Bandenspanning controlesysteem

Welke banden voor je RT?

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Det
Berichten: 34
Lid geworden op: 26 mei 2009, 21:30
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: op dit moment even motorloos; hoop niet te lang 🤤
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Hellevoet

Bandenspanning controlesysteem

Ongelezen bericht door Det »

Hallo mede RT'ers.

Even afgezien van het feit of het wel of niet nuttig is; want daar kunnen we ellenlang over doorgaan ......

Ik sta op het punt om een bandenspanningscontrolesysteem aan te schaffen (zie foto'tjes)
Het systeem werkt op knoopcellen; en deze zijn uitwisselbaar. Volgens de fabrikant elke 2 jaar uitwisselen in de monitor en elke 5 jaar uitwisselen in de sensor.
De sensor meet zowel druk als ook temperatuur.
En het allerbelangrijkste ...... geen lelijk plaatje van een, ik kan 't bijna niet getikt krijgen, Goldwing Oia of sportfiets op je monitor.

Als er interesse is :?: , bestel ik er wat meer. Ik bestel 'm / ze direct bij de fabrikant in Duitsland - kosten liggen dan ook beduidend lager dan bij de handelaren: € 125,- (in plaats van € 225,-) Komt er nog wel verzendkosten bij.


Groet, Det
TPMS.JPG
Im tiefen Inneren weiß eigentlich ein jeder daß die BMW die einzig Wahre ist ...
Inspector Gadget

Re: Bandenspanning controlesysteem

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb krek dezelfde systeem, dan van Zadi, welke volgens mijn informatie Italiaans is;
(http://www.zadi.com/en/rts_moto_prodotto.php)

En daarbij zijn de batterijen van de sensoren *niet* uitwisselbaar cq verwisselbaar, dat geven ze ook expliciet aan.
Nu zitten die batterijen onder een klein laagje epoxy, dus met een beetje goede wil wel te verwijderen, denk ik.

Voor de rest een prima systeem, in mijn optiek.

En was inderdaad wat duurder.
Mike Philippens

Re: Bandenspanning controlesysteem

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

dutchmidiman schreef:En daarbij zijn de batterijen van de sensoren *niet* uitwisselbaar cq verwisselbaar, dat geven ze ook expliciet aan.
Nu zitten die batterijen onder een klein laagje epoxy, dus met een beetje goede wil wel te verwijderen, denk ik.
En hoe lang moeten die batterijen het dan uithouden? Het is toch geen disposable systeem dat je om de 2 jaar moet vernieuwen?

Ik zag trouwens ergens een link naar een Vlaams RT (?) forum en iemand verkoopt die Zadi's voor €99 als ik het wel heb. Is Zadi precies hetzelfde?

[edit]
Ik was een beetje vaag...ik bedoel deze link. Ik kwam daar door een link van deze meneer op dat Vlaamse RT forum.
Inspector Gadget

Re: Bandenspanning controlesysteem

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hallo Mike,

Dat is 'm inderdaad! _004

En Zadi geeft inderdaad aan dat je de gehele sensor moet vervangen als de sensor aangeeft dat de (ingekapselde) batterij leeg raakt.
Volgens mij was het een CR2025 type, en die zal 3 ~ 5 jaar meegaan, afhankelijk van hoe vaak de sensor de data naar de centrale unit moet zenden, oftewel hoe vaak je op de fiets zit. ;)
Mike Philippens

Re: Bandenspanning controlesysteem

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

dutchmidiman schreef:En Zadi geeft inderdaad aan dat je de gehele sensor moet vervangen als de sensor aangeeft dat de (ingekapselde) batterij leeg raakt.
Grappig. Ze zijn zeker bang dat de batterij loslaat oid.

Maar goed, ik ga zoiets toch niet gebruiken. Ik raak dan mijn mooie haakse ventielen kwijt en ik vind (persoonlijk) zo'n systeem niets bijdragen. Ik rij ook met wat harde banden (2.5/2.9) vanwege de wendbaarheid en de feedback en heb het écht zo door als de spanning lager is. Dan voelt dat bankstel nl aan als een zwabber in een emmer stroop. Dus ik zie niet in wat ik er aan zou hebben. Als je band door een lek snel leegloopt merk je dat ook zonder dat ding, en anders is het wekelijks met je metertje effe prikken ook de moeite van die €100 niet waard. Vind ik dan. En je hebt wéér een metertje/lampje op je dash, en teveel metertjes/dingetjes/speelgoedjes is al helemáál niet bevorderlijk voor de veiligheid. Vooral niet als je er ook nog eens op gaat letten.
Inspector Gadget

Re: Bandenspanning controlesysteem

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hallo Mike,

Ik denk dat het ingekapseld is in verband met eventueel vocht (= mogelijke kortsluiting of hele vreemde metingen/resultaten) wat in de bandenlucht kan komen.
Of bang dat middelpuntvliegende kracht de batterij er uit kan slingeren (o.i.d.) _001

Wel merk ik op dat m.i. met enig geduld (= Dremel) de batterij te vervangen is, deze zit vlak aan de oppervlakte.

