BMW R1150RT lage toeren, valt stil

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Kareljr
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 mei 2023, 21:10
Type: R1150RT
Bijz: 2003
Land: België
Woonplaats of omgeving: Brugge

BMW R1150RT lage toeren, valt stil

Ongelezen bericht door Kareljr »

Recent kreeg ik een leuke BMW R1150RT van 2003. Leuk om krijgen uiteraard. Motor had langere tijd stilgestaan alvorens weer gebruikt te worden.
Draaide niet zo lekker en een oelewapper had mijn motor laten vallen :evil: maar goed, ik heb hem laten onderhouden, nieuwe batterij en kleppen laten afstellen.

Ondertussen ook een paar maal van dat reinigingsspul in de tank gedaan. Dat bood al wat verlichting. Er zat af en toe een soort "klop" in de motor. Die is weg. Benzine filter zelf vervangen, was een interessant werkje, maar de Haynes manual en online filmpjes waren handig :D

Nu heb ik heel vaak (doorgaans op koude motor) dat de ie (meestal) stationair (maar soms ook in 1ste) in erg lage toeren schiet, richting 800 rpm ipv de beoogde +_1050 rpm. In garage die ene "bout" rechts wat laten aandraaien om toerental iets hoger te krikken tot acceptabel. Dat hielp een beetje. Maar het is toch nog steeds een probleem. Ik merk ook dat bij gebruik van de choke (toerentalverhoger), deze ook niet gek hoog in toeren gaat. Als deze halverwege staat zit die rond de 1100/1300 rpm.

Nu wil ik bij Pajic een andere uitlaat laten steken om bij het file-rijden wat extra "hulp" te krijgen...maar misschien is het handiger om eerst bovenstaande problemen op te lossen.

Bougies zouden nog goed zijn volgens de garage
Ik lees dingen over Hall sensoren en andere injectie chips
Verleden: Kawasaki VN800 - Suzuki Vstrom DL1000 - BMW K1100LT - Honda ST1300
Nu: BMW R1150RT
Gebruikersavatar
WMB
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 dec 2022, 11:41
Type: R1200RT
Bijz: 2012
Land: België
Woonplaats of omgeving: Oost-Vlaanderen

Re: BMW R1150RT lage toeren, valt stil

Ongelezen bericht door WMB »

Persoonlijk zou ik ook de injectoren demonteren en reinigen. Bij mijn vorige motorfiets (geen RT) hielp dit enorm en is zeker niet te vergelijken met reinigingsspul die men in de benzinetank giet.
Kareljr
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 mei 2023, 21:10
Type: R1150RT
Bijz: 2003
Land: België
Woonplaats of omgeving: Brugge

Re: BMW R1150RT lage toeren, valt stil

Ongelezen bericht door Kareljr »

WMB schreef: 01 jun 2023, 21:18 Persoonlijk zou ik ook de injectoren demonteren en reinigen. Bij mijn vorige motorfiets (geen RT) hielp dit enorm en is zeker niet te vergelijken met reinigingsspul die men in de benzinetank giet.
Strak plan. Dat had ik ook al zien langskomen idd
Verleden: Kawasaki VN800 - Suzuki Vstrom DL1000 - BMW K1100LT - Honda ST1300
Nu: BMW R1150RT
Isaac
Berichten: 952
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: BMW R1150RT lage toeren, valt stil

Ongelezen bericht door Isaac »

Kareljr schreef: 01 jun 2023, 21:07 Nu heb ik heel vaak (doorgaans op koude motor) dat de ie (meestal) stationair (maar soms ook in 1ste) in erg lage toeren schiet, richting 800 rpm ipv de beoogde +_1050 rpm. In garage die ene "bout" rechts wat laten aandraaien om toerental iets hoger te krikken tot acceptabel.
Ik weet niet wat je met die ene "bout" bedoeld maar 1 zijdig afstellen werkt niet omdat dan de synchronisatie ontregelt raakt.
Het lage toeren zal er niet al in gezeten hebben dus heeft dit vermoedelijk toch te maken met een mogelijk ontstaan probleem door het lange stilstaan.
Heb je al een simpele compressie test uitgevoerd? Dan weet je ook gelijk of er zuigerveren vast zitten.
Verder adviseer ik je om de motor opnieuw te laten synchroniseren. Dan kan eventueel ook het toerental bijgesteld worden.
Kareljr
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 mei 2023, 21:10
Type: R1150RT
Bijz: 2003
Land: België
Woonplaats of omgeving: Brugge

