rijden op nat weg dek

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
perry

rijden op nat weg dek

Ongelezen bericht door perry »

Hallo mensen,

Ik hoor nogal eens erg veel verschillende verhalen over het rijden op een nat wegdek.
Zelf pas ik de bocht snelheid niet echt aan, maar let wel op putdeksels en de zebrapaden ed.
Echter hoor ik van collega motor rijders dat het allemaal erg glad is terwijl andere weer zeggen maakt niet veel uit.
Ok het wegdek is minder stroef maar verder.....
Met andere woorden wat is jullie ervaring hiermee ?

[groet] Perry -1150-
bolderbast

Re: rijden op nat weg dek

Ongelezen bericht door bolderbast »

Ja, ik heb zelf tijdens de rijlessen (nog niet lang geleden!) ook nog geleerd op te passen voor die zwarte asfalt-reparatie-lijnen.
Ondanks dat ik nooit echt ervaren heb dat het gladder is wanneer het geregend heeft, merk ik wel dat ik een stuk voorzichtiger rijd als het nat is. Ben ook benieuwd naar de ervaringen van anderen!
Gebruikersavatar
Marianne
Berichten: 467
Lid geworden op: 05 mar 2009, 18:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Scherpenzeel (Gld)
Locatie: Scherpenzeel

Re: rijden op nat weg dek

Ongelezen bericht door Marianne »

Helaas heb ik tijdens het lessen nooit gereden met regen, dus dit ook niet geleerd. Wel een ongeval gehad met nat wegdek en sindsdien toch wel een beetje angstig om te rijden met regen en probeer het eigenlijk ook wel te vermijden. Ik ben nu wel aan het proberen hierover heen te komen, want iedereen zegt dat het rijden met nat wegdek weinig scheelt als rijden met droog wegdek. Alleen putdeksels, witte lijnen en reparatielijnen wel glad kunnen zijn. Maar die zijn weer zo slecht zichtbaar met nat wegdek.
Groeten Marianne

Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
RHarryRT

Re: rijden op nat weg dek

Ongelezen bericht door RHarryRT »

k ben ook geen held op een nat wegdek,toch is het denk ik meer iets wat tussen de oren zit dan technisch gezien,De voorwaarden zijn dan wel goede banden juiste spanning enzzzzz,en niet te vergeten hoe ga je met je vermogen om.Ook maakt het denk ik verschil hoeveel ervaring of je hebt,1500km per jaar of 15000 is wel iets wat meespeeld denk ik.
Geef je verstand voorrang zou ik zeggen,en ga niet verder dan nodig is.Want ik denk dat de slippertjes als oorzaak hebben BESTUURDER en niet banden wegdek of zoiets,dus gewoon tempo eruit en met verkeer meerijden.

gr Harry Big RT Smile
Jempy

Re: rijden op nat weg dek

Ongelezen bericht door Jempy »

Mijn ervaring:
bij nat wegdek heb ik meer pijn aan mijn achterste.
Zou dat van de angst kunnen zijn?? :roll:
Mike Philippens

Re: rijden op nat weg dek

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

bolderbast schreef:Ja, ik heb zelf tijdens de rijlessen (nog niet lang geleden!) ook nog geleerd op te passen voor die zwarte asfalt-reparatie-lijnen.
Soms kun je die dingen niet ontwijken, net als putdeksels die soms zodanig zitten (2 achter elkaar, versprongen) dat je er niet omheen kunt. Het is geen ijs, dus zo glad is het ook weer niet. Met de regen kun je je snelheid aanpassen (op zich wel verstandig). Het asfalt is niet glad, maar je grip is wel minder doordat er water tussen je band en het wegdek zit. Maar als je bv in een bocht over zo'n lijntje gaat, hoeft dat niet erg te zijn. Soms zet je voor of achterwiel dan een stapje opzij, maar dat is geen probleem. Zodra ie weer op asfalt komt, herstelt zich dat en ga je gewoon door. Maar...je snelheid moet dan niet te hoog zijn. Als je op de grens rijdt, en je voorwiel zet een stap opzij, kan ie niet meer op tijd grip terug pakken en ga je neer. Maar als je je snelheid aanpast aan de omstandigheden, is grind of een asfaltreparatie helemaal niet erg om doorheen te rijden, zelfs in een bocht. Punt is dat je a)kalm moet blijven en b)niet naar die dingen gaat kijken. De fout die heel veel motorrijders die omver zijn gegaan gemaakt hebben, is naar die plek kijken waar ze precies niet heen willen. En vervolgens gaan ze er tóch heen (target fixation). Je moet aanwennen om rustig te blijven en naar het einde van de bocht te kijken (waar je heen wilt). Ook al wiebelt de motor even, da's helemaal niet erg. Kan ie best hebben.

