Vreemd (ander) geluid bij intrekken koppelingshendel.

Alles over de versnellingsbak en koppeling

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
No-Harm
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 feb 2011, 22:16
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede
Locatie: Enschede

Vreemd (ander) geluid bij intrekken koppelingshendel.

Ongelezen bericht door No-Harm »

Hoi allemaal!

sinds november vorig jaar heb ik m'n motorrijbewijs en sinds begin januari rijd ik trots als een pauw op m'n eerste motor, een BMW -1150- , door het land.
In het begin wel even wennen moet ik zeggen, vooral het gewicht, iets meer dan een Honda CB500 van de rijschool! Bij de dealer voor de deur liet ik 'm bij het van de middenbok afhalen al bijna gaan.... :oops: gelukkig zag niemand, behalve mijn vader, het gebeuren. Sinds die dag rij ik er dagelijk 80km woon/werk mee. En iedere keer als ik opstap is het weer een feestje! :D Ik ga alleen nog maar met de auto als het echt niet anders kan.....Nu rijd ik er al bijna twee maanden op en de RT wordt steeds meer een onderdeel van mezelf. Het gewicht is, behalve bij hele langzame behendigheidsdingetjes, ook al geen probleem meer. Ondanks dat de meeste mensen van mijn leeftijd eerder een ander type motor zouden kiezen weet ik zeker dat ik de juiste motor gekozen heb!

Toch heb ik een paar vraagjes aan ervaren RT rijders hier op't forum.
wanneer de motor stationair draaid en ik knijp de koppeling in dan hoor ik een geluid dat weer verdwijnd als ik de hendel weer loslaat. gekoppeld hoor je alleen de motor en ontkoppeld hoor je het. Het geluid laat zich moeilijk omschrijven maar ik zal het zo goed mogelijk proberen. het is geen ratelen/rammelen maar meer een soort ritmisch getokkel.....tok tok tok tok.....LACH ME NIET UIT!! :lol: en nee, ik heb geen kip aangereden die nu ergens onder in de kuip zit te tokken als ik de koppeling intrek...maar heb geen idee hoe ik het anders moet omschrijven _001 . Hopenlijk herkennen jullie dit in een BMW en kunnen jullie me gerust stellen of adviseren wat ik eraan moet/kan doen.

en dan is er nog iets waarvan ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
bij het opschakelen/optrekken verloopt het schakelen niet soepel. ik bedoel daarmee dat wanneer ik ontkoppel en een versnelling hoger schakel het toerental van de motor zo snel zakt dat iedere keer als ik weer koppel ik naar voren schiet omdat hij verschrikkelijk afremt. ik heb geprobeerd om dit op te lossen door iets gas te houden tijdens het schakelen en dit werkt wel maar niet optimaal. soms geef je dan teveel gas waardoor je het omgekeerde effect bereikt, dan schiet de motor er als een gek vandoor. sneller schakelen heb ik ook geprobeerd, maar het toerental zakt echt sneller dan ik kan schakelen. mijn RT heeft een stationair toerental verhoger (het schuifje aan de linkerkant op het stuur naast het handvat) en het gekke is dat als ik die erop heb staan het probleem helemaal over is. het opschakelen verloopt veel soepeler. zonder horten of stoten naar een volgende versnelling. dit kan niet de bedoeling zijn toch?

ik hoop dat er mensen zijn op't forum die me kunnen helpen,

alvast bedankt! _004

groet'n, Harm.
Laatst gewijzigd door No-Harm op 21 feb 2011, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Vreemd (ander) geluid bij intrekken koppelingshendel.

Ongelezen bericht door Baird »

Nou, alvast een paar opmerkingen, ik ga nog niet overal op in.

- als het mijn alfa was zou ik zeggen dat de rammel in de bak afkomstig is van een kapot toplagertje van de bak, weet niet eens of de RT die heeft.

- het versnelling verhaal snap ik niet: de neutraal zit bij zo ongeveer alle moderne motoren tussen de 1ste en de 2de versnelling, en niet voorbij 1ste.

- het laatste lijkt me een kwestie van goed afstellen, aan je verhaal te horen klopt de stationair afstelling niet waardoor het toerental meteen instort zodra je het gas dicht draait.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
No-Harm
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 feb 2011, 22:16
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede
Locatie: Enschede

Re: Vreemd (ander) geluid bij intrekken koppelingshendel.

Ongelezen bericht door No-Harm »

Hey Baird, bedankt voor je reactie!
Baird schreef:- het versnelling verhaal snap ik niet: de neutraal zit bij zo ongeveer alle moderne motoren tussen de 1ste en de 2de versnelling, en niet voorbij 1ste.
-je hebt gelijk, toen ik mijn vraag terug las vond ik het ook niet echt snugger wat ik geschreven had. vanzelfsprekend zit neutraal tussen de 1e en de 2e, maar bij de les motor moest ik eerst helemaal terug naar de 1e voor dat ie in de neutraal wou.....dat zegt meer over de lesmotor dan over die van mij. ik heb de vraag hierover dan ook maar meteen uit m'n oorspronkelijke bericht gehaald.

-mocht een -1150- een toplager in de bak hebben, en het is inderdaad wat jij vermoed, hoeveel haast moet ik dan maken bij het vervangen van dat lagertje? met andere woorden: hoeveel schade kan dat veroorzaken?

-de motor draaid stationeer iets onder de 1000rpm, ik weet niet precies wat de norm is voor een 1150rt maar ik hoor het graag!
en mocht dit het probleem zijn kan ik het goed afstellen hiervan dan makkelijk zelf doen? En kan je me vertellen hoe ik dit moet doen? (heb een technische achtergrond, maar tot helicoptermonteur heb ik het nooit geschopt ;) )

een boel vragen....hou het maar op beginners enthousiasme 8)_ maar dan zit ik bij het RT-forum goed toch??
Ton1959

Re: Vreemd (ander) geluid bij intrekken koppelingshendel.

