Beantwoord: Technische specificaties accu R850RT/R1100RT

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
R850RT

Beantwoord: Technische specificaties accu R850RT/R1100RT

Ongelezen bericht door R850RT »

Lui,

Ik zoek me suf naar de technische specificaties van een accu voor mijn R850RT uit 2002. Ik hoef geen dure gelaccu of zoiets (de Varta die ik nu heb heeft het 10 maanden uitgehouden en is, na drie weken stilstand in de vrieskou, kaduuk). Gewoon een simpel onderhoudsvrij exemplaar is wat mij betreft prima.

Concreet zou ik willen weten;
- wat zijn de maximale afmetingen die ik kan hanteren?
- welk vermogen moet de accu minimaal hebben?

Hoor graag!

Martin
Inspector Gadget

Re: Technische specificaties accu R850RT/R1100RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Lui ben ik bed.... :lol:

Formeel is het 19Ah, 170A.

Afmetingen (ongeveer):
18 cm breed.
17,2 cm hoog.
7,6 cm diep.
Maar volgens mij heb je nog wel wat marge/ruimte vrij qua maatgeving...
Hoeveel precies _001

Varta geeft aan "Equivilant 519 13"
En het Varta artikelnummer is "519 901 017 310 2"
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: Technische specificaties accu R850RT/R1100RT

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Varta of Yuasa 51913, 12V 19Ah 170A.

Afmetingen volgens ddm kloppen ook.

Ik haal zo'n ding hier om de hoek voor 60-70€.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
fotobiker

Re: Technische specificaties accu R850RT/R1100RT

Ongelezen bericht door fotobiker »

Na 10 maanden een overleden gelaccu?
Dat is niet normaal, zelfs niet zonder acculader.
Heb je ergens lekstroom, of een alarm dat je accu leegtrekt?
Daar zou ik eerst eens naar kijken, en in ieder geval een acculader gebruiken als dat kan.
Mijn gelaccu gaat al vele jaren mee, staat tussendoor aan de acculader, en doet het nog prima.
Inspector Gadget

Re: Technische specificaties accu R850RT/R1100RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Of een paar keer starten terwijl de accu te leeg is, is ook dodelijk voor elke accu. :(

De zogenoemde diep-ontlading, dan is het echt einde-oefening.
Ook al is je accu niew, je kunt een accu "kapot starten".
Ton1959

Re: Technische specificaties accu R850RT/R1100RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Hoi Rob
Ik heb dat echte diep ontladen bij accu's misschien nooit gezien. Wel weet ik dat bij 'nieuwe auto's wij vaak accu's hadden die 's nachts door het laten aanstaan van autoradio's echt helemaal leeg waren maar die waren met onze acculader altijd weer op te laden.
Als je dan ging meten zat het soortelijk gewicht van het zuur ok rond de 1.16 ipv 1.28 gr/cm2. Ik neem aan dat het dan moet gaan over accu's die gewoon al een hele tijd niet gebruikt zijn. En dan denk ik aan een half jaar of zo. Zelfs accu's van nieuwe auto's die vaak met een lege auto binnen kwamen doordat er iets aan had gestaan of de deur een beetje open waren in 99% van alle gevallen weer op te laden.
Ik begrijp niet waarom dat niet gewoon zou werken.Bij een volle accu veranderen de platen in loodsuperoyide en poreus lood en bij een lege veranderen ze in loodsulfaat/sulfiet. En dan zit het meeste zuur in de platen volgens mij.Ik kan me wel voorstellen dat niet elke lader de lege accu weer kan opladen maar dat je over een goede lader moet beschikken in dat geval. Het leeg starten van de accu als hij te zwak is lijkt mij vooral zeer slecht voor de startmotor omdat er niet de kracht is om de motor goed rond te krijgen maar wel nog heel wat stroom doorheen gaat. Waardoor hij toch nog wel behoorlijk warm kan worden.

Ton
Inspector Gadget

Re: Technische specificaties accu R850RT/R1100RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Diep-ontlade accu's zijn accu's waar de lading vrijwel geheel verdwenen is door bijvoorbeeld een (vaak kortstondige) hele hoge belasting, zoals startmotor e.d.
Een lampje e.d. zal geen diep-ontlading veroorzaken, maar wellicht wel een te lage spanning om nog te kunnen starten.
Als je dan start en de accu is niet in staat de motor te starten, loop je dus risico op diep-ontlading.

