Techniekdagen / Meetings

Plaats hier een motorevenement dat de moeite waard is om te weten.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Ome Noot
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 feb 2023, 22:49
Type: R1200RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Schiedam

Techniekdagen / Meetings

Ongelezen bericht door Ome Noot »

Hallo Allemaal.

Wat mij opvalt op dit forum dat er maar weinig meetings / techniekdagen worden georganiseerd.
Ik zal dit toelichten.
Jaren geleden, toen ik net Pan European reed, werden er twee keer per jaar techniekdagen georganiseerd bij een van de forumleden in Teteringen.
Dagen waarbij iedereen iets te knagen meenam en waar klein onderhoud aan de motoren gedaan kon en mocht worden.
Een oliebeurtje, remmen ontluchten, een setje remblokken vervangen en dat soort dingen.
Dat evenement werd in het begin bezocht door enkele Pan rijders, maar in de loop der jaren was het echt mega druk.
Mijn "taak" daar was het afstellen van de gasklephuizen van de st1100 en st 1300. ( begon wel een beetje de spuigaten uit te lopen na verloop van tijd. 40 motoren "tunen" was meer regel dan uitzondering hahahaha.)
Ex pan rijders op dit forum weten precies waar ik het over heb. Toch?
Zelfs Hyperpro dagen werden georganiseerd. Ik kocht de setjes in en werden daar of bij mij thuis gemonteerd met veeeele blije Pan rijders.

Ook werd op de eerste zaterdag in juni een dag georganiseerd bij Motoport in Echt.
Proefrijden op de nieuwste modellen, lekker beppen en snacken.
Op een gegeven moment zelfs een Europees treffen georganiseerd waar Pan Rijders uit Ierland, Engeland, Schotland, Duitsland, België en Luxemburg acte de préséance gaven.
Weet je hoe gaaf dat is als je gaat lopen tellen en dan op een aantal van dik boven de 150 Pan Europeans komt.

Ik lees hier op het forum dat de laatste dag ergens in 2020 is georganiseerd.
Best jammer want we zij uiteindelijk een behoorlijke club met BMW rijders en hoe leuk is het als je collega's ontmoet die je bijna dagelijks ziet rijden maar geen idee hebt wie er in die pletterpet zit.

Wellicht kunnen we in het nieuwe jaar ook zoiets organiseren. Gewoon een dag bij een of andere BMW motordealer in Nederland waarbij leuke acties georganiseerd worden als 3 halen en 4 betalen hahaha, korting op aangeschafte zaken als kleding of onderdelen.
Effe met een paar man de koppen bij elkaar steken

Ik hoor graag hoe jullie hierin staan.
Groet van Ome Noot
Jaren geleden al aan een BMW moeten beginnen.
Gebruikersavatar
Nightstalker
Berichten: 252
Lid geworden op: 21 feb 2022, 17:38
Type: R1250RT
Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Techniekdagen / Meetings

Ongelezen bericht door Nightstalker »

Ik vind het een goed idee, Ome Noot.
Veelgitariër
Paniekje
Berichten: 344
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: Techniekdagen / Meetings

Ongelezen bericht door Paniekje »

Inderdaad een goed idee.
De erwtensoep wel graag au bain marie opwarmen , zonder brandlucht/smaak :D Big RT Smile .
Ik sleutel niet meer, daar heb ik geen zin in , maar ik kom wel om te beppen en mee te denken bij problemen.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4482
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Techniekdagen / Meetings

Ongelezen bericht door EileRT »

Er zijn in het verleden regelmatig techniek dagen geweest. Dat is echter wel een aantal jaren geleden. Ik ben er nooit bij geweest. Wel was ik eens bij een verkeersdag in Apeldoorn. Ook door forumleden georganiseerd. Leerzaam en vooral leuk om de gezichten achter de namen van forumleden te ontmoeten. Zo gaan informatief en sociaal prima samen.

Er zijn veel meetings (RT Forum Treffen) georganiseerd. Ook daar waren workshops van vering/demping en ruiten. Daarbij stond uiteraard de forumrit op het hoofdmenu, maar ook daarbij geldt dat het leuk is om bekenden en onbekenden te ontmoeten.

Dit jaar is ook nog een (15 jarig) treffen georganiseerd door forumleden. Ik was daar zelf ook bij betrokken. Zo heb ik, samen met enkele anderen, ook het 12 1/2 jarig jubileum georganiseerd. Het vergt allemaal de nodige voorbereiding maar het was meer dan de moeite waard.

Waarom er minder techniek dagen door forumleden worden georganiseerd weet ik niet. Ik kan slechts gissen:

- de nieuwste motoren hebben veel elektronica. De oudere 850/1100/1150 modellen zijn wellicht “gemakkelijker” qua techniek
- er zijn meerdere kanalen voor social media bijgekomen (denk ook aan FaceBook)
- de individualiteit die langzamerhand meer en meer zichtbaar is in onze samenleving

Verder geldt denk ik dat velen doorgaans positief zijn over het deelnemen aan zo’n dag (of treffen) maar dat het organiseren daarvan een ander verhaal is. Wil je dit goed doen dat zal je daar (mogelijk met anderen) de nodige energie en dus tijd aan moeten besteden.

