Linker stuurschakelaar

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

beemer-is-ok
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 jul 2015, 15:13
Type: R1200RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Meerssen

Linker stuurschakelaar

Ongelezen bericht door beemer-is-ok »

Beste leden,
Sinds 1 jaar ben ik in het bezit van eenR1200RT bouwjaar 2011 waarmee ik met veel plezier menige km mee heb gereden.
Vorige week werkte het elektrische scherm opeens niet meer en sinds vandaag werkt de cruise control nog maar gedeeltelijk.
Ik volg het forum al enige jaren waar dit probleem vaker beschreven is, ik ga ervan uit dat mijn linker schakelaar kaduuk is🥴
Vervanging is denk ik de enige oplossing, mijn vraag is: ik heb een tijdje geleden een Stebel Nautilus gemonteerd (met een 30A relais!)
Tot de montage van de Nautilus had ik geen problemen met de schakelaar kan het zijn dat door de montage de schakelaar overbelast is en stuk gegaan is of is dit puur toeval? Ik wil voorkomen dat de nieuwe schakelaar ook eventueel stuk gaat ze zijn tenslotte niet goedkoop😏

Alvast bedankt voor jullie reacties !
Isaac
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Linker stuurschakelaar

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik kan uit jouw verhaal niet ophalen hoe je het relais hebt aangesloten.
Ik neem aan dat de schakelspanning voor het relais via de schakelaar loopt en dat het contact van het relais is aangesloten op een zekering en dus NIET over de schakelaar loopt. Als dat inderdaad zo is aangesloten kan je er van uit gaan dat het toeval is. Oxidatie is de grootste boosdoener en aangezien deze buiten zit is dat niet te voorkomen. Ik weet niet of deze schakelaar(s) inwendig zijn schoon te maken. Zo niet dan blijft vervanging over.
beemer-is-ok
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 jul 2015, 15:13
Type: R1200RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Meerssen

Re: Linker stuurschakelaar

Ongelezen bericht door beemer-is-ok »

Beste Isaac,
Bedankt voor de reactie!
De nautilus is aangesloten volgens het schema van Stebel:
Stuurschakelaar: relaiscontact 85 & 86
Horn: relaiscontact 87 en aarde
Accu: relaiscontact 30 met zekering
Dit zou moeten kloppen?
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Linker stuurschakelaar

Ongelezen bericht door HansD »

De stuurschakelaar is een zwakke component van de R1200rt uit die generatie. Ik heb er 4 versleten, en ik ken iemand die er 7 heeft versleten.
Isaac
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Linker stuurschakelaar

Ongelezen bericht door Isaac »

Als het zo aangesloten zit kan dat nooit de oorzaak zijn geweest. Het is gewoon toeval. De contacten die nagenoeg geen stroom schakelen oxideren en beginnen dan met haperen om vervolgens steeds minder te doen. Contacten die wel stroom schakelen branden schoon en hebben hier minder last van. Wat nog wel voorkomt is dat de veertjes oxideren waardoor de contact druk minder wordt en op een gegeven moment de functie staken.
Als het te demonteren is en inwendig bereikbaar is dan kan je er nog wat mee. Maar zover ik weet van wat ik langs heb zien komen op dit forum is dat geprobeerd wordt met spray de zaak weer aan de gang te krijgen en vervolgens toch lees dat deze vervangen is.
Vanuit de elektronica, slechte verbindingen van draaischakelaars of potmeters, gebruikte ik altijd naaimachine olie. Via een injectie spuit kon ik de lastigste plaatsen bereiken en bij ruim 95% van de klachten was deze hiermee opgelost. Ook op langere termijn.
Bij de digitale schakelaars van magnetrons boorde ik een gaatje door de behuizing om vervolgens ook deze te kunnen injecteren. Het zijn werkende ideeën die mogelijk jou kunnen helpen om met weinig kosten het probleem mogelijk op te lossen. _001
beemer-is-ok
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 jul 2015, 15:13
Type: R1200RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Meerssen

Re: Linker stuurschakelaar

Ongelezen bericht door beemer-is-ok »

Beste leden,
Bedankt voor de reacties!
Ik zal nog poging wagen met contactspray als dat niet
helpt zal ik de schakelaars vervangen.
Isaac
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Linker stuurschakelaar

Ongelezen bericht door Isaac »

Contactspray heb ik alleen maar slechte ervaringen mee. Het reinigt dan wel goed maar het beschermt niet voldoende. De klacht kan wel weg zijn maar gegarandeerd van korte duur. Ook dit is terug te lezen op dit forum. Laat ons wel weten wat je gedaan hebt.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Linker stuurschakelaar