Punt is een beetje dat je dat moet geloven en misschien een keer moet hebben ervaren zonder dat je jezelf meteen onderuit remt. Want onderuit remmen is de nr.1 oorzaak van schuivers. Negen van de tien schuivers doen 'we' zelf. Op de VRO heb ik dat lesje (en van het door grind in de bochten enzo) goed in mijn oren geknoopt en dat ie goed van pas gekomen in Marokko. De goede wegen zijn er naar onze maatstaven slecht. Het is welliswaar asfalt, maar van een slechte kwaliteit. Het is vaak glad, of stoffig en er ligt ook vaak zand op de weg. Je moet er dus altijd voorzichtig zijn en niet rijden alsof je op een perfect geasfalteerd circuit bent. Zolang je snelheid niet te hoog is, kun je een hoop hebben.

Noot: in de regen ben ik zelf op rotondes weer wél extreem voorzichtig. Juist daar heb je wel eens gladde plekken van diesel of gewoon olie.
Inspector Gadget

Re: rijden op nat weg dek

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik zelf let op bij putdeksels en wegmarkeringen, ook tijdens droog weer, want die zijn ook bij droog weer soms superglad.
Als het enigszins (veilig!) kan probeer ik om wegmarkeringen (e.d.) heen te sturen of zo kort mogelijk aan te snijden.

Wel merk ik dat snelheid van invloed is of mijn dame ff heel kort met haar bips gaat wiebelen.

Zo is er, althans voor mij, een berucht stukje op de A28 ri. Utrecht waar je bijna je fiets voelt "dansen" als je op de rechterbaan zit.
En dat is bij nog niet eens zo heel nat weer.
(en op de linker baan op de A28 ri Utrecht net ff voor Zeist, waar je fiets een beetje begint te "springen" door de korte hobbels in de weg, maar daar gaat dit topic niet verder over ;) )

Bij nat weer probeer ik mijn bochten wat flauwer te nemen zodat ik niet al te scherp behoeft in te sturen (oftewel reduceer snelheid), want door de reflectie van het regenwater is het soms knap lastig de weg te "lezen" op "jacht" naar "obstakels" zoals zand, grint, scheuren, gaten, reparatieplekken, e.d.

Terwijl mijn positie meestal in het midden van de rijbaan is, of net iets er naast, bij nat weer wil ik soms wel eens in het spoor van de auto voor mij rijden. Om zo aquaplaning te voorkomen. (als het echt stort-regent)
(en achter vrachtwagens rij ik nimmer, als ik het even kan vermijden, Niet alleen ontnemen zij jou zicht op de rest van het wegdek, hun banden gooien ook een enorme hoeveelheid water vlak achter en naast hun voertuig, naast de water-mist, en winddruk-verplaatsing).

En inderdaad reduceren van je snelheid, geen abrupte stuurbewegingen, en het laten rollen van de fiets.
Niet te kort op het gas, maar een trekkende motor houden, zodat je, als je voelt dat de fiets een onverwachte beweging maakt, je gas-los/terug kunt doen.
Of koppeling-in, maar dat zou je, net als remmen, in zo'n situatie echt pas als laatste doen, naar mijn gevoel.

Het is niet alleen je (reduceren van de) snelheid bij nat wegdek die van belang is, maar ook je stuur- en kijk/zien-techniek.

Want als er een tijdje geen regen geweest, dan is de 1e regenbui soms echt een hele uitdaging, omdat dan alle troep (w.o. rubber en andere vuiligheid) pas dan echt los komt van het wegdek, en meer dan gemiddelde gladheid veroorzaakt.

Moet er wel bij zeggen dat ik door noodzaak altijd een 365-dagen rijder geweest ben in het verleden, zelfs met ijzel.
Want de winters in New England zijn vrijwel altijd blizards, en dan heb je weinig keuzes.
Of ik dan zo'n goede rijder ben, betwijfel ik, meer door schade en schande, en zonder ego, wijzer geworden ;)
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: rijden op nat weg dek

Ongelezen bericht door blackers »

Het 1e wat ik doe is mijn snelheid aanpassen en de afstand tot mijn voorganger vergroten. Putdeksels etc. zoveel mogelijk vermijden, zeker in bochten. In de bochten zoveel als mogelijk is van de rem afblijven en bij het verlaten van de bocht iets voorzichtiger het gas erop.

En nu weet ik niet meer waar ik het gelezen heb (een oud instructieboekje o.i.d.), maar daar stond zo iets als: als je geen zin hebt om motor te rijden, doe het dan niet. M.a.w. we moeten het psychische aspect van het motorrijden niet onderschatten. Dus als het regent en je hebt daardoor geen zin om te rijden, moet je het gewoon niet doen.

Ooit een keer op de A12 ri Utrecht overvallen door een hoosbui. 1e beste benzinestation was voor mij. Ik heb toen echt een uur - en een paar koppen koffie - gewacht voor ik verder wilde/durfde.