Hoe dan ook, wij ondersteunen van harte dergelijke initiatieven _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Stephan-RT
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 okt 2023, 07:43
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Goirle

Re: Techniekdagen / Meetings

Ongelezen bericht door Stephan-RT »

Ik heb, als bestuurssecretaris, samen met 4 andere motorrijders bijna 15 jaar geleden de Honda Deauville Club (klikkerdeklik) mee opgezet. Tot enkele jaren geleden organiseerden wij ook jaarlijks een techniekdag. Ik meen dat dit altijd de 3e zondag van maart was. Een van de medebestuursleden was destijds werkzaam bij de bloemenveiling in Aalsmeer.
We hadden het geluk dat we daardoor jaren lang gebruik mochten maken van een van de hele grote hallen daar. Deze was voorzien van sanitair, elektriciteit en water. Ideaal dus. Hierdoor heb ik heel veel geleerd van alle techniek. Meekijken, zelf doen, mee helpen, instrueren of gezellig bijkletsen, het kon daar allemaal. Er was altijd wel iemand die wat lekkers en drinken meebracht. Voorwaarde was wel dat je weer met een complete motor terug naar huis moest en alles achter liet zoals we het aantroffen.
Helaas moesten we hier een paar jaar geleden mee stoppen toen ons medebestuurslid met pensioen ging en daardoor geen binding meer had met de bloemenveiling. Daarna hebben we nog wel een paar alternatieve locaties gehad, maar nooit konden we de bloemenveiling evenaren. Momenteel wordt er (nog) geen techniekdag georganiseerd binnen de Honda Deauville Club. Dit omdat het vinden van een geschikte locatie zeer moeizaam gaat.
Niettemin heb ik deze activiteit altijd als een grote toegevoegde waarde gezien binnen onze club. Naast het technisch praktische gebeuren was het ook een sociaal en gezellig samen zijn.
Lupo R
Berichten: 155
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Re: Techniekdagen / Meetings

Ongelezen bericht door Lupo R »

In maart 2022 is de laatste HDC sleuteldag in een leegstaande loods in Roosendaal NB geweest. Iemand van het forum kende mensen in de zakelijke vastgoed sector.
Misschien zit er hier iemand die ook zulke contacten heeft?
Eenmaal een plek geregeld, dan volgt de rest vanzelf. Tot 20 personen is koffie en thee nog zelf te regelen als er een stroomaansluiting is. Gaat het naar de 50 personen dan is een foodtruck wel handig.
Eventueel zou je een lokatie in de buurt van een MD kunnen regelen of laat je van Subway de lunchplatters aanrukken.
Gebruikersavatar
Nightstalker
Berichten: 252
Lid geworden op: 21 feb 2022, 17:38
Type: R1250RT
Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Techniekdagen / Meetings

Ongelezen bericht door Nightstalker »

Daar zeg je wat Eilert.
Misschien is het toch een minder goed idee bij nader inzien.
De 1250 die ik heb zit natuurlijk vol met electronica en digitale meuk en zo.
Misschien toch minder geschikt om daar aan te gaan knutselen.
Heb ook nog eens 2 linker handen. Oef.

En ook de individualistische maatschappij is wel een dingetje, ja.
Ik rij ook liever alleen dan met anderen.
Dat zijn dan weer minpunten voor zo’n gezamenlijke dag.

Maar goed dat je het wil ondersteunen. Dat is al heel wat, vandaag de dag.
Dus wellicht is het toch een prachtig idee van onze Ome Noot en komt het er ooit nog van.
En nog een ideetje: klein beginnen, dan lukt het eerder.

Ben ook ooit betrokken geweest bij het Deauville gebeuren, nog voordat het een hele club werd. Toen werd het allemaal wat minder. Voor mij dan.
Wij hielpen elkaar met adviezen over voetsteunverlagers en zo.
Laatst gewijzigd door Nightstalker op 02 nov 2023, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Veelgitariër
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: Techniekdagen / Meetings

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Ik ben ook lid van de HDC geweest van 2012 t/m 2015, ik reed toen op een Deauville 650 en later op een PAN 1300.
Ben ook een paar keer bij de bloemenveiling geweest en dat was zeer leerzaam moet ik zeggen.

En onze huidige motoren R1250RT daar kun je een service beurt bij doen, olie, oliefilter, luchtfilter, bougies (als nodig) cardan smeren en dan zal het zo'n beetje ophouden.. service interval reset kan met de MOTOSCAN doen. Dus simpele dingen zijn te doen...

Dit is allemaal te doen binnen een paar uurtjes en scheelt een hoop geld omdat je het zelf doet en leerzaam.

Je hebt alleen geen stempeltje in je boekje.

Ik wil wel "helpen" maar ik heb ook geen flinke ruimte waar je binnen kunt sleutelen, liefst met een beetje verwarming.

