R850 RT-P 2003 abs gedoe

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Bart J. Meijer
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 mar 2023, 19:17
Type: R850RT
Bijz: BMW R850 RT ex pliesie
Land: Kroatië
Woonplaats of omgeving: Lipik

R850 RT-P 2003 abs gedoe

Ongelezen bericht door Bart J. Meijer »

Beste mensen,

Ik ga even op vakantie in "eigen land" Kroatië nadat mijn fiets weer naar behoren werkt.

Na 1 uur rijden gaat ABS lampje op 4 Hz knipperen, en valt rempomp uit. Even stoppen, nadenken en weer verder. Alles werkt weer, maar dan overdreven hard terwijl motor lampje constant brand en abs lampje on 4 Hz knippert, daarna rempomp weer uit.
Gen ON, ABS flashes at 4Hz =At least one brake circuit in residual braking function mode. Mijn Engels is best aardig, maar dat snap ik even niet.

Uit is helaas niet uit en de rempomp gaat af en toe weer aan, doodeng.
Nu doet hij elke start wat anders, waarna de rempomp na korte of lange tijd weer uitgaat en soms heel even aan. Remblokken vervangen, geen verschil, wat wel opvalt is dat achter rem zonder rempomp vrijwel niets doet, lucht misschien.

Gegevens fiets
R 850 RT-P ex politie bj 2003, rubberen leidingen.
Zekeringen onder zadel, 1 blauw relais, 1 blauwe stekker met 4.pootjes waar niets op zit, en de ronde met 5 pennen.

Ik kreeg al hulpaanbod om ABS unit te demonteren en stalen leidingen te laten monteren, maar voordat ik die ABS opgeef, wat kan ik nog na kijken of laten bekijken?
Groet Bart
Isaac
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: R850 RT-P 2003 abs gedoe

Ongelezen bericht door Isaac »

Zover ik weet heeft de 850 een ABS II. Dan zou er geen pomp in zitten. Ik denk dan ook dat er meer informatie nodig is om hier een gericht antwoord op te kunnen geven. Ook geeft je aan dat de achterrem nauwelijks werkt. Het ontluchten is gewoon heel belangrijk en is zeker ook van invloed op de werking van de abs. Hoe oud (en versleten) zijn de rubberen slangen. Had de olie een zwarte kleur bij het vervangen of rubber deeltjes in de olie?
Het kan ook zijn dat er geen lucht in zit maar ergens een slang even wat dikker wordt omdat er een doorslag is van de binnen slang naar de buiten laag.
Het zijn remmen. Wees daar zeer voorzichtig mee en laat een deskundige op z'n minst mee kijken als de kennis (nog) niet aanwezig is.
Bart J. Meijer
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 mar 2023, 19:17
Type: R850RT
Bijz: BMW R850 RT ex pliesie
Land: Kroatië
Woonplaats of omgeving: Lipik

Re: R850 RT-P 2003 abs gedoe

Ongelezen bericht door Bart J. Meijer »

Hoi Isaac

Er zit wel een pomp of rembekrachtiging op dit model, residual betekend dus remmen zonder bekrachtiging.
Ik heb hem achter ontlucht, de olie is wat verkleurd maar niet vies of met rommel er in.
De remslangen zijn wel zwart rubber maar zien er prima uit, zwellen ook niet bij gebruik. Wil die later vervangen.

Il heb dus achter ontlucht, dat maakt geen verschil, dus ik vermoed dat er lucht in het achter ABS gedeelte zit. Zou dit al deze storingsmelding geven?
Groet Bart
Isaac
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: R850 RT-P 2003 abs gedoe

Ongelezen bericht door Isaac »

ABS heeft een controle die zeker afhankelijk is van een goed gevuld systeem. Lucht is flexibel waardoor de meting anders is. Afhankelijk van het type ABS kan je een gescheiden systeem hebben en kan er dus een 2e reservoir bij de ABS pomp zitten voor eveneens de achter rem. Ik weet niet wat je ontlucht hebt maar als dat op de achter remklauw is geweest en je hebt een gescheiden systeem dan kan het zijn dat je het 2e reservoir leeg hebt getrokken. Ik zou, als ik jou was, even de handleiding van deze machine doorlezen om het remsysteem te begrijpen.
Als de olie donkerder is dan kan je er van uit gaan dat de slangen op leeftijd zijn en binnen een niet al te lange tijd gaan brokkelen. Doorgaans gaan rubber slangen 10 tot 12 jaar mee.
Remolie (rem vloeistof) moet gewoon iedere 2 jaar vervangen worden ook om te voorkomen dat door het aangetrokken vocht de remmen gaan koken en je dan gewoon zonder rem rijdt. Zal in Nederland nauwelijks gebeuren maar in de bergen moet je daar toch wel wat meer rekening mee houden.
Bart J. Meijer
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 mar 2023, 19:17
Type: R850RT
Bijz: BMW R850 RT ex pliesie
Land: Kroatië
Woonplaats of omgeving: Lipik

Re: R850 RT-P 2003 abs gedoe

Ongelezen bericht door Bart J. Meijer »

Isaac, ik ben gelukkig redelijk ervaren alleen niet met de iABS 2 en 3.
Vandaar de vraag waar ik nog meer naarbkan kijken en wat deze meldingen kan geven.
Het is dus inderdaad een iABS met eigen reservoirs bij dit model, de verkleuring van de remvloeistof was minimaal, het was dus niet vervuild met rubber deeltjes.
De rest van onderhoud, wanneer dat gedaan moet worden en zo verder is mij bekend, de vraag is waar ik nog meer naar kan kijken voordat ik hem naar een dealer laat brengen.

Kan lucht in het achter ABS systeem deze melding en storing geven?
Lijkt me van wel, nu gaan trouwens het motor en ABS lampje om en om knipperen.
Groet Bart
Isaac
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: R850 RT-P 2003 abs gedoe

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik zou het op moeten zoeken maar het om en om knipperen is een harde storing die ook hard gereset moet worden.
Daar moet een verbinding met massa gemaakt worden waarna de ABS schakelaar 8 seconden ingedruk dient te worden.
Ik weet niet welke plug er bij dit type op zit dus kan niet aangeven welke pen dat dan is.
De storing, error nummer, is op diezelfde pen uit te lezen middels een ledje met weerstand hier op aan te sluiten.
Het aantal pulsen met steeds een pauze geeft dan het nummer aan.
Door de scheiding van voor en na de ABS en de scheiding voor en achter maakt dus dat je 4 afzonderlijke delen hebt die dus ook afzonderlijk gespoeld en ontlucht moeten worden. Als het goed is dan zou op dit forum ook al aangehaald zijn waar en hoe dat gedaan moet worden.
Dat geldt ook voor de reset van deze ABS.
Ik denk dus dat door het ontluchten een fout er bij is gekomen die harder is dan de storing die je had.
Ik neem aan dat, als je de rem bediend, wel de pomp hoort draaien.
Bart J. Meijer
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 mar 2023, 19:17
Type: R850RT
Bijz: BMW R850 RT ex pliesie
Land: Kroatië
Woonplaats of omgeving: Lipik

Re: R850 RT-P 2003 abs gedoe

Ongelezen bericht door Bart J. Meijer »

Hoi

Achter hoofdrem cylinder blijft kapot te zijn en lucht in het systeem te pompen. . .
Groet Bart
Isaac
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: R850 RT-P 2003 abs gedoe

Ongelezen bericht door Isaac »

Het heeft 2 kanten. Fijn :D dat je hebt gevonden en jammer :cry: dat er wat vervangen moet worden.
De ABS moet wel met een harde reset weer actief gezet worden.
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”