mogelijke accu op

R850R - R850GS

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Pieter van Harten
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 feb 2024, 19:59
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Delft

mogelijke accu op

Ongelezen bericht door Pieter van Harten »

Hallo allemaal. Ik ben net nieuw in de groep.
Ik ben Pieter van Harten uit Delft.

Ik heb sinds kort een BMW R850R via marktplaats gekocht.
Na 2 weken heerlijk te hebben gereden starte de motor niet meer.

Tijdens het starten maakte die een constant klikkend geluid, maar de motor starte niet.
Ik verwacht dat de accu niet genoeg kracht heeft en deze vernieuwd moet worden.

Bij de garage hebben we hem aan een kickstarter gezet om te kijken of het wel lukte (te vergeefs).
Nu kan ik wel schakelen maar komt hij niet meer in zijn Neutraal om hem te starten.
De ene garage zegt dat hij dan verplicht naar een BMW dealer moet om daar te laten starten, de andere garage zegt dat er een nieuw accu in moet.

Mijn vraag aan de BMW R850R kenners.
1. Moet het naar de BMW garage of zal een nieuw accu er voor zorgen dat het genoeg kracht heeft om het weer in Neutraal te zetten.
2. Wat is de beste Accu voor de BMW.
https://www.awaccu.nl/product/51913-sla ... 70a-cca-en
Ik had zelf deze gezien. maar misschien heeft iemand anders nog een tip.

Alvast vele dank
Paniekje
Berichten: 345
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: mogelijke accu op

Ongelezen bericht door Paniekje »

Accu en neutraal schakelen ? :$ :$
Paniekje
Berichten: 345
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: mogelijke accu op

Ongelezen bericht door Paniekje »

Wanneer accu helemaal dood is zal neutraallampje ook niet meer branden , zoals geen enkel lichie .

Op de knietjes naast de slapende brommer , rommel met het pookje (klik klik klik helemaal naar beneden , en dan een half tikkie trug) totdat achterwiel vrij ronddraait zoukzegge.
Pieter van Harten
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 feb 2024, 19:59
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: mogelijke accu op

Ongelezen bericht door Pieter van Harten »

Paniekje schreef: 07 feb 2024, 15:43 Accu en neutraal schakelen ? :$ :$
Ja het gekke is dat de het voorlicht en achterlicht nog wel een beetje geeft
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: mogelijke accu op

Ongelezen bericht door QuickFix »

Zoals Paniekje zegt: je brommeRT staat nu waarschijnlijk in z'n versnelling (tenzij het achterwiel al wel gewoon vrij rond kan draaien) en dat kun je oplossen door je fiets op z'n middenbok te zetten, het achterwiel in de lucht te laten hangen (zodat deze vrij kan draaien) en dan met de hand proberen om je versnellingspookje weer in z'n vrij te krijgen, door het wiel een beetje met de hand naar voren en achteren te draaien.

Het klapperende geluid is inderdaad een indicatie dat ofwel je accu op is, ofwel je startmotor: beiden zijn relatief eenvoudig, goedkoop en zelf te vervangen.

Het snelste om erachter te komen is om eerst te zorgen dat je je motor in z'n vrij hebt (dus dat het achterwiel vrij kan draaien).
Vervolgens neem je je personenauto (indien je deze hebt, anders leen je er een) en een paar startkabels en knoop je deze tussen de accu van de auto en je motor.

De accu zit onder je tank en met een beetje geluk kun je erbij via je buddy seat (deze dus eerst verwijderen): als je helemaal geluk hebt (zoals ik), dan heb je een startaansluiting voor de "+" waar je zo bij kunt, kun je er echt niet bij, dan zul je de Tupperware er aan de linkerkant af moeten halen.
AccuBoosteRT.jpg
Het vervangen van de startmotor is iets meer werk, maar goed zelf te doen.
Hou ons op de hoogte en vertel je voortgang, dan loodsen we je er wel doorheen. ;)

[EDIT]
Ik zie nu ineens dat je een R hebt en geen RT: in principe zijn deze twee fietsen gelijk, met uitzondering van het Tupperware, dus waarschijnlijk kun jij er makkelijker bij dan ik; laat maar horen.

Ik gebruik zelf altijd een GEL 12-19 accu van Exide, ik weet niet of deze ook past in de R.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Freude am Fahren
Pieter van Harten
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 feb 2024, 19:59
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: mogelijke accu op

Ongelezen bericht door Pieter van Harten »

QuickFix schreef: 07 feb 2024, 16:34 Zoals Paniekje zegt: je brommeRT staat nu waarschijnlijk in z'n versnelling (tenzij het achterwiel al wel gewoon vrij rond kan draaien) en dat kun je oplossen door je fiets op z'n middenbok te zetten, het achterwiel in de lucht te laten hangen (zodat deze vrij kan draaien) en dan met de hand proberen om je versnellingspookje weer in z'n vrij te krijgen, door het wiel een beetje met de hand naar voren en achteren te draaien.

Het klapperende geluid is inderdaad een indicatie dat ofwel je accu op is, ofwel je startmotor: beiden zijn relatief eenvoudig, goedkoop en zelf te vervangen.

Het snelste om erachter te komen is om eerst te zorgen dat je je motor in z'n vrij hebt (dus dat het achterwiel vrij kan draaien).
Vervolgens neem je je personenauto (indien je deze hebt, anders leen je er een) en een paar startkabels en knoop je deze tussen de accu van de auto en je motor.

De accu zit onder je tank en met een beetje geluk kun je erbij via je buddy seat (deze dus eerst verwijderen): als je helemaal geluk hebt (zoals ik), dan heb je een startaansluiting voor de "+" waar je zo bij kunt, kun je er echt niet bij, dan zul je de Tupperware er aan de linkerkant af moeten halen.
AccuBoosteRT.jpg

Het vervangen van de startmotor is iets meer werk, maar goed zelf te doen.
Hou ons op de hoogte en vertel je voortgang, dan loodsen we je er wel doorheen. ;)

[EDIT]
Ik zie nu ineens dat je een R hebt en geen RT: in principe zijn deze twee fietsen gelijk, met uitzondering van het Tupperware, dus waarschijnlijk kun jij er makkelijker bij dan ik; laat maar horen.

Ik gebruik zelf altijd een GEL 12-19 accu van Exide, ik weet niet of deze ook past in de R.
Super bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik ga dit weekend het proberen. Hoop dat het lukt.
Pieter van Harten
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 feb 2024, 19:59
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: mogelijke accu op

Ongelezen bericht door Pieter van Harten »

Iedereen,
Dank voor de reactie. De motor doet het weer. Nu alleen een nieuwe accu er in en ik kan weer rijden.

_004 _004
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: mogelijke accu op

Ongelezen bericht door QuickFix »

Ah kijk, da's goed nieuws! _004

Laat de lente maar beginnen. 8)_
Freude am Fahren
Plaats reactie

Terug naar “Overig R850 serie”