Startmotor?
- WernerB
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
- Type: R1200RT
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tholen
- Locatie: Tholen
Startmotor?
Beste mensen,
Ik weet dat deze vraag eigenlijk op een ander forum thuis hoort, maar de hier aanwezige kennis en knowhow is onovertroffen. Dus toch maar de vraag gesteld....
Thérèse, mijn lieftallige wederhelft, rijdt op een F650GS paralleltwin uit 2009.
Probleempje: als we op de startknop drukken, heeft de startmotor duidelijk moeite om rond te gaan.....kleine hik en dan pas zeer traag rondgaan. Motor slaat wel meteen aan!
Maar ik heb het idee dat we halverwege een volgende rit ergens blijven stilstaan.....
Accu: 12,4 Volt. Laadstroom dynamo: 13,4 Volt.
Kan het de startmotor zelf zijn, die teveel stroom trekt en wellicht aan het einde van zijn latijn is? Gs-je heeft 72000km gelopen.
Alvast bedankt voor reacties.
Ik weet dat deze vraag eigenlijk op een ander forum thuis hoort, maar de hier aanwezige kennis en knowhow is onovertroffen. Dus toch maar de vraag gesteld....
Thérèse, mijn lieftallige wederhelft, rijdt op een F650GS paralleltwin uit 2009.
Probleempje: als we op de startknop drukken, heeft de startmotor duidelijk moeite om rond te gaan.....kleine hik en dan pas zeer traag rondgaan. Motor slaat wel meteen aan!
Maar ik heb het idee dat we halverwege een volgende rit ergens blijven stilstaan.....
Accu: 12,4 Volt. Laadstroom dynamo: 13,4 Volt.
Kan het de startmotor zelf zijn, die teveel stroom trekt en wellicht aan het einde van zijn latijn is? Gs-je heeft 72000km gelopen.
Alvast bedankt voor reacties.
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
-
- Berichten: 953
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Startmotor?
Er zijn meerdere mogelijkheden.
De accu wordt slecht en kan de stroom voor het starten net wel/niet leveren.
De startmotor zelf wordt slecht en loopt zwaar door vervuiling.
Helaas zijn beide klachten vaak langzaam beginnend en kan je dus niet zeggen dat het een of het ander gaande is.
Uiteraard kan het een slechte verbinding zijn in de dikke kabels naar de accu, de startmotor of de massa.
Dit laatste is vaak te zien doordat er oxidatie rondom de aansluiting zit. Erg duidelijk zichtbaar dus.
Als de accu 4 jaar of ouder is dan zou ik daar beginnen. Een startkabel naar een 2e accu kan de klacht wegnemen.
Echter kan het dan nog zijn dat de startmotor slecht is en door de beide accu's nu wel meer stroom kunnen leveren.
De accu wordt slecht en kan de stroom voor het starten net wel/niet leveren.
De startmotor zelf wordt slecht en loopt zwaar door vervuiling.
Helaas zijn beide klachten vaak langzaam beginnend en kan je dus niet zeggen dat het een of het ander gaande is.
Uiteraard kan het een slechte verbinding zijn in de dikke kabels naar de accu, de startmotor of de massa.
Dit laatste is vaak te zien doordat er oxidatie rondom de aansluiting zit. Erg duidelijk zichtbaar dus.
Als de accu 4 jaar of ouder is dan zou ik daar beginnen. Een startkabel naar een 2e accu kan de klacht wegnemen.
Echter kan het dan nog zijn dat de startmotor slecht is en door de beide accu's nu wel meer stroom kunnen leveren.
- WernerB
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
- Type: R1200RT
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tholen
- Locatie: Tholen
Re: Startmotor?
Isaac,
Dank voor je snelle reactie.
De AGM accu is van september 2023, maar dat is tegenwoordig ook geen garantie dat die nog fatsoenlijk z'n werk doet....
Gelukkig staat spanning stabiel op 12,4 Volt.
Tijdens starten daalt spanning zeer kortstondig naar 11,9 Volt om direct te stijgen naar 12,8 Volt.
Laadstroom dynamo is 13,4 Volt.
Dus ik verdenk mogelijke oxidatie op massa startmotor. Accupolen zijn schoon. Of inderdaad vervuiling startmotor.
We gaan op onderzoek uit.
Dank voor je snelle reactie.
De AGM accu is van september 2023, maar dat is tegenwoordig ook geen garantie dat die nog fatsoenlijk z'n werk doet....
Gelukkig staat spanning stabiel op 12,4 Volt.
Tijdens starten daalt spanning zeer kortstondig naar 11,9 Volt om direct te stijgen naar 12,8 Volt.
Laadstroom dynamo is 13,4 Volt.
