KFR en wat de experts zeggen
- JOS WRSM
- Forumoprichter en -beheerder
- Berichten: 4371
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: momenteel motorloos
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
KFR en wat de experts zeggen
Over KFR wordt in dit forum veel gesproken. Er zijn ook wel oplossingen aangedragen, zoals het gebruik van de by-pass genaamd: de Recyclizer. (Overigens werkt deze oplossing bij mijn prima)
Onze vriend Kenny van Motor Service Amersfoort heeft me wel eens uitgelegd dat alleen een goede synchronisatie van de gasklephuizen de juiste oplossing is.
In de Moto73 van juli 2010 werd dit nog eens bevestigd door een expert.
Onze vriend Kenny van Motor Service Amersfoort heeft me wel eens uitgelegd dat alleen een goede synchronisatie van de gasklephuizen de juiste oplossing is.
In de Moto73 van juli 2010 werd dit nog eens bevestigd door een expert.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
Re: KFR en wat de experts zeggen
Hallo, mijn r1100rt (uitvoering zonder katalysator) heeft in het begin ook veel last gehad van KFR maar sinds ik zelf het onderhoud doe en de kleppen en de synchronisatie heel precies afstel, geen problemen meer. Daarnaast ook met de potmeter (linkerzijde achter de optilgreep) de afstelling binnen de marge van de CO waarde iets aan de rijke kant gezet.
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: KFR en wat de experts zeggen
Maar ja, hoe doe je dat bij een ? Daar kun je alleen de gaskabels "synchroniseren" en helaas niet de gashuizen....vioma schreef:En dat is ook mijn meningCode: Selecteer alles
Onze vriend Kenny van Motor Service Amersfoort heeft me wel eens uitgelegd dat alleen een goede synchronisatie van de gasklephuizen de juiste oplossing is.
Geldt dus alleen voor , en .
HAns
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: KFR en wat de experts zeggen
Ik heb nog een rapidbike module van mijn . Die ga ik denk ik maar overzetten naar mijn . Maar eerst kleppen stellen want na de 10000 beurt lijkt het wel of de motor slechter loopt dan daarvoor .vioma schreef:Klopt helemaal Hans , helaas is de 1200 zo afgeknepen dat daar ondanks de twin spark weer kfr aanwezig is en bij de 1200 is het dus helaas alleen op te lossen door het motor management te veranderen .
Denk hierbij aan een optimizer of een powercommander .
Hans
Re: KFR en wat de experts zeggen
Hans,HansD schreef: Maar eerst kleppen stellen want na de 10000 beurt lijkt het wel of de motor slechter loopt dan daarvoor .
Hans
Ik had ook dat mijn fiets minder lekker liep na de 20.000 beurt dan ervoor (alles was gesteld en nagelopen (als het goed is)). Dus ook wat meer KFR gedrag.
Bij Motoport den Bosch, die de beurt uitgevoerd had, hebben ze me uitgelegd dat dit kan komen omdat het motormanagement historische data verzameld. Dus zich geleidelijk aan kan passen aan wijzigende signalen / resultaten van de sensoren.
Nou kan het zijn dat na een beurt de regeling van het motormanagement met de historische "aanpassingen" net niet lekker meer is met de gestelde kleppen e.d.
Bij mij hebben ze die historische data gewist zodat hij weer op het af fabrieks programma staat. Daarna liep hij weer duidelijk lekkerder.
Wat mij ook opvalt is dat het KFR gevoel veel erger is als ik op de cruise-control rijdt, b.v. bij 50 km/h in de stad in zijn 4. Maar dit is waarschijnlijk meer het regelgedrag van de CC unit die aan de gaskabel trekt en lostlaat dan het motormanagement / de injectie.
Re: KFR en wat de experts zeggen
Ook mijn fiets had last van KFR, na aankoop kwam voor mij dit probleem al vrij snel boven water. Bij Keri Motoren en bij Bruurs (ook niet de eerste de beste) kwam men hier niet helemaal uit. Bij mijn Dealer De Jong in Alphen hebben ze na overleg uiteindelijk de stap genomen om er een Power FRK-setje in te zetten, dat maakt pas echt verschil! Voordeel: meer vermogen, hoger topsnelheid (215km/u) en de dame loopt als een zonnetje. Het is voor mij in ieder geval een goede oplossing geweest. Nadeel: prijs ca. € 300,-. Zie voor meer info: http://www.cars-bikes.eu/contents/nl/d129418.html
Dirk Jan
Dirk Jan
Re: KFR en wat de experts zeggen
Dient zo'n Power FRK module toevallig ook tussen de temperatuur-sensor in het luchtfilterhuis geplaatst te worden, net als bij die recycliziereding?
Ja, dus. :lol:
Dan is m.i. wel een hele dure oplossing, en ik sta niet alleen in die mening; :shock:
http://www.ebbo.org/resistor_tuning.php
Ikzelf zou geen prettig gevoel er bij hebben om voor zo'n probleem zo dure oplossing te kiezen als ik niet eerst de goedkopere cq. betaalbare alternatieven geprobeerd heb.
En ik heb mijn hele sterke twijfels over de claim die men doet op de eerder genoemde website;
Wel is het zo dat de ECU/Motronics dit aanpast op basis van (o.a.) de temperatuur, en die wordt dus "voor de gek gehouden" door zo'n weerstands-oplossing.
Best wel zonde-geld, maar dat is natuurlijk mijn mening.
Ja, dus. :lol:
Dan is m.i. wel een hele dure oplossing, en ik sta niet alleen in die mening; :shock:
http://www.ebbo.org/resistor_tuning.php
Ikzelf zou geen prettig gevoel er bij hebben om voor zo'n probleem zo dure oplossing te kiezen als ik niet eerst de goedkopere cq. betaalbare alternatieven geprobeerd heb.
En ik heb mijn hele sterke twijfels over de claim die men doet op de eerder genoemde website;
Met alle respect, het ontstekingstijdstip wordt geregeld door de ECU/Motronics, en *niet* door de temperatuursensor of zo'n Power FRK.De Power FRK optimaliseert het brandstof-zuurstof mengsel en het ontstekingstijdstip en...
Wel is het zo dat de ECU/Motronics dit aanpast op basis van (o.a.) de temperatuur, en die wordt dus "voor de gek gehouden" door zo'n weerstands-oplossing.
Best wel zonde-geld, maar dat is natuurlijk mijn mening.
Re: KFR en wat de experts zeggen
Ik heb vandaag eens het Co gecontroleerd. De dealer had de motor iets rijker afgesteld om het KFR effect wat te verminderen. Maar het (bijkomstige) effect het klappen in de uitlaat mij het tot stilstand komen was veel hinderlijk dan de KFR. Ik heb hem nu net over de 1,4 % Co staan en het klappen in de uitlaat was veel minder en volgens mij is er ook niet meer KFR.
Conclusie hieruit laat lekker alles staan zoals standaard en geniet gwoon van de motor.
Ik ben gewoon naar een APK station gereden omdat daar de Co meter goed moet zijn in verband met de APK"s en het kostte dan wel wat om de Co meter te mogen gebruiken maar nu ben ik tevreden.
