Lichtschakelaar ontbreekt

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Hans1957
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mei 2023, 12:55
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Oosterwolde

Lichtschakelaar ontbreekt

Ongelezen bericht door Hans1957 »

Beste mensen
Ik hebben 1150rt uit 2004 en daar ontbreekt de lichtschakelaar rechts op het stuur. Bij de vorige RT ‘01 zat er wel een afzonderlijke schakelaar op. Vraag=kan ik een andere stuurschakelaar monteren met kabelboom die wél een schakelaar op zit? Past de kabelboom? :?
Dank
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 437
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Lichtschakelaar ontbreekt

Ongelezen bericht door MofkaP »

Dat is merkwaardig. Bij mijn RT uit 2004 zat die schakelaar er gewoon op. Volgens mij is dat bij de nieuwe RT nog steeds zo.
Is alleen de schakelaar verwijderd? Of de schakelaar samen met de kabels?
Hans1957
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mei 2023, 12:55
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Oosterwolde

Re: Lichtschakelaar ontbreekt

Ongelezen bericht door Hans1957 »

Dat is het m juist, ik weet niet of er model varianten zijn zonder lichtschakelaar of dat hier aan is geknutseld.
Ik zal de cockpit + handgreep maar eens loshalen anders.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 437
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Lichtschakelaar ontbreekt

Ongelezen bericht door MofkaP »

Volgens mij hoort de lichtschakelaar er gewoon op. Ook bij de nieuwe RT en GS is dat zo. Die hebben zelfs een automatische verlichting bij donker.
Je moet het licht ook kunnen inschakelen als het niet donker is, b.v. bij mist of motregen.
Mocht er ooit een APK voor motorfietsen komen (niet onwaarschijnlijk) dan is het ontbreken van die schakelaar wel een afkeur.
Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 85
Lid geworden op: 05 jul 2021, 23:40
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Vijfheerenlanden

Re: Lichtschakelaar ontbreekt

Ongelezen bericht door nvdw »

De lichtschakelaar is inderdaad op een bepaald moment van het armatuur gehaald. In het instructieboekje van juni 2003 is-ie al foetsie. Je ziet het blindplaatje nog zitten.

Om dat ‘apk-proof’ te maken, is het dimlicht hier standaard over het contact geschakeld. Als je weer terug wilt naar de uitvoering met de 0-stads-dimlichtschakelaar, is het dus vooral zaak dat je die schakelaar compleet met stekker koopt, of je moet van tevoren even checken of de bedrading voor de verdwenen schakelaar nog gewoon aanwezig is.
Hans1957
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mei 2023, 12:55
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Oosterwolde

Re: Lichtschakelaar ontbreekt

Ongelezen bericht door Hans1957 »

Dankje. Ik zal eens kijken hoe de bekabeling eruit ziet achter het plastic. Verlichting is nu via het contact geschakeld maar met geluk is de kabelboom standaard. Punt is ook dat met contact-aan de verlichting dus meteen aan gaat en de accu daardoor met starten extra belast wordt. En dat vindt het abs systeem/ecu niet zo prettig met storingen tot gevolg.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 437
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Lichtschakelaar ontbreekt

Ongelezen bericht door MofkaP »

Controleer eens of het licht uitgaat bij het starten. Bij de originele BMW versie is dat zo. Bij nabouw vaak niet.
In Duitsland is BMW eerder begonnen met licht via het contact omdat het daar verplicht is overdag met dimlicht te rijden.
Hans1957
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mei 2023, 12:55
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Oosterwolde

Re: Lichtschakelaar ontbreekt

Ongelezen bericht door Hans1957 »

Zodra ik het contact aanzet is het licht ook aan. Vandaar m’n vraag. Ga even puzzelen met de kabelboom
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 437
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Lichtschakelaar ontbreekt

Ongelezen bericht door MofkaP »

Dat kan bij het licht over contact. Maar gaat het licht ook uit als je start?
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Lichtschakelaar ontbreekt

Ongelezen bericht door QuickFix »

Zowel mijn vorige 1150 (februari 2004) als mijn huidige 1150 (april 2005) kwamen zonder (dim-) lichtschakelaars op het armatuur.
Het licht gaat aan zodra het contact aan staat en wordt tijdelijk gedoofd tijdens het starten.
 
Lichtschakelaar.jpg
 
Ik weet niet of je zomaar een dergelijk technische aanpassing aan je verlichting mag maken (vooral in Duitsland kunnen ze daar erg zeikerig over zijn) en ik zou ook niet weten waarom iemand het licht handmatig zou willen schakelen (anders dan bij surveillances waarbij je de motor draaiende wilt houden, maar geen verlichting wilt hebben), maar die voorkeur is niet aan mij natuurlijk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 437
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Lichtschakelaar ontbreekt

Ongelezen bericht door MofkaP »

Het schijnt dat er twee versies zijn. Eén waar het (dim)licht automatisch via het contact loopt. En één waar het licht met een schakelaar moet worden aangezet.
Die van mij 2004 RT had een schakelaar.
Ik weet ook niet of het te maken heeft met canbus.
Wat ik wel weet dat in Duitsland overdag verplicht dimlicht moet worden gevoerd voor motorfietsen en dat in Duitsland het licht via contact eerder was dan in NL. Volgens Europese regels = wetgeving moet dat dimlicht overdag overigens in ieder Europees land. Alleen staat er in Nederland geen boete op het niet voeren, omdat die boeteregel niet is ingevoerd. (Vergeten??)
Wellicht heeft het te maken met de import serie.