Ongelezen bericht door scan »

Inderdaad helpt contactspray het best.
Oorzaak van dat niet werken is meestal te wijten aan water dat er in loopt of hoge temperaturen.
Als de cruise control niet meer werkt dan beweeg ik een aantal keren de schakelaar flink heen en weer en dat samen met contact spray lost het weer voor een tijdje op.
My 2cts.
beemer-is-ok
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 jul 2015, 15:13
Type: R1200RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Meerssen

Re: Linker stuurschakelaar

Ongelezen bericht door beemer-is-ok »

Ik heb de schakelaar open gemaakt en alle knoppen met contactspray ingespoten helaas zonder resultaat☹️ Verder viel me op dat op de "printplaat" flinke verkleuringen zaten en was de folie tpv de claxon knop ingescheurd. De nieuwe schakelaar is inmiddels al besteld.
Bedankt voor jullie goedbedoelde tips!
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Linker stuurschakelaar

Ongelezen bericht door scan »

In zo'n geval helpt kontaktspray natuurlijk niet meer...
ArnoR
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 dec 2014, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC (na 8jaar DOHC)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Philippine

Re: Linker stuurschakelaar

Ongelezen bericht door ArnoR »

Als je op marktplaats zoekt kom je een stuurschakelaar tegen die ik verkoop (stuurschakelaar R 1200 RT)
Een linker stuurschakelaar incl cc van een 2011 DOHC, gekocht vanwege de horror verhalen over de desbetreffende schakelaars
Maar heb er nooit geen last van gehad, dus deze staat in de verkoop. Nagelnieuw, 50 euro
IMG_9811.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
beemer-is-ok
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 jul 2015, 15:13
Type: R1200RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Meerssen

Re: Linker stuurschakelaar

Ongelezen bericht door beemer-is-ok »

De schakelaar is inmiddels vervangen voor een nieuw exemplaar alles werkt behalve het windscherm😒 De E-motor is ook voor een gebruikt exemplaar vervangen echter zonder resultaat.
Ik wil nog een tweetal zaken controleren:
* de motor direct op de accu aansluiten
* de spanning meten van de schakelaar
Helaas ben ik weinig verstand van elektronica
kan iemand mij uitleggen tussen welke kabels ik moet meten (wit,groen,bruin,heel,zwart) en aan welke kleur kabel kan ik de motor direct op de accu aansluiten?
Ik weet effe niet meer wat ik meer kan controleren.

Alvast bedankt voor de reactie !
Isaac
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Linker stuurschakelaar

Ongelezen bericht door Isaac »

Als ik het goed heb dan zijn er 2 zekeringen in het circuit van het windscherm. 1 voor de sturing en 1 voor de motor. Ergens spanning op zetten zou ik niet doen omdat bij een foutje mogelijk de eindschakelaars worden overbrugt en de schade ineens veel groter is dan dat deze was.
Meten is weten maar in dit geval kan je ook luisteren wat je hoort. De schakelaar bedient namelijk een relais voor windscherm omhoog en een 2e relais voor het windscherm omlaag. Als je met contact aan zet en de schakelaar bedient en je hoort wat schakelen (beide richtingen even luisteren) dan weet je al voor 50% waar je het kan/moet zoeken. Als je eerst dit test dan kan ik je mogelijk naar een andere mogelijkheid sturen om te testen. Intussen zoek ik even op het net naar het schema.
beemer-is-ok
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 jul 2015, 15:13
Type: R1200RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Meerssen

Re: Linker stuurschakelaar

Ongelezen bericht door beemer-is-ok »

Als ik de motor op contact zet hoor ik een tikkend geluid.
Wanneer de schakelaar van het scherm bedien hoor ik geen relais inschakelen. Als ik de motor van het scherm loskoppel blijft het tikkend geluid hoorbaar (dus eigenlijk continue). Dit geluid kan ik het beste omschrijven als een je het knipperlicht geluid in een auto?
Isaac
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Linker stuurschakelaar

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik neem aan dat alles gewerkt heeft totdat je de schakelaar vervangen hebt. Dan is deze of verkeerd aangesloten of je hebt een zekering opgeblazen.
Wat ik heb kunnen vinden is een schema van een 1200 LT. Daar staat dat zekering 7 voor de bediening is en zekering 9 voor de motor.
Aangezien jij niets hoort bij het bedienen dan zou dat duiden op zekering 7 of een aansluit fout.
Heb je een mogelijkheid voor het meten van een spanning? Een klein lampje of zo'n 12v spanning zoekertje zou al voldoende zijn.
Als de kleuren van de 1200 LT overeen komen met wat jij hebt dan zou groen/bruin de voeding van de schakelaar moeten zijn (zou 12 volt moeten voeren vanaf zekering 7) en groen/geel de omhoog richting en blauw/geel de omlaag richting.
beemer-is-ok
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 jul 2015, 15:13
Type: R1200RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Meerssen

