BMW R1250 RT eerst olie lekkage, nu olie+koelvloeistof lekkage.

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
Jaapvanthoff
Berichten: 72
Lid geworden op: 27 mei 2023, 18:08
Type: R1250RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

BMW R1250 RT eerst olie lekkage, nu olie+koelvloeistof lekkage.

Ongelezen bericht door Jaapvanthoff »

Zijn er meer ervaringsdeskundigen?
Van de zomer een nieuwe R1250RT gekocht.
Omdat ik naar Noorwegen wilde, direct na aanschaf een weekeindje naar Duitsland om de eerste 1.000 km er op te zetten. Na 500 km zag ik een druppel olie op de grond liggen na een koffiestop.
En dat verklaarde die verbrande olie lucht bij een verkeerslicht: Boven de uitlaat komt aan de linkerkant een slangetje vanaf het motorblok aan, en daar drupt de Beemer.

Terug naar de dealer. Daar is geconstateerd dat het koelvloeistof pomphuis lekte.
Nieuwe gekregen en gaan…

Weekeindje Winterberg. Wat denk je wat ik zie na een koffiestop: olie op de straat.
Ik heb een limonade flesje aan de motor vast gemaakt en weet nu dat ik per 1.000 km 9 cc olie opvang. Op kilometerstand 2.000 een nieuw opvang zakje en nu vang ik niet alleen olie maar ook koelvloeistof op.

De vervangen banaan zou nu dus van twee kanten lekken??
De dealer nodigt me uit om de motor ter reparatie af te geven. Daar heb ik moeite mee. Ze moeten gaan zoeken naar een lek. Een blok uit elkaar halen komt nooit mee zo goed in elkaar als in de fabriek.



P.S. het onderste plaatje 90 graden draaien CW.
We gaan de winterperiode in, dus de eerste langere ritten kan ik eind voorjaar pas maken.

Wanneer is het moment daar dat ik het no-conformiteit beginsel kan inroepen en een nieuw blok kan eisen?

En, ben ik de enige met een lekkende Beemer? Uniek, dat dan weer wel…
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
R1250RT, Option 719 Blue planet metallic/Ivory.
Lupo R
Berichten: 155
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Re: BMW R1250 RT eerst olie lekkage, nu olie+koelvloeistof lekkage.

Ongelezen bericht door Lupo R »

Laat de dealer gewoon zijn werk opnieuw doen, en dan graag goed. Dat het minder goed in elkaar gaat dan in de fabriek is met dit euvel al ontzenuwd. Kennelijk is er in de fabriek al iets niet goed gegaan. Anders had je nu dit probleem niet.
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 858
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: BMW R1250 RT eerst olie lekkage, nu olie+koelvloeistof lekkage.

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

IK geloof dat ik een klein beetje heel veel dullig zou worden, als dat mij dat zou overkomen. Een nieuwe motor, een paar maanden oud en dan zoiets.
Terug naar de dealer en net zo lang blijven terugkomen (of blijven slapen) tot het is opgelost! -naughty-
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
Nightstalker
Berichten: 251
Lid geworden op: 21 feb 2022, 17:38
Type: R1250RT
Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: BMW R1250 RT eerst olie lekkage, nu olie+koelvloeistof lekkage.

Ongelezen bericht door Nightstalker »

Een nieuw blok eisen is nu niet aan de orde.
Je moet de leverancier de gelegenheid geven om het defect te verhelpen.
Dat aanbod heb je en zul je moeten accepteren.

Wel adviseer ik om een en ander goed te documenteren.
Mocht de dealert het probleem niet kunnen oplossen, dan sta je in sterk met je verzoek om een nieuw blok.
Veelgitariër
Plaats reactie

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”