En niet alleen bij regenachtig weer huldig ik mijn eigen verzonnen standpunt: 'mezelf doodrijden kan altijd nog'
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Mike Philippens

Re: rijden op nat weg dek

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

blackers schreef:Ooit een keer op de A12 ri Utrecht overvallen door een hoosbui. 1e beste benzinestation was voor mij. Ik heb toen echt een uur - en een paar koppen koffie - gewacht voor ik verder wilde/durfde.
En niet alleen bij regenachtig weer huldig ik mijn eigen verzonnen standpunt: 'mezelf doodrijden kan altijd nog'
En soms kun je niet anders: toen wij naar Marokko gingen hadden we door Frankrijk heen de hele dag regen. En niet zo'n klein beetje ook. En op de terugweg ook, nóg meer. Het ergste was dat we de Pyreneeën door moesten in de regen, dus dan heb je een paar leuke bochten en een drijfnat wegdek...spannend. Leuk is anders. Gelukkig had ik een achterband met extreem profiel (allroad band Conti TrailAttack) dus water ging er lekker doorheen. Belangrijker toen was een regenpak en dat was goed waterdicht.
Gebruikersavatar
Willem Rietveld
Berichten: 182
Lid geworden op: 15 sep 2008, 21:34
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere
Locatie: Almere

Re: rijden op nat weg dek

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

Met een nat wegdek pas ik mijn snelheid bij de bochten wel aan. Het maakt mij verder niet uit of het nat of droog is qua wel of niet rijden. Droog is natuurlijk gewoon lekkerder.
Bij bochten hou ik er wel rekening mee dat er gemorste brandstof kan liggen en dat is samen met nattigheid geen ideale combinatie.(vooral als het na bijv. een week droog net nat begint te worden)
Wegmarkeringen zoals links/rechtsaf pijlen maken geen verschil met de grip. Op de vro's leer je dat het alleen een ander soort wegdek is.
De enige plekken waar ik links of rechts naast ga rijden zijn de reparatieplekken waar alleen vloeibaar asfalt opgegoten is want dié plekken zijn dus wél glad.
Ik lees ook hier en daar iets over aquaplaning, daar heb je met de motor in tegenstelling tot de auto bij normale rijsnelheden géén last van.
Komt door het aantal kg's per vierkante cm en het totáál andere profiel/karakter van autobanden.

groetjes en hou het rubber aan de onderkant, Willem.
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Inspector Gadget

Re: rijden op nat weg dek

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Aquaplaning komt minder snel voor op de motor dan bij autos, maar je kunt er weldegelijk last van krijgen op de motor.
Als je banden versleten zijn, of als er niet genoeg groeven/sleuven zijn om de grote hoeveelheid water af te voeren, of als de bandendruk niet goed is.

Het is dan zaak dat als je zo'n situatie bemerkt, vaart minderen, zeker geen gas te geven, ook niet te remmen en geen plotselingen bewegingen te maken.

En door het spoor van je voorganger te volgen kan je dit risico beperken als er hevige regenval is.

De kans op aquaplaning is ook groot in lichte mist of motregen!
En wat dacht je van diepe plassen, ook risico-vol met de kans op aquaplaning.
En dat kunnen de gevaarlijkste momenten zijn omdat sommige motorrijders daar niet 1-2-3 op bedacht zijn.

En als het regent, overweeg ik soms om de bochtige route te vermijden en liever de meer-rechte route te volgen.
Omdat nat asfalt nu eenmaal je minder tractie zal geven, en veiligheid boven alles, wat mij betreft.

http://www.banden-pneus-online.nl/grip- ... dvies.html
Mike Philippens

Re: rijden op nat weg dek

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

dutchmidiman schreef:En als het regent, overweeg ik soms om de bochtige route te vermijden en liever de meer-rechte route te volgen.
Omdat nat asfalt nu eenmaal je minder tractie zal geven, en veiligheid boven alles, wat mij betreft.
Mijn advies, voor als je ook lekker in de regen wilt rijden: gooi er een Conti Trail Attack achterop. Heeft net zoveel grip als een Pilot Road (je merkt iig geen verschil), maar hij heeft 9mm profieldiepte. En het profiel is breder en loopt breder uit. Dus op nat wegdek heb je een fenomenale afwatering. Ik heb écht in een moesson gereden en had medelijden met de achterliggers (ivm de fontijn achter me...). Bij mij kon ie achterop omdat ik 17"achter heb; geen idee of ie ook in 18" is. Aanrader!
Inspector Gadget

Re: rijden op nat weg dek

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Thanks Mike!

Zodra mijn banden aan vervanging toe zijn, ga ik daar zondermeer eens naar kijken, want in de regen van enige tijd terug voelde ik weldegelijk het sporen van de dame.
Althans ik wel, want ik zit blijkbaar erg "lichtvoetig" op de dame.
Mike Philippens

Re: rijden op nat weg dek

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

dutchmidiman schreef:Thanks Mike!

