Heeft iemand hier ook mee te maken gehad? Radio niet gereed.

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Jaapvanthoff
Berichten: 72
Lid geworden op: 27 mei 2023, 18:08
Type: R1250RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Heeft iemand hier ook mee te maken gehad? Radio niet gereed.

Ongelezen bericht door Jaapvanthoff »

Heeft iemand hier ook mee te maken gehad?

Ik heb een nieuwe R1250RT bij de dealer aangeschaft.
Met af fabriek een radio module.
Maar, ik krijg een storing: systeem niet gereed.

In middels is:
Een andere radio unit geplaatst.
Is het TFT display geüpdatet.
Zijn alle storingen uit het logboek gehaald.
Heeft de RT aan de computer van de NL importeur gehangen.
Heeft de RT aan de Duitse fabriek gehangen.
De computer ziet de radio, maar geen storing. Geen kabelbreuk en of losse steker.

Is dit nou een zeldzaamheidje of heeft iemand ervaring?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
R1250RT, Option 719 Blue planet metallic/Ivory.
Paniekje
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: Heeft iemand hier ook mee te maken gehad? Radio niet gereed.

Ongelezen bericht door Paniekje »

Geen antenne (ontvangst) ?
Gebruikersavatar
Tieflaar
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 jan 2022, 09:31
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Re: Heeft iemand hier ook mee te maken gehad? Radio niet gereed.

Ongelezen bericht door Tieflaar »

Ik heb geen radio.
Maar zie soms dezelfde storingsmelding.
Ik een voorkeuzetoets geprogrammeerd om het navi-scherm vol op de TFT te tonen.
De storingsmelding krijg ik als ik de toets te snel na het starten bedien.
Het lijkt er dan op dat het systeem al wel functioneel is maar de voorkeuzetoets nog niet.
Grrrroet, Jack
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Heeft iemand hier ook mee te maken gehad? Radio niet gereed.

Ongelezen bericht door ErikS »

Ik heb ook een R1250RT met TFT scherm navigatie en radio. Deze melding heb ik één keer ontvangen. Ik weet niet waardoor veroorzaakt maar ik heb toen het contact uitgeschakeld en even gewacht. Daarna heb ik dit probleem nooit meer gehad. Ik heb de motorfiets inmiddels 10 maanden en ruim 10.000 km er mee gereden.

Vanaf het begin zijn er bij mij wel andere problemen geweest met de radio ontvangst en de GPS (via de App).
Zo valt de verbinding nog wel eens weg tussen telefoon/App en TFT scherm of wil de motor de telefoon niet vinden. In een aantal gevallen het probleem gehad dat de route in de app ineens niet gemaakt kon worden. en dan, tientallen km's verder ineens weer wel. Lekker handig als je op vakantie bent!
Ook tijdens de rit al een paar maal gehad dat de verbinding gewoon weg valt.
Van BMW vernomen dat er binnen afzienbare tijd een verbeterde app gaat komen, maar wanneer precies weet men nog niet.

Dan de radio, dat is een verhaal apart. Vanaf het begin slechte tot zeer slechte ontvangst gehad. Hierover meerdere malen geklaagd. Telkens zou het volgens de dealer verbeteren met een software update. Nu, na 10 maanden en verschillende software updates later nog steeds geen verbetering. Van BMW Nederland zelf inmiddels het bericht gehad dat ik de radio ontvangst maar moet vergeten. Zij hadden uit Duitsland van de technische afdeling bericht gehad dat men niet in staat blijkt om de antenne zodanig te plaatsen of te verbeteren dat er een goed radio ontvangst mogelijk is. Met andere woorden; de radioontvangst blijft zoals die nu is en dat is gewoon droevig voor een apparaat waar je een meerprijs dan € 1300 euro voor betaald hebt.
Oplossing volgens BMW Nederland: Probeer maar garantie te claimen bij de dealer of tot een andere oplossing te komen.
Ze laten je dus als klant gewoon in de kou staan!
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
Jaapvanthoff
Berichten: 72
Lid geworden op: 27 mei 2023, 18:08
Type: R1250RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Heeft iemand hier ook mee te maken gehad? Radio niet gereed.