En nou weer eens testen wat het benzineverbruik nu is.
Ik heb vandaag 22-2 ook getest wat nou het grote verschil zou zijn door de Brisk te vervangen door de NGK BCPR7ET en zelfs daar merkte ik mijn gebruik weinig of geen verschil tussen. Dus ook de bougies hebben niet het tover effect.
Ik zal dit jaar nog een keertje een Twinmax kopen en dan eens kijken wat ik daar nog mee kan bereiken. Al kan ik niet zeggen dat ik nu nog echt last heb van dat beetje KFR.
Ton
Conclusie hieruit laat lekker alles staan zoals standaard en geniet gwoon van de motor.
Ik ben gewoon naar een APK station gereden omdat daar de Co meter goed moet zijn in verband met de APK"s en het kostte dan wel wat om de Co meter te mogen gebruiken maar nu ben ik tevreden.
En nou weer eens testen wat het benzineverbruik nu is.
Ik heb vandaag 22-2 ook getest wat nou het grote verschil zou zijn door de Brisk te vervangen door de NGK BCPR7ET en zelfs daar merkte ik mijn gebruik weinig of geen verschil tussen. Dus ook de bougies hebben niet het tover effect.
Ik zal dit jaar nog een keertje een Twinmax kopen en dan eens kijken wat ik daar nog mee kan bereiken. Al kan ik niet zeggen dat ik nu nog echt last heb van dat beetje KFR.
Ton
Re: KFR en wat de experts zeggen
Mijn R1100R had last van KFR maar eigenlijk weet ik dus nu dat het geen BMW probleem is. Er is zoveel over gesproken hier en het schijnt totaal niks met het motor type te maken hebben.
Ik heb de Brisk bougies verwijderd en een gewone NGK bougies gemonteerd met 3 massa electrodes. Ik heb het Co afgesteld met de potmeter op de voorgeschreven waarde. Ik heb de kleppen gesteld en axiale speling van de tuimelaars goed afgesteld en de motor gesynchroniseert. Met dank aan Carbtune
Dus het moet een andere naam krijgen vind ik zelf. Het is dus geen motor type probleem maar een Onjuist Onderhoud Probleem. Dus voor mij heet het O.O.P Dus bij een O.O.P probleem hoef je geen R1150 of RT1200 te kopen maar gewoon even je motor laten afstellen en normaal onderhoud doen. Mocht je toch een nieuwer type willen dan moet er dus een ander excuus gebruikt worden bij je vrouw helaas.
Ton
Ik heb de Brisk bougies verwijderd en een gewone NGK bougies gemonteerd met 3 massa electrodes. Ik heb het Co afgesteld met de potmeter op de voorgeschreven waarde. Ik heb de kleppen gesteld en axiale speling van de tuimelaars goed afgesteld en de motor gesynchroniseert. Met dank aan Carbtune
Dus het moet een andere naam krijgen vind ik zelf. Het is dus geen motor type probleem maar een Onjuist Onderhoud Probleem. Dus voor mij heet het O.O.P Dus bij een O.O.P probleem hoef je geen R1150 of RT1200 te kopen maar gewoon even je motor laten afstellen en normaal onderhoud doen. Mocht je toch een nieuwer type willen dan moet er dus een ander excuus gebruikt worden bij je vrouw helaas.
Ton
Re: KFR en wat de experts zeggen
Twee weken geleden heeft mijn fiets zijn 30.000 km beurt gehad.Jan R1200RT schreef:Hans,HansD schreef: Maar eerst kleppen stellen want na de 10000 beurt lijkt het wel of de motor slechter loopt dan daarvoor .
Hans
Ik had ook dat mijn fiets minder lekker liep na de 20.000 beurt dan ervoor (alles was gesteld en nagelopen (als het goed is)). Dus ook wat meer KFR gedrag.
Bij Motoport den Bosch, die de beurt uitgevoerd had, hebben ze me uitgelegd dat dit kan komen omdat het motormanagement historische data verzameld. Dus zich geleidelijk aan kan passen aan wijzigende signalen / resultaten van de sensoren.
Nou kan het zijn dat na een beurt de regeling van het motormanagement met de historische "aanpassingen" net niet lekker meer is met de gestelde kleppen e.d.
Bij mij hebben ze die historische data gewist zodat hij weer op het af fabrieks programma staat. Daarna liep hij weer duidelijk lekkerder.
Wat mij ook opvalt is dat het KFR gevoel veel erger is als ik op de cruise-control rijdt, b.v. bij 50 km/h in de stad in zijn 4. Maar dit is waarschijnlijk meer het regelgedrag van de CC unit die aan de gaskabel trekt en lostlaat dan het motormanagement / de injectie.
Kleppen gesteld, olie vervangen e.d.
Wat denk je: weer hetzelfde.
Hij loopt gewoon niet meer zo lekker rond als voor de beurt. Vooral bij lagere toerentallen voel ik het duidelijk.
Dus verleden zaterdag weer terug geweest en hebben ze de boel weer terug gezet naar de fabrieks setting.
Resultaat: loopt nu weer als een zonnetje .
Daarnaast ook gelijk de nieuwste software erop gekregen van 03-2011
Wel vervelend dat je na elk beurt terug moet om het "goed" te laten maken .
Ze kunnen het wel
Bij de volgende beurt laat ik op de bon zetten dat ze hem gelijk maar terug op de fabrieks setting moet zetten.
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: KFR en wat de experts zeggen
Jan,Jan R1200RT schreef: .... hebben ze de boel weer terug gezet naar de fabrieks setting....
Enig idee wat "de boel" in dit geval is? (motronic?)
Hans
Re: KFR en wat de experts zeggen
Het gebeurt allemaal via de computer testkast.
Wat ik ervan begrepen heb; wordt in iedergeval de stationair instelling (servomotoren) weer helemaal "onderin" en links en rechts gelijk gezet (als af fabriek).
Deze instelling wordt in de tijd, door de verzamelde gegevens tijdens het rijden (tussen de beurten in), blijkbaar wat bijgesteld door de software (Motronic ).
Door de opnieuw afgestelde kleppen na de beurt "matched" die "ervarings-instelling" dan bij mijn fiets blijkbaar niet lekker meer, met als gevolg dat ie niet mooi rond loopt.
Maar het komt blijkbaar ook voor dat het na het kleppen stellen juist wel beter werkt met de instelling zoals hij was..... : Bij mij dus duidelijk niet
Ik hoorde het gelijk toen hij hierna weer gestart werd dat hij meteen mooier rond liep (koud dus).
Daarna bij het naar huis rijden ± 20 km gelijk heel duidelijk, dat hij weer lekker rondloopt / op pakt, wat mij betreft zoals het hoort / moet kunnen.
Blijkbaar ben ik nogal kritisch wat het motor-gevoel betreft.
Wat ik ervan begrepen heb; wordt in iedergeval de stationair instelling (servomotoren) weer helemaal "onderin" en links en rechts gelijk gezet (als af fabriek).
Deze instelling wordt in de tijd, door de verzamelde gegevens tijdens het rijden (tussen de beurten in), blijkbaar wat bijgesteld door de software (Motronic ).
