Zekering kast

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
bmw9096
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 dec 2013, 14:52
Type: R1100RT
Bijz: '2000 1e eigenaar 100000km+ nu een '99e 5e rt
Land: nl
Woonplaats of omgeving: brielle

Zekering kast

Ongelezen bericht door bmw9096 »

Beste allemaal,
Dit klinkt raar en ik schaam mij zelf een beetje om hulp in te roepen maar goed daar komt ie.
Het gaat om een r1100rt van 1999 met pas 115000km
Na vervanging van de koppeling platen wil motor niet aanslaan, let op dus wel starten, storing zoeken wijst uit dat er geen knipper signaal van de hallgever komt. Nu heeft er een alarm installatie in gezeten welke verwijderd is en doorverbonden op de stekker hiervan. Nu zijn er tijdens het sleutelen draden van het alarm bij het ingang van de zekering kast kapot gegaan en wil ik de draden in de zekeringkast orgineel herstellen, doch zie ik even niet hoe ik deze uit elkaar krijg, deksel met 4 parkers los maar verder is er zo geen ruimte om deze omhoog te krijgen. De draden in de zekering kast zijn ook te kort om te zien welke waar op moet behalve die van de start motor maarja die had ik dus net niet nodig.
Wie heeft voor mij een tip om onder de relais te komen.
Groet Barend
Isaac
Berichten: 952
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Zekering kast

Ongelezen bericht door Isaac »

Voordat je meer los gaat nemen dan nodig is de volgende vraag.
als je het contact aan zet hoor je dan, zoals normaal, heel even de brandstof pomp draaien?
Waarom denk je dat dit forum er is.... Om je te schamen om een vraag te stellen?
Het forum is juist bedoeld voor vragen en problemen en ook niet onbelangrijk oplossingen.
Laatst gewijzigd door Isaac op 22 jun 2023, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
bmw9096
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 dec 2013, 14:52
Type: R1100RT
Bijz: '2000 1e eigenaar 100000km+ nu een '99e 5e rt
Land: nl
Woonplaats of omgeving: brielle

Re: Zekering kast

Ongelezen bericht door bmw9096 »

De tank ligt er nog af omdat ik eerst nieuwe hallgevers op tijd wilde zetten maar die gaat het denk ik niet doen die draad en van de motrinic onderbreking zijn los
Isaac
Berichten: 952
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Zekering kast

Ongelezen bericht door Isaac »

Het is dus meer geweest dan een nieuwe koppeling. De hall gevers zijn ook vervangen. Voorgaande vraag is nog steeds belangrijk en de andere vraag is dan of je spanning meet op de plug naar de hall gevers. Dan zou er nog iets anders gebeurd kunnen zijn.
bmw9096
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 dec 2013, 14:52
Type: R1100RT
Bijz: '2000 1e eigenaar 100000km+ nu een '99e 5e rt
Land: nl
Woonplaats of omgeving: brielle

Re: Zekering kast

Ongelezen bericht door bmw9096 »

Hoi Isaac.
Omdat ik ervaring heb met eerdere rt 's dacht ik de tank ligt er af en gezien leeftijd en km doe ik gelijk hallgevers en benzine filter.
Maar goed voordat ik de oude hallgevers demonteerde eerst gekeken of deze een knipper signaal had op de oranje draad, maar dat had ik toen al niet, na verder meten wel een plus op de rode draad
bmw9096
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 dec 2013, 14:52
Type: R1100RT
Bijz: '2000 1e eigenaar 100000km+ nu een '99e 5e rt
Land: nl
Woonplaats of omgeving: brielle

Re: Zekering kast

Ongelezen bericht door bmw9096 »

Motor is gewoon rijdend neer gezet, aantal jaren geleden het alarm op de stekker uitgeschakeld omdat deze zijn werk te goed deed
Isaac
Berichten: 952
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Zekering kast

Ongelezen bericht door Isaac »

Dan heeft de Motronic dus spanning. Dan blijft de 1e vraag nog over of je de brandstofpomp hoort bij het aanzetten van het contact.
bmw9096
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 dec 2013, 14:52
Type: R1100RT
Bijz: '2000 1e eigenaar 100000km+ nu een '99e 5e rt
Land: nl
Woonplaats of omgeving: brielle

Re: Zekering kast

Ongelezen bericht door bmw9096 »

Hoi Isaac, zojuist thuis van werken en van het weekend moet ik ook werken, maandag vrij dan ga ik verder en controleer ik of de pomp druk opbouwd.
Barend
Isaac
Berichten: 952
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Zekering kast

Ongelezen bericht door Isaac »

Het gaat er niet om of deze druk opbouwt maar of je hem even hoort draaien. Standaard is dat de pomp even draait als je het contact aan zet en de zij standaard niet uit is en de dodemans knop neutraal staat. Het display van de brandstof/temperatuur moet dan ook aan schieten in de juiste stand.
Als ik voor het starten de pomp niet hoor moet ik even kijken wat er verkeerd staat of wat ik vergeten ben om in te klappen (zij standaard).
Het is dus een kwestie van sleutel in het slot, contact aan en direct luisteren en contact weer uit.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Zekering kast

