Motor valt uit, en binnen een paar seconden weer aan

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
badweather

Motor valt uit, en binnen een paar seconden weer aan

Ongelezen bericht door badweather »

Beste BMW vrienden,

Mijn -1100- bouwjaar 1999 met bijna 100.000 km op de teller heeft de vervelende eigenschap om soms uit te vallen. Dit gebeurt uitsluitend op langere ritten, op korte ritjes nooit ergens last van. Nadat de motor uitvalt kan ik hem eigenlijk direct weer starten.

Een aantal maanden geleden had ik dit verschijnsel ook als ik voor een verkeerslicht stond. Ik stond dan bijvoorbeeld al een paar minuten te wachten voor een verkeerslicht en dan viel onverwacht de motor uit. Dat voelde altijd als een gebrek aan benzine. Het starten ging toen ook altijd wel, maar moeizamer dan nu.

Ik heb toen het benzinefilter laten vervangen, de accu laten vervangen (die was niet al te best meer) en de motor af laten stellen. Sindsdien eigenlijk geen problemen meer tot vorige week....

Vorige week reed ik met een lage snelheid (in een hoge versnelling) achter een auto in een 60 km zone, de motor valt uit. Ik laat hem uitrijden (in z'n versnelling) zoek een plaats om stil te gaan staan, maar de motor slaat weer aan en ik kan zonder verdere problemen verder rijden.

Vervolgens gisteren drie keer kort na elkaar dezelfde situatie maar nu toevallig in een dorpje en moest ik de motor met behulp van de starter weer starten. Start weer direct zonder problemen, dit kon ik dus gewoon rijdend doen. Na die drie keer nog een heel stuk gereden zonder problemen.

Vanmiddag rij ik op een 80 km weg in z'n vijf, motor valt uit. Ik schakel terug naar z'n vier laat de koppeling opkomen en hij loopt weer. Daarna nog 100 km gereden zonder problemen.

Het voelt deze keer ook niet als een gebrek aan brandstof, hij valt nu gewoon uit. Op het dashboard zie je niets vreemd eigenlijk.

Iemand een idee, zijn het bv mijn hallsensoren die beginnen op te spelen??
Scorpion684

Re: Motor valt uit, en binnen een paar seconden weer aan

Ongelezen bericht door Scorpion684 »

Hoi,
ik heb een maand of 2 geleden precies hetzelfde gehad.
Had nog garantie dus terug naar de dealer.
Hij heeft bij mijn fiets het toerental hoger gezet (van 800/900 naar ongeveer 1100 t/m) en hij zei dat
de CO2 (uit zichzelf) gezakt was. CO2 dus weer hoger en toerental ook, nadien geen last meer gehad.
Dus misschien moet je de CO2 even na laten kijken???
Ik ben geen techneut _001 , maar dit is wat de monteur tegen mij zei

Hoop dat je er wat mee kunt,
[groet] uit Doesburg
-1100-
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Motor valt uit, en binnen een paar seconden weer aan

Ongelezen bericht door Baird »

lijkt me duidelijk iets elektrisch: dodemansknop slecht contact, aansturing inspuiting of ontsteking die wegvalt. Heeft volgens mij niets te maken met afstelling van het stationair zoals in de andere reactie genoemd wordt, kan daar het verband niet tussen zien.

Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Opahak

Re: Motor valt uit, en binnen een paar seconden weer aan

Ongelezen bericht door Opahak »

KAn ook een hallgever zijn die op instorten staat, vooral omdat dit gebeurt na een lange rit. Hallgever wordt warm en heet en stopt uiteindelijk ermee.

Groetjes
PAul
Gebruikersavatar
leo442
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 feb 2010, 12:15
Type: R1200RT
Bijz: thundergrey-metallic 2010.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: ZO Brabant
Locatie: Valkenswaard.

Re: Motor valt uit, en binnen een paar seconden weer aan

Ongelezen bericht door leo442 »

Naar mijn idee komt je hall-gever eraan! Begint meestal met dit soort ervaringen.

Gr. Leo
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Motor valt uit, en binnen een paar seconden weer aan

Ongelezen bericht door Baird »

.......... en waarom doet tie het dan een paar seconden later weer wel en blijft hij rijden, de temperatuur zal niet echt veranderen in een paar seconden niet draaien ................

Wordt tijd voor een lesje Hal-gever, moet toch technisch te onderbouwen zijn waarom een Hal-gever zich zo gedraagd tijdens het stuk gaan, wie??
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
leo442
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 feb 2010, 12:15
Type: R1200RT
Bijz: thundergrey-metallic 2010.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: ZO Brabant
Locatie: Valkenswaard.