Re: BMW R1150RT lage toeren, valt stil

Ongelezen bericht door Kareljr »

Isaac schreef: 01 jun 2023, 21:32 ene "bout" bedoeld maar 1 zijdig afstellen werkt niet omdat dan de synchronisatie ontregelt raakt.
Het lage toeren zal er niet al in gezeten hebben dus heeft dit vermoedelijk toch te maken met een mogelijk ontstaan probleem door het lange stilstaan.
Heb je al een simpele compressie test uitgevoerd? Dan weet je ook gelijk of er zuigerveren vast zitten.
Verder adviseer ik je om de motor opnieuw te laten synchroniseren. Dan kan eventueel ook het toerental bijgesteld worden.
Vermoedelijk gebeurde dat niet. Ik zal even uitzoeken hoe dit moet, incl. het laten synchroniseren. Ik ben wel redelijk handig, maar heel veel ervaring met knutselen aan motoren heb ik (nog) niet. Met deze zie ik het wel zitten. Het is eens iets anders :D
Verleden: Kawasaki VN800 - Suzuki Vstrom DL1000 - BMW K1100LT - Honda ST1300
Nu: BMW R1150RT
jbazelmans
Berichten: 255
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: BMW R1150RT lage toeren, valt stil

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Kareljr schreef: 01 jun 2023, 21:07 Nu heb ik heel vaak (doorgaans op koude motor) dat de ie (meestal) stationair (maar soms ook in 1ste) in erg lage toeren schiet, richting 800 rpm ipv de beoogde +_1050 rpm. In garage die ene "bout" rechts wat laten aandraaien om toerental iets hoger te krikken tot acceptabel. Dat hielp een beetje. Maar het is toch nog steeds een probleem. Ik merk ook dat bij gebruik van de choke (toerentalverhoger), deze ook niet gek hoog in toeren gaat. Als deze halverwege staat zit die rond de 1100/1300 rpm.
Misschien een heel stomme opmerking, maar als ik lees koude motor en lage toeren dan denk ik aan de choke. Je weet dat de 1150RT een handmatige choke heeft?
Nu wil ik bij Pajic een andere uitlaat laten steken om bij het file-rijden wat extra "hulp" te krijgen.
Hulp krijgen als in ”loud pipes save lives”? Het is gebleken dat dit onzin is, en gezien de actie “te luid is uit” van de MAG zou je twee keer moeten nadenken of je wel een luidere pijp wil
Kareljr
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 mei 2023, 21:10
Type: R1150RT
Bijz: 2003
Land: België
Woonplaats of omgeving: Brugge

Re: BMW R1150RT lage toeren, valt stil

Ongelezen bericht door Kareljr »

jbazelmans schreef: 01 jun 2023, 22:43 Misschien een heel stomme opmerking, maar als ik lees koude motor en lage toeren dan denk ik aan de choke. Je weet dat de 1150RT een handmatige choke heeft?
Ja hoor. En omdat bij deze motor de choke geen rijker mengsel maakt maar enkel het toerental omhoog trekt, ishet op zich geen drama om die wat langer halverwege te laten staan. Toch merk ik dat ondanks de choke halverwege, de toeren toch te laag duiken.
Hulp krijgen als in ”loud pipes save lives”? Het is gebleken dat dit onzin is, en gezien de actie “te luid is uit” van de MAG zou je twee keer moeten nadenken of je wel een luidere pijp wil
Ik steek nooit asociale brulpijpen onder mijn motoren, maar wel iets luidere uitlaten met meer bas die bij filerijden effectief een meerwaarde zijn. Er zijn hier denk ik genoeg file-rijders die de ervaring hebben dat als je even wat gas geeft, de chauffeurs opschrikken van het gsm-staren of wegdromen. Met de R1150 heb ik dat effect absoluut niet. Ik herinner me nog de eerste keer dat ik naar Pajic ging. In het heengaan werd ik regelmatig bijna van mijn sokken gereden door Nederlanders (is dit iets typisch Nederlands?) die vaak zonder richtingaanwijzers besloten in en uit te voegen, vaak vlak voor mijn neus. Op terugweg was het Mozes-door-de-Rode-zee effect wel aanwezig met luidere pijpen. Ik wil niet off-topic dreigen te raken, maar ik voel er wel iets voor om op een "wetenschappelijk verantwoorde manier" de proef op de som te nemen en met een paar motorrijders en een camera te kijken of het iets uitmaakt. Mijn ervaring zegt "ja", maar ik ben maar één iemand :D
Verleden: Kawasaki VN800 - Suzuki Vstrom DL1000 - BMW K1100LT - Honda ST1300
Nu: BMW R1150RT
Isaac
Berichten: 952
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: BMW R1150RT lage toeren, valt stil