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 320
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Techniekdagen / Meetings

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Ik heb in het verleden getracht een sleuteldag te organiseren. Eén van de forumleden (Baird, meen ik) heeft daar in eerlijke woorden een reactie op gegeven wat je dan kan verwachten als organisatie. Ik heb het plan meteen in de prullenbak gegooid.

Zelf organiseer ik wel een dagdeel voor uitleg over elektronica, uitlezen en afstellen van boxers.
Ome Noot
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 feb 2023, 22:49
Type: R1200RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Schiedam

Re: Techniekdagen / Meetings

Ongelezen bericht door Ome Noot »

Onderwerp mag op slot.

Er is blijkbaar geen animo voor een dergelijk evenement.

Geen probleem

Groet van Ome Noot
Jaren geleden al aan een BMW moeten beginnen.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4482
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Techniekdagen / Meetings

Ongelezen bericht door EileRT »

Mooi dat je een dagdeel wilt organiseren over elektronica, uitlezen en afstellen van boxers. En dus zijn er wel degelijk initiatieven op de vraag van topic starter Ome Noot. ;)

Ik zou mij niet teveel laten leiden van een mening, hoe waardevol ook, van één of enkele forumleden. Er zijn genoeg forumleden die een initiatief wel kan waarderen.

Wanneer een dagdeel of dag wordt uitgezet in een topic komen er zeker reacties en aanmeldingen. _004

Edward1968 schreef: 08 nov 2023, 16:24 Ik heb in het verleden getracht een sleuteldag te organiseren. Eén van de forumleden (Baird, meen ik) heeft daar in eerlijke woorden een reactie op gegeven wat je dan kan verwachten als organisatie. Ik heb het plan meteen in de prullenbak gegooid.

Zelf organiseer ik wel een dagdeel voor uitleg over elektronica, uitlezen en afstellen van boxers.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Techniekdagen / Meetings

Ongelezen bericht door Baird »

Edward1968 schreef: 08 nov 2023, 16:24 Ik heb in het verleden getracht een sleuteldag te organiseren. Eén van de forumleden (Baird, meen ik) heeft daar in eerlijke woorden een reactie op gegeven wat je dan kan verwachten als organisatie. Ik heb het plan meteen in de prullenbak gegooid.

Zelf organiseer ik wel een dagdeel voor uitleg over elektronica, uitlezen en afstellen van boxers.
En dan doe ik graag mee met de uitleg over de elekronica _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Techniekdagen / Meetings

Ongelezen bericht door Baird »

EileRT schreef: 08 nov 2023, 21:35 Mooi dat je een dagdeel wilt organiseren over elektronica, uitlezen en afstellen van boxers. En dus zijn er wel degelijk initiatieven op de vraag van topic starter Ome Noot. ;)

Ik zou mij niet teveel laten leiden van een mening, hoe waardevol ook, van één of enkele forumleden. Er zijn genoeg forumleden die een initiatief wel kan waarderen.

Wanneer een dagdeel of dag wordt uitgezet in een topic komen er zeker reacties en aanmeldingen. _004

Edward1968 schreef: 08 nov 2023, 16:24 Ik heb in het verleden getracht een sleuteldag te organiseren. Eén van de forumleden (Baird, meen ik) heeft daar in eerlijke woorden een reactie op gegeven wat je dan kan verwachten als organisatie. Ik heb het plan meteen in de prullenbak gegooid.

Zelf organiseer ik wel een dagdeel voor uitleg over elektronica, uitlezen en afstellen van boxers.
Het was niet alleen een mening maar de conclusie van beide Peters en mijzelf dat we op de 3de (of 4de) TechDag meer als personeel behandeld werden dan als Forumleden die kennis en vaardigheden wilden overbrengen, dat was dan ook de reden dat we er mee opgehouden zijn, wel graag het verleden in het juiste perspectief blijven beschouwen. ;)

Wel leuk dat anderen het willen oppakken in welke vorm dan ook _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4482
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Techniekdagen / Meetings

Ongelezen bericht door EileRT »

Oké Baird _004

Ik hoop idd dat anderen het initiatief weer gaan oppakken _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 320
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Techniekdagen / Meetings

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Sorry Baird, _001 ik gebruik inderdaad de verkeerde woorden om het duidelijk te maken. Met name het "personeels-gevoel" is mij bijgebleven uit jouw bericht.

Echter, er blijkt toch animo te zijn om technische kennis te delen. Hoewel ik voldoende ruimte heb, is deze ruimte niet verwarmd. Als de temperatuur gaat stijgen, kom ik er op terug.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Techniekdagen / Meetings

Ongelezen bericht door Baird »

Edward1968 schreef: 09 nov 2023, 12:37
Echter, er blijkt toch animo te zijn om technische kennis te delen. Hoewel ik voldoende ruimte heb, is deze ruimte niet verwarmd. Als de temperatuur gaat stijgen, kom ik er op terug.
_004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Plaats reactie

Terug naar “Motorevenementen”