Waar helm op motor parkeren tijdens een pauze?

Radio/DVD, voetsteunen, wildfluitjes. valbeugels enz. enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
BMWRobert
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 okt 2015, 14:38
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zuid Holland

Waar helm op motor parkeren tijdens een pauze?

Ongelezen bericht door BMWRobert »

Ik ben al een tijdje aan het zoek naar een geschikte plek op de motor om mijn helm een plekje te geven tijdens een korte pauze of koffiestop. Dan hoef je die niet iedere keer mee te slepen. Er zijn soms momenten dat de helm gewoon eventjes op de motor kan achter blijven. Maar waar?

Ik heb net een nieuwe Shoei Neotec 2, waar ik overigens uiterst tevreden over ben, en vind het eigenlijk zonde om die met de onderkant op straat te zetten om beschadiging van de rand te voorkomen. Met het risico dat je de helm over het hoofd ziet en er per ongeluk een schop tegen geeft.

Ik heb al eens geprobeerd om half op de tellerklokken en half op de tank te plaatsen maar dat is niet heel stabiel. Helm ligt erg los.
Ook niet om dwars op de buddyzit te plaatsen en de kinbeugel met de helft op de beugel aan de achterzijde. Het is allemaal wiebelen en niet stabiel met grote kans dat de helm naar beneden stuitert.
Op een 1200RT past de helm ook niet over de spiegel zoals je vaak ziet bij motoren met losse spiegels.
De politie kan de helm kwijt achterop de zwaailamp, maar die heb ik natuurlijk niet.
Zoeken naar een of andere houder of simpele beugel heeft nog geen resultaat opgeleverd.

Zijn er forum leden die hier vaker tegen aan zijn gelopen en hoe heb jij dat dan opgelost? Alles suggesties zijn welkom.
Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 85
Lid geworden op: 05 jul 2021, 23:40
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Vijfheerenlanden

Re: Waar helm op motor parkeren tijdens een pauze?

Ongelezen bericht door nvdw »

Vooropgesteld: ik duw de botsmuts in een van de koffers (liefst de topcase). Op de motor achterlaten is kans lopen op gedoe, wat je ook doet.

De 'nette' oplossing is de helmhaak gebruiken. Die zit onder je passagierszadel, je moet wel zelf voor de staalkabel of riem zorgen. Die laat je niet ongebruikt onder je zadel uit hangen, dus moet je elke keer dat zadel weer lospeuteren en die kabel verstoppen - kortom, waarschijnlijk ook niet de oplossing die je zocht.

Andere mogelijkheid: motor op de zijstandaard zetten en de helm aan de rechter voetsteun hangen. Ik heb de muts ook vaak genoeg op het passagierszadel laten liggen.
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 858
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Waar helm op motor parkeren tijdens een pauze?

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Bij mij gaat(n) de helm(en) altijd in de topkoffer.
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4482
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Waar helm op motor parkeren tijdens een pauze?

Ongelezen bericht door EileRT »

Op de 1100 zet ik de BMW systeemhelm opengeklapt op de tank. Het opgeklapte deel valt dan “in” het scherm. Toegegeven super stabiel is het niet. Met name wanneer het waait doe ik dit niet. Voor een korte stop werkt het prima. Maar ik geef je gelijk, wat is eigenlijk (m.i.) de beste oplossing? De topkoffer. Maar dat past niet bij elke RT. De 850/1100/1150 modellen i.i.g. niet.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
jbazelmans
Berichten: 255
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Waar helm op motor parkeren tijdens een pauze?

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Bij mij gaat de helm (XXL) en die van mijn vriending (S) allebei in de topkoffer. Zijn allebei systeemhelmen. Heerlijk zo'n grote topkoffer
Gebruikersavatar
Nightstalker
Berichten: 252
Lid geworden op: 21 feb 2022, 17:38
Type: R1250RT
Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Waar helm op motor parkeren tijdens een pauze?

Ongelezen bericht door Nightstalker »

Je kunt de helm aan het stepje van de duo hangen.
Veelgitariër
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Waar helm op motor parkeren tijdens een pauze?

Ongelezen bericht door HansD »

PanEuRoel schreef: 13 sep 2023, 00:32 Bij mij gaat(n) de helm(en) altijd in de topkoffer.
+1
Gebruikersavatar
Ludo v e
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 okt 2022, 16:04
Type: R1250RT
Bijz: Nieuw model met TFT scherm
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Balen , kempen

Re: Waar helm op motor parkeren tijdens een pauze?

Ongelezen bericht door Ludo v e »

Helm in topkoffer ? , ik heb een systeem helm van BMW systeem 7 , deze paste niet in de topkoffer van mijn vorige moto BMW K1600 GT en in mijn huidige moto BMW R1250 RT past deze ook niet , ( is de zelfde topkoffer ) , wat ik ook probeer deze past er niet in zonder iets te forseren . Dus 1 helm past er niet in laat staan 2 . mijn zijkoffers gebruik ik alleen voor op vakantie . Mijn BMW helm is maat 60/61 . Mijn vorige helm BMW systeem 6 paste er wel in . Ben ook benieuwd hoe dit jullie oplossen .
Live to ride & ride to live
BMW R1250 RT
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Waar helm op motor parkeren tijdens een pauze?