Door de opnieuw afgestelde kleppen na de beurt "matched" die "ervarings-instelling" dan bij mijn fiets blijkbaar niet lekker meer, met als gevolg dat ie niet mooi rond loopt.
Maar het komt blijkbaar ook voor dat het na het kleppen stellen juist wel beter werkt met de instelling zoals hij was..... : Bij mij dus duidelijk niet
Ik hoorde het gelijk toen hij hierna weer gestart werd dat hij meteen mooier rond liep (koud dus).
Daarna bij het naar huis rijden ± 20 km gelijk heel duidelijk, dat hij weer lekker rondloopt / op pakt, wat mij betreft zoals het hoort / moet kunnen.
Blijkbaar ben ik nogal kritisch wat het motor-gevoel betreft.
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: KFR en wat de experts zeggen
Heb deze draad met grote interesse gelezen.
Waarom zult u zich afvragen?
Welnu mijn 1200rt-2010 heeft sinds enige tijd last van een hogere mate aan trillingen tussen 4.000 en 5.000 tpm.
Voordien liep de motor fantastisch strak, bijna een K1100LT zou je denken.
Naar aanleiding van bovenstaande ervaringen ben ik naar de dealer getogen en heb deze informatie met hem uitgewisseld.
Geen probleem de kast eraan gezet en de adoptiewaarden weer op fabrieksinstelling terug gezet.
Wat mij daarna opviel is dat de monteur zelf even ging rijden om een en ander weer in te leren.
Ging er met name om dat er eerst even ca. tien seconden in elke versnelling gereden diende te worden.
Zodat de regelunit weer wist van het hoe en wat.
Daarna met de boodschap weggereden dat het wel enige tijd duurt voordat alle waarden zich weer een beetje gesettled hebben. Inleren heet dat.
Heb niet zoals de scribenten hierboven nou direct enig verschil van voor en na de behandeling geconstateerd.
Over dat inleren heb ik hierboven niets over vernomen.
Hoe zit dat bij jullie?
En wat is er nog meer te doen aan dat euvel.
Alvast dank voor het meedenken.
Waarom zult u zich afvragen?
Welnu mijn 1200rt-2010 heeft sinds enige tijd last van een hogere mate aan trillingen tussen 4.000 en 5.000 tpm.
Voordien liep de motor fantastisch strak, bijna een K1100LT zou je denken.
Naar aanleiding van bovenstaande ervaringen ben ik naar de dealer getogen en heb deze informatie met hem uitgewisseld.
Geen probleem de kast eraan gezet en de adoptiewaarden weer op fabrieksinstelling terug gezet.
Wat mij daarna opviel is dat de monteur zelf even ging rijden om een en ander weer in te leren.
Ging er met name om dat er eerst even ca. tien seconden in elke versnelling gereden diende te worden.
Zodat de regelunit weer wist van het hoe en wat.
Daarna met de boodschap weggereden dat het wel enige tijd duurt voordat alle waarden zich weer een beetje gesettled hebben. Inleren heet dat.
Heb niet zoals de scribenten hierboven nou direct enig verschil van voor en na de behandeling geconstateerd.
Over dat inleren heb ik hierboven niets over vernomen.
Hoe zit dat bij jullie?
En wat is er nog meer te doen aan dat euvel.
Alvast dank voor het meedenken.
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: KFR en wat de experts zeggen
Scan,
In een ander draadje wordt uitgelegd wat KFR precies is waarom de R1200RT daar minder last van heeft.
viewtopic.php?f=47&t=4071&p=41805&hilit=kfr#p41805
Als het toch KFR-achtig aan voelt, kun je de speling van de inlaatkleppen links en rechts controleren (2 aan elke kant).
Daarnaast is het enige dat je zelf nog kunt controleren en stellen de gaskabels.
Bij verdere twijfel kun je naar een specialist gaan, bijv. Tovami in Goes (Ruud Fredriks). Een run met analyse op hun proefbank kostte me destijds Euro 70 (dat was nog met de ) en lostte in 10 minuten op wat de dealer in maanden niet kon vinden.
Hans
In een ander draadje wordt uitgelegd wat KFR precies is waarom de R1200RT daar minder last van heeft.
viewtopic.php?f=47&t=4071&p=41805&hilit=kfr#p41805
Als het toch KFR-achtig aan voelt, kun je de speling van de inlaatkleppen links en rechts controleren (2 aan elke kant).
Daarnaast is het enige dat je zelf nog kunt controleren en stellen de gaskabels.
Bij verdere twijfel kun je naar een specialist gaan, bijv. Tovami in Goes (Ruud Fredriks). Een run met analyse op hun proefbank kostte me destijds Euro 70 (dat was nog met de ) en lostte in 10 minuten op wat de dealer in maanden niet kon vinden.
Hans
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: KFR en wat de experts zeggen
Hans, dank voor je reactie.
Misschien heb ik het probleem niet duidelijk genoeg omschreven als ik jouw reactie lees.
Het betreft niet dat ik last heb van KFR maar van een hoge mate van motor trillingen bij 4.000 - 5.000tpm die er voorheen tot ca. 19.000km niet waren.
De motor liep bijna zo strak als een 6-cyl... ( )
Na enkele bezoekjes aan de dealer nog immer niet verholpen zijn. Vandaar dat ik ze gisteren gevraagd heb de adoptiewaarden eens terug te zetten naar fabrieksinstelling.
Zoals ik bij anderen lees gaf dat meteen een mooiere (rond)loop van de motor.
Bij mij dus niet en dan begint het verhaal weer opnieuw.
En kreten als hij loopt nu weer als een zonnetje kun je, zeker bij dit weer, hélemaal wel vergeten :lol: .
Misschien heb ik het probleem niet duidelijk genoeg omschreven als ik jouw reactie lees.
Het betreft niet dat ik last heb van KFR maar van een hoge mate van motor trillingen bij 4.000 - 5.000tpm die er voorheen tot ca. 19.000km niet waren.
De motor liep bijna zo strak als een 6-cyl... ( )
Na enkele bezoekjes aan de dealer nog immer niet verholpen zijn. Vandaar dat ik ze gisteren gevraagd heb de adoptiewaarden eens terug te zetten naar fabrieksinstelling.
Zoals ik bij anderen lees gaf dat meteen een mooiere (rond)loop van de motor.
Bij mij dus niet en dan begint het verhaal weer opnieuw.
En kreten als hij loopt nu weer als een zonnetje kun je, zeker bij dit weer, hélemaal wel vergeten :lol: .
Re: KFR en wat de experts zeggen
Ik ben in het bezit van een R1200RT Bouwj.Okt 2006,ik ongeveer 10000Km. per jaar.
Afgelopen vakantie zijn we naar Kroatie geweest mijn vrouw achterop en volle bepakking,zelfs dan liep de motor 1:22 door de bergen bij buiten temp. van 30gr. maar in het korte draaiwerk zoals haarspeld bochten rotondes heeft de motor een nukkig rijgedrag,pakt niet mooi op en je moet vaak terug schakelen naar de 1e versnelling,ook bij de BMW dealer aan de test kast gehad maar er waren geen storingen en alles stond goed afgesteld.