Maar diep-ontlading kan ook ontstaan door de ontlading als gevolg van de zuurgraad en de belaste spanning langdurig onder de voorgeschreven minimale waarden komen.
Je krijgt dan vaak ook sulfatering.

Als een accu te vaak diep ontladen wordt, neemt de laad-capaciteit sterk af, wat dus ook weer de levensduur van zo'n accu bepaald.

Nu is het wel zo dat bepaalde accu's zogenoemde deep-cycle accu's zijn, die zijn beter bestand tegen veelvuldig diep-ontlading.

En zijn er diverse merken motor-accu's (vaak AGM) die beter bestand zijn tegen diep-ontlading.

http://www.accuforum.nl/accuforum/soort ... s-t-7.html
Ton1959

Re: Technische specificaties accu R850RT/R1100RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Net nog even gelezen over diepontlading. Dit is pas als het celvoltage onder 0.9-1 Volt komt. Dan moet je motor echt lang staan al of je accu moet al vrij slecht zijn als je de motor stilzet. Ofwel heb je een behoorlijke verbruiker terwijl je contact toch uit staat. Dit scheelt ook weer bij verschillende motoren. Verbruik over bijvoorbeeld een klokje is meestal vrij laag maar ik denk dat het alarm en soms ook de ECU bij sommige motoren nog voor een stroomverbruik zorgt bij uitgeschakeld contact. Ik weet dat mijn F650 rustig een maand of 4 stil kon staan en nog zonder problemen zou starten.
Wat me verbaasde was dat een accu beter koel kan staan om zelfontlading te voorkomen. Ik dacht dat een kamertemperatuur gunstiger zou zijn. Toch gunstig om weer even op zoektocht te gaan in de grote internet boekenkast :lol:
We worden wel ooit wijs. Maar weer bedankt voor de uitleg hoor .
Ton _004
Inspector Gadget

Re: Technische specificaties accu R850RT/R1100RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het scheelt ook in de kwaliteit van de accu;
Het is juist dat bij diep-ontlading een cel minder spanning geeft, en dat is vaak ook het probleem bij een te diep-ontlade accu.
1 of meerdere cellen is/zijn te diep ontladen, en als je die weer zou willen bijladen, zou je alleen die ene cel(len) moeten (door)laden met een zeer lage stroom, hogere spanning, en langzamerhand de stroom opvoeren, etc.

Maar helaas een accu bestaat uit meerdere cellen (in serie), dus je ontkomt er niet aan dat die ene cel niet kunt "isoleren" van de rest.

Waarschijnlijk bedoelde je deze link; ;)
http://www.techduikshop.nl/shop/artikel/accu.html

Ultimo is het een chemisch en natuurkundig proces, zo'n diep-ontlading, heb ik onderhand begrepen
Er zijn wel wat remedies voor, zoals anti-sulfatering, puls-laden, intelligent laden, e.d.
Maar als het kwaad is geschiedt en niet tijdig de accu weer op lading gebracht is, is het echt einde-oefening.

Waarbij koude ook een belangrijke factor is, vandaar dat de accu-verkoop tijdens de koude periode (winter) vaak hoger is.
Accu is niet helemaal fris-en-fruitig, diep-ontlading omdat men probeert het voertuig te starten, en dat kan net de nekslag zijn.

Een accu kan, afhankelijk van de kwaliteit (lees: hoe puur het loodmateriaal is van de platen) van de accu, een aantal diepontladingen wel verdragen.

Zelftontlading kan je gedeeltelijk verminderen inderdaad door koelte, maar niet door koude.
Maar is ook een "natuurlijk" proces, wat je kunt beïnvloeden door het gebruik van een lader.

Je moet natuurlijk niet vergeten dat we op dit forum te maken hebben met start-accu's, en die moeten in een kortstondige tijd een paar honderd ampères kunnen leveren.