Ongelezen bericht door AGVerheij »

EileRT schreef: 13 sep 2023, 07:41 Op de 1100 zet ik de BMW systeemhelm opengeklapt op de tank. Het opgeklapte deel valt dan “in” het scherm.
Dat doe ik ook met mijn C4, mt59 op de 1200 - als ik een hele korte stop maak.
Anders neem ik hem mee naar binnen (werk) of gaat hij in de topkoffer. Die zit er niet standaard op, neem ik eigenlijk alleen mee als ik kan verwachten dat helm meenemen lastig wordt.
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
jbazelmans
Berichten: 255
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Waar helm op motor parkeren tijdens een pauze?

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Ludo v e schreef: 13 sep 2023, 16:19 Helm in topkoffer ? , ik heb een systeem helm van BMW systeem 7 , deze paste niet in de topkoffer van mijn vorige moto BMW K1600 GT en in mijn huidige moto BMW R1250 RT past deze ook niet , ( is de zelfde topkoffer ) , wat ik ook probeer deze past er niet in zonder iets te forseren . Dus 1 helm past er niet in laat staan 2 . mijn zijkoffers gebruik ik alleen voor op vakantie . Mijn BMW helm is maat 60/61 . Mijn vorige helm BMW systeem 6 paste er wel in . Ben ook benieuwd hoe dit jullie oplossen .
Ik moet dan wel zeggen dat ik de 49 liter topkoffer op mijn R1200RT heb zitten.
In de topkoffer van mijn voormalige R1150RT paste mijn helm ook niet
Laatst gewijzigd door jbazelmans op 14 sep 2023, 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: Waar helm op motor parkeren tijdens een pauze?

Ongelezen bericht door RendeRT »

Ik rijd altijd met top- en zijkoffers. Als ik mijn SHOEI-helm (even) kwijt moet doe ik die in de 49-liter topkoffer. Ruimte zat.
Laatst gewijzigd door RendeRT op 14 sep 2023, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Gebruikersavatar
BMWRobert
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 okt 2015, 14:38
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zuid Holland

Re: Waar helm op motor parkeren tijdens een pauze?

Ongelezen bericht door BMWRobert »

Bedankt voor alle reacties en suggesties. Uiteraard heb ik de zijkoffers, maar daarin ligt allerhande spulletjes en blijft er geen ruimte meer over voor een helm. Die 49liter topkoffer heb ik ook maar monteer ik alleen als ik samen met mijn vrouw gaat rijden. En ja, inderdaad om onze helmen even in op te bergen.
Als ik alleen rij wil ik dat lompe grote ding niet achterop hebben. Eigenlijk ziet het er niet uit, lastiger opstappen, wat instabiel tijdens rijden, maar wel praktisch qua bagage.

Misschien ga ik eens kijken naar een gebruikt exemplaar van zo’n kleiner model topkoffer van 28 liter. Dat smoelt al ietsje beter, en kan ik toch 1 helm tijdelijk kwijt, zonder stuiter risico.
Paniekje
Berichten: 345
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: Waar helm op motor parkeren tijdens een pauze?

Ongelezen bericht door Paniekje »

Systeemhelm schuberth C4 pro , ik zet de helm geopend dwars op contactslot, leunend tegen dashboard .
Aangezien de helm aan de onderzijde alleen steunt op de kant aan tankzijde , zakt de dashboardkant mooi vast naar beneden.
Daarmee staat ie eigenlijk vrij vast.
jbazelmans
Berichten: 255
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Waar helm op motor parkeren tijdens een pauze?

Ongelezen bericht door jbazelmans »

RendeRT schreef: 13 sep 2023, 20:00 Ik rijd altijd met top- en zijkoffers. Als mijn SHOEI-helm (even) kwijt moet doe ik die in de 49-liter topkoffer. Ruimte zat.
Ik ook altijd met top- en zijkoffers. Anders vind ik het er niet uit zien
Gebruikersavatar
Ludo v e
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 okt 2022, 16:04
Type: R1250RT
Bijz: Nieuw model met TFT scherm
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Balen , kempen

Re: Waar helm op motor parkeren tijdens een pauze?