Toch was ik niet tevreden over het rijgedrag,na enig speurwerk op internet kwam ik het bericht tegen over de z.g ReCyclizer een kabeltje met een ingebouwde NTC weerstand die het signaal van de inlaat temp. verandert.
Ik heb hem ingebouwd en wat denk je........een wereld van verschil,de motor pakt nu heel mooi op en is veel soepeler,vooral op rotondes is dit goed te merken.
Nu alleen nog even kijken wat het verbruik is,maar dit mag wel iets meer zijn,gezien wat je ervoor terug krijgt.
Éen ding snap ik niet,dat men bij een concern als BMW zo'n motor niet mooier aan de draai kan krijgen dit doet afbreuk aan het mooie lopen van de boxer.
gr.Henk
Afgelopen vakantie zijn we naar Kroatie geweest mijn vrouw achterop en volle bepakking,zelfs dan liep de motor 1:22 door de bergen bij buiten temp. van 30gr. maar in het korte draaiwerk zoals haarspeld bochten rotondes heeft de motor een nukkig rijgedrag,pakt niet mooi op en je moet vaak terug schakelen naar de 1e versnelling,ook bij de BMW dealer aan de test kast gehad maar er waren geen storingen en alles stond goed afgesteld.
Toch was ik niet tevreden over het rijgedrag,na enig speurwerk op internet kwam ik het bericht tegen over de z.g ReCyclizer een kabeltje met een ingebouwde NTC weerstand die het signaal van de inlaat temp. verandert.
Ik heb hem ingebouwd en wat denk je........een wereld van verschil,de motor pakt nu heel mooi op en is veel soepeler,vooral op rotondes is dit goed te merken.
Nu alleen nog even kijken wat het verbruik is,maar dit mag wel iets meer zijn,gezien wat je ervoor terug krijgt.
Éen ding snap ik niet,dat men bij een concern als BMW zo'n motor niet mooier aan de draai kan krijgen dit doet afbreuk aan het mooie lopen van de boxer.
gr.Henk
Re: KFR en wat de experts zeggen
1 woord: milieu.
Door de emissie-eisen is de boxer een "geknepen" motor.
Een fabrikant moet keuzes maken, en helaas niet altijd de meest gunstige.
http://www.ebbo.org/resistor_tuning.php
Je kunt dat oplossen door de Motronic voor de gek te houden met "weerstand-tuning", betere afstelling (mijn weddenschap voor een taart/gebak staat nog steeds, en dat al ruim 2 jaar!), andere uitlaat en uitlaatbochten, evt. aanpassing van de lucht inlaat-pijpen (van het GS model), en evt. ander luchtfilter, om maar een paar te noemen.
(ik geloof in alles, *behalve* resistor-tuning, want dat is in mijn optiek symptoombestrijding, maar dat is dan wel mijn mening natuurlijk. )
Maar daardoor zijn er hele fora ontstaan, en dit soort topics. :lol:
Heeft voordelen; het is sociaal, mensen steken er wat van op, problemen worden opgelost, ideeën uitgewisseld, etc, etc.
Door de emissie-eisen is de boxer een "geknepen" motor.
Een fabrikant moet keuzes maken, en helaas niet altijd de meest gunstige.
http://www.ebbo.org/resistor_tuning.php
Je kunt dat oplossen door de Motronic voor de gek te houden met "weerstand-tuning", betere afstelling (mijn weddenschap voor een taart/gebak staat nog steeds, en dat al ruim 2 jaar!), andere uitlaat en uitlaatbochten, evt. aanpassing van de lucht inlaat-pijpen (van het GS model), en evt. ander luchtfilter, om maar een paar te noemen.
(ik geloof in alles, *behalve* resistor-tuning, want dat is in mijn optiek symptoombestrijding, maar dat is dan wel mijn mening natuurlijk. )
Maar daardoor zijn er hele fora ontstaan, en dit soort topics. :lol:
Heeft voordelen; het is sociaal, mensen steken er wat van op, problemen worden opgelost, ideeën uitgewisseld, etc, etc.
Re: KFR en wat de experts zeggen
Yep, andere uitlaat en uitlaatbochten, evt. aanpassing van de lucht inlaat-pijpen (van het GS model), en evt. ander luchtfilter en dan verkrijg je zelfs een leuke vermogenswinst in de PK's
groet,
RhanRT
groet,
RhanRT
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: KFR en wat de experts zeggen
Scan, KFR , trillingen - what's the difference? Je hebt een probleem met je motor waar de dealer en jij zelf niet uit komen. Ga er mee naar een expert!
Jan,
Ik heb ook een Recyclizer op mijn R1200rt gezet omdat die onderin zwak is, maar dat hielp maar ten dele (beter maar niet over).
Hans
Jan,
Ik heb ook een Recyclizer op mijn R1200rt gezet omdat die onderin zwak is, maar dat hielp maar ten dele (beter maar niet over).
Hans
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: KFR en wat de experts zeggen
Wie zijn dan die experts?
Ik begrijp dat er eentje in Zeeland zit maar dat is te ver, minstens 3 uur sturen als alles meezit..
Ik begrijp dat er eentje in Zeeland zit maar dat is te ver, minstens 3 uur sturen als alles meezit..
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: KFR en wat de experts zeggen
Ik weet niet waar je woont, maar als je een echt probleem hebt maakt 3 uur niet uit, toch?scan schreef:Wie zijn dan die experts?
Ik begrijp dat er eentje in Zeeland zit maar dat is te ver, minstens 3 uur sturen als alles meezit..
Begin anders eens met Kenny of Vioma...
Hans
Re: KFR en wat de experts zeggen
Dat stelden ze bij mij ook voor om (eventueel) nog eens te proberen.HansD schreef:Jan,
Ik heb ook een Recyclizer op mijn R1200rt gezet omdat die onderin zwak is, maar dat hielp maar ten dele (beter maar niet over).
Hans
Ik geloof natuurlijk gelijk dat als er een wat rijker mengsel komt, dat hij dan vooral bijlagere toerentallen nog wat lekkerder zal lopen. Maar als hij loopt zoals nu, dan heb ik daar geen reden voor.
Ik ben het wel met DMM eens, een Recyclizer is toch een vorm van symptoombestrijding.
Maar goed dat er (nog) geen motor APK is, anders zou je elke keer voor je keuring dat ding eraf moeten halen.....
Re: KFR en wat de experts zeggen
Als ik dit zo lees dan zou ik eerder gaan denken aan pingelen.scan schreef:Het betreft niet dat ik last heb van KFR maar van een hoge mate van motor trillingen bij 4.000 - 5.000tpm die er voorheen tot ca. 19.000km niet waren.
Heb je al eens verschillende brandstoffen geprobeerd, RON 95, 98, 100+ :
Merk je ook verschil bij langzaam gasgeven door de 4.000 - 5.000 of bij flink gas erop :
Het zou ook zomaar één beroerde bougie kunnen zijn .
