Ook dit geeft een afname van vermogen.
Advies: de gloeilampjes verwijderen, licht opschuren (zeker het grond contact) en terug plaatsen.
Als de klacht over is is het een slecht contact geweest.
Anders de gloeilampjes vervangen voor een nieuwe.
Klacht zou nog kunnen komen door een slecht contact in het schakel gedeelte maar voor 80 procent werken links en recht over dezelfde aansluitingen.
We horen wel wat je bevindingen zijn.
michiel1126
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jun 2012, 18:59
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse

Re: Richtingaanwijzers - knipperfrequentie

Ongelezen bericht door michiel1126 »

Isaac schreef: 08 mei 2023, 15:20 Het relais knippert vanaf een bepaald vermogen met een standaard snelheid. Als er 1 bol stuk is wordt het vermogen minder en heeft het relais de intelligentie om versneld te gaan knipperen om aan te geven dat er iets niet goed is.
Ik neem aan dat je gecontroleerd hebt dat alle lampen in orde zijn.
Het vermogen van de oude gloeilampen lopen terug doordat de gloeidraad in de loop van de tijd dunner gaat worden door verdamping.
Als jouw relais kritisch is kan het zijn dat deze dan denkt dat er een bolletje stuk is.
Ook kan het zijn dat door oxidatie van de fittingen er een overgang weerstand is ontstaan. Ook dit geeft een afname van vermogen.
Advies: de gloeilampjes verwijderen, licht opschuren (zeker het grond contact) en terug plaatsen.
Als de klacht over is is het een slecht contact geweest.
Anders de gloeilampjes vervangen voor een nieuwe.
Klacht zou nog kunnen komen door een slecht contact in het schakel gedeelte maar voor 80 procent werken links en recht over dezelfde aansluitingen.
We horen wel wat je bevindingen zijn.
Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie, Isaac. De verlichting is verder in orde. Ik zal de gloeilampen eens nader bekijken. Ook benieuwd naar wat de dealer aangeeft. Wordt vervolgd.
TomDujardin
2023
2023
Berichten: 119
Lid geworden op: 24 dec 2014, 15:00
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wissenkerke

Re: Richtingaanwijzers - knipperfrequentie

Ongelezen bericht door TomDujardin »

Goede middag

Even met de draadjes spelen knippers id spiegels, waarschijnlijk slecht contact.

-groet-
Tom
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 506
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Richtingaanwijzers - knipperfrequentie

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Andere Wattage lampjes kan dat ook veroorzaken. Dus dat ook even nakijken.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 745
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Richtingaanwijzers - knipperfrequentie

Ongelezen bericht door QuickFix »

Als er gloeilampjes vervangen worden door hun evenknie in LED-uitvoering, dan heb je hetzelfde probleem. :idea:

In dit geval is het "Probleem" op te lossen door de toevoeging van belastingweerstanden of een kleine modificatie aan het relais (wat ikzelf een mooiere oplossing vind, maar je raakt dan wel deze "Kapotte lamp indicatie" kwijt).
Freude am Fahren
GuusV
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 nov 2022, 21:01
Type: R1200RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Den Haag

Re: Richtingaanwijzers - knipperfrequentie

Ongelezen bericht door GuusV »

Is de lamp controle ook uit te zetten eventueel? Ik heb bijv led knipperlichten die wel voldoende weerstand hebben om normaal te knipperen, maar toch krijg ik de melding van defecte lamp.

Excuus als ik dit topic kaap met deze vraag.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 745
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Richtingaanwijzers - knipperfrequentie

Ongelezen bericht door QuickFix »

GuusV schreef: 09 mei 2023, 15:08Is de lamp controle ook uit te zetten eventueel?
De 1150 (en alles daarvoor) heeft nog een "Echt" (eigenlijk elektronisch) relay en nog geen CAN-bus, latere modellen, zoals de 1200, hebben wel een CAN-bus en alles is in software geregeld, dus om een dergelijke controle uit te kunnen zetten zal dat in software moeten gebeuren en ik weet niet of dat als optie beschikbaar is. Zelf heb ik nog geen nieuwere fiets (met CAN-bus) gehad, dus weet verder ook niet of (en hoe) dit uit te zetten is; wellicht is het gewoon een optie in de software of bestaan er programmeerbare CAN-bus emulators die dit kunnen regelen, ik zou het echt niet weten.
Freude am Fahren
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”