Ongelezen bericht door Jaapvanthoff »

Dank je Erik,

Ik ben blij dat ik gekozen heb voor het overzetten van mijn Zumo op de RT.
De Zumo praat met een appje op mijn telefoon en dat gaat al tijden goed.

De radio... daar baal ik van.
Ik luister nu internet radio; mijn telefoon streamt muziek en dat bevalt redelijk. Soms valt het internet signaal weg en dan moet ik stoppen om de radio weer een zetje te geven.

Ik heb een 9 jaar oude Triumph Trophy ingeruild op de RT. De TT had ook radio en ging gewoon probleemloos.

In mijn auto heb ik een DAB+ upgrade geplaatst. 90 Euro of zo iets.
Bevalt uitstekend. Stuurt via BT signaal uit.
Ik ga onderzoeken of ik dat signaal koppel direct aan mijn helm, of via de Zumo.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
R1250RT, Option 719 Blue planet metallic/Ivory.
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Heeft iemand hier ook mee te maken gehad? Radio niet gereed.

Ongelezen bericht door ErikS »

Ja, de klant is koning, maar kennelijk niet bij BMW. Ik wilde de 1250RT eigenlijk al in januari 2021 aanschaffen maar toen bleek de radio ineens niet (meer) in de opties te zitten. Volgens de dealer waren er toen (te veel) problemen mee. Daarom heb ik toen besloten de motor niet te kopen. Maar in januari 2022 was de radio ineens weer leverbaar. Ik ging er dus vanuit dat de problemen rond de radio opgelost waren en heb de motorfiets toen besteld.

En ik heb inderdaad ook een Zumo XT op de motor laten monteren als extra. IK hoorde bij de aanschaf al van de nodige problemen met de nieuwe vorm van navigatie via de telefoon en het TFT scherm. Ik heb daar inderdaad nooit spijt van gehad.
Bijkomend voordeel is dat ik de route zowel in de Zumo als in de BMW app laadt. De Zumo is dan leidend maar . . .
ik activeer de route ook in de app maar zet het TFT scherm niet op de navigatie mode. Hierdoor krijg ik op het TFT scherm bij kruisingen of splitsingen waar ik van richting moet veranderen, kort een melding (kaartje) die aangeeft welke kant ik op moet. Dat is wel erg comfortabel.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Daffy Duck
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jan 2022, 16:51
Type: R1250RT
Bijz: Triple Black
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Lansingerland

Re: Heeft iemand hier ook mee te maken gehad? Radio niet gereed.

Ongelezen bericht door Daffy Duck »

Hier op in hakend, radio heb ik ook niet, op mijn RT van december 21 was de radiovoorbereiding aanwezig, maar wegens chiptekorten geen radiomodule.
Heb sindsdien altijd radio geluisterd via een app op mijn telefoon en dan doorgestuurd via het TFT naar mijn helm.
In t begin gebruikte ik een app van een radiostation (Arrow of Radio10), maar die hadden t nadeel dat die elke keer na een stop handmatig opnieuw opgestart moesten worden (telefoon tevoorschijn toveren, navischerm wegdrukken, ontgrendelen met gezichtsherkenning gaat met helm op ook niet altijd goed, radioapp opnieuw aanslingeren, en weer op de BMW app het scherm delen met de TFT). :cry:
Tegenwoordig gebruik ik Nederland.fm hiermee blijft de app actief en kun je d.m.v. “Weergave starten” in het mediamenu de radiozender van je keuze opnieuw “een slinger geveven” die meteen weer begint met afspelen. Geeft zelfs het afspelende nummer en radiozender weer in het afspeelscherm van de media module, dit deed t niet bij de dedicated apps van de radiostations.
Ben sinds gebruik van deze gevonden app behoorlijk tevreden met radio luisteren. Heel af en toe nog even basis volume op de telefoon aanpassen, omdat t te zacht klinkt na opstarten, maar is meer mijn eigen probleem doordat ik met de diverse bronnen van geluid nogal eens schuif in volume.
BTW; Simpele Android telefoon van Oppo