Ik neem aan dat de BMW testkast wel b.v. een kapotte lambda-sonde herkend, maar of hij ook een zwakke (rotte) bougie kan herkennen :
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: KFR en wat de experts zeggen
Bougies zijn vervangen en alle soorten benzine er al in gehad.
Het ding is al diverse keren aan die "heilige koe" gehangen, nieuwe software opgespeeld, alles terug naar af fabriek, nieuwe band, alles opnieuw gestelt inclusief kleppen e.d.
Helaas geen soelaas.
Idee van de dealer is om onder de stuurhelften een stuk rubberdempingsmateriaal o.i.d te leggen!!??
Het ding is al diverse keren aan die "heilige koe" gehangen, nieuwe software opgespeeld, alles terug naar af fabriek, nieuwe band, alles opnieuw gestelt inclusief kleppen e.d.
Helaas geen soelaas.
Idee van de dealer is om onder de stuurhelften een stuk rubberdempingsmateriaal o.i.d te leggen!!??
Re: KFR en wat de experts zeggen
Tja, dan kan ik je alleen nog maar adviseren om (toch maar) naar een andere "expert" (daar kennen we er hier op het forum wel enkele van) te gaan in de hoop dat die er wel wat aan kan doen.
Het is natuurlijk van de gekke dat de oorzaak niet te vinden is, als hij eerst wel goed gelopen heeft
Het is natuurlijk van de gekke dat de oorzaak niet te vinden is, als hij eerst wel goed gelopen heeft
- speek
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 16:09
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Achterhoek
- Contacteer:
Re: KFR en wat de experts zeggen
Goeden middag Harry,
1. maak een afspraak met Kenny: http://motorserviceamersfoort.com/
als zijn behandeling / kennis niet toereikend is:
2. maak een afspraak met Ruud Freriks: http://www.tovami.com (inderdaad dat is 3 uur rijden enkele reis voor jou).
1. maak een afspraak met Kenny: http://motorserviceamersfoort.com/
als zijn behandeling / kennis niet toereikend is:
2. maak een afspraak met Ruud Freriks: http://www.tovami.com (inderdaad dat is 3 uur rijden enkele reis voor jou).
It's never too late to have a happy childhood.
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: KFR en wat de experts zeggen
Ben de zaak weer aan het inleren en daarna zien of het resultaat anders (lees beter) geworden is.
Indien niet het geval zal een bezoekje aan een van bovengenoemde specialisten werkelijkheid worden.
Indien niet het geval zal een bezoekje aan een van bovengenoemde specialisten werkelijkheid worden.
Re: KFR en wat de experts zeggen
Ik ben in het bezit van een R1200RT uit 2006,mijn motor heeft ook last van KFR en het niet mooi oppakken bij lage toerentallen.
Ik heb een Recyclizer gemonteerd,en werkelijk de motor pakt veel mooier op,trekt van onderuit veel beter,en het brandstof verbruik is niet toegenomen +/- 1:20
Maar het z.g KFR blijft bestaan en dit is mijns inziens niet zo verwondelijk,want het treed op bij constante toerentallen,bij mij rond de 2000 omw/min,en dan loopt de moter 1 Lambda (1:14,7) en heeft de Recyclizer geen invloed.
Ik ben op zoek naar betere bougies,want ik denk dat met deze bougies het (arme) mengsel moeilijk te onsteken is,ook een goede syngronisatie van de gasklephuizen is belangrijk maar dit verloop telkens weer iets.
Nu ben ik op zoek naar platinum of iredium bougies,heeft iemand hier ervaring mee?
gr.Henk
Ik heb een Recyclizer gemonteerd,en werkelijk de motor pakt veel mooier op,trekt van onderuit veel beter,en het brandstof verbruik is niet toegenomen +/- 1:20
Maar het z.g KFR blijft bestaan en dit is mijns inziens niet zo verwondelijk,want het treed op bij constante toerentallen,bij mij rond de 2000 omw/min,en dan loopt de moter 1 Lambda (1:14,7) en heeft de Recyclizer geen invloed.
Ik ben op zoek naar betere bougies,want ik denk dat met deze bougies het (arme) mengsel moeilijk te onsteken is,ook een goede syngronisatie van de gasklephuizen is belangrijk maar dit verloop telkens weer iets.
Nu ben ik op zoek naar platinum of iredium bougies,heeft iemand hier ervaring mee?
gr.Henk
- BertL
- 2024
- Berichten: 835
- Lid geworden op: 24 jul 2009, 16:58
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: K1200GT/2008
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Ommen
- Locatie: Ommen
Re: KFR en wat de experts zeggen
Ik heb even op het K-forum gezocht en daar had iemand goede ervaringen met Denso bougies. Vervolgens op de site gezocht naar de juiste bougie voor mijn fiets, de R1150RT: KLIK. (...en dus "anti"-KFR !)
Voor de R1200RT komt de volgende bougie naar voren: KLAK
De complete tekst van het BMWKforum plaats ik hieronder ter informatie. Misschien heb je er iets aan. Succes met de zoektocht.
Voor de R1200RT komt de volgende bougie naar voren: KLAK
De complete tekst van het BMWKforum plaats ik hieronder ter informatie. Misschien heb je er iets aan. Succes met de zoektocht.
Een gouden tip, die weliswaar ook behoorlijk aan de prijs is, maar je een gigantische verbetering oplevert bij elk toerental. Monteer de nieuwe DENSO Iridium bougies, type IX24B. Deze bougies hebben een Iridium electrode van 0,4 mm dikte (standaard bougies 2,5 mm). Hoe smaller de centrale electrode => hoe geconcentreerder de vonk wordt => hoe groter het electrisch veld => deste lager de benodigde spanning om de vonk te genereren! Resultaat:
motor start veel sneller, loopt veel mooier rond, pakt bij lage toerentallen in elke versnelling onmiddellijk op en accelereert echt als nooit te voren (het lijkt allemaal op een mooi reclameverhaaltje, maar ook ik heb meerdere soorten bougies geprobeerd van één masaaelectrode t/m drie, van goud, nikkel naar platina electrode etc., maar dit is voor mijn fiets de ultieme oplossing. De uitlaat is niet langer zwart van binnen, maar prachtig grijs tot wit verkleurd. De verbranding is vele malen vollediger , waardoor als bijkomend voordeel ook het brandstofgebruik is gereduceerd).
Maar zoals alles in het leven: Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden (in de portomonnee). De DENSO-Iridium bougies kosten ongeveer 23,- per stuk, maar behoeven pas om de 100.000 km te worden vervangen! Bij korte en/of lange ritten een werkelijk investering waard. Kijk voor de zekerheid nog even op http://www.denso.co.jp/PLUG
Volgende quote: Bij Stroeve motorsport betaal je ongeveer 15 tot 16 euro per exemplaar...
GrTz
BertL
BertL
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: KFR en wat de experts zeggen
Henk,
Een R1200RT heeft in principe geen last van KFR omdat deze 2 lambda sondes heeft, een in elke uitlaat. Ik heb dan ook geen enkele last van KFR of iets dat daar op lijkt. Ik denk dat er wat anders aan de hand is, en zou er maar eens mee naar Kenny gaan.
wel heb ik ook een Recyclizer omdat de R1200RT onderin heel mager staat afgesteld, en dat helpt wat.
