Nieuwe vering R1100RT

Alles over vering, dempers, wegligging enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
PK
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 apr 2008, 22:24
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Schalkhaar
Locatie: Schalkhaar

Nieuwe vering R1100RT

Ongelezen bericht door PK »

Nadat ik op de RT oefendag bij Freebike bij de uitwijkoefeningen telkens de middenbok aan de grond reed (weliswaar met duo), toch maar besloten om te investeren in nieuwe vering.
De oefendag was eind mei en de vering is nu net vervangen, ik ben niet zo van de impulsaankopen, ik slaap er altijd een nachtje over (of 180 nachtjes).

Nu had ik al vele enthousiaste verhalen gehoord over nieuwe vering, maar al die lyrische verhalen vertrouwde ik toch niet zo. _001

• Wanneer ga je de vering aanpassen?
Vaak als de oude vering niet meer (goed) werkt.
Dan heb je hetzelfde als een versleten band vervangen door nieuw rubber, dat rijd/stuurt ook stukken beter.

• Als je net een bom duiten hebt uitgegeven dan kun je het natuurlijk niet
verkopen om te zeggen dat je een miskoop hebt gedaan.

• Je hebt net een hightech product aangeschaft wat geheel naar jouw persoonlijke omstandigheden en voorkeuren is ingesteld, dus het moet wel goed zijn.
Daar gaat de objectiviteit.

Ik heb me eerst laten informeren: Google, RT-forum, Hyperpro, Wilbers, SO Products, HK suspension enz.
en moest wel even slikken van de prijzen.
Daarna toch maar eens, tegen beter weten in, informeren bij de BMW-stealer (dan helpt zelfs even slikken niet meer). :O

Nu de vering is vervangen kan ik het niet laten zelf mijn objectiviteit en/of enthousiasme te delen met andere forumgebruikers.
Het rij/stuur gedrag is compleet anders, het enige dat ik nog herken is het geluid van de motor en hoe de motor er uit ziet, dat is nog steeds hetzelfde.
Alles voelt veel stabieler aan (ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven). Er is geen beweging in andere richtingen dan gewenst bij remmen, accelereren en sturen. _004

De motor is aan de achterzijde heel iets hoger komen te staan, waardoor het sturen (nog) makkelijker gaat. De verleiding om veel harder door de bochten te gaan is bijna onweerstaanbaar. En ik geef graag toe aan deze verleiding. (Yuri van Gelder vs. cocaïne) ;)
Mocht dat dan resulteren in verzoeken de staatskas te spekken, dan wordt de investering wel erg groot, en past deze post eerder in het item “het zwarte gat” dus ik zal voorlopig een fluwelen handschoen dragen aan mijn rechterhand.

Zou ik het aanraden aan iemand anders?

Dat ligt eraan hoe je je motor gebruikt.
Alleen een toerritje op een zonnige zondagochtend, kijkend naar de beestjes in de weide of de bomen in het bos? Daar zou ik geen honderden €’s voor aftikken.

Houd je van een beetje/flink doorrijden? Of rijd je het hele jaar door weer en wind en heb je tussen de €400 en €800 waar je geen andere bestemming voor hebt?
Dan zou ik me eens eens laten informeren door Google, RT-forum, Hyperpro, Wilbers, SO Products, HK suspension enz.
En dan natuurlijk je objectiviteit en/of enthousiasme delen met andere forumgebruikers.

Groet,
Peter
Waarom vier wielen, twee is genoeg.
Waarom vier cylinders, .....
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe vering R1100RT

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Mooi en herkenbaar verhaal, maar waarom heb je nu voor welke veer (Hyperpro, Wilbers, SO Products, HK suspension enz) gekozen _001 ??
Ik heb zelf het idee dat mijn -1150- ook niet optimaal veert & dempt, en schrok ook wel even van de prijzen.