Zodra mijn banden aan vervanging toe zijn, ga ik daar zondermeer eens naar kijken, want in de regen van enige tijd terug voelde ik weldegelijk het sporen van de dame.
Althans ik wel, want ik zit blijkbaar erg "lichtvoetig" op de dame.
Ik ben echt heel erg tevreden over die Conti's. Ik heb zelf de VRO-1 gedaan en kon makkelijk met het steppie aan de grond. Ze worden ook geroemd om hun 'road' capaciteiten in het 'allroad' segment. Offroad doen ze niet zo gek veel denk ik, behalve een sterker karkas te hebben dan een gewone wegband zodat je 'm niet snel lek rijdt.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: rijden op nat weg dek

Ongelezen bericht door HansD »

Ik mis nog een paar dingen die in mijn ervaring ook belangrijk zijn bij het rijden in de regen.
In de eerste plaats is je remweg langer. Theoretisch valt dit erg mee (70%) maar in de praktijk remmen motorrijders in de regen minder hard als mogelijk is. Dat betekent dus meer afstand houden en je snelheid aanpassen.
Daarnaast is het zicht in de regen een stuk minder; niet alleen zie je minder ver, maar ook details langs de weg zie je door regen en spray minder goed. Dus is het vaak turen om de gladde strepen, put deksels e.d. te ontdekken.
Dit maakt voor mij rijden in de regen een stuk vermoeiender.
Denk ook aan de combinatie van de drie: je ziet obstakels, hindernissen en risico's slechter en later in de regen; en mocht je moeten remmen of uitwijken dan is je remweg langer. Tel daar bij op dat je door al het turen moeier bent dan normaal en het verschil met in het droge rijden is dan enorm.

Hans
Laatst gewijzigd door HansD op 04 jun 2010, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walter
Forumsponsor
Forumsponsor
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Re: rijden op nat weg dek

Ongelezen bericht door Walter »

HansD schreef:Ik mis nog een paar dingen die in mijn ervaring ook belangrijk zijn bij het rijden in de regen.
In de eerste plaats is je remweg korter. .

Hans
Hans,
Ik neem aan dat je een langere remweg bedoelt ipv korter?
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
Inspector Gadget

Re: rijden op nat weg dek

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

HansD schreef:Ik mis nog een paar dingen die in mijn ervaring ook belangrijk zijn bij het rijden in de regen...Dat betekent dus meer afstand houden en je snelheid aanpassen....Daarnaast is het zicht in de regen een stuk minder;

Zie mijn eerdere opmerking "...want door de reflectie van het regenwater is het soms knap lastig de weg te "lezen" op "jacht" naar "obstakels" zoals zand, grint, scheuren, gaten, reparatieplekken, e.d..."

Maar laat ik heel eerlijk zijn, rijden in de regen vindt ik inderdaad vermoeiend, want ik zit toch iets meer gespannen op de fiets, ben veel alerter op alles voor en om mij heen. (ook achterop komend verkeer).

Je hebt gelijk dit nog ff expliciet (en vollediger) onder de aandacht te brengen.


Tijdens nat wegdek en regen verandert alles; je zicht en zichtbaarheid, je rij- stuur- en remgedrag, je bochtentechniek, je snelheid en zo voort.
Gebruikersavatar
PD850RT
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 okt 2009, 21:23
Type: R1200RT
Bijz: Antracietgrijs
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: rijden op nat weg dek

Ongelezen bericht door PD850RT »

Geknepen billetjes tijdens nat wegdek tijdens regen e.d. is 1 maar één van de meest gevaarlijke moment is als het een tijdlang niet geregend heeft en olie, vet, vuil, zand en wat nog meer op 's Herenwegen allemaal ligt tijdens een eerste regenbui opeens nat wordt en vervolgens samensmelt tot een plakkerige gevaarlijk gladde substantie.
Lekker soms even die afkoeling van zo'n buitje maar als je erdoor verrast wordt moet je daar echt dondersgoed oppassen want dan kan het een regelrechte glijpartij worden!!! In combinatie met al de mogelijkheden hierboven genoemd is dit Iets om niet te onderschatten. Gewoon goed kijken en je snelheid indien nodig aanpassen scheelt al heel erg veel.
Daarnaast moet je gewoon de nodige ervaring hebben met o.a. regenachtige dagen en/of andere weertypen en als je kunt deze ervaring op gaan doen zodat je weet hoe je fiets reageert. Zeker nodig in ons kikkerlandje waar het regelmatig klettert maar zowieso is dit nodig want elk weertype/wegtype etc. heeft zo z'n eigen gebruiksaanwijzing.
Hetzelfde is volgens mij nodig om af en toe eens flink je ABS te voelen tijdens een flinke remvertraging welke je zelf op een stil weggetje kunt uitproberen. Kost soms iets van het loopvlak van je banden maar is ook nodig om zelf te ervaren hoe dit werkt. Dit moet je niet pas ontdekken als je een noodstop moet maken maar het gevoel moet je al in je motorlijf hebben, is mijn mening.
Heb je een tijdlang niet gereden met regen moet je de eerste paar keren gewoon ook goed opletten ook al heb je veel km. onder de banden weggereden en ben je héél ervaren. Motorrijden is en blijft nu eenmaal verbonden met goed blijven opletten en aanpassen aan de omstandigheden van het moment dus.....
Trouwens ik denk dat wij motorrijders altijd op ons hoede moeten zijn voor obstakels in en op de weg want we hebben er nu eenmaal helaas het meeste last van.
Zo heb ik ooit een keer op de snelweg moeten uitwijken voor een grote stroobaal welke spontaan van een vrachtwagen viel en "opeens" de wijde wereld wilde verkennen!
Dat verhoogd je hartslag ook ineens kan ik je vertellen!
Tja ook iets wat je niet verwacht maar wel rekening mee moet houden en zo heeft ieder wel zijn/haar eigen ervaringen, denk ik.
Gr.
Peter
Laatst gewijzigd door PD850RT op 05 jun 2010, 08:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Div. motoren gehad, m.b.t. BMW; K75, K1100LT, K1200GT, R850RT en R1200RT (2)
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: rijden op nat weg dek

Ongelezen bericht door HansD »

Big W(alter) schreef:
HansD schreef:Ik mis nog een paar dingen die in mijn ervaring ook belangrijk zijn bij het rijden in de regen.
In de eerste plaats is je remweg korter. .