Dus ik verdenk mogelijke oxidatie op massa startmotor. Accupolen zijn schoon. Of inderdaad vervuiling startmotor.
We gaan op onderzoek uit.
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
-
- Berichten: 953
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Startmotor?
Ik heb 3 maal achter elkaar een slechte accu gehad. Steeds een 1/2 jaar oud. In eerste instantie gaf de leverancier mij de schuld omdat ik in de winter niet zou rijden. Met mijn brandstof overzicht kon ik aantonen dat er in de winter wel werd gereden met de motor. Mijn oplossing was met een bijbetaling een geheel ander type van een ander merk. Vermoedelijk is de productie gewoon niet goed gegaan en de accu's worden pas gevuld als deze door de leverancier besteld wordt.
Een slechte accu is dus niet onmogelijk. Met startkabels een andere accu bij schakelen zou dan goed moeten starten.
Dat de spanning (11,9V )zo weinig in stort zou duiden op een goede accu maar ook op een gering verbruik van de startmotor.
Ik denk dat dit op een digitale meter is bekeken zonder een minimaal stand. Deze zijn te traag om goed te meten.
Ik weet niet hoe gemakkelijk de startmotor te demonteren is bij deze motor maar vaak gaan ze door vervuiling zwaarder draaien.
Let wel op dat als je gaat sleutelen aan de stroom draden altijd eerst de accu massa los nemen.
Het is slechts 12 volt maar een steeksleutel ziet er rood gekleurd uit als deze sluiting maakt.
Een slechte accu is dus niet onmogelijk. Met startkabels een andere accu bij schakelen zou dan goed moeten starten.
Dat de spanning (11,9V )zo weinig in stort zou duiden op een goede accu maar ook op een gering verbruik van de startmotor.
Ik denk dat dit op een digitale meter is bekeken zonder een minimaal stand. Deze zijn te traag om goed te meten.
Ik weet niet hoe gemakkelijk de startmotor te demonteren is bij deze motor maar vaak gaan ze door vervuiling zwaarder draaien.
Let wel op dat als je gaat sleutelen aan de stroom draden altijd eerst de accu massa los nemen.
Het is slechts 12 volt maar een steeksleutel ziet er rood gekleurd uit als deze sluiting maakt.
- PaPinkelman
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Startmotor?
12,4 V voor een geladen AGM accu is niet erg veel, oftewel deze is niet volledig opgeladen. Laadspanning van 13,4 V is ook (te) laag. Dit moet minstens 14,4 V zijn. Aansluitingen van de startmotor nakijken en zuiver maken is een goed startpunt, maar ik zou ook zeker de spanningsregelaar controleren én de dynamo.
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
- WernerB
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
- Type: R1200RT
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tholen
- Locatie: Tholen
Re: Startmotor?
Isaac en Frank,
Inderdaad gemeten met digitale meter op 20 Volt.
Excuses mbt typefout: laadstroom dynamo is 14,3 Volt en geen 13,4 Volt. Zou mijns inziens goed moeten zijn.
Maar de door jullie genoemde punten zal ik zeker doornemen.
Thanks.
Inderdaad gemeten met digitale meter op 20 Volt.
Excuses mbt typefout: laadstroom dynamo is 14,3 Volt en geen 13,4 Volt. Zou mijns inziens goed moeten zijn.
Maar de door jullie genoemde punten zal ik zeker doornemen.
Thanks.
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
-
- 2023
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 24 dec 2014, 15:00
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Wissenkerke
Re: Startmotor?
Goede avond Werner
Eerste start sinds een paar weken? Corrosie bij de aansluitingen lijkt mij dan meest waarschijnlijk. Zowel controleren op de accu als de startmotor. 11,9Volt tijdens starten is netjes. En zo niet even uitbouwen en te Steenbergen zit een heel goed startmotor revisie bedrijf.
Tom
Eerste start sinds een paar weken? Corrosie bij de aansluitingen lijkt mij dan meest waarschijnlijk. Zowel controleren op de accu als de startmotor. 11,9Volt tijdens starten is netjes. En zo niet even uitbouwen en te Steenbergen zit een heel goed startmotor revisie bedrijf.
Tom
- Snellecees
- Berichten: 300
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
- Type: R1200RT
- Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: Startmotor?
Werner,
Een kwaal van dat type motor is dat de dynamo het begeeft rond de 70.000 a 80.000 km.
De vorige F650 van mijn vrouw en haar huidige F650 beide rond die km stand een defecte dynamo.
De accu laadt dat net niet voldoende bij en na verloop van tijd helemaal niet meer.
Je merkt het inderdaad aan slecht starten.
Ik zou de accu een keer helemaal opladen met een acculader en als hij dan prima start is het zeer waarschijnlijk de dynamo.