Re: Motor valt uit, en binnen een paar seconden weer aan

Ongelezen bericht door leo442 »

[quote="Baird"].......... en waarom doet tie het dan een paar seconden later weer wel en blijft hij rijden, de temperatuur zal niet echt veranderen in een paar seconden niet draaien ................

Jawel, zo gebeurd het in de praktijk toch echt! En al haakt hij echt af dan is er wel weer een trucje om hem tydelijk aan de gang te krijgen (lukt in negen van de tien gevallen).
Inspector Gadget

Re: Motor valt uit, en binnen een paar seconden weer aan

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Een hall-gever is een halfgeleider, en halfgeleiders kunnen heel slecht tegen hoge en lage temperaturen.
(Hall-effect sensoren hebben meestal een werktemperatuur die tussen -40 t/m 125 graden Celsius ligt)

Maar, er kan ook een ander probleem zijn met een Hall-gever;
Aangezien het een halfgeleider is, "slijt" het ook.
Het elektronische (en natuurkundig) proces waardoor een hallgever datgene doet wat een hallgever moet doen kan nadelig beïnvloed door schokken/trillingen, veroudering van de dopingmateriaal (zoals indium antimonide op een basis-geleider), hele sterke magnetische invloeden extern (bijv. supermagneet), en hoge temperaturen. Maar ook een te hoge stroom kan nadelige gevolgen hebben (een Hallgever kan slechts milliampères dissiperen).

De manier waarop een halfgeleider werkt, heeft een hoge temperatuur ook een hogere stroom tot gevolg (en andersom ook, overigens), wat uiteindelijk ten koste gaat van de halfgeleider (lees: defect raakt) Vandaar ook dat halfgeleiders die hoge stromen moeten verwerken (bijv. audio-versterker eindtrap) ook een groot koellichaam hebben.
Om de warmte aan de omgeving af te kunnen geven.

Het is lastig te zeggen wat precies de oorzaak is van dit gekende probleem, maar het zou mij niet verbazen als het of veroudering is of de kwaliteit van de hall-sensor zelf (de halfgeleider dus).

Als door "veroudering" de gevoeligheid terug loopt, kan het ook zo zijn dat de achterliggende elektronica (MoTronic) het signaal niet meer voldoende als dusdanig herkent.

Ik weet niet welke “truc” gebruikt wordt, om het tijdelijk weer aan de gang te krijgen?
Dat zal wellicht een indicatie kunnen zijn wat de oorzaak is.
badweather

Re: Motor valt uit, en binnen een paar seconden weer aan

Ongelezen bericht door badweather »

Ik heb ondertussen veel op internet gelezen over de "typische" boxer probleempjes.

Het blijft natuurlijk vreemd dat ik direct, onder het rijden, weer kan starten, ik heb nog geen moment stilgestaan als dit zich voordoet.

De meest waarschijnlijke oorzaken zijn jullie wel bekend:

De hallsensoren
Contactslot en bedrading naar het contactslot
Draadboom algemeen, killswitch, zijstandaard, stekker verbindingen
Mengsel regeling van de injectie in samenwerking met het verlopen van de afstelling/slijtage.
Onsteking, bobine en kabels
Probleem met de benzine toevoer, brandstof pomp, leidingen evt de tank ontluchting, vervuilde injectoren.

Wat heb ik tot nu toe gedaan om de oorzaak van het probleem te zoeken, behalve lezen op internet :$

Ik heb de motor gewassen, helpt natuurlijk niets maar was wel hard nodig.
Ik heb de bedrading van het contactslot en het contactslot gecontroleerd, door deze te bewegen terwijl de motor liep. Er gebeurde helemaal niets.
Injectie reiniger in de tank gegooid, helpt het niet dan kan het ook geen kwaad. (En het kost weinig moeite). Maar er zijn wel meer problemen opgelost door een flesje van het een of ander.

Op korte termijn ga ik eerst kijken hoe zich dit ontwikkeld, het probleem doet zich vooral voor op lange ritten. Met woonwerk ca 50 minuten nog niet veel last gehad. Met file rijden trouwens ook niet.

Lange termijn, ik ga het onderhoud van de RT zelf doen. Dat doe/deed ik bij mijn andere motoren ook en de RT is niet veel ingewikkelder, je bent hooguit langer bezig vanwege al het plastic. Het is mij in het verleden al een paar keer opgevallen dat ik zelf met onderhoud kritischer (en veel trager) ben dan de gemiddelde monteur, waardoor de motoren beter en zuiniger lopen als ik het zelf doe. Verder zal ik dan alle mogelijke oorzaken die boven zijn genoemd eens op mijn gemak onderzoeken.