Hans
Hans,
Ik neem aan dat je een langere remweg bedoelt ipv korter?
Oops, inderdaad. Ik heb het aangepast. Bedankt Walter _004
HAns
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: rijden op nat weg dek

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Ik vind het voor mijzelf belangrijk dat ik alle weeromstandigheden aan kan. Dus regen, maar ook harde wind en van de winter heb ik (met vele) ook goed geoefend met gladdigheid :D

Ik vind een nat wegdek wel uitmaken en ben dus wel iets voorzichtiger. Banden schijnen ook een hoop te doen en dus probeer ik nu de BT-023 uit. Heb alleen nog geen regen mogen ervaren. Volgende week ga ik naar duitsland (Hatz) en er staat regen in de planning :shock:
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Beamietoo

Re: rijden op nat weg dek

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Tijdens circuittraining had ik deze vraag aan beide instructeurs gesteld... Wat is het verschil qua grip op een droog vs. natte wegdek. Het antwoord was als het asfalt goed is zonder bijzonderheden zoals vervuiling of contaminants heb je omg. 10% minder grip op een natte wegdek. Hoe je 10% minder vertaald is het niet eenvoudig maar je kunt aan bv. remweg tijdens noodstop denken, +10%afgelegen meters dus. Temperatuur speelt zeker een grote rol.

Gr,
Kenny
RhanRT

Re: rijden op nat weg dek

Ongelezen bericht door RhanRT »

Dit klopt inderdaad, maar.... de temperatuur is even iets onderbelicht.
Vandaar dat je niet zo maar kunt spreken van 10% minder grip.
Er is absoluut een correlatie met de temperatuur van de weg, de banden en de buitentemperatuur in samenwerking met de wind die als het ware over de weg kan strijken en het oppervlakte van de weg versterkt kan afkoelen waarop minder grip kan gaan ontstaan door die afkoeling, en dan zijn reparatie-richels en verkeerstekens veel meer een crime. (hier heb je op een circuit geen last van)
Voor de meeste motorrijders zou dit geen probleem moeten geven want zij benaderden over het algemeen bij lange na niet de grens waarop de grip minder gaat worden, noem dat maar de overwaarde in de gezonde voorzichtigheid van de gemiddelde motorrijder die een nat wegdek voor rijden in acht neemt.
Echter zij die dagen in regen rijden (en zeer ervaren zijn) verkrampen minder wanneer de motor een stapje opzij doet, de angst voor een nat wegdek zit meer tussen de oren dan dat het daadwerkelijk nodig is.
De ervaring leert dat zelfs een motorrijder die bang is bij regen en nat wegdek na een volle dag (of meerdere opeenvolgende dagen) in de regen vrijer gaat rijden, echter daar ligt het gevaar, de gemiddelde motorrijder gaat lijden aan overschatting van zichzelf en zijn mogelijkheden.
De ervaren motorrijder blijft veel alerter, die kent en herkend het gevaar en reageerd net iets eerder op bewegingen van de motor en corrigeerd gewoon net iets eerder dan de minder ervaren motorrijder, het verschil tussen overeind blijven of een schuiver.
Het motto is: ken je grens.

RhanRT
Beamietoo

Re: rijden op nat weg dek

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Perry,

In Utopia hebben wij onbeschadigd droog asfalt die mooi warm aanvoelt, stickybanden waarbij levensduur geen rol speelt en geen verassingen van links of rechts.
Werkelijk is het anders natuurlijk. Nattigheid maakt het iets meer intressant vanwege plassen waarbij de diepte niet te bepalen is, spekglad bladeren, paardenpoep en spillages vanuit mestwagons enz, enz. Maar heet meest gevaarlijk vind ik andere automobilisten die door weersbeinvloeding je gewoon niet ziet.
Ramen beslagen, slechte ruitewissers, ipods, telefoons, make-up in de achteruitspiegel, niet goed getraind in kijkgedrag in slecht weer, enzovoorts.
To the point... Ik heb geen grip verlies op een natte wegdek die in goede conditie is.

Gr,
Kenny
Mike Philippens

Re: rijden op nat weg dek

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

RhanRT schreef:Dit klopt inderdaad, maar.... de temperatuur is even iets onderbelicht.
Vandaar dat je niet zo maar kunt spreken van 10% minder grip.
Die 10% is een volledig uit de lucht gegrepen getal natuurlijk. Er zijn zoveel factoren dat je je dat soort dingen niet eens moet afvragen; gewoon je gezond verstand gebruiken en niet als een oma met een kunstheup op de motor gaan zitten. Als je bang bent om uit te glijden in de regen, ga dan aub niet rijden.

