Gevaarlijk voorrem probleem, schijven worden heet, remdruk valt weg

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
defser
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 mar 2023, 18:57
Type: R1100RT
Bijz: 100% origineel
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ede

Gevaarlijk voorrem probleem, schijven worden heet, remdruk valt weg

Ongelezen bericht door defser »

Hallo allemaal,

Vandaag een erg gevaarlijke situatie meegemaakt, tijdens het rijden op de snelweg bleven de remmen dus uit zichzelf afremmen om wat voor magische reden waardoor de schijven ontzettend heet zijn geworden en er was een soort van brandgeur ruikbaar. Daarna viel de druk compleet van de voorrem weg. Gelukkig veilig af kunnen remmen met de achterrem en terugschakelen.

Veilig en wel thuis aangekomen gekeken wat er aan de hand zou kunnen zijn:

Eerste constateringen: Voorwiel draait niet met de hand, heel veel frictie. Schijf blauw en verkleurd door de hitte, remklauwen zien er prima uit net zoals de remleidingen (rubberen leidingen).

Vervolgens heb ik ervoor gekozen om de remklauwen te gaan reinigen. Heb ze gedemonteerd en netjes uit elkaar gehaald (pin en blokjes eruit) en schoonmaken met remreiniger en een tandenborstel. De remklauw cilinders zijn er niet uit geweest.

Vervolgens alles weer in elkaar gezet en na een rondje rijden (minder dan 1 km) weer hetzelfde probleem bij thuiskomst.

Voorwiel draait niet met de hand, veel frictie en de schijf durfde ik niet aan te raken.

Operatie mislukt. Wie heeft er tips om dit goed op te lossen? Moet ik gelijk voor stalen remleidingen gaan? Het is eigenlijk mijn hoofd vervoersmiddel en wil er eigenlijk dinsdag weer mee kunnen rijden.

Omgeving Ede (Gelderland).

Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
DickJe
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
Type: Ik heb een andere motor
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Obdam

Re: Gevaarlijk voorrem probleem, schijven worden heet, remdruk valt weg

Ongelezen bericht door DickJe »

Hoi Patrick,

Fijn dat je het gered hebt. Wat er aan de hand kan zijn is dat er rubberdeeltjes van de leiding een prop vormen in de remleiding. Wanneer je dan remt dan wordt de remvloeistof inclusief de prop richting remzuigers geduwd,maar het kan nooit meer terug. Daardoor blijft je rem hangen.
Korte termijnoplossing is je remleidingen spoelen en remvloeistof vervangen, beter is dan de leidingen inderdaad door omvlochten leidingen vervangen.

Het enige dat ik niet passend vind in deze is jouw opmerking dat de remdruk weg viel.

Groet, Dick
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R, BMW R1150RT
Nu: Honda NC750X DCT
Isaac
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Gevaarlijk voorrem probleem, schijven worden heet, remdruk valt weg

Ongelezen bericht door Isaac »

Het hoeft geen rubber te zijn wat inwendig los komt. Het kan ook zijn, wordt wel niet vermeld, werkzaamheden aan de rem zijn geweest die niet goed uitgevoerd zijn. Het wegvallen van de remmen heeft te maken met het vocht wat in de olie zit. Deze gaat koken en duwt de remvloeistof terug waardoor de remmen weigeren. De rem vloeistof zal zeker meer dan 2 jaar al niet vervangen zijn en dan kan je deze klacht krijgen bij overmatig remmen zoals in de bergen of zoals nu bij jou door het aanlopen om welke redenen dan ook. Als de schijf blauw is geworden zal met vrij grote zekerheid ook de schijf nu vervangen moeten worden. Vaak trekken ze ook krom door de hitte.
Laat even weten of er aan de rem gewerkt is voordat de klacht is ontstaan.
defser
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 mar 2023, 18:57
Type: R1100RT
Bijz: 100% origineel
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ede

Re: Gevaarlijk voorrem probleem, schijven worden heet, remdruk valt weg

Ongelezen bericht door defser »

Bedankt Isaac en DickJe voor de snelle reacties, de remleidingen zien er best goed uit en zojuist de remklauwen helemaal los gehaald en er zat niks geks tussen de olie.

@Isaac, ik ben in de papieren gedoken en zie tot mijn verbazing inderdaad dat de laatste keer 01/2020 was dat er aan de remmen is gewerkt.

Ik heb nu de remklauwen volledig kunnen reinigen, ik heb de zuigers verwijderd en alles goed doorgeblazen.

Morgen nieuwe olie/rubbers etc. en alles in elkaar, ik zal nog even een update geven als alles in elkaar zit. Hopelijk heeft de schijf het overleeft.

Fijn weekend alvast!
defser
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 mar 2023, 18:57
Type: R1100RT
Bijz: 100% origineel
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ede

Re: Gevaarlijk voorrem probleem, schijven worden heet, remdruk valt weg

Ongelezen bericht door defser »

Ik kwam deze mooie set nog tegen, wellicht een goede upgrade voor na het seizoen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
defser
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 mar 2023, 18:57
Type: R1100RT
Bijz: 100% origineel
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ede

Re: Gevaarlijk voorrem probleem, schijven worden heet, remdruk valt weg

Ongelezen bericht door defser »

Vandaag alles terug gemonteerd na het schoonmaken en alles werkt weer naar behoren. Ik vermoed inderdaad verstopping in de remklauwen.

Voor de volgende die dit leest en ook deze problemen heeft, gewoon alles demonteren, remklauwen doorblazen/schoonmaken en alles weer terug in elkaar. Bij de garages adviseren ze gelijk stalen remleidingen (€398) te laten plaatsen als alles toch los gaat maar in sommige situaties is dat niet handig.