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik denk dat het misschien wel iets te maken heeft met de drukstift die de koppeling bedient. Zit daar geen lager op?

Ton
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Vreemd (ander) geluid bij intrekken koppelingshendel.

Ongelezen bericht door Baird »

je zou bij de TechDag eens je licht kunnen opsteken: 2 April in Bergen(L), kijk maar even op dat draadje,

viewtopic.php?f=55&t=3620
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
No-Harm
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 feb 2011, 22:16
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede
Locatie: Enschede

Re: Vreemd (ander) geluid bij intrekken koppelingshendel.

Ongelezen bericht door No-Harm »

even een update over hét geluid.

Omdat ik aanstaande zaterdag een eind rijden in de planning heb ben ik voor hét geluid ('t is net dat spelletje op Q-music, alleen kun j'r niks mee winnen) toch maar even langs de BMW dealer gegaan. De BMW monteur was wel bereid om eens te luisteren en kwam al gauw met de volgende diagnose: Het geluid wordt veroorzaakt door een minime speling op het radiaal lager van de kruk as en is hoorbaar wanneer je de koppeling intrekt (het is overigens temperatuurs afhankelijk. bij een koude motor doet ie 't nie, als ie warm wordt wel) En hij voegde er aan toe dat hij dat al vaker mee gemaakt had en dat BMW's daar heel oud mee kunnen worden. Ook hoefde ik geen haast te maken met het vervangen/repareren want dit kon niet zoveel kwaad. mocht het geluid verergeren dan moest ik er maar wat aan laten doen. het vervangen van het radiaal lager kost (omdat het in het blok zit en zodoende arbeidsintensief is) een slordige €2500,-.
Nou ben ik niet bepaald blij met dit geluid, maar als de dealer zegt dat het geen kwaad kan en ik er vijfentwintighonderd euro's :shock: voor af moet tikken om het niet meer te horen dan ga ik er toch maar aan wennen denk ik :(

Het leek mij, gezien niemand meteen zei "dát is er met je RT aan de hand" dat deze info bij kan dragen aan dit forum. vandaar dat ik het graag even met jullie wou delen.

De BMW man zei me ook dat het hem opviel dat m'n gashendel nogal zwaar ging, dus Bert....dat neem ik ook even mee naar de tech-dag! lijkt mij wel leuk om die weer soepel te maken. ik zal je per pb m'n email adres even geven.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Vreemd (ander) geluid bij intrekken koppelingshendel.

Ongelezen bericht door HansD »

Harm,
Even als advocaat van de duivel:
Heb je nog BOVAG garantie bij deze dealer, of is dit je vaste dealer?
Vraag dan even een bevestiging van de diagnose via email, want het zal niet de eerste keer zijn (hoop het niet voor je) dat na zo'n uitspraak van een dealer (oooh, niks aan de hand, gewoon door rijden) het blok alsnog kapot gaat.
Met een bevestiging kun je dan tenminste onderhandelen met de dealer of de kosten van de oplossing... soort verzekerignspolisje.

Hans
vioma

Re: Vreemd (ander) geluid bij intrekken koppelingshendel.

Ongelezen bericht door vioma »

Het leek mij, gezien niemand meteen zei "dát is er met je RT aan de hand" dat deze info bij kan dragen aan dit forum. vandaar dat ik het graag even met jullie wou delen.
Het is wel het eerste waar ik aandacht (makkelijk praten achteraf zul je wel denken) maar ik heb niet gereageerd omdat ik dit niet verwacht bij een 1150 . Hoeveel km heeft hij gelopen :?:
Het kan ook nog het antwoord zijn op het te snel terug zakken in toeren omdat de krukas zwaar gaat draaien als je de koppeling intrekt , je druk dan de hele krukas iets naar voren en als je dan een geluid hoort kan het maar zo wezen dat hij iets raakt. Als je toch naar de tech dag komt kunnen we de speling wel meten en zien of tussen de 0,125 en 0,208 mm zit zoals het hoort .
[groet] Peter
Gebruikersavatar
No-Harm
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 feb 2011, 22:16
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede
Locatie: Enschede

Re: Vreemd (ander) geluid bij intrekken koppelingshendel.

Ongelezen bericht door No-Harm »

Hey Hans,

bedankt voor het meedenken! wordt gewaardeerd.....alleen kan ik er in dit geval niet heel veel mee, de garantie periode is voorbij. En daar komt bij dat ik de motor in Brabant gekocht heb en zelf in Enschede woon. Vanwege die afstand ben ik naar de lokale BMW dealer gegaan en opzich kreeg ik wel een goed gevoel over de manier waarop ik geholpen werd. Toch heb je wel gelijk, het oordeel van deze man is geen garantie dat het goed is en blijft, alleen krijg ik het van deze dealer natuurlijk nooit zwart op wit. Daarom zal ik goed in de gaten houden of het erger wordt.... en 2 april zijn er vast mensen die er hun deskundige mening over kunnen/willen geven......

.....of niet Peter?!?! Had je dat niet eerder kunnen zeggen?!?! nee hoor, laat ie me eerst naar de dealer gaan Big RT Smile
ben blij dat je alsnog even reageert, altijd goed. En fijn dat je er tijdens de tech dag er even naar wil kijken. Er staat nu 60.000km op de teller dus da's nog niet zo extreem veel, hopelijk valt't mee met de speling. Als ik alle reacties zo terug lees dan is er in ieder geval voldoende ervaring aanwezig de 2e _004

bedankt voor de reacties,

groet'n, Harm.
Gesloten

Terug naar “Over: Versnellingsbak - Koppeling”