Daarentegen kan je wel degelijk de haakse ventiel gebruiken bij Zadi!
Helaas waren mijn haakse ventielen niet tijdig binnen toen Magic Kenny de sensoren plaatste anders had ik die zeker gemonteerd, natuurlijk. ;)
http://www.zadi.com/pdf/90_Valve_assembly.pdf

Ik begrijp je standpunt dat je het zou kunnen zien als afleiding.
Desalniettemin, vóórdat ik ga rijden druk ik 1 knop in, en na enkele meters geven de sensoren de waardes (temperatuur en druk) door.
Als deze afwijken van het door jou ingestelde waarde, gaat het display of een led knipperen.
Als er niets aan de hand is, scrollt het scherm (maar dat kan je instellen cq. uitschakelen) tussen temperatuur en druk.
Kortom, als er niets te melden is qua alarm, is het puur alleen een indicatie zoals je snelheid en toerental.
En hoe vaak kijk je daar naar, of rij je, zoals je heel terecht opmerkt, op je gevoel?
Want motorrijders kijken veelal meer op de weg en het verkeer rondom, dan op de meters e.d.
Ik kijk bijvoorbeeld naar temperatuur als ik stil sta, of als ik ff wil controleren welke versnelling ik zit voordat ik een bocht neem, hoewel ik dat meer-en-meer op het gehoor en gevoel tussen de benen doe.

Maar, nogmaals, ik begrijp wat je zegt, en ben het daar zeker ook wel mee eens.
Aan de andere kant, ik ben er heel blij mee, en zit zeker niet te staren, daar is motorrijden veel te leuk voor, wat mij betreft.
En een zeer serieuze bezigheid.
Mike Philippens

Re: Bandenspanning controlesysteem

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

dutchmidiman schreef:En hoe vaak kijk je daar naar, of rij je, zoals je heel terecht opmerkt, op je gevoel?
Want motorrijders kijken veelal meer op de weg en het verkeer rondom, dan op de meters e.d.
Ik kijk bijvoorbeeld naar temperatuur als ik stil sta, of als ik ff wil controleren welke versnelling ik zit voordat ik een bocht neem, hoewel ik dat meer-en-meer op het gehoor en gevoel tussen de benen doe.
Idem dito. Ik kijk best vaak naar de metertjes. Niet maniakaal, en ook niet als ik het te druk heb met genieten of het verkeer, maar toch. Komt misschien omdat mijn moeder ooit de motor van haar BMW (4 wielen) aan gort reed door watergebrek en door anderen aan de kant gezet moest worden vanwege de rookwolken die ze achter liet... ;) Ook het metertje en rode lampje waren niet opgevallen :$
Inspector Gadget

Re: Bandenspanning controlesysteem

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik ben ook een "gewoonte-dier" wat dat betreft.

Toen ik ooit, lang geleden en in een ander leven, net in mijn splinternieuwe VW Vento GT TDi op een hete zomerse dag vanuit Hoofddorp op de snelweg reed, en er een flinke file ontstond, bemerkte ik na een x-aantal minuten dat de watertemperatuurmeter wel heel dicht bij het rode vlak kwam.

En ik begon het koelwater toch wel een beetje te ruiken. :O
(beetje een roest annex zurige geur)

Dus gestopt in de berm naast de vluchtstrook, en eerst maar eens de motor laten afkoelen.
Na zo'n 45 minuten eens aandacht een blik onder de motorkap geworpen, en ik zie aldaar een kabeltje met stekker vrijelijk in de lucht steken.
Na enig rondkijken, zag ik een aansluiting, op de, hou je vast, achterkant van de electrische ventilator. :shock:
Blijkbaar was deze of losgeschoten/niet goed vast gezeten danwel vergeten door Herrn. Klaus puntje-puntje (ik gok maar wat) van VauWee Deutschland nimmer aangesloten.
Zou er geen file geweest zijn, had ik het waarschijnlijk niet tijdig(er) opgemerkt. ;)
Gesloten

Terug naar “Over: Banden - Velgen - Wielen”