Boxer swap. Van GS naar een RT

Wij stellen het op prijs dat nieuwe forumleden zich hier even introduceren alvorens tot posten over te gaan.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Flat Twin Therapy
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 okt 2023, 12:40
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Moordrecht

Boxer swap. Van GS naar een RT

Ongelezen bericht door Flat Twin Therapy »

Afgelopen weekend heb ik een account aangemaakt op dit RT forum. Ik zal me daarom even netjes introduceren. Tot 2005 heb ik veel gereden. 20-25000 km per jaar op o.a. een r1150r. Vanwege financiën heb ik vervolgens lang niet gereden. Vorig jaar oktober heb ik een R1200GS (2017) gekocht. Ik heb deze voornamelijk voor woon-werkverkeer gebruikt met her en der een toertocht. Heb de hele winter doorgereden. Inmiddels staat er 11.000 km meer op de teller.

Ondanks dat het een heerlijke fiets is bedacht ik me voor de zomervakantie dat ik wellicht wel erg geïnteresseerd was in een RT als opvolger. De reden hiervoor is simpelweg dat ik nooit van het asfalt ga. Stiekem had ik denk ik toch een beetje de hoop dat ik meer over gravelpaden kon rijden tijdens mijn vakanties. Toen ik ging nadenken over andere banden voor mijn GS dacht ik dat echte straatbanden misschien toch wel een betere keuze zou zijn als je ziet op welk wegdek ik rij. En toen ging het lampje branden: de GS heb ik niet echt nodig. Maar gezien het feit dat ik het hele jaar doorrij, zou een RT wel erg prettig zijn. Daarnaast vind ik het een erg mooie motor.

Ik was echter niet van plan om mijn motorfiets nu al in te ruilen. Ik heb hem pas in oktober vorig jaar gekocht.

Helaas had ik begin september een kleine aanrijding. Op lage snelheid was ik betrokken bij een kopstaartbotsing. Hierbij heb ik een botje in mijn pols gebroken en is de GS helaas total loss verklaard.

Het is de verwachting dat op 24 oktober het gips van mijn hand mag. Ik hoop dat ik vanaf dat moment ook naar een nieuwe motor (voor mij) kan kijken. Al ben ik wel benieuwd hoe lang ik niet kan rijden, na het gips er af is...

Als je bekijkt hoe ik mijn motor gebruik dan is de RT eigenlijk een logischere keuze. Natuurlijk kan de GS het ook aan. Maar aangezien ik nu onverwacht een nieuwe keuze mag maken wil ik toch de RT een kans geven.

Ik ben 186 cm lang maar heb relatief lange benen (90cm binnenbeenlengte). Begin augustus heb ik al wel op een r1200RT gezeten in de showroom, en dat zat prima. Maar rijden? Ik ben daarom wel heel benieuwd hoe het zal rijden. Of ik voldoende beenruimte zal hebben. Een proefrit zal het moeten uitwijzen.

Tot die tijd zal ik me vermaken met het lezen van dit forum. :)
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4482
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Boxer swap. Van GS naar een RT

Ongelezen bericht door EileRT »

Hallo Rolf,

Van harte welkom op ons mooie RT-forum en bedankt voor de uitgebreide intro _004

Allereerst hoop ik dat je spoedig herstelt van de breuk in je pols en wens je beterschap!

De RT is een fijne tourmotor. Weer een andere beleving dan de GS. Ga, wanneer je kan, een proefrit maken. Meningen over motoren verschillen sterk. Ook over de RT en GS. Alleen jij kan aangeven of de RT echt bij je past. En ja, ik vind het een fijne tour/woon/werk motor. Zeer geschikt voor lange afstanden. Een aantal keren heb ik op een R 1150 GS gereden en ik vind de R 1100 RT (hoewel gedateerd) een fijnere motor.

Succes met je keuze en laat vooral weten of en welke RT het straks gaat worden _004

-groet-

Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Stephan-RT
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 okt 2023, 07:43
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Goirle

Re: Boxer swap. Van GS naar een RT

Ongelezen bericht door Stephan-RT »

Welkom Rolf en veel voorpret met de zoektocht naar een RT. _004
Gebruikersavatar
Maurice205
2023
2023
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 okt 2019, 15:17
Type: R1200RT
Bijz: BJ 2009, 75k km.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Land van Maas & Waal

Re: Boxer swap. Van GS naar een RT

Ongelezen bericht door Maurice205 »

Hi Rolf,

Om te beginnen welkom, hoop dat je herstel voorspoedig verloopt en je weer snel op kunt stappen en je op je gemak voelt op je fiets.

Ik zelf ben 2 meter lang en heb iets langere benen dan dat jij hebt. De RT zat al heel erg fijn met het zadel op de hoge stand, zeker als ik het vergelijk van de fiets waar ik vanaf kwam (VFR) maar een setje voetverlagers van Hornig heeft het helemaal zaligmakend gemaakt... Dit jaar rondje alpen gedaan, iedere dag 8 uur op de fiets een geen enkele last van iets...