Mijn situatie is namelijk zo dat het mijn woon/werk motor is en iedereen het nu veel ste druk heeft met regulier onderhoud en ik toch achteraan de lijst kom te staan. (1.5 maand wachten) Vandaar dat ik het voor nu zo heb gedaan en de stalen leidingen uitstel tot na het seizoen.

De remklauwen hoeven niet open (lukt 9/10 keer ook niet) je kan simpelweg de cilinders er uit halen door perslucht te gebruiken. LET OP: de luchtdruk niet te hoog en gebruik een dikke doek ertussen zodat ze niet beschadigen. Je kan ze allemaal eruit krijgen door de gaten in de reeds verwijderde cilinderwanden dicht te houden en perslucht te gebruiken. Vervolgens gewoon alles reinigen.

Ik kan weer rijden dus ik ben weer blij. Bedankt voor de tips.
Laatst gewijzigd door defser op 10 jun 2023, 16:49, 3 keer totaal gewijzigd.
defser
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 mar 2023, 18:57
Type: R1100RT
Bijz: 100% origineel
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ede

Re: Gevaarlijk voorrem probleem, schijven worden heet, remdruk valt weg

Ongelezen bericht door defser »

Owja, schijf is gelukkig niet krom. scheelt weer.
Isaac
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Gevaarlijk voorrem probleem, schijven worden heet, remdruk valt weg

Ongelezen bericht door Isaac »

Schijf en remmen zeker even goed in de gaten houden. Na het rijden even (eerst erg kort) voelen of ze niet te warm zijn. Uiteraard eerst kort anders gaat het vlees van de vingertoppen zo erg stinken als het toch heet is. Het geeft een indicatie of alles nog werkt zoals het gewenst is.
Stalen leidingen (ik heb ze zelf niet) zijn zeker aan te bevelen. Remvloeistof is erg agressief en tast haast alles aan. Vaak zie je, als je de olie ververst een zwart achtige kleur aan de olie ter tekenen dat het tijd is om de leidingen te vervangen. Ik heb ze nu 2 keer gehad en de motor is 23 jaar intussen.
Rem vloeistof heeft de eigenschap om vocht aan te trekken. Dat is dan ook de reden dat de afdichting in het reservoir een membraan is zodat het niveau kan variëren zonder dat er lucht bij kan komen. Het water is zwaarder dan de olie en zal door het veelvuldig afremmen langzaam maar zeker zakken naar de remklauwen. Laat dat nu net de plaats zijn waar je absoluut geen vocht wilt zien. Ik hoop dat je probleem nu voorlopig tot het verleden behoort en dat zal het zeker zijn als er weer goed onderhoud aan gegeven is. _004
defser
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 mar 2023, 18:57
Type: R1100RT
Bijz: 100% origineel
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ede

Re: Gevaarlijk voorrem probleem, schijven worden heet, remdruk valt weg

Ongelezen bericht door defser »

kort rondje gedaan en ze waren niet heet dus net terug van een wat groter rondje (1,5 uur) en de temperatuur was zoals ik het verwacht. warm maar niet achterlijk heet. De schijf heeft ook zijn normale kleur terug dus ik denk dat ik er snel genoeg bij was.

Wat betreft de remvloeistof die er uit kwam, er zaten inderdaad best veel zwarte deeltjes in.

het water in de leiding icm verstopping in de remklauwen zijn volgens mij de oorzaken van mijn symptomen. Door de verstopping liepen ze aan, werden ze heet en door het water viel de druk weg in de remhendel. Klink logisch en weer wat geleerd.

Bedankt!
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4482
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Gevaarlijk voorrem probleem, schijven worden heet, remdruk valt weg

Ongelezen bericht door EileRT »

Mijn advies: direct de oude rubberen remleidingen vervangen door stalen remleidingen. Afgezien van het wegvallen van de remdruk kunnen de oude rubberen remleidingen door de ouderdom ook knappen bij te hoge remdruk. :O

defser schreef: 10 jun 2023, 17:30Wat betreft de remvloeistof die er uit kwam, er zaten inderdaad best veel zwarte deeltjes in.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Lupo R
Berichten: 155
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Re: Gevaarlijk voorrem probleem, schijven worden heet, remdruk valt weg

Ongelezen bericht door Lupo R »

Ik zag ergens die prijs staan, dat kan goedkoper. Bij Sparks Online kan je HEL staalomvlochten remleidingen op maat laten maken. Ik heb op een R1150r een iets ander stuur en had een nieuwe, 10 cm. langere leiding nodig, voor 45 EU was ik klaar.
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 858
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Gevaarlijk voorrem probleem, schijven worden heet, remdruk valt weg

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Asl je alle remleidingen gaat vervangen, inclusief verdeelstukjes e.d. dan gaat de prijs toch best snel oplopen. Wat overigens geen reden mag zijn om het niet te doen. 😊
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Gevaarlijk voorrem probleem, schijven worden heet, remdruk valt weg

Ongelezen bericht door Baird »

Remmen ......

Op het moment dat ze het Niet doen heb je er zo € 1000 voor over dat ze het Wel zouden doen....

Rubberen leidingen gaan pakweg 10 jaar verantwoord mee, 15 jaar kan ook nog maar dan alsjeblieft vervangen!! Ik heb een luchtvaart achtergrond en daar is het behoorlijk streng op dit soort items, geen risico nemen dat eenvoudig te voorkomen is .....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”