Waarschuwingssymbool dashboard

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

TerBMW
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 nov 2023, 17:47
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ex-overheid
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Breukelen

Waarschuwingssymbool dashboard

Ongelezen bericht door TerBMW »

-1200-

Hallo beste RT bmw rijders...

Mijn naam is Terry en ik ben in het bezit van een mooie bmw r1200rt LC uit november 2017.

Om maar direct met de deur in huis te vallen.... mijn dashboard lichtte vandaag op met een waarschuwings indicator op het dashboard een gele driehoek...

Met daaronder een accu indicator...
Tijdens het rijden kwam er ook een motor management indicator afgebeeld als een motorblok met proppelortje..

Bij de garage werd al snel de diagnose gesteld dat mijn dynamo defect is...

Kosten hiervan nieuw ruim 700,- euro

Ook werd mij verteld dat het gehele motorblok eraf gesleuteld moet worden om bij de dynamo te komen met veel werkuren als gevolg.

Totale kosten rond de 2000,- euro met arbeid dus.


Mijn vraag aan mede R 1200 RT LC gebruikers,... zijn er mensen die dit ook mee gemaakt hebben, en klopt dit verhaal van mijn garage over het totale motorblok te demonteren.


Graag verneem ik jullie reacties en ben alvast heel benieuwd jullie via dit forum te ontmoeten.


De machine rijdt verder geweldig en is een mooi aanzicht.
Ontzettend jammer dan dat dit euvel zich vandaag heeft voorgedaan.... is toch een behoorlijk bedrag ineens.


Grt terry
Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 85
Lid geworden op: 05 jul 2021, 23:40
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Vijfheerenlanden

Re: Waarschuwingssymbool dashboard

Ongelezen bericht door nvdw »

Dag Terry, welkom. En ja, wat de dealer zegt klopt.

De dynamo (eigenlijk een stator) zit in het blok net voor de versnellingsbak. Om daarbij te komen moet de hele handel uit elkaar. Het is al geen goedkoop onderdeel, maar het is vooral de arbeid die het duur maakt.

Mij overkwam het in Italië. Gelukkig goed geholpen door de dealer in Pistoia.
TerBMW
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 nov 2023, 17:47
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ex-overheid
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Breukelen

Re: Waarschuwingssymbool dashboard

Ongelezen bericht door TerBMW »

Hoi nvdw,


Super bedankt voor je reactie....
Dat is even flink pech hebben met de reparatie kosten.

Mijn garage gaf me de keus om een gereviseerde dynamo te gebruiken. Qua kosten een dikke €300,- goedkoper...

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een nieuwe met een garantie erop van 2 jaar.

Overkomt me dit nog een keer dan betaal ik rond de € 800 arbeidsloon en heb ik garantie op de nieuwe dynamo.. Dit heb ik dan liever als geen garantie met een gereviseerde met de kans binnen 1 jaar weer in de garage te staan met hetzelfde probleem.

Toch vind ik het wel echt een minpuntje qua constructie, en kwaliteit dat zo'n onderdeel kapot kaan gaan.

Maarja... ik rijd voor woon werk verkeer dagelijks 148km per dag op de motor, voornamelijk snelweg kilometers.
Teller staat nu op 90.000 km , en ja ..dan komen dit soort problemen bovendrijven
En ja rijden kost nu eenmaal centjes helaas.


Ik kan me voorstellen dat het in Italië een heel avontuur is geweest voor u, een vreemd land met onbekende monteurs om je heilige graal uit handen te geven. Lieten ze u ook de keus nieuw of gereviseerd ? Benieuwd welke keus u heeft gemaakt, en of u tot op heden geen problemen meer heeft ondervonden ?
Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 85
Lid geworden op: 05 jul 2021, 23:40
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Vijfheerenlanden

Re: Waarschuwingssymbool dashboard

Ongelezen bericht door nvdw »

Er is een nieuwe ingegaan. Wel een ‘verbeterde’ uitvoering, die is te herkennen aan een ander artikelnummer. Daar kwam de dealer zelf al mee en ik had me ooit al eens ingelezen in de problematiek, niet wetende dat ik zelf midden in Toscane zou stranden…

Voordeel van deze constructie is dat het lekker compact is (ingebouwd in plaats van aangehangen en dus ook directe overbrenging in plaats van een riem en poelies) maar het nadeel is dat het ding zijn warmte niet lekker kwijt kan. Dat gaat blijkbaar allemaal over de spanningsregelaar. Het nadeel is dus vooral voor de eigenaar die hem buiten de garantie rijdt.