Maar goed, nu overweeg ik ook een Zumo XT bij te plaatsen, maar ben nog een beetje zoekende hoe alle delen aan elkaar te linken zijn met de BT connecties.
Kan me voorstellen dat er geluid van de Zumo met navigatie aanwijzingen naar de helm moet, dus die direct met elkaar verbinden. Maar werkt dan de telefoon via TFT om bijvoorbeeld een telefoontje aan te nemen of dus zoals boven een radioapp af te spelen en de zender/nummer op het TFT te zien?
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Heeft iemand hier ook mee te maken gehad? Radio niet gereed.

Ongelezen bericht door ErikS »

Daffy Duck schreef: 01 aug 2023, 17:50 Maar goed, nu overweeg ik ook een Zumo XT bij te plaatsen, maar ben nog een beetje zoekende hoe alle delen aan elkaar te linken zijn met de BT connecties.
Ik zelf heb de Zumo rechtstreeks aan de helm gekoppeld met BT. Ook de BMW is rechtstreeks aan de helm gekoppeld via BT. Daarnaast is mijn telefoon zowel met de Zumo als met de BMW gekoppeld.
Met de Zumo in verband met live services en smartphone functies en met de BMW vanwege de Connected App.
Dit geeft op zich geen probleem ook niet voor telefonie. Als er een gesprek binnen komt dan zie ik ze op beiden (zowel op de Zumo als op het TFT scherm) verschijnen waarbij op de Zumo de vraag verschijnt waar ik het gesprek aan wil nemen.
In hoeverre dit met jouw radio ontvangst via de telefoon strookt weet ik dus niet.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
Jaapvanthoff
Berichten: 72
Lid geworden op: 27 mei 2023, 18:08
Type: R1250RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Heeft iemand hier ook mee te maken gehad? Radio niet gereed.

Ongelezen bericht door Jaapvanthoff »

Er is duidelijkheid. :-)
Het bleek een slechte steker te zijn.
Contra en steker, dat werkte goed, maar 1 contactje in de steker naar de kabel toe was slecht.
Dat is gerepareerd en volgens de dealer moet het nu allemaal werken.
De RT is inmiddels netjes thuis afgeleverd, dus straks met het nieuwe speelgoed aan de gang.

Dan een keuze maken wie waaraan te koppelen.
Ik denk mijn telefoon aan de ZUMO voor life verkeersinformatie, en aan de Beemer.
Zumo direct op de helm.
RT met de helm voor muziek en bellen.
Of kan dat beter??

Zaterdag voor een lang weekeind naar Duitsland: Gildenhause en Winterberg.
Dinsdag om 08:00 weer bij de baas. (zal wel 09:00 worden)

Grote blij!
Laatst gewijzigd door Jaapvanthoff op 11 aug 2023, 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.
R1250RT, Option 719 Blue planet metallic/Ivory.
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Heeft iemand hier ook mee te maken gehad? Radio niet gereed.

Ongelezen bericht door ErikS »

Zoals jij het aangeeft heb ik het ook gedaan. Ook even de telefoon aan de Beemer koppelen voor de navigatie. Geeft geen probleem bij mij. (Al geeft de navigatie zelf af en toe wel een probleem)
Ik ben heel benieuwd hoe bij jou de radio ontvangst zal zijn. Zowel de FM als de DAB zijn bij mij veelal bagger. Vooral als je grote ritten doet. Ik ben dus benieuwd naar het resultaat tijdens je rit naar Duitsland.
Veel plezier en een mooie rit.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”