Ongelezen bericht door QuickFix »

Isaac schreef: 23 jun 2023, 07:45Standaard is dat de pomp even draait als je het contact aan zet
Freude am Fahren
bmw9096
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 dec 2013, 14:52
Type: R1100RT
Bijz: '2000 1e eigenaar 100000km+ nu een '99e 5e rt
Land: nl
Woonplaats of omgeving: brielle

Re: Zekering kast

Ongelezen bericht door bmw9096 »

Hoi Isaac, top dat je mij op weg wilt helpen, heb de tank nog niet geplaatst maar even tijd gevonden om te meten en een spannings zoeker op de tank/pomp aansluiting gezet en deze gaat even aan en een paar seconden later weer uit zoals ik gewend ben dat de pomp eventjes draait om druk op te bouwen
Isaac
Berichten: 952
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Zekering kast

Ongelezen bericht door Isaac »

Het is me niet helemaal duidelijk nu. Je hebt middels een spannings zoeker gekeken of de spanning naar de brandstofpomp bij komt. De tank heb je nog niet gemonteerd. Je zag de spanning even komen en dan weer uitvallen.
De spanning MOET altijd aanwezig blijven omdat de pomp uitgeschakeld wordt door een druk sensor.
Hoe heb jij dan kunnen testen na vervanging van de koppeling? Je geeft aan dat deze wel start maar niet aanslaat.
Dat vind ik dan niet vreemd als de brandstofpomp niet aangesloten is.
Als de brandstof pomp gewoon bij komt (zonder een spanningsmeter dus) dan staat er ook spanning op je injectoren.
We hadden al spanning op de motronic zoals uit eerdere meting was aangegeven.
Dan blijft toch het signaal van beide nieuwe hall-gevers ergens hangen.
Dit is weer te testen (zo regel ik ze ook op het juiste tijdstip af) door een led met een weerstand aan te sluiten tussen een plus (+) en 1 van de signaal draden van de hall sensors. Als je een dun draadje gebruikt dan kan je de plug los nemen, draadje in 1 van de 2 signaal busje duwen en de plug weer in elkaar drukken.
Als je dan de motor probeert te starten moet de led gaan knipperen.
bmw9096
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 dec 2013, 14:52
Type: R1100RT
Bijz: '2000 1e eigenaar 100000km+ nu een '99e 5e rt
Land: nl
Woonplaats of omgeving: brielle

Re: Zekering kast

Ongelezen bericht door bmw9096 »

Hoi Isaac, de BMW doet het weer, zoals ik eerst uitlegde er kwamen een oneven aantal draden uit de zekeringkast , normaal gesproken wordt de brandstof pomp en startmotor onderbroken doch nu ging er nog een draad de kabelboom in, waarschijnlijk iets met het halgever signaal, omdat ik die miste. Ben niet helemaal de kabelboom ingedoken maar heb de zwarte draden doorverbonden.
Wel heel vreemd dat dit zo gedaan is. Ik kocht de BMW 7 jaar geleden met weinig km. toen dacht ik: dan heb ik iets wat niet versleulteld is maar hier is toch het nodige aan ge hobbyd.
Zo reedt de motor altijd wel goed maar niet zoals ik bij voorgaande gewend was, voor ik de hallgevers verving had ik de oude afgetekend en zojuist de oude teruggeplaatst om het tijdstip te checken en blijkt dat ie te vroeg stond. Hij draaide nu mooi stationair alleen blijft mn startmotor hangen, deze ga ik maar morgen gelijk vervangen en dan weer afbouwen en lekker genieten.
In ieder geval hartelijk bedankt voor het meedenken en de tips.
Groetjes Barend
Isaac
Berichten: 952
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Zekering kast

Ongelezen bericht door Isaac »

Heel fijn dat de motor weer draait. _004 De onderdelen die om en nabij de 120000 km voor vervanging in aanmerking komen heb je nu dan allemaal gehad.
Bij mij was het eerst de startmotor, toen de koppeling en daarna de hall sensoren. Uiteraard afhankelijk hoe er mee gereden wordt kan dit wat kilometers plus of min zijn. De startmotor is overigens goed te reviseren. Maar de andere kant is dat die prijs niet de hoofdprijs is dus vervangen is even wat minder werk. De koppeling is de grootste klus. Maar het voordeel daarvan is dat je bij componenten komt die nu wel erg gemakkelijk zijn te bereiken omdat het frame geklapt wordt. Het zijn gewoon motoren die, zolang je geen gekke dingen doet, jaren mee kunnen gaan.
Nog even sterkte gewenst bij het laatste klusje en dan..... genieten. :D
bmw9096
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 dec 2013, 14:52
Type: R1100RT
Bijz: '2000 1e eigenaar 100000km+ nu een '99e 5e rt
Land: nl
Woonplaats of omgeving: brielle

Re: Zekering kast

Ongelezen bericht door bmw9096 »

Gaat lukken Big RT Smile
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”