Nieuwe batterij in de afstandsbediening

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

RoelToertBMW
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 apr 2023, 22:33
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: RIJEN

Nieuwe batterij in de afstandsbediening

Ongelezen bericht door RoelToertBMW »

In een keer doet je afstandsbediening van het alarm en de ontgrendeling het niet.... Sta je daar mooi voor aap met je -1200- bij het café. :oops:
Thuis een nieuwe batterij in de afstandsbediening gedaan en de handleiding gevolgd.
Deze: R_0A03_RM_0814_R1200RT_06.pdf, bladzijde 84.

De LED van de afstandsbediening brandt; dit betekent dat de afstandsbediening gesynchroniseerd moet worden.
>> Toets 1 tweemaal bedienen
>> LED 3 knippert enkele seconden. NEE DUS :cry:

Van alles geprobeerd, naast de motor, contact uit, contact aan.... en dan de synchronisatie procedure, resultaat: niets

Na 2x toets 1 en daarna 4x toets 2 gaat het alarm er wel af, maar dat is meer geluk dan wijsheid denk ik. Ik moet dat elke keer doen. Ik krijg de AB niet gesychroniseerd.... dus HELP !!!!
BMW R1200RT LC (2015)
Suzuki V-strom 1000 Adventure (2014)
Yamaha FJR1300 Touring (2009)
Paniekje
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: Nieuwe batterij in de afstandsbediening

Ongelezen bericht door Paniekje »

Probeer knop eens langer in te drukken, totdat je motor reageert
RoelToertBMW
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 apr 2023, 22:33
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: RIJEN

Re: Nieuwe batterij in de afstandsbediening

Ongelezen bericht door RoelToertBMW »

Ga ik proberen !
BMW R1200RT LC (2015)
Suzuki V-strom 1000 Adventure (2014)
Yamaha FJR1300 Touring (2009)
RoelToertBMW
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 apr 2023, 22:33
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: RIJEN

Re: Nieuwe batterij in de afstandsbediening

Ongelezen bericht door RoelToertBMW »

And the story continues....

Hoewel het lijkt alsof de AB wordt geaccepteerd en het alarm valt af te zetten en weer aan (meerdere keren geprobeerd) na verloop van tijd (niet eens zo lang) wordt alles weer "vergeten" en gaat de led op de AB weer branden om de synchroniseren. :evil:
De tweede AB ook voorzien van een nieuwe batterij (lag al heel lang zonder) en ook deze vertoont het zelfde gedrag. Dit geeft mij het gevoel dat het eerder aan de DWA module ligt dan aan de individuele AB's.

Wie raad weet is welkom om te reageren. Ik hou jullie op de hoogte wat er uit komt, ga langs de dealer (waar ik een haat liefde verhouding mee heb).

Eerst de ezCan uitbouwen want daar worden ze zenuwachtig van..... -naughty-
BMW R1200RT LC (2015)
Suzuki V-strom 1000 Adventure (2014)
Yamaha FJR1300 Touring (2009)
Paniekje
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: Nieuwe batterij in de afstandsbediening

Ongelezen bericht door Paniekje »

Staat er een sterke zender in de buurt ?
Of doet ie dit ook op andere locaties ?

Ik vraag dit omdat in het verleden problemen geweest zijn bij van der Valk onder de zendmast van RTV Oost
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: Nieuwe batterij in de afstandsbediening

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Misschien dat de DWA module ook een batterij heeft om de instellingen vast te houden.

Het lijkt er op dat die dan stuk is omdat hij de instellingen niet kan vasthouden.

Of er is een aarde probleem en heeft de DWA module te weinig spanning om de instellingen vast te houden..

Of de module heeft zijn beste tijd gehad..

Success..

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Nieuwe batterij in de afstandsbediening

Ongelezen bericht door ErikS »

RoelToertBMW schreef: 05 mar 2024, 22:14 In een keer doet je afstandsbediening van het alarm en de ontgrendeling het niet.... Sta je daar mooi voor aap met je -1200- bij het café. :oops:
Is het niet zo dat het alarm uitgeschakeld wordt als je de motor op contact zet? En de ontgrendeling kun je dan toch met de schakelaar bedienen?