Om een paar factoren te noemen die een rol spelen in de 'grip berekening': staat van de banden, de temperatuur (wegdek/banden/omgeving), soort motor (gewicht/geometrie), staat van het asfalt, soort asfalt, hoe hard regent het, is de weg vuil, staat van de rijder, ervaring van de rijder...en, en, en...

De belangrijkste factor zit gewoon tussen je oren. Je moet gewoon rijden en snappen dat de grip vermindert is. Als je je gaat zitten druk maken over het al dan niet hebben van ABS, integrale remsystemen e.d. kun je beter niet opstappen. Dan ben je blijkbaar te bang en ga je het probleem verleggen naar externe zaken. Feit is dat je zelf in de regen moet kunnen rijden, niet je ABS ofzo. Die dingen zijn hulpmiddelen, jij moet het doen. Ooit heb ik een bergtraining gedaan in het Sauerland en het regende, dus ik was een watje. Gelukkig reden de instructeurs op vrijwel dezelfde motoren als ik (ik K1100RS en zij een K1100LT) dus ben ik er gewoon achteraan gereden en gedaan wat zij deden. Als zij door die bocht kunnen met die snelheid, moet ik het ook kunnen. Of in ieder geval: de motor kan het, de grip is er (QED) en nu moet ik alleen nog het vertrouwen hebben. En zo zag ik dus dat het allemaal best kon. Neemt niet weg dat ik nog steeds voorzichtig ben in de regen. Maar als je bij Perpignan staat en de moeson is uitgebroken en je moet naar huis, kun je alleen maar je kompasje op het noorden richten en vertrekken. Dan leer je het vanzelf!
Beamietoo

Re: rijden op nat weg dek

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Mike Philippens schreef: Die 10% is een volledig uit de lucht gegrepen getal natuurlijk.!
Ik ben benieuwd of dat jouw mening is of je bekend bent met de wiskunde van adhesion coeficients specifiek gerelateerd aan wegdek en banden engineering?
Enlighten me aub.

Gr,
Kenny
Mike Philippens

Re: rijden op nat weg dek

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

ksimon schreef:
Mike Philippens schreef: Die 10% is een volledig uit de lucht gegrepen getal natuurlijk.!
Ik ben benieuwd of dat jouw mening is of je bekend bent met de wiskunde van adhesion coeficients specifiek gerelateerd aan wegdek en banden engineering?
Enlighten me aub.
Volgens mij leg ik het afdoende uit. Je kunt toch onmogelijk één getal noemen, terwijl er zoveel verschillende factoren in het spel zijn. En dan nog: welk nut heeft het om dat getal te weten als je niet in het lab van Michelin werkt? Is het niet gewoon nonsens om je met dat soort zaken bezig te houden als je gewoon rijdt? Ik voel wel hoeveel grip ik heb, dat getal zegt niemand iets natuurlijk.
Beamietoo

Re: rijden op nat weg dek

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Mike Philippens schreef:
ksimon schreef:
Mike Philippens schreef: Die 10% is een volledig uit de lucht gegrepen getal natuurlijk.!
Ik ben benieuwd of dat jouw mening is of je bekend bent met de wiskunde van adhesion coeficients specifiek gerelateerd aan wegdek en banden engineering?
Enlighten me aub.
Volgens mij leg ik het afdoende uit. Je kunt toch onmogelijk één getal noemen, terwijl er zoveel verschillende factoren in het spel zijn. En dan nog: welk nut heeft het om dat getal te weten als je niet in het lab van Michelin werkt? Is het niet gewoon nonsens om je met dat soort zaken bezig te houden als je gewoon rijdt? Ik voel wel hoeveel grip ik heb, dat getal zegt niemand iets natuurlijk.
In mijn eerste respons had ik een getal van +10% genoemd die het wat makkelijker maakt om in de praktijk te vertallen.
Als een remweg 30 meter is op droog asfalt tijdens een noodstop zonder abs, bij een natte wegdek zou dat 33 meter kunnen zijn dus +10%.
Dat was in antwoord op de vraag van Perry. Mijn instructeurs werken ook niet in een lab maar ik heb vertrouwen in hun verstand van dit soort zaken _004

Gr,
Kenny
Mike Philippens

Re: rijden op nat weg dek

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

ksimon schreef:In mijn eerste respons had ik een getal van +10% genoemd die het wat makkelijker maakt om in de praktijk te vertallen.
Als een remweg 30 meter is op droog asfalt tijdens een noodstop zonder abs, bij een natte wegdek zou dat 33 meter kunnen zijn dus +10%.
Gaat dat niet over remweg? Dat is iets anders dan gripnivo. Het een is het gevolg van het ander. Maar goed, dan vervallen we in een semantische discussie.
Het hoeft geen betoog dat je minder grip hebt bij regen. Maar zo'n getal van 10% - en ik blijf het herhalen - zegt gewoon helemaal niets. Wat moet je ermee? Een sticker op je teller plakken? Uitrekenen waar je moet remmen? Misschien heeft Schumacher of Rossi er wat aan, maar op de openbare weg kun je vrij weinig met die informatie. Het enige dat je moet weten is dat je grip minder is, en dat je dus op je tellen moet passen. Snelheid aanpassen, op je lijn letten. Maar ga aub niet met getalletjes in je hoofd spelen, want dat is naar mijn idee gevaarlijker.