Hoe die contactschakeling dan werkt met (in Nederland verplicht) parkeer- of stadslicht dat is mij even onduidelijk.
Met een schakelaar kan dat wel.
MaartenGS-R-RT

Re: Lichtschakelaar ontbreekt

Ongelezen bericht door MaartenGS-R-RT »

MofkaP schreef: 28 aug 2023, 12:43 Volgens Europese regels = wetgeving moet dat dimlicht overdag overigens in ieder Europees land
De "Europese regels" waar ik van afweet hebben het over "dagrijverlichting", en dat is iets helemaal anders dan "dimlicht" (zie bvb deze link:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/12/28 ... chil-en-h/
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Lichtschakelaar ontbreekt

Ongelezen bericht door QuickFix »

MofkaP schreef: 28 aug 2023, 12:43Wellicht heeft het te maken met de import serie.
Mijn 2004 RT heb ik destijds overgenomen van oud forumlid Aad (ben even z'n forumnaam vergeten) en was inderdaad een importfiets uit Duitsland.
De 2005RT waar ik nu op rij is wel origineel Nederlands (voor zover ik kan nagaan bij de RDW), maar da's een van de laatste 1150's (uit de overgangsperiode naar de 1200).
Freude am Fahren
jbazelmans
Berichten: 255
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Lichtschakelaar ontbreekt

Ongelezen bericht door jbazelmans »

QuickFix schreef: 28 aug 2023, 10:13 Zowel mijn vorige 1150 (februari 2004) als mijn huidige 1150 (april 2005) kwamen zonder (dim-) lichtschakelaars op het armatuur.
Het licht gaat aan zodra het contact aan staat en wordt tijdelijk gedoofd tijdens het starten.
 
Lichtschakelaar.jpg
 
Ik weet niet of je zomaar een dergelijk technische aanpassing aan je verlichting mag maken (vooral in Duitsland kunnen ze daar erg zeikerig over zijn) en ik zou ook niet weten waarom iemand het licht handmatig zou willen schakelen (anders dan bij surveillances waarbij je de motor draaiende wilt houden, maar geen verlichting wilt hebben), maar die voorkeur is niet aan mij natuurlijk.
Op de 1150RT uit 2003 die ik had zat wel een lichtschakelaar. Alleen zat die links ;)
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 437
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Lichtschakelaar ontbreekt

Ongelezen bericht door MofkaP »

MaartenGS-R-RT schreef: 28 aug 2023, 13:38 "dagrijverlichting"
Mag beide, maar de 1150RT heeft geen dagrijlichten.
Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 85
Lid geworden op: 05 jul 2021, 23:40
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Vijfheerenlanden

Re: Lichtschakelaar ontbreekt

Ongelezen bericht door nvdw »

MofkaP schreef: 28 aug 2023, 12:43Hoe die contactschakeling dan werkt met (in Nederland verplicht) parkeer- of stadslicht dat is mij even onduidelijk.
Met een schakelaar kan dat wel.
Er zit een P-stand op het contactslot net na de stuurslotstand, dan blijft het stadslicht branden.
Gebruikersavatar
Nightstalker
Berichten: 252
Lid geworden op: 21 feb 2022, 17:38
Type: R1250RT
Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Lichtschakelaar ontbreekt

Ongelezen bericht door Nightstalker »

Ik kan op mijn RT het licht ook niet uitzetten.
Ervaar het niet als probleem.
Veelgitariër
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 437
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Lichtschakelaar ontbreekt

Ongelezen bericht door MofkaP »

Nightstalker schreef: 28 aug 2023, 21:10 Ik kan op mijn RT het licht ook niet uitzetten.
Er is een methode via een speciale handeling om het licht niet te laten branden als de motor loopt.
Hoe dat precies werkt dat weet ik niet, maar garages maken er wel gebruik van.
Gebruikersavatar
Mello
Berichten: 133
Lid geworden op: 30 aug 2010, 19:40
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nieuweschans

Re: Lichtschakelaar ontbreekt

Ongelezen bericht door Mello »

[/quote]
Er is een methode via een speciale handeling om het licht niet te laten branden als de motor loopt.
Hoe dat precies werkt dat weet ik niet, maar garages maken er wel gebruik van.
[/quote]

Zie viewtopic.php?f=31&t=7493#p79032

Groet Johan
Dimi
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 sep 2023, 07:49
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Lelystad

Re: Lichtschakelaar ontbreekt

Ongelezen bericht door Dimi »

Op mijn K75S zat ook geen lichtschakelaar, omdat deze geïmporteerd is uit de VS. Maar om het starten wat te vergemakkelijken heb ik een orginele rechter lichtschakelaar unit met cancel knop en richtingaanwijzer knop aangeschaft met kabelboom. Het was de oude unit losschroeven op het stuur, de oude kabelboom losknippen en de stekker los halen. De nieuwe monteren, stekker erin zonder te hoeven knippen en te plakken. Weer een paar kabeltrekbandje om de boel elkaar te binden en klaar.
Wel moest ik even de tank lichten om bij de orginele stekker contacten te kunnen.
En voor de duidelijkheid, mocht er ooit een apk voor motoren komen, dan is het niet hebben van een lichtschakelaar GEEN afkeurpunt. De motor is namelijk standaard zo geleverd. En de Duitse politie zal daar ook niet op aanslaan. De Duitse politie kijkt wel naar verlichting. Als je bijvoorbeeld een xenon of een led lamp monteert in je koplamp die niet goedgekeurd is als vervanger, dan krijg je een bon of waarschuwing en dan mag je terplekke je lamp vervangen. Dat ligt aan de agent die je aanhoudt. Op moment heeft alleen Osram een led lamp met E-keur. Het zal dan ook niet lang meer duren voordat andere merken met een led lamp komen die je mag monteren.
Plaats reactie

Terug naar “Over: Verlichting”