En zolang mijn RT nog geen kickstarter heeft, zorg ik heel goed voor de accu. :roll: :lol:
Ton1959

Re: Technische specificaties accu R850RT/R1100RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Hoi Rob
Wel goed ja dezelfde link gevonden. Jou boekenkast staat ook op het internet dan? :)
Ik denk dat ik beter de accu toch binnen kan zetten in de winter. Ik heb mijn motor in een garagebox maar daar is nou helaas geen stroom. En om hem telkens even bij de voordeur te zetten en een dagje te laden is ook niet ideaal.
Mijn nieuwe accu kan er ook zo weer in. Dan kan ik eindelijk weer eens een stukje rijden.
Ton _004
Inspector Gadget

Re: Technische specificaties accu R850RT/R1100RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ton1959 schreef:Jou boekenkast staat ook op het internet dan? :)
Natuurlijk! Hoewel ik wel een slag om de arm hou, niet alles wat op het internet staat is altijd geheel juist en/of volledig. ;)
Ton1959 schreef:Ik denk dat ik beter de accu toch binnen kan zetten in de winter.
Als de temperatuur richting vriespunt gaat, ja, dat heeft een effect op de lading van de accu.
Ton1959 schreef:Ik heb mijn motor in een garagebox maar daar is nou helaas geen stroom. En om hem telkens even bij de voordeur te zetten en een dagje te laden is ook niet ideaal.
Kan ik mij iets bij voorstellen, heb dat zelf ook een tijdje gedaan.

Mag ik een paar suggesties doen?
- Langer verlengsnoer naar de garagebox. ;)
- Zo'n snel-start batterijpack. Sluit deze een uurtje vantevoren aan op de accu van je motor, dan is je motor-accu redelijk op niveau.
En die snel-start batterijpack kan je thuis/binnen laden.
- Een solar-paneel cq. zonnecel-lader.
Die heb ik ook in gebruik, en is, mits fatsoenlijke afmetingen, prima in staat een accu op peil te houden. Tenzij je weken niet op de motor gaat rijden.
Want zo'n 13 of 18 watt zonnecel is in principe een druppellader.
Ton1959

Re: Technische specificaties accu R850RT/R1100RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Hoi Rob
Zo'n starthulp is inderdaad een goed idee. De verlengsnoer gaat niet echt lukken omdat de garage aan de overkant van de straat ligt op ongeveer 50 meter afstand. Met zo'n starthulp kan je de motor in ieder geval naar je voordeur krijgen en de accu ook weer beter opladen. Al verwacht ik dat mijn nieuwe accu het toch wel iets beter zal doen.
Ik heb net mijn nieuwe accu gevuld. En dan kan ik op een lekkere zonnige dag weer eens rijden. Staat nu aan de lader om even echt goed op te laden. Het is zo erg hé als zo'n motor daar staat terwijl je er niet mee kan rijden. De rest van de week word het weer wat slechter weer maar ik verwacht dat het toch zo weer wat beter gaat en dat wehet ergste van de winter gehad hebben.

Ton _004
Inspector Gadget

Re: Technische specificaties accu R850RT/R1100RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Tis maar een idee natuurlijk, heb er geen ervaringen mee. ;)

Als je zo'n starthulp een tijdje (uur? _001) ff op je motor aansluit terwijl je motoraccu ook in de motor zit, dan is je motoraccu redelijk op peil.
En aangezien je daarna toch gaat rijden, wordt je motoraccu goed geladen tijdens het rijden.
(mits je niet al te korten afstanden aflegt, natuurlijk).

Ik ben heel blij met mijn garage, ruimte tuin en Oma's Huisje.
Het is alleen de stalen poortdeur die mij af-en-toe tegenhoud om op de motor te springen, wat dat betreft.
Daar heb ik letterlijk minder dan een centimeter aan elke kant vrij om doorheen te komen. :shock: (en ik heb al een stuk uit de deurpost gezaagd :lol:)
Zal nog wat worden als er ooit een R1200RT komt…. :$

Ben je het met je eens, een motor is leuk om naar te kijken, maar 10.000x leuker om op te rijden, beetje afhankelijk van het weer. ;)

Ik hoop ook dat het beter motor-weer wordt, dan letten hopelijk de vierwielige ook beter op, ik bemerk dat ze verbaasd zijn en soms zelfs schrikken dat er nu nog een motorrijder mee doet in hun onvrijwillige parkeerstroken, genaamd file. :lol:
R850RT

Re: Technische specificaties accu R850RT/R1100RT

Ongelezen bericht door R850RT »

Heu!

Dank voor jullie inbreng! Ik snap ook niet waardoor mijn Varta Gel-accu het na 10 maanden begeven heeft.