Mochten jullie nog een mogelijke oorzaak denken te weten die nog niet is genoemd dan hoor ik dat graag. _004
Beamietoo

Re: Motor valt uit, en binnen een paar seconden weer aan

Ongelezen bericht door Beamietoo »

1. 800 tpm is te laag en kan zeker een probleem geven met afslaan. Waarom die op zo laag een stationaire toerental zit moet opgespoord worden en gecorrigeerde worden. 1100 tpm is correct.

2. De hall gever inductie sensoren (Honeywell product) zijn zeer betrouwbaar. Het euvel komt meestal in de uitgedroogde bedrading uit de sensoren of in de terminus pin connector boven achter de bobine.

gr,
Kenny
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Motor valt uit, en binnen een paar seconden weer aan

Ongelezen bericht door Baird »

wie heeft er voor mij een (kapotte) Hal-gever voor een R1150RT van 2003, wil ik eens mee spelen, begin geïnteresseerd te raken in dit ding .........

_004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Calimero

Re: Motor valt uit, en binnen een paar seconden weer aan

Ongelezen bericht door Calimero »

Laat de kunststof 'spruitstukken' tussen de injectie en de cilinders eens nakijken. Met mijn R850R heb ik iets vergelijkbaars meegemaakt waarna na onderzoek bij de dealer bleek dat deze spruitstukken lekten en er valse lucht aangezogen werd. Na het vernieuwen hiervan liep hij weer als een zonnetje en sloeg hij ook niet meer af.

Succes!

[groet] Arie
Beamietoo

Re: Motor valt uit, en binnen een paar seconden weer aan

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Calimero schreef:Laat de kunststof 'spruitstukken' tussen de injectie en de cilinders eens nakijken. Met mijn R850R heb ik iets vergelijkbaars meegemaakt waarna na onderzoek bij de dealer bleek dat deze spruitstukken lekten en er valse lucht aangezogen werd. Na het vernieuwen hiervan liep hij weer als een zonnetje en sloeg hij ook niet meer af.

Succes!

[groet] Arie
De kleine O ring die de injector houd/ afsluit in de gasklephuis is veel vakker de boosdoener ( en kost maar centen) dan de injector zelf. Uitdroging is de oorzaak.

gr,
Kenny
badweather

Re: Motor valt uit, en binnen een paar seconden weer aan

Ongelezen bericht door badweather »

Ondertussen zo'n 400 km gereden zonder afslaan. De temperatuur is nu ook wat lager dan heb ik over het algemeen weinig problemen.

Valse lucht is redelijk makkelijk op te sporen dus daar zal ik ook aandacht aan besteden.
Beamietoo

Re: Motor valt uit, en binnen een paar seconden weer aan

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Heel mooi !

Tijdens zoeken alles wat rubber is moet verdacht en gecheckt worden.

gr,
Kenny
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Motor valt uit, en binnen een paar seconden weer aan

Ongelezen bericht door Benji »

Met mijn R1100RT heb ik 5 jaar geleden hetzelfde probleem gehad, 3 keer terug geweest in de garage, uiteindelijk was het een slechte bougiekabel. Als ik jouw was zou ik in de richting van bougiekabels en bobine zoeken.Suc6.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Randy
Berichten: 97
Lid geworden op: 08 okt 2009, 21:07
Type: R1200RT
Bijz: Alarm,Bi-Xenon,ESA,GPS,50ltr topcase,Full options
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Rotterdam

Re: Motor valt uit, en binnen een paar seconden weer aan

Ongelezen bericht door Randy »

Hallo ,
Laat het brein eens uitlezen door de dealer , ik heb het ook gehad met mijn "oude" R1100RT en het bleek dat de ontsteking defect was geraakt en dat ie in een soort van "noodmodus" was geplaatst door de computer zelf .

Ik hoop dat er iets aan hebt ,.
met vriendelijke -1200- groeten ,
Randy
Erteetje

Re: Motor valt uit, en binnen een paar seconden weer aan

Ongelezen bericht door Erteetje »

Bij dit soort vragen komen altijd veel reacties, maar de Dealer met al zijn apparatuur en ervaring zal dit nog altijd het beste en snelste kunnen analyseren / uitlezen / oplossen.
we willen per slot van rekening toch rijden i.p.v. sleutelen :D :D

Luc
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Motor valt uit, en binnen een paar seconden weer aan

Ongelezen bericht door Benji »

Erteetje schreef:Bij dit soort vragen komen altijd veel reacties, maar de Dealer met al zijn apparatuur en ervaring zal dit nog altijd het beste en snelste kunnen analyseren / uitlezen / oplossen.
we willen per slot van rekening toch rijden i.p.v. sleutelen :D :D

Luc
Hier ben ik het niet mee eens, als ze jouw 3 keer met een takelwagen moeten komen afslepen weet ik niet of de dealer met al zijn apparatuur altijd de beste oplossing is, in ieder geval wel de duurste.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”