Re: Linker stuurschakelaar

Ongelezen bericht door beemer-is-ok »

Ik heb de knoppenwinkel vervangen omdat het scherm en cruisecontrol niet werkte. Verkeerd aangesloten lijkt mij niet mogelijk omdat het stekkertje van de knoppenwinkel
maar op één manier gemonteerd kan worden verder werkt
alles behalve het scherm. Als ik me niet vergis heeft canbus geen fysieke zekeringen?
Maar nogmaals ik ben een leek wat elektronica betreft.
Ik zal even meten zoals jij beschreven hebt.
Wordt vervolgd☺️
beemer-is-ok
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 jul 2015, 15:13
Type: R1200RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Meerssen

Re: Linker stuurschakelaar

Ongelezen bericht door beemer-is-ok »

Ik meet tussen bruin/wit en groen 5 Volt
Moet niet 12 volt zijn?
Isaac
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Linker stuurschakelaar

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik zit met een schema van de 1200 LT. Het kan zijn dat deze dus anders is en dus ook anders schakelt. Kloppen de kleuren wel met wat ik had aan gegeven? Ik neem aan dat je meet tussen het chassis en de draden. Dat tussen de draden een andere spanning meet kan met een lekstroom te maken hebben. Of het schema is niet gelijk voor jouw motor en schakelt alles met 5 volt. 5 volt is namelijk een standaard spanning voor elektronica.
Ik zoek nog even naar een schema van de 1200Rt.
beemer-is-ok
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 jul 2015, 15:13
Type: R1200RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Meerssen

Re: Linker stuurschakelaar

Ongelezen bericht door beemer-is-ok »

Ik begrijp niet goed wat je bedoeld met draden en chasis.
Ik heb tussen de draden bruin/wit en groen gemeten.
Bedoel je met chassis de aarding?
Moet ik meten tussen bruin-wit (of groen) en aarding.
Isaac
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Linker stuurschakelaar

Ongelezen bericht door Isaac »

Het meten is ten opzichte van de aarde, het chassis dus. de andere draad van de meter/lampje dan op de draden.
Als het met 5 volt werkt dan loopt de schakeling over een printje (elektronica) naar de relais.
Meestal staat er dan in rust 5 volt op de draden uitgaand en worden deze dan naar aarde (chassis) getrokken.
Dus eigenlijk afhankelijk van wat je nu gaat meten.
Ik kan van de 1200rt geen schema vinden. Ook niet tussen de downloads op dit forum.
Als de kleuren kloppen met wat ik eerder had opgegeven dan heb ik meer zekerheid op de schakeling met een goed _001 schema.
beemer-is-ok
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 jul 2015, 15:13
Type: R1200RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Meerssen

Re: Linker stuurschakelaar

Ongelezen bericht door beemer-is-ok »

Allereerst waardeer ik jou input!
Ik zal morgen tussen het chassis (aarde) en bruin/wit meten en tussen groen en chassis meten.
Ik zal mijn
Meting morgen met je delen.
Gebruikersavatar
R1nus
Berichten: 261
Lid geworden op: 05 okt 2014, 00:58
Type: R1200RT
Bijz: Mistachterlicht, stang op stuur voor nav. e.d.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Locatie: Amsterdam

Re: Linker stuurschakelaar

Ongelezen bericht door R1nus »

Bij mij werkte de cruisecontrol niet meer.
De knoppentest uitgevoerd (staat hier op het forum omschreven) en met negatief resultaat
Stuurschakelaar is vervangen en alles werkte weer.

De oude schakelaar meegenomen en bleek dat er bij één draad een draadbreuk in te zitten.

Deze hersteld en heb ik als reserve liggen (zijn best wel duur) voor mocht er in de toekomst weer een probleem zijn met de linker stuurschakelaar.