Tot de befaamde sneeuw-avondspits half december reed ik stug door en nooit een probleem gehad. Daarna heeft hij ruim drie weken onverwarmd gestaan en zonder druppellader erop (helaas). Ik vermoed dat de vorst toch 1 of meer accu-cellen geen goed heeft gedaan. De afgelopen 5 dagen heeft hij aan de druppellader gestaan (Optimate, die overigens, heel leuk, met een groen lampje aangeeft dat de accu 'ok' is :shock: ), maar '0' resultaat.

Ik heb nu een onderhoudsvrije (non-gel) accu gekocht voor 8 tientjes.

Gisteren gepoogd het ding in te bouwen, maar da's nog een flinke klus (valbeugels eraf, onder/zijpaneel eraf).
Door tijdgebrek (lees...onhandigheid) de boel maar weer dichtgemaakt en ik laat de accu komende week vervangen bij een grote onderhoudsbeurt.
Een nieuwe motorzaak bij mij in Soest (Bikecompany) doet een grote beurt voor 225 euro (incl. olie-/brandstof-/luchtfilter, nieuwe gloeikaarsen, vers synthetisch motor-/cardan olie, etc. >>> fixed price). En voor dat bedrag wordt de motor opgehaald en weer thuisbezorgd! Ik zeg....doen! _004

groet,
Martin
-850-
rtreffen2011
Ton1959

Re: Technische specificaties accu R850RT/R1100RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik heb mijn nieuwe accu er ook net ingezet. Wel leuk als hij weer start. De vorige accu zat er denk ik maar een paar jaar in maar de motor heeft meer stilgestaan dan gereden in de laatste jaren volgens mij. Ik moet wel zeggen dat 225 Euro wel erg goedkoop is voor een grote beurt.
Niet dat ik liever veel zou betalen maar tel de kosten maar eens op van alleen de materialen al. Zeker als er synthetische olie ingaat. En ik zou denken dat ze toch wel een drie uurtjes zeker bezig zijn. Maar ik kan me vergissen.

Ton
R850RT

Re: Technische specificaties accu R850RT/R1100RT

Ongelezen bericht door R850RT »

Vandaag werd de motor met nieuwe accu en grote beurt afgeleverd; bougies, filters, cardanolie, synthetisch Castrol motorolie, etc.. Meteen twee nieuwe voorschijven/blokken laten monteren die ik nog had liggen en een nieuwe voorband laten monteren: 439 euro, incl. band (Pilot Road), excl. kosten nieuwe accu (a 82.50)).
2.85 arbeidsuren voor alle werkzaamheden op de rekening.
Een grote beurt doen ze normaal gesproken in twee uurtjes. Montage band/schijven/blokjes duurde dus 0.85 uur.
Dat doe ik ze niet na ;)

Ciao,

Martin(i)
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Technische specificaties accu R850RT/R1100RT

Ongelezen bericht door HansD »

R850RT schreef:Vandaag werd de motor met nieuwe accu en grote beurt afgeleverd; bougies, filters, cardanolie, synthetisch Castrol motorolie, etc.. Meteen twee nieuwe voorschijven/blokken laten monteren die ik nog had liggen en een nieuwe voorband laten monteren: 439 euro, incl. band (Pilot Road), excl. kosten nieuwe accu (a 82.50)).
2.85 arbeidsuren voor alle werkzaamheden op de rekening.
Een grote beurt doen ze normaal gesproken in twee uurtjes. Montage band/schijven/blokjes duurde dus 0.85 uur.
Dat doe ik ze niet na ;)

Ciao,

Martin(i)
Ik neem aan dat dat ook ex. remschijven en blokken is? Zowiezo een scherpe prijs voor een grote beurt!
R850RT

Re: Technische specificaties accu R850RT/R1100RT

Ongelezen bericht door R850RT »

Klopt, schijven/blokken al eerder op de kop getikt bij www.dehobbyist.nl.
Ton1959

Re: Technische specificaties accu R850RT/R1100RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik vind twee uur voor een grote beurt ook wel snel. Al win je met het gebruik van luchtgereedschap wel wat tijd natuurlijk. En zeker met zo'n motor met al die tupperware dat is weer extra werk.Maar ja er zullen natuurlijk altijd snellere mensen blijven.Met sommige dingen was ik in de garage ook altijd snel daarom is nu mijn rug zoals hij is :(

Ton _004
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”