Als het bv een maand kurkdroog is geweest en het gaat regenen, kun je de grip wel met 50% verminderen (natte vinger in lucht methode). En als het heel zachtjes regent, blijft het lang zo. Een flinke hoosbui is wat dat betreft fijner, want dan blijft het water minder makkelijk liggen (hoewel je ook weer plassen krijgt) zodat de boel schoonspoelt. Ook slecht asfalt is een factor. Kijk vooral in het buitenland uit. Wij hebben lekker zoab, maar in andere landen is de weg letterlijk een spiegel.
John Stammers

Re: rijden op nat weg dek

Ongelezen bericht door John Stammers »

RhanRT schreef:Dit klopt inderdaad, maar.... de temperatuur is even iets onderbelicht.
Vandaar dat je niet zo maar kunt spreken van 10% minder grip.
Er is absoluut een correlatie met de temperatuur van de weg, de banden en de buitentemperatuur in samenwerking met de wind die als het ware over de weg kan strijken en het oppervlakte van de weg versterkt kan afkoelen waarop minder grip kan gaan ontstaan door die afkoeling, en dan zijn reparatie-richels en verkeerstekens veel meer een crime. (hier heb je op een circuit geen last van)
Voor de meeste motorrijders zou dit geen probleem moeten geven want zij benaderden over het algemeen bij lange na niet de grens waarop de grip minder gaat worden, noem dat maar de overwaarde in de gezonde voorzichtigheid van de gemiddelde motorrijder die een nat wegdek voor rijden in acht neemt.
Echter zij die dagen in regen rijden (en zeer ervaren zijn) verkrampen minder wanneer de motor een stapje opzij doet, de angst voor een nat wegdek zit meer tussen de oren dan dat het daadwerkelijk nodig is.
De ervaring leert dat zelfs een motorrijder die bang is bij regen en nat wegdek na een volle dag (of meerdere opeenvolgende dagen) in de regen vrijer gaat rijden, echter daar ligt het gevaar, de gemiddelde motorrijder gaat lijden aan overschatting van zichzelf en zijn mogelijkheden.
De ervaren motorrijder blijft veel alerter, die kent en herkend het gevaar en reageerd net iets eerder op bewegingen van de motor en corrigeerd gewoon net iets eerder dan de minder ervaren motorrijder, het verschil tussen overeind blijven of een schuiver.


Het motto is: ken je grens.

RhanRT
Hallo allemaal,

Leuk discussie over het rijden op een natte wegdek. Ik heb het stukje van RhanRt geciteerd want ik vond het een leuke stuk en ik ben er mee eens. _004
Van mij kant ook een paar dingen over de verschillende onderwerpen:

Gedrag aanpassen:
Als het nat is dan pas ik mij snelheid aan met het nemen van een bocht, voor de reste het techniek blijft hetzelfde. Ik vergroot ook de volgafstand.

Wegdek:
Ik heb al de bekende dingen zien voorbijgaan(putdeksels, belijning etc..), maar niemand heeft 'negatieve verkanting' genoemd. Hiermee ga je schuiner dan op neutral of positief verkanting. Kleine rotondes hebben dit altijd ivm afwatering. In combinatie met nattigheid, slechtwegdek en misschien vuil moet je wel oppassen op de rotondes.

Verder, moet je ook opletten voor een wegdek die beschadig is door hitte. Als het wegdek zacht wordt zakt het grind door het bitumen heen. Dan lijkt het heel stuk wegdek op een reparatie streep. Als het droog is niets aan de hand, maar als het nat is=oppassen. Ik rij vaak naar de Auvergne(Fr.) met de motor en hier ben ik dit tegen gekomen. Ben ook een keer een auto tegen gekomen die in de berm lag op zijn kop(inzittende kon zelf uit klimmen) die zojuist in een bocht met hitte beschadiging en nattigheid de macht over het stuur verloor.

Aquaplanning:
Heb ik een keer mee gemaakt(een keer is genoeg!!). Ik reed +/- 90km/uur en ik reed door een plas van ongeveer 3cm diep en enkele meters lang in een rechte lijn(dus met motor recht op). Nou, je voelt het meten, je voelt dat je niet meer kunt sturen als of je op ijs rijdt. Gelukkig ben ik niet gevallen, mijn eerst reactie was het gas dicht te doen en volgens mij was dit de juist keuze. Want je snelheid gaat naar beneden en je zakt als het waren door het water heen naar het wegdek toe. Waarom het gebeurd is weet ik niet _001 . Mijn banden waren niet nieuwe, dus ik gaan ervan uit dat de combinatie profiel/snelheid niet goed was.

