Startprobleem R1200RT

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Mid.L
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jun 2023, 23:05
Type: R1200RT
Bijz: Bouwjaar 2011
Land: België
Woonplaats of omgeving: Brecht

Startprobleem R1200RT

Ongelezen bericht door Mid.L »

Mijn R1200RT, bouwjaar 2011, start soms niet als... hij in de volle zon gestaan heeft en, naar ik vermoed, als de zon direct op "het dashbord" schijnt.
Dit euvel heb ik al 3 keer mogen meemaken, vorige week zelfs bij een tussenstop nà pakweg 120km rijden.
De eerste keer dacht ik dat het aan de accu lag maar blijkbaar is die ok (huidig accu is 2 jaar oud).
Waar de hapering zit weet ik niet, wat ik wel al gemerkt heb is als ik het contact aan zet, dan verschijnt wel het display en wat me opviel, de tankinhoud werd niet weergegeven.
Ik hoor wel even een geluidje (die het motormanagement zou moeten starten) en dan stopt het. Ik krijg dus geen bevestiging dat de motor gestart kan worden en dat laatste lukt ook gewoon niet, de startmotor slaat dus niet aan.
Herhaaldelijk het kontakt aan- en uitzetten geeft hetzelfde resultaat.
Toen dit euvel zich vorige week voordeed heb ik de motorfiets in de schaduw gezet en 5 minuutjes later deed hij alles weer zoals het hoort...

Ik weet het... het klinkt raar maar heeft er iemand enig idee wat er mis kan zijn. 
Deze fout werd ook niet weergegeven bij een onderhoudsbeurt (toen dit vreemd gedrag zich de eerste keer had gemanifesteerd).

Pffff het is niet echt bevorderlijk qua "gerust gevoel" als je onderweg bent.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Startprobleem R1200RT

Ongelezen bericht door MotoCon »

Mid.L schreef: 21 jun 2023, 22:28 de startmotor slaat dus niet aan.
Bedoel je dat die niet in beweging komt? Als die wel beweegt, of neiging tot bewegen vertoont, denk ik toch aan je accu.

De start-test verloopt dus normaal? De geluidjes die je hoort zijn als het goed is het aanslaan van de benzinepomp, en de initialisatie van de exhaust flap. Dat de benzinemeter niks laat zien is normaal, die gaat pas wat weergeven als je even onderweg bent. Dat is gewoon hoe een tanklint werkt denk ik.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 505
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Startprobleem R1200RT

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Was er geen probleem met de knoppen van deze serie? Als ik me goed herinner zijn er heel wat vervangen.
Mid.L
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jun 2023, 23:05
Type: R1200RT
Bijz: Bouwjaar 2011
Land: België
Woonplaats of omgeving: Brecht

Re: Startprobleem R1200RT

Ongelezen bericht door Mid.L »

MotoCon schreef: 22 jun 2023, 09:36
Mid.L schreef: 21 jun 2023, 22:28 de startmotor slaat dus niet aan.
Bedoel je dat die niet in beweging komt? Als die wel beweegt, of neiging tot bewegen vertoont, denk ik toch aan je accu.

De start-test verloopt dus normaal? De geluidjes die je hoort zijn als het goed is het aanslaan van de benzinepomp, en de initialisatie van de exhaust flap. Dat de benzinemeter niks laat zien is normaal, die gaat pas wat weergeven als je even onderweg bent. Dat is gewoon hoe een tanklint werkt denk ik.
Het ligt niet aan de batterij hoor... die is nog ok.
Hij werkt gewoon de motorkontrole niet volledig af of blijft daar ergens haperen.
En wat de tankinhoudaanduiding betreft, ik krijg die onder normale omstandigheden altijd meteen te zien als ik het kontakt "aan" zet.

Het euvel dat ik heb is me nog maar een keer of drie overkomen, telkens bij zeer veel zonneschijn en zelfs laatst nà een ritje van meer dan 100km.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”