Ongelezen bericht door Isaac »

De 1150RT is een tour motor die bedoeld is om ook langs het water en in de natuur rustig te kunnen rijden. Als jij die motor hebt aangeschaft voor het woon werk verkeer en dus regelmatig in een file terecht komt is dit vermoedelijk een verkeerde keuze geweest en had je beter al een motor kunnen aanschaffen die standaard al herrie maakt. Er zijn steeds meer gebieden waar een antipathie komt voor motoren wegens de herrie. In de Eiffel wordt regelmatig gecontroleerd op geluids niveau. Bij afwijking en direct herstel zijn ze soms soepel maar veelal wordt er geschreven. In Tirol is een maximum geluid toegestaan op mooie wegen. Die norm ligt zo laag dat er al vele merken zijn die daar, ook als ze standaard zijn, niet mogen rijden. De BMW zit net onder die norm, althans met de standaard uitlaat. Als je tijd hebt om even de koppeling in te trekken en even wat gas te geven heb je ook tijd om bij de bestuurders die plots willen switchen van rijstrook te waarschuwen met een luider signaal (de claxon). Volgens mij is die daar ook voor bedoeld.
Tevens verander je de tegendruk van een ingeregeld systeem wat ook voor het afstellen weer nadelige gevolgen heeft buiten het brandstof verbruik.
Je hebt hem gekregen maar zoals ik dit allemaal lees had het geen BMW RT moeten zijn.
Kareljr
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 mei 2023, 21:10
Type: R1150RT
Bijz: 2003
Land: België
Woonplaats of omgeving: Brugge

Re: BMW R1150RT lage toeren, valt stil

Ongelezen bericht door Kareljr »

Isaac schreef: 02 jun 2023, 08:22 De 1150RT is een tour motor die bedoeld is om ook langs het water en in de natuur rustig te kunnen rijden. Als jij die motor hebt aangeschaft voor het woon werk verkeer en dus regelmatig in een file terecht komt is dit vermoedelijk een verkeerde keuze geweest en had je beter al een motor kunnen aanschaffen die standaard al herrie maakt. Er zijn steeds meer gebieden waar een antipathie komt voor motoren wegens de herrie. In de Eiffel wordt regelmatig gecontroleerd op geluids niveau. Bij afwijking en direct herstel zijn ze soms soepel maar veelal wordt er geschreven. In Tirol is een maximum geluid toegestaan op mooie wegen. Die norm ligt zo laag dat er al vele merken zijn die daar, ook als ze standaard zijn, niet mogen rijden. De BMW zit net onder die norm, althans met de standaard uitlaat. Als je tijd hebt om even de koppeling in te trekken en even wat gas te geven heb je ook tijd om bij de bestuurders die plots willen switchen van rijstrook te waarschuwen met een luider signaal (de claxon). Volgens mij is die daar ook voor bedoeld.
Tevens verander je de tegendruk van een ingeregeld systeem wat ook voor het afstellen weer nadelige gevolgen heeft buiten het brandstof verbruik.
Je hebt hem gekregen maar zoals ik dit allemaal lees had het geen BMW RT moeten zijn.
...en we zijn off-topic ;)