Banden:
Ik vervang mijn banden altijd op tijd - dus bij 2mm profiel. Ik rij de laste paar jaren op Michelin Pilot Road 2. En ik moet zeggen het zijn uitstekend banden. Bij regen voelen ze echt vertrouwd en heb ik tot nu toe geen onaardig evaringen gehad. Ik check ook regelmatig de bandenspanning.

Ik let wel op bij bochten aan het begin van een rit, want de banden zijn nog koud en dus hebben minder grip. Na een paar km's ga ik dan pas op ''mijn'' manier de bochten nemen.

Gr. John
-1100-
Gebruikersavatar
Marianne
Berichten: 467
Lid geworden op: 05 mar 2009, 18:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Scherpenzeel (Gld)
Locatie: Scherpenzeel

Re: rijden op nat weg dek

Ongelezen bericht door Marianne »

Afgelopen zondag voor het eerst overvallen door een regenbui en ik vond het rijden niet eens tegenvallen. Ik had namelijk angst voor nat wegdek overgehouden na een zwaar ongeval van 5 jaar geleden. Dus ik moest een keer overvallen worden. Mijn man reed voor mij, deed het in de bochten iets rustiger aan en ik heb normaal ontspannen gereden. Alleen dat ik mijn vizier dicht moest doen en dus minder zag, vond ik wat minder prettig.

Oftewel, ik beleef nog meer plezier aan het rijden. Big RT Smile
Groeten Marianne

Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
fotobiker

Re: rijden op nat weg dek

Ongelezen bericht door fotobiker »

De grootste verschillen tussen nat en droog wegdek ervaar je bij hard remmen, putdeksels, wegmarkeringen en vettigheid.
Daarom pas ik mijn snelheid beslist aan bij nat wegdek.
Bovendien is het zicht vaak een stuk minder, zowel voor jou als de andere weggebruikers.
Bochten maken hoeft op zich geen probleem te zijn, daarvoor heb je voldoende grip, zelfs bij uitwijken.
Gebruikersavatar
Marianne
Berichten: 467
Lid geworden op: 05 mar 2009, 18:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Scherpenzeel (Gld)
Locatie: Scherpenzeel

Re: rijden op nat weg dek

Ongelezen bericht door Marianne »

Mede dankzij dit topic en mijn ervaring van vorige week, zie post hierboven ergens, ben ik gisteren, ondanks de voorspellingen, toch op de motor naar mijn werk gegaan. Voorheen deed ik dat echt niet als er een kans op een bui was voorspelt.
Nu zul je altijd zien dat het pas ging regenen toen ik al weer lang en breed thuis was, maar toch.... Big RT Smile
Groeten Marianne

Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Inspector Gadget

Re: rijden op nat weg dek

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

_004 _004 _004 _004

De gedachte en intentie tellen ook, wat mij betreft!
jojo

Re: rijden op nat weg dek

Ongelezen bericht door jojo »

Ik geloof dat wij allen automatisch een beetje rustiger gaan rijden als het nat/glad word en dat is, geloof ik, genoeg (anders heb je de verkeerde BMW toch?).
Voor 2 jaar was ik bij een dagkursus; max. scheef? (vertaald) we reden daar de hele dag op een speciaal geprepareerde moter (met zijsteunen voor als het misgaat) in de stromende regen. Het parkoers was alleen maar een achtvorm met pillonnetjes op een parkeerplaats.
Uiteindelijk werd duidelijk dat je, min of meer even schuin door de bocht kunt als bij droog weer maar dat de lagere temperatuur van het rubber een faktor speelt naast al die anderen hierboven reeds beschreven.
Groet Jos
Brommertje114

Re: rijden op nat weg dek

Ongelezen bericht door Brommertje114 »

Ik heb gemerkt dat als 't regent (en dat heeft 't de afgelopen dagen behoorlijk gedaan... :twisted: ) mijn rechtuit snelheid eigenlijk niet echt omlaag gaat omdat het zicht best wel goed blijft. Maar zodra er bochten aan komen gaat 't gas er drastisch af en neemt de spanning in één bepaalde spier heel erg toe ;)... Misschien wel méér dan eigenlijk nodig is!
En dat heeft vooral te maken met dat wat er tussen de oren zit... nl.l. dat mijn bandjes (B021 voor en B020 achter) niet zo best werken op nat wegdek. Dat is niet mijn eigen ervaring maar dat heb ik op diverse plekken gelezen... En dat ik weet dat er beroepsbroeders zijn die dat onder hun brommert hebben en in weer en wind rijden doet daar kennelijk niets aan af! :$

Wat ik hiermee alleen maar wil zeggen dat 't (naar mijn bescheiden mening) helemaal geen kwaad kan je rijgedrag in de regen aan de (door het smerende en koelende water en daardoor koudere banden) verminderde grip aan te passen. Maar ook dat die magische grens die niemand wil overschrijden toch verder weg ligt als we denken.
Ik heb er over gesproken met één van de beroepsbroeders, dit is ook zijn conclusie. 't Allerbelangrijkste is gewoon ontspannen te blijven zitten, goed kijken en je verstand gebruiken... Héé, 't lijkt wel motorrijden!
En... denk om goede kleding... want een nat lijf wordt een koud lijf en dus een stijf lijf...

[groet]
Eric
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”