Ongelezen bericht door Ludo v e »

Op mijn moto staat de originele topkoffer van BMW , denk de 49 liter inhoud de helm past er wel in maar ik krijg deze niet dicht zonder iets te forceren , heb het matje er al eens uitgehaald maar geen resultaat . Als ik de topkoffer sluit dan gaat deze dicht tot ongeveer 1 a 1.5 cm van het slot , als ik deze dan toch naar beneden duw dan gaat hij wel dicht maar ge voelt wel tegenstand dus geforceerd iets en dat is niet de bedoeling , bij mijn vorige helm BMW systeem 6 ging deze dicht zonder problemen , daarom denk ik dat het licht aan de helm., denk dat de buitenschaal iets groter is , heb ergens gelezen dat er 2 maten van helmschalen zijn , de maat van de helmschaal is iets anders dan de maat van de helm , de BMW helm systeem 6 had maat 59/60 en mijn huidige helm BMW systeem 7 heeft maat 60/61 , daarom denk ik dat mijn oude helm de kleinste maat is van helmschaal en mijn nieuwe helm de grotere helmschaal heeft . Het heeft niets te maken met de maat van de helm want deze is in verschillende maten verkrijgbaar .
Live to ride & ride to live
BMW R1250 RT
Gebruikersavatar
Nightstalker
Berichten: 252
Lid geworden op: 21 feb 2022, 17:38
Type: R1250RT
Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Waar helm op motor parkeren tijdens een pauze?

Ongelezen bericht door Nightstalker »

BMWRobert schreef: 13 sep 2023, 20:27 Bedankt voor alle reacties en suggesties. Uiteraard heb ik de zijkoffers, maar daarin ligt allerhande spulletjes en blijft er geen ruimte meer over voor een helm. Die 49liter topkoffer heb ik ook maar monteer ik alleen als ik samen met mijn vrouw gaat rijden. En ja, inderdaad om onze helmen even in op te bergen.
Als ik alleen rij wil ik dat lompe grote ding niet achterop hebben. Eigenlijk ziet het er niet uit, lastiger opstappen, wat instabiel tijdens rijden, maar wel praktisch qua bagage.

Misschien ga ik eens kijken naar een gebruikt exemplaar van zo’n kleiner model topkoffer van 28 liter. Dat smoelt al ietsje beter, en kan ik toch 1 helm tijdelijk kwijt, zonder stuiter risico.
Zou eerst even passen of je helm in de kleine koffer past.
Ik heb hem er nooit ingekregen.
Veelgitariër
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 992
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Waar helm op motor parkeren tijdens een pauze?

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Als antwoord op je eerste vraag, ik zet tijdens een pauze mijn -1200- op de zijstandaard met het stuur naar links gedraaid. De helm blijft dan (met de kinbak omhoog en de achterkant naar het stuur gericht) keurig op de tank(rails) staan. Dit doe ik overigens alleen als ik me weer aan het voorbereiden ben op vertrek of bij een korte stop. Anders altijd in de topkoffer.
.
Laatst gewijzigd door Nico4sen op 15 sep 2023, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Waar helm op motor parkeren tijdens een pauze?

Ongelezen bericht door ErikS »

Als ik mijn helm niet in de koffer wil of kan doen dan leg ik hem op de passagiersbuddy en maak hem met een kabelbinder met cijferslot vast aan de handgreep voor de passagier. Zit hij stevig vast en niemand kan hem meenemen! Ook hoef ik dan niet bang te zijn dat hij valt.

resizedHiplokKabelbinder.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
Ludo v e
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 okt 2022, 16:04
Type: R1250RT
Bijz: Nieuw model met TFT scherm
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Balen , kempen

Re: Waar helm op motor parkeren tijdens een pauze?

Ongelezen bericht door Ludo v e »

Ik gebruik een stalen kabeltje van ongeveer 50 cm lengte met 6 mm diameter met aan beide zeiden een oog ( lusje ) zodanig dat ik het kabeltje erdoor kan steken , het kabeltje is voorzien van een omhulsel van een waterdarmpje voor de bescherming van
de helm , ik steek het kabeltje door het kinstuk van de helm , daarna door de opening van de passagiershandbeugel , dan doe ik 1 zijde van het kabeltje door de opening aan de andere zijde van het kabeltje en daarna het uiteinde door mijn remschijfslot en maak ik deze op slot . Zo doe ik dit al jaren maar ik heb liever mijn helm in de topkoffer .maar ja deze past er niet in . Het enige nadeel is als ze het kinstuk losmaken mijn helm kunnen meenemen . Dus is het een noodoplossing.
Live to ride & ride to live
BMW R1250 RT
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Waar helm op motor parkeren tijdens een pauze?

Ongelezen bericht door wobbert »

Motor op zijstandaard, wiel naar rechts en dan leg ik de helm omhoog geklapt op contactslot tegen de tellers aan. Werkt prima voor mij zo en helm gaat echt nergens heen
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: Waar helm op motor parkeren tijdens een pauze?

Ongelezen bericht door Wullum »

Indien -1250- op de zijstandaard en in het zicht is geparkeerd leg ik mijn helm (Neotec2) vaak opengeklapt op de rechter stuurhelft over het remreservoir heen, met het kinstuk richting balhoofd zeg maar. Vaak sluit ik dan ook het kinriempje.
Als dat niet kan neem ik de helm gewoon mee.
Heb niet altijd mijn topkoffer bij en ik sjouw standaard sowieso al teveel spul in mijn zijkoffers mee...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gesloten

Terug naar “Over: Overige accessoires”