Hans
Een R1200RT heeft in principe geen last van KFR omdat deze 2 lambda sondes heeft, een in elke uitlaat. Ik heb dan ook geen enkele last van KFR of iets dat daar op lijkt. Ik denk dat er wat anders aan de hand is, en zou er maar eens mee naar Kenny gaan.
wel heb ik ook een Recyclizer omdat de R1200RT onderin heel mager staat afgesteld, en dat helpt wat.
Hans
Re: KFR en wat de experts zeggen
Gisteren morgen eindelijk weer eens even wezen toeren (± 125 km). Ik kan opnieuw bevestigen dat de motor nu mooi rond loopt en op pakt. Ook geen enkele vorm van KFR merkbaar .Jan R1200RT schreef:Door de opnieuw afgestelde kleppen na de beurt "matched" die "ervarings-instelling" dan bij mijn fiets blijkbaar niet lekker meer, met als gevolg dat ie niet mooi rond loopt.
Maar het komt blijkbaar ook voor dat het na het kleppen stellen juist wel beter werkt met de instelling zoals hij was..... : Bij mij dus duidelijk niet
Ik hoorde het gelijk toen hij hierna weer gestart werd dat hij meteen mooier rond liep (koud dus).
Daarna bij het naar huis rijden ± 20 km gelijk heel duidelijk, dat hij weer lekker rondloopt / op pakt, wat mij betreft zoals het hoort / moet kunnen.
Blijkbaar ben ik nogal kritisch wat het motor-gevoel betreft.
Alleen merk ik dat hij af en toe bij stationair even wat inzakt en dan even wat onregelmatig loopt. Dit gebeurt dan meestal als hij na een tijdje rijden even stil gestaan heeft (koffie ) en weer gestart wordt. Na een keer wat gasgeven loopt hij dan meestal wel gelijk weer netjes. Blijkbaar heeft hij na het nog warm starten even moeite om het juiste gasmengsel te regelen.
- Jeroen1969
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche
Re: KFR en wat de experts zeggen
Vandaag met mijn aanschaf, een R1150RS (ik weet het, het is geen RT, maar er rijden maar 250 R1150RS-en rond, dat zijn er echt te weinig om een eigen club/forum op te kunnen richten) bij Kenny van MSA geweest en het over de Denso Iridium bougies gehad. Hij was niet wild enthousiast. Er schijnt een incident geweest te zijn met dit type bougie dat resulteerde in een gat in een cilinder gebrand omdat de temperatuur hoog op loopt bij toepassing van dit type bougie. Volgens hem is die KFR kwestie toch een kwestie van juist afstellen.... Enfin, mijn R1150RS gaat 25 september de hele dag aan de goede zorgen van Kenny toevertrouwt worden, zal hier verslag uitbrengen van het resultaat.
Overigens was Kenny al meer te spreken over de toepassing van de ReCycler, dit is in sommige gevallen een oplossing. Wel eentje waar hij niet meteen mee zal beginnen, maar wel af en toe een oplossing. Voor de R1150 serie komt die op € 35,- en mag je hem terugsturen als hij je niet bevalt...
Overigens was Kenny al meer te spreken over de toepassing van de ReCycler, dit is in sommige gevallen een oplossing. Wel eentje waar hij niet meteen mee zal beginnen, maar wel af en toe een oplossing. Voor de R1150 serie komt die op € 35,- en mag je hem terugsturen als hij je niet bevalt...
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
- Benji
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
- Locatie: Hoeselt
Re: KFR en wat de experts zeggen
Je kunt ook NGK iridium bougies gebruiken.Jeroen1969 schreef:Vandaag met mijn aanschaf, een R1150RS (ik weet het, het is geen RT, maar er rijden maar 250 R1150RS-en rond, dat zijn er echt te weinig om een eigen club/forum op te kunnen richten) bij Kenny van MSA geweest en het over de Denso Iridium bougies gehad. Hij was niet wild enthousiast. Er schijnt een incident geweest te zijn met dit type bougie dat resulteerde in een gat in een cilinder gebrand omdat de temperatuur hoog op loopt bij toepassing van dit type bougie. Volgens hem is die KFR kwestie toch een kwestie van juist afstellen.... Enfin, mijn R1150RS gaat 25 september de hele dag aan de goede zorgen van Kenny toevertrouwt worden, zal hier verslag uitbrengen van het resultaat.
Overigens was Kenny al meer te spreken over de toepassing van de ReCycler, dit is in sommige gevallen een oplossing. Wel eentje waar hij niet meteen mee zal beginnen, maar wel af en toe een oplossing. Voor de R1150 serie komt die op € 35,- en mag je hem terugsturen als hij je niet bevalt...
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Re: KFR en wat de experts zeggen
NGK (mijn voorkeur ! ) en Denso zijn allebei goed , een gat in de zuiger heb ik met Brisk meegemaakt.
- Jeroen1969
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche
Re: KFR en wat de experts zeggen
Inderdaad, Kenny had het ook over NGK. Ik weet alleen niet of hij nou twijfels had over Denso Iridium of Iridium in zijn geheel... In ieder geval laat ik hem 25 september eerst maar eens helemaal zijn gang gaan en dan zie ik wel wat er uit komt rollen...
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
- twin
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 13 sep 2012, 20:02
- Type: R1200RT
- Bijz: mooie volle fiets
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: noord-holland
Re: KFR en wat de experts zeggen
Na bijna 25 jaar op BMW K modellen te hebben gereden berijd ik nu sinds 2 maanden een R 1150 RT.
Heel ander motorkarakter dus eigenlijk ook een beetje wennen. Na een paar weken was ik ervan overtuigd dat het onrustige rijden bij lage snelheden niet normaal was en dus contact opgenomen met de leverancier Motoport in Rotterdam.
Technicus Gilson is zorgvuldig bezig geweest met een aangekoppelde monitor en heeft de zaak opnieuw ingeregeld. En ook voor de zekerheid 2 nieuwe bougies gemonteerd.
De rit naar huis was een verademing. Nu is het echt genieten met de dikke boxer.
Moraal van het verhaal: een bekwame monteur met BMW ervaring krijgt het ellendige KFR eruit!
Heel ander motorkarakter dus eigenlijk ook een beetje wennen. Na een paar weken was ik ervan overtuigd dat het onrustige rijden bij lage snelheden niet normaal was en dus contact opgenomen met de leverancier Motoport in Rotterdam.
Technicus Gilson is zorgvuldig bezig geweest met een aangekoppelde monitor en heeft de zaak opnieuw ingeregeld. En ook voor de zekerheid 2 nieuwe bougies gemonteerd.
De rit naar huis was een verademing. Nu is het echt genieten met de dikke boxer.
Moraal van het verhaal: een bekwame monteur met BMW ervaring krijgt het ellendige KFR eruit!
