Tanklint alternatief?

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
LeoRT
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 aug 2014, 19:07
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Assendelft

Tanklint alternatief?

Ongelezen bericht door LeoRT »

Hallo beste forumleden,

Vandaag wilde ik een ritje maken op mijn 1200RT maar bij wegrijden een knipperend benzine symbooltje :oops:. Tank eerst maar even vol gegooid maar dit mocht helaas niet baten, volgens mij is het tanklint weer eens kaduuk :$ .
De benzine meter werkte toch al niet zo lekker meer, eerder gaf deze alleen een verkeerde hoeveelheid aan, maar sinds vandaag dus een lege tank symbool met irritant knipperend alarm lampje.
Een paar jaar geleden al eens bij de dealer vervangen, dit was echter vrij kostbaar. Dus toch maar even op internet gezocht naar alternatieven en kwam deze site tegen https://www.fuelsensortech.com/en/
Kan alleen niet al het spaans volgen :D
Iemand ervaring met dit product?
Paniekje
Berichten: 344
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: Tanklint alternatief?

Ongelezen bericht door Paniekje »

Ik lees bij gs-jongens ook over het vervangen van lint door een later vlottersysteem, maar dan moet je iets met weerstand-settings

https://www.r1200gs.info/threads/conver ... kes.53781/
Lupo R
Berichten: 155
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Re: Tanklint alternatief?

Ongelezen bericht door Lupo R »

Er is inderdaad een vlotteroplossing, ook niet goedkoop. Wel duurzamer. Ik heb ook een soort kastje gezien dat de meter op continu vol laat aangeven. Dat was dus niet handig want de verkoper wist het, dacht dat de motor volgetankt werd afgeleverd en ik stond langs de kant stil ....
Ik heb een nieuw lint gekregen met het advies de tank zo vol mogelijk te houden. Dus bijvoorbeeld na een lange rit toch nog even aftanken. Waarom? Geen idee, misschien omdat het kunststof van het lint dan ondergedompeld blijft en beter het nivo kan bijhouden? Of het rammelt minder? Ik weet het niet maar tot nu toe geen problemen met mijn lintje.

Andere methode, voltanken en je dagteller gebruiken. Niet des BMW's, wel een te controleren tankinhoud.
Gebruikersavatar
Ben1200RT
2024
2024
Berichten: 229
Lid geworden op: 09 nov 2010, 15:40
Type: R1200RT/LC
Bijz: Divers
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Salland

Re: Tanklint alternatief?

Ongelezen bericht door Ben1200RT »

@ Lupo, ik doe dit pas 40 jaar en het werkt perfect. Weet het gemiddeld verbruik verbruik van de motor en het aantal liters dat in de tank past. Hou 2 liter voor reserve en je weet hoeveel km je kunt rijden. Nog nooit stilgevallen met geen brandstof in al die jaren.

Groeten Ben1200RT
Wie op tijd vertrekt ................ hoeft zich niet te haasten.
Lupo R
Berichten: 155
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Re: Tanklint alternatief?

Ongelezen bericht door Lupo R »

Zie, het werkt. En inderdaad, in de tijden voor de brandstofmeter was dit een 'geijkte' methode (of je had een staaf die je in je tank onhoog moest halen :). Alleen vergeet men tegenwoordig wel eens de simpele aanpak doordat we van die mooie metertjes hebben.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 764
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Tanklint alternatief?

Ongelezen bericht door siebke »

Ik heb al diverse keren de 'aansteker'-methode uitgevoerd :D . Gaat nog steeds (voor eventjes) goed. Uiteraard gebruik ik wél de dagtellercheck. Standaard na 400 km even bij de oosterburen de tank weer vullen.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 858
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Tanklint alternatief?

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Tip om de levensduur van je tanklint te verlengen: Na de rit weer aftanken. Dit voorkomt dat het lint "hangt" in een lege ruimte. Weg zetten met een bijna lege tank is een NONO!
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
LeoRT
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 aug 2014, 19:07
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Assendelft

Re: Tanklint alternatief?

Ongelezen bericht door LeoRT »

Toch voor de Fuel Sensor Tech gegaan, vorig weekend besteld en kwam vandaag al binnen. Vanmiddag het oude lint vervangen voor dit type, alles weer in elkaar gezet en gekalibreerd met de MotoScan app. Na calibreren direct de goede waarde. 8)_
Probleem is nu verholpen, het zal mij benieuwen hoe lang deze het vol gaat houden.
[groet] Leo
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 858
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Tanklint alternatief?

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Leuk om te lezen dat alles weer werkt. Houd ons op de hoogte.
Qua prijs zeker een aantrekkelijk alternatief voor het originele tanklint.
Toen bij mijn motor het tanklint werd vervangen en ondertussen wel al gehoord had, dat dat wel vaker een probleem opleverde, dacht ik:"Kom, ik neem er eentje op reserve." toem ik de orjs hoorde heb ik daar maar vanaf gezien.
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Plaats reactie

Terug naar “Over: Electronica”