[groet], Gerbert
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
PK
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 apr 2008, 22:24
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Schalkhaar
Locatie: Schalkhaar

Re: Nieuwe vering R1100RT

Ongelezen bericht door PK »

Het maakt niet (veel) uit welk merk veer je er onder laat zetten.
De RT is nou niet een fiets die vering nodig heeft die je in oneindig veel standen moet kunnen verzetten.
Wanneer je echt alles uit je fiets wilt halen en op het circuit tekeer gaat (ook leuk lijkt me) dan kan het handig zijn om veel instelmogelijkheden te hebben, en dan nog zullen heel veel rijders de instellingen van de vering niet optimaal krijgen.

Ik heb er voor gekozen om naar een veringspecialist te gaan die enigszins in de buurt zat (SO Products) en wat mij betreft goedkoper dan Hyperpro en heb me daar laten voorlichten.
Uiteindelijk is er door SO een emulsiedemper gemonteerd van Wilbers, met heel veel instelmogelijkheden. Ik rijd regelmatig met duo en dan is het gemak waarmee je voorspanning en demping kunt instellen wel belangrijk. In de dagelijkse praktijk gaat het er op uit komen dat ik maar 2 instellingen gebruik.

Succes met je speurtocht,
Peter
Waarom vier wielen, twee is genoeg.
Waarom vier cylinders, .....
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Nieuwe vering R1100RT

Ongelezen bericht door Benji »

Hoi Peter, heb je nu alleen de achterste demper vervangen of ook de voorste en gebruik je nog de oude veren of heb je daar ook nieuwe voor gebruik?
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Inspector Gadget

Re: Nieuwe vering R1100RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

@PK;

Duidelijk en bondig, daar kan ik wat van leren :lol:
Ik onderschrijf het volledig, inclusief het feit dat de fiets iets hoger komt te staan.
Dat had in mijn specifieke geval wel wat consequenties voor het net nieuw aangeschafte Corbin zadel _002

Maar ben het helemaal met je eens, na de vervanging leek het wel of het een hele andere fiets was.
Het was net of je een hele andere fiets had qua stuurgedrag, het sporen, het "gladtrekken" van de weg, het was echt heel goed merkbaar dat de vering vervangen en verbeterd was.

Dergelijke slijtage zijn vaak subtiel en merk je blijkbaar pas onder bepaalde omstandigheden.
In mijn geval tijdens de vorige winter op de pokdalige wegdekken in mijn regio.

En voor de mede-lezers;
Je kunt altijd bij (bijv.) HyperPro langs gaan als je twijfelt of je vering nog op orde is.
Ze kunnen je helpen de vering optimaal af te stellen, zover je dat al dan niet gedaan hebt.
En naar wat ik begrepen heb, zullen ze je geen nieuwe vering proberen te verkopen als het niet nodig is.

Of natuurlijk even langs gaan bij Kenny van MotorServiceAmersfoort, hij bemerkte bij mij de versleten vering.
(bij 42000 km op de teller :shock: )
Gebruikersavatar
PK
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 apr 2008, 22:24
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Schalkhaar
Locatie: Schalkhaar

Re: Nieuwe vering R1100RT

Ongelezen bericht door PK »

@Benji

Bij mij zijn alleen de achterste demper en veer vervangen.
Waarschijnlijk zal de motor een nog betere wegligging krijgen als ook de voorste demper/veer vervangen wordt, maar dat gaat pas gebeuren als deze hun werk niet goed meer doen.
Het is alleen lastig om dat (tijdig) te onderkennen want zoals DMM al aangeeft, de slijtage is een subtiel gebeuren.
En subtiel past niet zo bij mij :lol:

Maar mocht je twijffels hebben over het veergedrag van je motor, ga eens naar een specialist, zij weten binnen 5 minuten wat er eventueel aangepast moet worden. Soms kun je zelfs met je huidige veer/demper een enorme verbetering van het weggedrag krijgen door een andere instelling.
Waarom vier wielen, twee is genoeg.
Waarom vier cylinders, .....
Gesloten

Terug naar “Over: Vering en dempers / ESA”