- JDoubleOP
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
- Type: R1100RT
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
- Locatie: Emlichheim (D)
Re: KFR en wat de experts zeggen
De boxers zijn erg gevoelig voor kleine verschillen tussen linker en rechter cilinder. Basis om mee te beginnen is regelmatig onderhoud. Wanneer is dit voor het laatst gebeurt. Kleppen stellen, bougies, synchroniseren, origineel luchtfilter. Indien correct uitgevoerd zul je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geen last meer hebben van KFR.Jan H schreef:Ik ben in het bezit van een R1200RT uit 2006,mijn motor heeft ook last van KFR en het niet mooi oppakken bij lage toerentallen.
Ik heb een Recyclizer gemonteerd,en werkelijk de motor pakt veel mooier op,trekt van onderuit veel beter,en het brandstof verbruik is niet toegenomen +/- 1:20
Maar het z.g KFR blijft bestaan en dit is mijns inziens niet zo verwondelijk,want het treed op bij constante toerentallen,bij mij rond de 2000 omw/min,en dan loopt de moter 1 Lambda (1:14,7) en heeft de Recyclizer geen invloed.
Ik ben op zoek naar betere bougies,want ik denk dat met deze bougies het (arme) mengsel moeilijk te onsteken is,ook een goede syngronisatie van de gasklephuizen is belangrijk maar dit verloop telkens weer iets.
Nu ben ik op zoek naar platinum of iredium bougies,heeft iemand hier ervaring mee?
gr.Henk
Indien er dan nog steeds KFR optreedt een "boxer"specialist cq dealer opzoeken. Lambasonde waarde, co check. Zie hier ter ondersteuning het gaat wel om 1200C, maar de principes zijn gelijkwaardig.
http://www.r1200c.de/wartungreparatur/s ... richt1.htm
- Jeroen1969
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche
Re: KFR en wat de experts zeggen
Na de beurt bij Kenny liep mijn motor inderdaad mooier, zeker stationair (stabieler op 1000 toeren). Na een tankbeurt met Euro 95 van Tinq liep ie toch wat minder fraai. Heb toen Shell V-Power getankt, naar mijn idee loopt ie nu toch een stuk beter. Ik kno probleemloos in zijn 3 de rotondes over, daar waar ik met Tinq spul toch in zijn 2 ging zitten. In zijn 6 liep ie harstikke lekker 80 (rondom de 3000 toeren) waar ie daarvoor ook best aardig liep maar een ongelukkig klinkende brom produceerde. Nu was het een bas brom die wat tevredener klonk.
Zojuist aan Kenny gevraagd welke bougies hij er nu bij me ingeschroefd heeft en welke benzine hij mij aanraadt. Wordt dus vervolgd..
Zojuist aan Kenny gevraagd welke bougies hij er nu bij me ingeschroefd heeft en welke benzine hij mij aanraadt. Wordt dus vervolgd..
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Re: KFR en wat de experts zeggen
Al mijn gemotoriseerde vervoer middelen lopen zeer slecht op tinq , op bv euro 95 van BP geen enkel probleem .En net over de grens is de BP en shell veel goedkoper dan Tinq
- JDoubleOP
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
- Type: R1100RT
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
- Locatie: Emlichheim (D)
Re: KFR en wat de experts zeggen
Of ik nu 95 of 98 tank, ik heb geen verschil en zero KFR. Pakt makkelijk op bij 1500 toeren. Kan in z'n 5 zelfs 60 rijden met 1500 toeren, niet dat het goed is voor de lagers, maar het kan zonder KFR. Het verbruik met 98 is iets minder.vioma schreef:Al mijn gemotoriseerde vervoer middelen lopen zeer slecht op tinq , op bv euro 95 van BP geen enkel probleem .En net over de grens is de BP en shell veel goedkoper dan Tinq
V-power hoor ik alleen maar goeie berichten, maar ik heb geen ervaring ermee.
Re: KFR en wat de experts zeggen
95 en 98 maakt ook niets uit , ik heb het over 95 van een slechte kwaliteit en 95 van een goede kwaliteit .JDoubleOP schreef:Of ik nu 95 of 98 tank, ik heb geen verschil en zero KFR. Pakt makkelijk op bij 1500 toeren. Kan in z'n 5 zelfs 60 rijden met 1500 toeren, niet dat het goed is voor de lagers, maar het kan zonder KFR. Het verbruik met 98 is iets minder.vioma schreef:Al mijn gemotoriseerde vervoer middelen lopen zeer slecht op tinq , op bv euro 95 van BP geen enkel probleem .En net over de grens is de BP en shell veel goedkoper dan Tinq
V-power hoor ik alleen maar goeie berichten, maar ik heb geen ervaring ermee.
Tinq is gewoon rommel .
- Jeroen1969
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche
Re: KFR en wat de experts zeggen
Waarom is 1500 RPM slecht voor de lagers?? Ik rijdt eigenlijk de hoogst mogelijke versnelling, vanaf 80 km/u staat ie dus in zijn 6 (ongeveer 2750 RPM), 50 mk/u rij ik in zijn 4 met zo'n 2500 RPM. Moet ik me dan ook zorgen maken over lagers? Wat is voor die lagers dan wel een lekker toerental?JDoubleOP schreef:Of ik nu 95 of 98 tank, ik heb geen verschil en zero KFR. Pakt makkelijk op bij 1500 toeren. Kan in z'n 5 zelfs 60 rijden met 1500 toeren, niet dat het goed is voor de lagers, maar het kan zonder KFR. Het verbruik met 98 is iets minder.vioma schreef:Al mijn gemotoriseerde vervoer middelen lopen zeer slecht op tinq , op bv euro 95 van BP geen enkel probleem .En net over de grens is de BP en shell veel goedkoper dan Tinq
V-power hoor ik alleen maar goeie berichten, maar ik heb geen ervaring ermee.
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
- JDoubleOP
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
- Type: R1100RT
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
- Locatie: Emlichheim (D)
Re: KFR en wat de experts zeggen
Als toelichting op "niet dat het goed is voor de lagers".
Wat ik probeer te zeggen is dat het belasten van de motor in een te laag toerental niet goed is voor de "big end lagers". De toerentallen die jij aangeeft zijn normale toerentallen waar de motor zich dus ook normaal in gedraagt. Zou je 'hard' gaan optrekken in z'n 5 of 6 vanaf 1500 toeren dan krijgen de big end lagers te veel op hun donder. Big end lagers zijn onderdeel van de krukas. Hopelijk is het zo duidelijk.
Wat ik probeer te zeggen is dat het belasten van de motor in een te laag toerental niet goed is voor de "big end lagers". De toerentallen die jij aangeeft zijn normale toerentallen waar de motor zich dus ook normaal in gedraagt. Zou je 'hard' gaan optrekken in z'n 5 of 6 vanaf 1500 toeren dan krijgen de big end lagers te veel op hun donder. Big end lagers zijn onderdeel van de krukas. Hopelijk is het zo duidelijk.