Ik heb al een paar maal hetzelfde gehad met mijn R1250RT. Lastiger is dan dat je het alarm niet in kunt schakelen! De vergrendeling kun je met de knop bedienen om hem af te sluiten en in het ergste geval kun je alles zelfs nog met de sleutel afsluiten.
Het alarm inschakelen is mij echter een aantal keren niet gelukt en dat gaat verder ook niet handmatig (of je moet hem instellen dat het alarm automatisch ingeschakeld wordt als je hem van contact afzet).

Maar goed , terug naar de dealer voor een nieuwe batterij.
Volgens hem was het enige wat ik moest doen om hem weer aan de motor te koppelen, de motor op contact zetten en de aan-knop van de AB indrukken. En inderdaad bij mijn motorfiets werkte dit. Of het zo bij de R1200 ook zo gaat weet ik echter niet maar het is het proberen waard.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
RoelToertBMW
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 apr 2023, 22:33
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: RIJEN

Re: Nieuwe batterij in de afstandsbediening

Ongelezen bericht door RoelToertBMW »

Bedankt alvast allemaal voor het meedenken!

1- Er is geen verschil waar ik sta, het probleem doet zich overal voor.

2- De DWA (ontvangermodule met alarm) heeft 2 CR123A accu's voor het onthouden van de instellingen.

3- Het is niet zo dat de AB helemaal niets doet (of de DWA) want na een aantal keer drukken op één van de knoppen reageert het systeem wel, en daarna wel weer een paar minuten gewoon, dus na een keer drukken reactie. Na verloop van tijd (paar minuten) is het weer voorbij met de pret.

Ik ga eerst de tweede AB nog een keer proberen met een verse batterij. Dan ga ik mijn aandacht op de DWA richten en daar de accu's eens van vervangen.

Keep you posted!
BMW R1200RT LC (2015)
Suzuki V-strom 1000 Adventure (2014)
Yamaha FJR1300 Touring (2009)
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Nieuwe batterij in de afstandsbediening

Ongelezen bericht door ErikS »

Klink precies als wat er bij mij gebeurde. In eerste instantie uit coulance een nieuwe batterij gekregen en probleem leek over. Maar na 3 maanden begon het opnieuw.
Batterij bleek bleek bij doormeten ook niet leeg. Volgens de dealer lijkt het mogelijk een "vocht" probleem.
Batterij er uit gehaald; eventjes opgepoetst en . . . al twee maanden geen last meer!
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Lupo R
Berichten: 155
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Re: Nieuwe batterij in de afstandsbediening

Ongelezen bericht door Lupo R »

Blijft niet een van de knopjes 'hangen' en daarmee signalen gaat sturen waar de centrale unit niets mee kan?
RoelToertBMW
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 apr 2023, 22:33
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: RIJEN

Re: Nieuwe batterij in de afstandsbediening

Ongelezen bericht door RoelToertBMW »

Dacht ook aan corrosie van de contactjes, maar die zijn brandschoon. Toen ik de batterij verving zat er een CR2032 in. Deze heb ik met eenzelfde vervangen. Nou zie ik in een Duitse handleiding op het internet dat er een CR1632 in moet. Die is dus 0,4 mm dunner. Het zou zo maar kunnen dat door die dikkere batterij.... knopjes bediend blijven.

Even naar de shop een andere batterij halen.

En ehh... sorry dat ik niet zo snel antwoord op jullie gewaardeerde opmerkingen, ben vaak voor het werk een aantal dagen onbereikbaar.

Ga de opmerkingen even nalopen, het moet toch lukken zou je zeggen....
BMW R1200RT LC (2015)
Suzuki V-strom 1000 Adventure (2014)
Yamaha FJR1300 Touring (2009)
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Nieuwe batterij in de afstandsbediening

Ongelezen bericht door ErikS »

Het klopt inderdaad dat er een CR1632 in moet. Maar dat de contactjes schoon lijken wil niet zegen dat ze ook daadwerkelijk schoon zijn. Mijn zagen er ook brandschoon uit en toch had ik problemen tot . . . zowel de contacten als de batterij met een doekje schoongemaakt waren. Dat was ongeveer 2 maanden geleden en tot nu toe geen problemen meer.
Het is het proberen waard!
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Plaats reactie

Terug naar “Over: Electronica”