Koppakking R 1100 RT 1996
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 20 sep 2023, 07:49
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Lelystad
Koppakking R 1100 RT 1996
Beste forumleden, ik ben opzoek naar koppakkingen voor mijn R1100RT type 259 uit 1996. Nu zoek ik op diverse sites dan vind ik koppakkingen, maar dan staat er bij dat deze niet zou passen. Mijn vraag is zijn er verschillende R1100 motorblokken uitgebracht in 1996 voor de R, RS, GS en RT? Ik weet dat er wel verschil in de versnellingsbakken. En ook dat er in 1997 een wijzing aan blok is gedaan. Van 1 naar 2 kleine olie kanelen is de cilinder en kop. Ik kan haast niet voorstellen dat ze alleen voor de RT een ander motorblok hebben gebouwd, maar je weet het nooit. En daarom is dit verwarrend. Graag jullie raad!
Laatst gewijzigd door Dimi op 05 mar 2024, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Koppakking R 1100 RT 1996
Er zijn in de motorblokken wel degelijk wijzigingen aangebracht. Zover ik weet zijn de koppakkingen niet anders en zou het nummer 11121341708 moeten zijn voor alle R1100RT modellen.
Bij de "oude" blokken loopt de olie leiding door de snaar van de dynamo. Bij het vervangen van de snaar moet dus deze los gemaakt worden. Bij de minder oude blokken (ik dacht 1999 of 2000) is dit een wijziging die duidelijk zichtbaar is en het wisselen van de snaar een stuk eenvoudiger maakt.
Bij de "oude" blokken loopt de olie leiding door de snaar van de dynamo. Bij het vervangen van de snaar moet dus deze los gemaakt worden. Bij de minder oude blokken (ik dacht 1999 of 2000) is dit een wijziging die duidelijk zichtbaar is en het wisselen van de snaar een stuk eenvoudiger maakt.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 20 sep 2023, 07:49
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Lelystad
Re: Koppakking R 1100 RT 1996
Hoi Isaac, dank je voor je reactie. Ik ga er mee aan de slag.Isaac schreef: ↑05 mar 2024, 20:59 Er zijn in de motorblokken wel degelijk wijzigingen aangebracht. Zover ik weet zijn de koppakkingen niet anders en zou het nummer 11121341708 moeten zijn voor alle R1100RT modellen.
Bij de "oude" blokken loopt de olie leiding door de snaar van de dynamo. Bij het vervangen van de snaar moet dus deze los gemaakt worden. Bij de minder oude blokken (ik dacht 1999 of 2000) is dit een wijziging die duidelijk zichtbaar is en het wisselen van de snaar een stuk eenvoudiger maakt.
Update: ik heb gezocht op het bovenstaande onderdeelnummer, dan kom ik uit op de kleppendeksel pakking. En is toepasbaar op R850, R1100, R1150. Maar toch dank, die wil ik ook gelijk vervangen. Als het toch los moet, dan gelijk de boel maar nieuw. Sleutelen vind ik niet erg, maar ik graag meer rijden.
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Koppakking R 1100 RT 1996
Klopt inderdaad. Had even snel in mijn overzicht gekeken en zag pakking staan en heb dit nummer direct over genomen. Foutje.
De werkelijke koppakking heeft nummer 11121342869 voor de oudere modellen (die van jou dus) en 11121341194 voor de nieuwere modellen.
Daar zijn dus wel wijzigingen in aangebracht doordat de olie leidingen zijn aangepast.
Hier zit dus ook verschil in tussen de verschillende typen. De boring is anders dus ook de pakkingen.
De werkelijke koppakking heeft nummer 11121342869 voor de oudere modellen (die van jou dus) en 11121341194 voor de nieuwere modellen.
Daar zijn dus wel wijzigingen in aangebracht doordat de olie leidingen zijn aangepast.
Hier zit dus ook verschil in tussen de verschillende typen. De boring is anders dus ook de pakkingen.
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 12 jul 2023, 11:31
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: Koppakking R 1100 RT 1996
Anders even deze vraag stellen bij "De Knalpot 0113552298"Jack zal je waarschijnlijk het juiste antwoord kunnen geven, althans dat is mijn ervaring met vreemde onderdeel vragen!
ex-motoren, K1100RS - Yamaha 850Twin - R850RT - Yamaha FJR1300 - Pan Euro ST1100 - R850RT
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 20 sep 2023, 07:49
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Lelystad
Re: Koppakking R 1100 RT 1996
Na lang zoeken en gevraagd aan Jack van de Knalpot, waar ik helaas niet veel wijzer van ben geworden. Heb ik via via uiteindelijk alle goede informatie over welke pakkingen en rubberen o-ringen en kleppendekselpakking ik nodig heb gevonden. Op mijn vraag of er verschil is tussen de koppakkingen van de GS/R/RT/RS van hetzelfde bouwjaar en eerder met hetzelfde type motorblok, heb ik nu ook een antwoord. Het antwoord luid:" alle motorblok van 92 tot 8/96 zijn hetzelfde. Bij allemaal zit een 4 laags koppakking. De o-ringen, rubberen kleppendeksel pakkingen en bougie gat ring zijn gelijk voor de 850, 1100 en 1150. BMW heeft heel veel onderdeelnummers vervangen voor andere nieuwe nummers en zijn uit te wisselen. Met dank aan een medewerker van BMW Motorrad Nederland. En de hulp van hier.