Jeroen1969 schreef:Waarom is 1500 RPM slecht voor de lagers?? Ik rijdt eigenlijk de hoogst mogelijke versnelling, vanaf 80 km/u staat ie dus in zijn 6 (ongeveer 2750 RPM), 50 mk/u rij ik in zijn 4 met zo'n 2500 RPM. Moet ik me dan ook zorgen maken over lagers? Wat is voor die lagers dan wel een lekker toerental?JDoubleOP schreef:Of ik nu 95 of 98 tank, ik heb geen verschil en zero KFR. Pakt makkelijk op bij 1500 toeren. Kan in z'n 5 zelfs 60 rijden met 1500 toeren, niet dat het goed is voor de lagers, maar het kan zonder KFR. Het verbruik met 98 is iets minder.vioma schreef:Al mijn gemotoriseerde vervoer middelen lopen zeer slecht op tinq , op bv euro 95 van BP geen enkel probleem .En net over de grens is de BP en shell veel goedkoper dan Tinq
V-power hoor ik alleen maar goeie berichten, maar ik heb geen ervaring ermee.
- Jeroen1969
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche
Re: KFR en wat de experts zeggen
Bedankt voor de uitleg, ik rijdt weer een stuk rustiger zo!
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
- JDoubleOP
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
- Type: R1100RT
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
- Locatie: Emlichheim (D)
Re: KFR en wat de experts zeggen
Jeroen, als toevoeging nog dit; het maximale koppel zal zo liggen tussen de 4000 en 6500 toeren. Wil je gebruik maken van maximale trekkracht(Nm), schakel dan zo dat het toerental telkens net terugvalt tot boven de 4000 toeren.Jeroen1969 schreef:Bedankt voor de uitleg, ik rijdt weer een stuk rustiger zo!
Extreem ver doortrekken heeft dus geen enkele zin, want de koppelkromme zal zo rond de 6500 toeren weer afnemen. Rijdt je continu rond deze toerentallen wil dit niet zeggen dat je het zuinigst rijdt. De motor zal wel soepeler lopen en vlotter oppakken rond het maximale koppel gebied.
Groetjes Joop
- japachap
- Berichten: 771
- Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
- Type: R1150RT
- Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
Re: KFR en wat de experts zeggen
Nog een zeer interessant topic (in het engels) van BMRider.com- originele van UKGSer.com (omdat de GSers doen alles eerste, blijkbaar)- door de bekende EBBO...
REMAPPING-
http://65.38.186.184/forums/showthread. ... 08d&t=3918
Ik weet niet van iemand in NL of dichtbij in Germany die dit kunnen doen, maar lijkd mij HET antword op KFR voor 1200s- pass het mapping aan!
Trouwens- op mijn heb ik een 1000ohm weerstandje in series met het lucht temperature melder om het mengsel te verrijken. Ook NGK Irridium bougies, vervangd stick spools/coils en een zeer nauwkeurig afstelling van het kleppen en vlinderkleppen/bypass schroef met dit-
Zelfgemaakd differentiële manometer- zeer nauwkeurig...
Edit- nou, misschien wat interessant linkjes gevonden, maar geen idee als ze kunnen hulpen bij BMW motoren... kijk maar-
http://www.vastec.be/VASTEC07/VASTECNL/index.htm
http://www.dynojet-rotterdam.nl/injectietechniek.htm
http://www.ziptuning.nl/
http://www.unlimitedbiketuning.nl/rapid-bike.html
http://www.ziptuning.nl/motor/BMW.htm#header
REMAPPING-
http://65.38.186.184/forums/showthread. ... 08d&t=3918
Ik weet niet van iemand in NL of dichtbij in Germany die dit kunnen doen, maar lijkd mij HET antword op KFR voor 1200s- pass het mapping aan!
Trouwens- op mijn heb ik een 1000ohm weerstandje in series met het lucht temperature melder om het mengsel te verrijken. Ook NGK Irridium bougies, vervangd stick spools/coils en een zeer nauwkeurig afstelling van het kleppen en vlinderkleppen/bypass schroef met dit-
Zelfgemaakd differentiële manometer- zeer nauwkeurig...
Edit- nou, misschien wat interessant linkjes gevonden, maar geen idee als ze kunnen hulpen bij BMW motoren... kijk maar-
http://www.vastec.be/VASTEC07/VASTECNL/index.htm
http://www.dynojet-rotterdam.nl/injectietechniek.htm
http://www.ziptuning.nl/
http://www.unlimitedbiketuning.nl/rapid-bike.html
http://www.ziptuning.nl/motor/BMW.htm#header
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: KFR en wat de experts zeggen
Kfr voor R1200RT?
De 1200 serie heeft 2 lambdasondes, 1 voor elke cilinder. Daardoor is KfR zo goed als uitgesloten.
De 1200 serie heeft 2 lambdasondes, 1 voor elke cilinder. Daardoor is KfR zo goed als uitgesloten.
- japachap
- Berichten: 771
- Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
- Type: R1150RT
- Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
Re: KFR en wat de experts zeggen
Aha- excuuses- maar het 1200 heeft wel een arme mengsel- en daarbij kwam ik aan de voorgenomen informatie. Is bij 1200s gewoon te weinig brandstof, en niet slecht instelling van kleppen en vlinderkleppen/by-pass schroeven...HansD schreef:Kfr voor R1200RT?
De 1200 serie heeft 2 lambdasondes, 1 voor elke cilinder. Daardoor is KfR zo goed als uitgesloten.
...het is maar nog een manier om het boxer motor beter te laten draiien...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4483
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: KFR en wat de experts zeggen
Lees met veel belangstelling de technische kennis en uitleg over hoe om te gaan met KFR
Ik ben het eens met de allereerste posting van onze Forumheer Jos: Kenny heeft mijn motor perfect afgesteld, geen last van KFR (ik kan bij wijze van spreken in de derde versnelling op een rustig tempo de minirotonde nemen: terugschakelen voor de minirotonde heeft evenwel mijn voorkeur: ik kan halverwege de bocht net iets beter doortrekken de bocht uit )
Eilert
Ik ben het eens met de allereerste posting van onze Forumheer Jos: Kenny heeft mijn motor perfect afgesteld, geen last van KFR (ik kan bij wijze van spreken in de derde versnelling op een rustig tempo de minirotonde nemen: terugschakelen voor de minirotonde heeft evenwel mijn voorkeur: ik kan halverwege de bocht net iets beter doortrekken de bocht uit )
Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk
Re: KFR en wat de experts zeggen
Ik heb dan geen RT maar wel een 2010 GSA.
Zeker geen last van KFR maar wat ik wel erg vervelend vond............... het extremen aan-uit effect bij gas dicht doen.
Vooral op een rotonde e.d. erg hinderlijk.
DE oplossing een uurtje bij Ruud Fredriks,in Goes, op de test bank.
Hij heeft het blok 9% meer brandstof gegeven tot 4000 tpm daarna gewoon de standaard setting.
Resutaat.... een super soepel blok ook op lage toeren.
-Freek
Zeker geen last van KFR maar wat ik wel erg vervelend vond............... het extremen aan-uit effect bij gas dicht doen.
Vooral op een rotonde e.d. erg hinderlijk.
DE oplossing een uurtje bij Ruud Fredriks,in Goes, op de test bank.
Hij heeft het blok 9% meer brandstof gegeven tot 4000 tpm daarna gewoon de standaard setting.
Resutaat.... een super soepel blok ook op lage toeren.
-Freek