-groet-
Rinus
Een probleem is pas een probleem, als je er geen oplossing voor kunt vinden.
Isaac
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Linker stuurschakelaar

Ongelezen bericht door Isaac »

Hij heeft nu dus een nieuwe schakelaar gemonteerd maar heeft nog problemen met zijn wind scherm.
Ben jij in het bezit van een schema betreffende het windscherm?
Waar is deze test op dit forum te vinden?
Is in deze test uit te lezen welke knop er ingedrukt wordt? Uitgaande dat deze elektronisch dan gestuurd wordt.
Alle hulp is welkom. We kunnen nooit te veel informatie hebben.
Gebruikersavatar
R1nus
Berichten: 261
Lid geworden op: 05 okt 2014, 00:58
Type: R1200RT
Bijz: Mistachterlicht, stang op stuur voor nav. e.d.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Locatie: Amsterdam

Re: Linker stuurschakelaar

Ongelezen bericht door R1nus »

viewtopic.php?p=169196#p169196

Testprocedure voor de knoppen.
Een probleem is pas een probleem, als je er geen oplossing voor kunt vinden.
Isaac
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Linker stuurschakelaar

Ongelezen bericht door Isaac »

Bedankt voor de link. Ik had gezocht op knoppen en alles wat er mee te maken had. Maar deze test is voor de cruisecontrol en helaas niet voor het wind scherm.
beemer-is-ok
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 jul 2015, 15:13
Type: R1200RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Meerssen

Re: Linker stuurschakelaar

Ongelezen bericht door beemer-is-ok »

Deze link had ook al gevonden maar zoals Isaac zegt dit heeft alleen betrekking op de cruisecontrol deze werkt weer nadat ik de knoppenwinkel vervangen. Ik ga vanavond nog e.e.a meten zoals Isaac beschreven heeft en zal de meetgegevens delen
beemer-is-ok
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 jul 2015, 15:13
Type: R1200RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Meerssen

Re: Linker stuurschakelaar

Ongelezen bericht door beemer-is-ok »

Ik heb even gemeten de waardes zijn:
* grijs/wit: 3,8 volt (continue met en zonder contact)
* groen/wit: 5 volt met contact
De overige draden hebben bij contact aan geen spanning
Wat ik me blijf afvragen wat het tikkend geluid is zodra je ik het contact aanzet.
Isaac
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Linker stuurschakelaar

Ongelezen bericht door Isaac »

Met deze waarden kan het niet anders zijn dan dat de sturing via de can-bus loopt. het schema is dus niet het juiste. Dan vrees ik toch dat het uitlezen wordt met de juiste apparatuur. Het tikken kan uiteraard er mee te maken hebben dus ik zou zeker eens kijken wat er staat te tikken.
Heb je al geprobeerd om het stekkertje van het windscherm (naar de schakelaar) los te trekken en dan nogmaals luisteren of het tikken dan weg is.
Als in de schakelaar namelijk iets niet goed gaat zou dat het tikken kunnen veroorzaken.
beemer-is-ok
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 jul 2015, 15:13
Type: R1200RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Meerssen

Re: Linker stuurschakelaar

Ongelezen bericht door beemer-is-ok »

Het stekkertje loshalen zal ik nog kunnen proberen om te testen of het tikkend geluid weg is. Uitlezen zal denk ik nog de enigste optie zijn 😒
Toch bedankt voor alle raadgevingen👍
Isaac
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Linker stuurschakelaar

Ongelezen bericht door Isaac »

In de oude schakelaar is vermoedelijk vocht in gelopen. Dat kan, zeker als daar verschillende spanningen aanwezig zijn, beschadigingen geven aan de componenten met de laagste spanning. Maar het tikken kan duiden op iets wat niet goed werkt en probeert op te starten. De can-bus heeft vaak elektronische zekeringen die vanzelf weer terug komen. Vaak is dat pas na het opnieuw opstarten dat alles weer getest wordt. Maar ik weet niet hoe Herr BMW daar mee om gaat. Mogelijk dat, als je weet wat er tikt, dat we nog suggesties hebben. Even succes gewenst.
beemer-is-ok
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 jul 2015, 15:13
Type: R1200RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Meerssen

Re: Linker stuurschakelaar

Ongelezen bericht door beemer-is-ok »

Ik heb de stekker van de linker combischakelaar losgemaakt en tikken blijft. Er gaan de twee kabels richting combischakelaar 1x handvatverwarming en 1x combistekker, als ik de combistekker losmaak werken de knipperlichten, claxon en verlichting? Verder viel mij op dat ik de motor in versnelling niet kan starten ondanks de koppeling is ingetrokken. Ik begin aan mezelf te twijfelen of ik de combischakelaar wel in de juiste stekker van de kabelbox heb
ingestoken. Heeft iemand wellicht een foto waar de combischakelaar aangesloten moet worden onder de tank.
Plaats reactie

Terug naar “Over: Electronica”