Hoop dat je snel iets vind van je gading,

Groetjes Maurice
Paniekje
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: Boxer swap. Van GS naar een RT

Ongelezen bericht door Paniekje »

Ik 1.92 meter , i.l. 92 cm .
Geen problemen op de r1200rt dohc versie (laatst nog 1040 km op één dag gedraaid), op de nieuwere lc weet ik niet hoe de zit is.
Flat Twin Therapy
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 okt 2023, 12:40
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Moordrecht

Re: Boxer swap. Van GS naar een RT

Ongelezen bericht door Flat Twin Therapy »

Hartelijk dank allemaal voor het warme welkom.
Erg fijn om te horen dat de RT ook voor langere rijders geschikt kan zijn.
Had meerdere reviews gezien, waarin werd gemeld dat de GS een ruimere zit zou hebben. Daarmee was ik nieuwsgierig of de RT nog wel zou passen.

Goed te horen dat zelfs langere rijders een prima zit kunnen hebben :)
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 858
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Boxer swap. Van GS naar een RT

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Dag Rolf, van harte welkom op dit prachtige forum!!! _004
Wat zonde van de aanrijding met je GS. Dit heeft de keuze voor een andere motor wel in een stroomversnelling gebracht en dat is nooit leuk. Zeker niet als je daar dan ook nog een lichamelijk letsel aan overhoudt. Hopelijk geneest het allemaal snel.
Ik wens je veel succes in je jacht naar een mooie RT en veel plezier op het forum. 😊
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Flat Twin Therapy
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 okt 2023, 12:40
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Moordrecht

Re: Boxer swap. Van GS naar een RT

Ongelezen bericht door Flat Twin Therapy »

Bedankt PanEuRoel!

Fijn forum inderdaad. Had al paar ideeen om een vraag te posten, maar die waren allemaal al gesteld :)
Montage van Quadlock telefoonhouder, of alternatief gebruik van de ruimte waar de speakers zitten, als je geen speakers gebruikt, bijvoorbeeld.

Nuttig dus :)
Flat Twin Therapy
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 okt 2023, 12:40
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Moordrecht

Re: Boxer swap. Van GS naar een RT

Ongelezen bericht door Flat Twin Therapy »

Jemig. Nerveus.
Vandaag 13.00 naar het ziekenhuis om te kijken of het gips er af mag. Door de aanrijding heb ik dus scaphoïdfractuur opgelopen, waar minimaal 6 (tot 12!!) weken voor staat... vandaag 6,5 weken na de aanrijding en dus controle... Mag het gips er af, of moet ik nog paar weken door...

Zoals jullie zullen begrijpen, kijk ik er om heel veel redenen naar uit om uit het gips te mogen, waar onder op zoek naar een R1200RT.
Heb afgelopen weken bewust maar niet gezocht, omdat ik toch niet kan (proef)rijden.

Nog even fotootje van mijn oude GS...

Hopelijk kan ik zeer binnenkort gaan zoeken naar een opvolger.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Flat Twin Therapy
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 okt 2023, 12:40
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Moordrecht

Re: Boxer swap. Van GS naar een RT - gekocht!

Ongelezen bericht door Flat Twin Therapy »

Super fijn!
Afgelopen week is het gips van mijn hand/arm gegaan. Gaat verrassend goed eigenlijk. Pols is nog wat stijf, maar kan alles al wel weer doen. Arts zei ook dat ik alles weer mag doen, incl auto- en motorrijden. Top. Wat een bevrijding.

Bij Simako zag ik een mooie 1200RT staan en dus gebeld en mijn wensen en budget doorgenomen. Ik wist exact wat ik zocht en dus konden we er snel uitkomen. Afspraak gemaakt en gisteren naar Apeldoorn om de motor te bekijken en proefrit te maken. Er was een mooie klik. :)

Heerlijk de windbescherming en de 3 koffers. Wat een ruimte.
Ondanks het boxerblok, rijdt het echt anders dan een GS. Misschien niet helemaal goed te vergelijken, want de road 6 GT banden op deze RT waren al redelijk "heen" (er komen nieuwe road 6 GT banden onder), maar de bochten voelen anders op de RT. Ander stuur en andere geometrie natuurlijk. Had het idee dat in de bocht de RT iets sneller zelf weer rechtop wilde komen, dan de GS.
Niet vervelend, maar anders.

Over 2 weken mag ik mijn RT ophalen. 8)_
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Flat Twin Therapy op 29 okt 2023, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4482
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Boxer swap. Van GS naar een RT

Ongelezen bericht door EileRT »

Fijn dat je hand weer uit het gips mag en dat je weer mag motorrijden. _004

Prachtige RT. Met nieuwe banden zal je RT ook anders aanvoelen. Veel plezier met deze mooie fiets _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 858
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Boxer swap. Van GS naar een RT

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Mooie fiets hoor. Gelukkig dat je weer uit het gips bent en weer mag motor rijden, anders was deze waarschijnlijk aan je voor bij gegaan.
"Er was een mooie klik." Ik hoop niet alleen bij het schakelen naar de eerste versnelling? 😊
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Plaats reactie

Terug naar “Nieuw hier? Graag eerst even voorstellen”