Van alle motoren die ik al gehad heb is de RT de meest veelzijdige en aangename. Ik heb zo ongeveer alle soorten wel al eens gehad. De K1100LT was mijn eerste kennismaking met BMW en met tourmotoren. Een slippertje over een oliespoor in de regen maakte een einde aan die motor...
Daarna nog een Pan ST1300 gehad. Ik ben door tijdgebrek geen echte hobby rijder maar eerder een functionele gebruiker: van a naar b, in alle omstandigheden. Ik hou enorm van vrijheid, dus is de motor mijn ideale voertuig. In België (en overal meer en meer) fileverkeer. In mijn ervaring is de RT van alle motoren die ik al had, zelfs de meest geschikte is voor woon-werk verkeer: niet zo breed, zeker als je de zijkoffers niet gebruikt, lekker wendbaar, lijkt goed te gedijen in lage toeren (behalve bij nu even ;) ), qua gewicht zit die goed, mooie bagage capaciteit, goede range qua verbruik, elektrisch scherm.

De uitlaten die ik onder mijn motoren steek zijn altijd E-keur, met DB killers, maar ze geven effectief meer iets bas. Meer bas = beter hoorbaar indien nodig, zoals bij files. Bassen dragen verder dan de hogere tonen. Claxon is een valabel middel, maar zal, in mijn ervaring, als veel agressiever worden ervaren dan gewoon even een dot gas geven.

Ik ben dan al van de oplettende soort als ik in de wagen zit, maar Ik schrik mezelf rot als jongens (of meisjes) met hun snelle motoren voorbij razen. Je kan ze vaak pas horen als ze voorbij je zijn. De uitleg is vaak dat luide uitlaten niet werken omdat het geluid naar achteren gaat, maar ik merk absoluut het verschil. Wederom: mijn ervaring natuurlijk. Als het over andere uitlaten gaat merk ik vaak veel emotie aan beide kampen, voor of tegen. Waarschijnlijk is op dit forum zeker wel een draadje waar deze topics besproken worden :D Ik ga ernaar opzoek en wil de conversatie daar wel graag verder zetten, want het is wel (terecht) een heikel punt voor velen, motorrijders of niet.

Aangaande de afstelling, tegendruk, enz... Dat is effectief altijd wel al een zorg geweest, maar nog nooit iets negatiefs ondervonden.
Bij Pajic zullen ze wel een aangepaste kat steken.
Verleden: Kawasaki VN800 - Suzuki Vstrom DL1000 - BMW K1100LT - Honda ST1300
Nu: BMW R1150RT
Isaac
Berichten: 952
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: BMW R1150RT lage toeren, valt stil

Ongelezen bericht door Isaac »

Uiteraard is het een keuze die je zelf maakt. Ook op dit forum is daar al het nodige over gezegd.
Wat ik aangeef is dat eerst de motor weer lekker los moet zijn en alle aanpassingen gemaakt zijn alvorens deze te laten synchroniseren. Als er zuigerveren vast zitten krijg je een geheel ander gedrag van de motor en dus ook een ander vacuüm waarop de synchronisatie wordt afgesteld.
Nog even middels de choke gewoon het stationair wat hoger houden en na de nodige kilometers opnieuw even testen op gedrags veranderingen.
Gebruikersavatar
Kuijpers
2023
2023
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 nov 2018, 15:46
Type: R1150RT
Land: brabant
Woonplaats of omgeving: Veldhoven

Re: BMW R1150RT lage toeren, valt stil

Ongelezen bericht door Kuijpers »

even terug naar de basis :
De motor heeft een tijd stilgestaan: tank eraf halen en ook de laatste beetje prut , veroorzaakt door E10 , eruit graag. benzinefilter vervangen als je toch zover bent. De laatste prut zit echt helemaal onderin.
aantrappen kijken luisteren.
De carburateurs netjes afstellen , handleiding op forum. Vooral niet zonder vacuum verschilmeter gaan draaien.
3 maanden rondrijden en dan pas aan andere dingen denken.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: BMW R1150RT lage toeren, valt stil

Ongelezen bericht door Baird »

En vooral de kabels een lekker doorsmeren zodat alles soepel beweegt. Verdiep je eens hoe de gas- en chokekabel werken bij deze motor, iets anders dan je zou verwachten.