Groet
Cees
Een kwaal van dat type motor is dat de dynamo het begeeft rond de 70.000 a 80.000 km.
De vorige F650 van mijn vrouw en haar huidige F650 beide rond die km stand een defecte dynamo.
De accu laadt dat net niet voldoende bij en na verloop van tijd helemaal niet meer.
Je merkt het inderdaad aan slecht starten.
Ik zou de accu een keer helemaal opladen met een acculader en als hij dan prima start is het zeer waarschijnlijk de dynamo.
Groet
Cees
- WernerB
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
- Type: R1200RT
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tholen
- Locatie: Tholen
Re: Startmotor?
Beste mensen,
Hartelijk dank voor de reacties.
Ik ga komende week de startmotor eens checken. Heb het koffiebruine vermoeden dat die, door vervuiling en/of slechte contacten, de boosdoener is. Mocht dat het zijn, dan gaat er een nieuwe in. Bij mijn bevriende dealer komt een nieuwe op nagenoeg dezelfde prijs uit als een tweedehands of reviseren. (Vriendenprijsje.....)
Dynamo is bij 65000 km vervangen, dus de laadstroom van 14,3 Volt zou okay moeten zijn.
Hartelijk dank voor de reacties.
Ik ga komende week de startmotor eens checken. Heb het koffiebruine vermoeden dat die, door vervuiling en/of slechte contacten, de boosdoener is. Mocht dat het zijn, dan gaat er een nieuwe in. Bij mijn bevriende dealer komt een nieuwe op nagenoeg dezelfde prijs uit als een tweedehands of reviseren. (Vriendenprijsje.....)
Dynamo is bij 65000 km vervangen, dus de laadstroom van 14,3 Volt zou okay moeten zijn.
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
- WernerB
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
- Type: R1200RT
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tholen
- Locatie: Tholen
Re: Startmotor?
Problem Solved!
Vandaag contacten startmotor losgemaakt na eerst de massakabel van de accu losgehaald te hebben......Die zat wel heel erg los!
Kon hem anderhalve slag aandraaien.
Toch maar even losgemaakt en de contacten bij de startmotor gecheckt. Zagen er netjes uit; geen oxidatie/roestvorming. Even met het koperborsteltje schoongemaakt en de boel weer in elkaar gezet.
Massakabel weer aangesloten, goed aangedraaid, contact aan en.....?
Zonder probleem starten! Geen hikje, stottertje of wat dan ook.
Was dus hoogstwaarschijnlijk de massakabel bij de accu die slecht contact maakte.
Mede namens Thérèse: dank voor het meedenken en de reacties.
Vandaag contacten startmotor losgemaakt na eerst de massakabel van de accu losgehaald te hebben......Die zat wel heel erg los!
Kon hem anderhalve slag aandraaien.
Toch maar even losgemaakt en de contacten bij de startmotor gecheckt. Zagen er netjes uit; geen oxidatie/roestvorming. Even met het koperborsteltje schoongemaakt en de boel weer in elkaar gezet.
Massakabel weer aangesloten, goed aangedraaid, contact aan en.....?
Zonder probleem starten! Geen hikje, stottertje of wat dan ook.
Was dus hoogstwaarschijnlijk de massakabel bij de accu die slecht contact maakte.
Mede namens Thérèse: dank voor het meedenken en de reacties.
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
-
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
- Type: R1200RT
- Bijz: Polar N48 veel opties
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dongen
Re: Startmotor?
Een meevaller dus! Altijd fijn en dan is er nu geld 'over' voor een of andere onzinnige motor gerelateerde aankoop
- PaPinkelman
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Startmotor?
Ik ging er voetstoots van uit dat de aansluitingen op de accu vast zaten, dat is nl. het eerste dat ik controleer bij elektrische problemen. Deze hebben inderdaad de neiging om los te trillen, vastzetten met een veerringetje of kartelringetje lost dit zo goed als voorgoed op...
Mooi, dat het zo simpel was!
Mooi, dat het zo simpel was!
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
- WernerB
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
- Type: R1200RT
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tholen
- Locatie: Tholen
Re: Startmotor?
Frank,
Ook ik ging er domweg van uit dat de accuklemmen vast zouden zitten. Nog nooit meegemaakt dat ze los trillen. Maar voor alles is een eerste keer! In elk geval is Thérèse blij dat het probleem met haar twin F650GS zo gemakkelijk kon worden opgelost.
Ook ik ging er domweg van uit dat de accuklemmen vast zouden zitten. Nog nooit meegemaakt dat ze los trillen. Maar voor alles is een eerste keer! In elk geval is Thérèse blij dat het probleem met haar twin F650GS zo gemakkelijk kon worden opgelost.
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)