Mijn RT is van 2014 en die heeft nu de dynamo van een later model. Die zou langer moeten meegaan. Mogelijk zat die betere dynamo er bij jou al vanaf nieuw in; het ding mag wel verbeterd zijn, maar hangt nog steeds op een ongunstige plek.

Uiteraard doet mijn RT het weer helemaal prima. Hij wilde voorafgaand aan de ellende nog wel eens een dikke spanningsdip hebben tijdens het starten, achteraf was dat een aanwijzing dat het al niet goed was. Eenmaal in Italië werd dat niet minder en dook het voltage onder het rijden al naar de 12 volt.

Als de hele handel uit elkaar ligt, kan het nuttig zijn om nog wat slijtagedelen meteen mee te nemen, zoals de koppeling (want die moet er sowieso uit). Dat is bij mij niet gedaan, wel olie en accu.
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: Waarschuwingssymbool dashboard

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Dit kan voorkomen bij de modellen 2014 en 2015.

De accu wordt slecht en die kan de overtollige stroom van de dynamo niet meer opnemen die dan eigenlijk nergens heen kan, dynamo wordt heet en gaat dan stuk.

Er is in het verleden al eerder een discussie over geweest..

Ik heb een RT uit 2015 gehad en kocht elke 2 jaar een andere accu en had op dashboard een volt metertje om dit probleem voor te zijn.

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Waarschuwingssymbool dashboard

Ongelezen bericht door Baird »

viewtopic.php?t=14345

Hier wordt het door Isaac uitgelegd, zowel de oorzaak als de remedie. Het staat me bij dat er vanaf 2015 betere dynamo's geplaatst zijn die dit euvel nier meer zouden mogen hebben.

Jij hebt dus echt pech Oia
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ben1200RT
2024
2024
Berichten: 228
Lid geworden op: 09 nov 2010, 15:40
Type: R1200RT/LC
Bijz: Divers
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Salland

Re: Waarschuwingssymbool dashboard

Ongelezen bericht door Ben1200RT »

Mijn RT-lc is van 2015, maar ook die heeft een andere dynamo mogen krijgen afgelopen voorjaar. Ja het is een duur grapje maar de RT inruilen met een kapotte dynamo kost nog meer. Kiezen uit 2 kwaden heet zoiets geloof ik.

Groeten Ben120RT.
Wie op tijd vertrekt ................ hoeft zich niet te haasten.
ArnoR
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 dec 2014, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC (na 8jaar DOHC)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Philippine

Re: Waarschuwingssymbool dashboard

Ongelezen bericht door ArnoR »

Ik ben nu bezig met de dynamo open hart operatie, ik viel kapot in de Alpen, halverwege mijn vakantie. Daar repareren was geen optie
Het is een hele operatie, maar tot nu toe wel goed te doen als je tijd hebt. Ik volg de monteurs dvd en werk op het gemakje, ondertussen alles ook nakijken en schoonmaken
De aanpassing zit in de aangepaste olie koeler van de dynamo, ze hopen daarmee de koeling beter op orde te hebben, maar het blijft een vervelend idee, we gaan het zien

Voor meelezers, als je motor van na 2015 is en je dus al een aangepaste rotorhuis hebt, ik heb eventueel dan wel een stator over, deze staat nu te koop op MP
ArnoR
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 dec 2014, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC (na 8jaar DOHC)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Philippine

Re: Waarschuwingssymbool dashboard

Ongelezen bericht door ArnoR »

Gelijk maar even een vraag hierover

Waarom heeft de RT LC een stator met 15 rods en de GS, R en RS LC een stator met 21 rods?

En heeft de GS dan ook een oude en een nieuwe versie dynamo, of hebben die er geen last van?
Ik kan er op internet niks over vinden, maar het intrigeert mij nu wel
TerBMW
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 nov 2023, 17:47
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ex-overheid
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Breukelen

Re: Waarschuwingssymbool dashboard

Ongelezen bericht door TerBMW »

Om maar even mee te discussiëren...

Ik heb een R 1200 RT LC met een doorgebrande zwart geblakkerde 15 rods stator... motor heeft nu 90.000km gedraaid.

Ik heb de stator laten vervangen bij Joost Motoren in Utrecht.
Kan vertellen dat dit een aardig duur geintje was... hoop het hopelijk niet weer mee te maken....

Wat wel echte service was ..is dat ze meteen de cardanas hebben meevervangen... dit omdat het vanuit de recall actie vanuit BMW Motorrad is geregeld. Mag mijn as om de 60.000 km gratis vervangen...


Wel bijzonder het vraagstuk over de GS met 21 rods of de RT met 15 rods... erg benieuwd wat de achterliggende gedachten hiervan kunnen zijn....
Plaats reactie

Terug naar “Over: Electronica”