En als jij het filegedrag van Nederlanders gaat beschrijven (zoals hier boven) dan heb ik nog wel wat opmerkingen over Belgische bestuurders, heb jarenlang op de A27 en de A2 gereden dus laten we het daar maar niet over hebben...... -naughty-

Een paar 6mm gaatjes boren achter in de uitlaat maakt als de nodige extra db's.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Kareljr
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 mei 2023, 21:10
Type: R1150RT
Bijz: 2003
Land: België
Woonplaats of omgeving: Brugge

Re: BMW R1150RT lage toeren, valt stil

Ongelezen bericht door Kareljr »

Baird schreef: 03 jun 2023, 20:34 En als jij het filegedrag van Nederlanders gaat beschrijven (zoals hier boven) dan heb ik nog wel wat opmerkingen over Belgische bestuurders, heb jarenlang op de A27 en de A2 gereden dus laten we het daar maar niet over hebben...... -naughty-
Je hebt een punt hoor ;) Het zijn slechts mijn persoonlijke ervaringen en die zijn niet zaligmakend.

Het lijkt er wel op dat het de afgelopen jaren overal sterk achteruit gegaan is in het verkeer. Veel mensen lijken een korter lontje gekregen te hebben. Ik heb nog nooit zoveel agressie en scheldpartijen gezien onderweg. Het lijkt soms alsof het hele Covid gebeuren, met alles er rond, veel ingrijpender was dan gewoon een ziekte die je kon oplopen.

Wel een positief punt: na jaren niet meer op de ring rond Brussel te hebben gereden, stel ik vast dat je daar als motorrijder wél de volle doorgang lijkt te krijgen.
Verleden: Kawasaki VN800 - Suzuki Vstrom DL1000 - BMW K1100LT - Honda ST1300
Nu: BMW R1150RT
Kareljr
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 mei 2023, 21:10
Type: R1150RT
Bijz: 2003
Land: België
Woonplaats of omgeving: Brugge

Re: BMW R1150RT lage toeren, valt stil

Ongelezen bericht door Kareljr »

Dankje alvast voor alle suggesties tot nu toe _004

Ik ben ze allemaal even aan het nakijken en uitzoeken.

Misschien een ietwat domme vraag, maar ik zag al wat dingetjes zoals https://www.motorcycleparts-hornig.com/ ... pment.html

Is dat wat? Zijn er diagnose tools of kan ik ergens naar een Beemer service garage gaan om de motor "aan de computer" te hangen, ten einde sneller de vinger op de juiste oorzaak te kunnen leggen?
Verleden: Kawasaki VN800 - Suzuki Vstrom DL1000 - BMW K1100LT - Honda ST1300
Nu: BMW R1150RT
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: BMW R1150RT lage toeren, valt stil

Ongelezen bericht door Baird »

Bij de R1150 kun je niet zo heel veel met die computers, latere modellen veel meer, verkijk je er niet op. Verder zijn er voordeligere computers te koop.

Jouw problemen zijn met mechanische oplossingen en goed afstellen te verhelpen, niet met een computer.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: BMW R1150RT lage toeren, valt stil

Ongelezen bericht door Henk7777 »

En als je perse op je motor wil inloggen dan is de "motoscan" app op je telefoon of je tablet met een interface een veel goedkopere oplossing..

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Kareljr
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 mei 2023, 21:10
Type: R1150RT
Bijz: 2003
Land: België
Woonplaats of omgeving: Brugge

Re: BMW R1150RT lage toeren, valt stil

Ongelezen bericht door Kareljr »

Baird schreef: 04 jun 2023, 17:24 Bij de R1150 kun je niet zo heel veel met die computers, latere modellen veel meer, verkijk je er niet op. Verder zijn er voordeligere computers te koop.

Jouw problemen zijn met mechanische oplossingen en goed afstellen te verhelpen, niet met een computer.
Het is maar omdat iemand zag op een filmpje met een bakje die hem vertelde dat er iets aan de knikker was met in zijn geval de hall sensor ofzo. Leek me handig om iets sneller probleem op te lossen.
Verleden: Kawasaki VN800 - Suzuki Vstrom DL1000 - BMW K1100LT - Honda ST1300
Nu: BMW R1150RT
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”