Problemen met bediening R1200RT.

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Erwin Haak
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 sep 2023, 08:19
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Alkmaar

Problemen met bediening R1200RT.

Ongelezen bericht door Erwin Haak »

Na een beste regenbui waar mijn motor in heeft gestaan blijft mijn teller werk en display dood. Alleen als ik op de rubberen knopjes drukt is wel mijn tellerstand zichtbaar. Wat nog meer is uitgevallen is toeter, richtingaanwijzers, stuurverwaming, licht werkt wel maar kan niet hoog / laag kiezen, starten en lopen. Toerenteller, kilometerteller zijn allebei doodt. Windshield staat omhoog en blijft dat.Heeft iemand dit aan de hand gehad. Ik heb de teller open gehad alles is droog van binnen display contacten opnieuw geplaatst. Wie heeft enig idee wat het probleem is. Aub help mij! Met uitlezen ben ik bang dat hij niet alles pakt. Hij zegt namelijk geen errors. Accu is los geweest display komt dan voor 2 seconden aan en gaat weer uit.
Erwin
Update: bij een ex bmw dealer geweest de hoofdunit onder de tank reageert niet. Dus dat wordt sleutelen. Hoogstwaarschijnlijk waterschade of oxidatie. Anders zit er niets anders op dan een andere unit laten programmeren bij de officiële dealer. Mijn ervaring met BMW motoren is om te starten niet zo positief.,😭😭😭
Laatst gewijzigd door Erwin Haak op 06 sep 2023, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Problemen met bediening R1200RT.

Ongelezen bericht door HansD »

Wellicht een probleem of vocht bij je Zfe. Zentraler Fahrzeug Elektronik - je digitale zekeringkast). Daar komen al deze randapparatuur bij elkaar. Geen idee waar deze zit bij je motor, maar staat vast in de handleiding.die Zfe is vast ingeseald, dus dan mogelijk vocht bij een of meer van de aansluitingen op de Zfe, mogelijk de canbus-aansluiting?
Erwin Haak
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 sep 2023, 08:19
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Alkmaar

Re: Problemen met bediening R1200RT.

Ongelezen bericht door Erwin Haak »

IMG_20230907_122035_561.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Erwin Haak
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 sep 2023, 08:19
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Alkmaar

Re: Problemen met bediening R1200RT.

Ongelezen bericht door Erwin Haak »

Helaas hij blijft dood. Ik had een firma in het Zuiden van het land gezien die auto management computers repareert. Kijken of ik deze firma nog kan terug vinden. Ik heb wel wat ervaring met solderen, een laadpoort van een tablet vervangen en zo maar deze laat ik aande experts over.
Erwin Haak
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 sep 2023, 08:19
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Alkmaar

Re: Problemen met bediening R1200RT.

Ongelezen bericht door Erwin Haak »

Helaas hij blijft dood. Ik had een firma in het Zuiden van het land gezien die auto management computers repareert. Kijken of ik deze firma nog kan terug vinden. Ik heb wel wat ervaring met solderen, een laadpoort van een tablet vervangen en zo maar deze laat ik aande experts over.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Problemen met bediening R1200RT.

Ongelezen bericht door HansD »

Water in de electronica, niet goed! Hoe kan dat eigenlijk? Dat moet toch hiet kunnen.
Wat bedoel je met “canbus computer”, cq. Welke doos heb je open gemaakt?
Erwin Haak
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 sep 2023, 08:19
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Alkmaar

Re: Problemen met bediening R1200RT.

Ongelezen bericht door Erwin Haak »

Ecu Ik heb al een nieuwe besteld die komt uit polen alleen hij moet nog ingeleerd worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Erwin Haak
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 sep 2023, 08:19
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Alkmaar

Re: Problemen met bediening R1200RT.

Ongelezen bericht door Erwin Haak »

Inmiddels computer ECU gemonteerd alle instellingen ingesteld. De vorige motor had radio,zadel verwarming en esa vering. Enz. Dit allemaal gedeactiveerd. Nu blijft er een foutcode voor staan 2AF8. Ik kan deze code nergens terug vinden heeft iemand enig idee waar deze code voor staat. Ik hoor de abs pomp niet starten dus dat zal er mee te maken hebben. Ik heb niet de mogelijkheid via motoscan de asb pomp te laten draaien dit ontbreekt in het menu. Wie heeft er het antwoord.Het kan namelijk de abs computer zijn of het abs blok of iets anders.
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 320
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Problemen met bediening R1200RT.

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Fault Time Condition 2AF8
Internal fault within control module

Fault Impact
none
Terminal 15
Processor communications OK

Warnings
Service Notes

1. Delete stored DTCs from error memory,
2. if error is still present replace the DME.
Erwin Haak
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 sep 2023, 08:19
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Alkmaar

Re: Problemen met bediening R1200RT.

Ongelezen bericht door Erwin Haak »

Beste Edward1968.

Wat is de DME. fouten meerder keren gewist en nu blijft hij voor langere tijd weg. In mijn haynes rt1200 twin zie ik niets in de schema' s staan. Ben nog niet zolang bekend met BMW motorfietsen. Maar ik probeer altijd alles te weten over mijn voertuigen. helaas gaat daar altijd een hoop tijd inzitten. Dus vertel me AUB wat is DME? :D -1200-
Laatst gewijzigd door Erwin Haak op 24 sep 2023, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Paniekje
Berichten: 345
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: Problemen met bediening R1200RT.

Ongelezen bericht door Paniekje »

https://www.online-teile.com/bmw-motorr ... anguage=en

Basic Control Unit , :geek: en dat kort je af met DME :$
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Problemen met bediening R1200RT.

Ongelezen bericht door QuickFix »

Paniekje schreef: 24 sep 2023, 17:00Basic Control Unit , :geek: en dat kort je af met DME :$
Ook wel "Digital Motor Electronics" genaamd, om het eenvoudig te houden, denk ik. ;)
Freude am Fahren
Erwin Haak
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 sep 2023, 08:19
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Alkmaar

Re: Problemen met bediening R1200RT.

Ongelezen bericht door Erwin Haak »

Inmiddels is het probleem opgelost. Na het wisselen van de abs/ startblokkering computer waren alle fouten verdwenen. De abs motor was weer in leven maar bij starten greep de EWS in. Er was niets te starten. Deze en de oude unit opgestuurd naar een firma de de chip kon kopiëren. (Carmo) hij wilde daarna wel starten maar de oude code A2F8 was weer terug. Hierna toch naar de BMW dealer gegaan deze zij eerst dat de computer zou crashen en vondt het maar niets zo'n gehackte BMW. De computer is binnen een halfuurtje hergeprogameerd en werkt nu goed. Ik heb alles kunnen volgen want mijn dashcam voor en achter heeft alles opgenomen .Verder netjes geholpen. Nu maar hopen dat alles heel blijft maar daar heb ik wel vertrouwen in. Iedergeval bedankt voor de hulp bepaalde codes kon ik online niet vinden.
Paniekje
Berichten: 345
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: Problemen met bediening R1200RT.

Ongelezen bericht door Paniekje »

Nu de hogedrukreiniger niet meer gebruiken , zeker niet onder het zadel etc.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4482
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Problemen met bediening R1200RT.

Ongelezen bericht door EileRT »

NOOIT een hogedrukreiniger gebruiken voor het verwijderen van vuil op/aan je motor. Het funest voor met name de elektronica en ongetwijfeld voor nog veel meer.
Paniekje schreef: 21 nov 2023, 23:12 Nu de hogedrukreiniger niet meer gebruiken , zeker niet onder het zadel etc.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Over: Electronica”