Belangrijke tip: Garmin MapSource & Garmin LifeTime update

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Inspector Gadget

Belangrijke tip: Garmin MapSource & Garmin LifeTime update

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Zoals je op het andere draadje hebt kunnen horen-en-zien, is er nogal een (groot) verschil hoe je kaarten op de Garmin (Zumo en equivalenten) komt te staan als je Garmin LifeTime update gebruikt versus Garmin MapSource;

viewtopic.php?f=40&t=4171
"Garmin Lifetime update deel 3 - te weinig geheugen"
En dan vanfaf tijdstip 06:17 - gmapsupp.img

Het is zondermeer mogelijk om geheel Europa alsook (bijvoorbeeld) de OnRoute Motorkaart op de Garmin 660/BMW Navigator IV te plaatsen!
En dan hou je nog ruimte over ook! (van een paar honderd Mb!)

Wat is nu de belangrijke "truc" ?

Als je de MapSource (of MapInstaller) gebruikt worden *alle* kaarten (dus zowel Garmin's kaarten alsook eventuele Onroute Motorkaarten etc) *altijd* in het bestand "gmapsupp.img" geplaatst.

Echter, de Garmin LifeTime Update programma (GarminMapUpdater v2.5.16) maakt daarentegen gebruik van het bestand "gmapprom.img".
Deze bevat alle kaarten van de regio die je tijdens het gebruik van die GarminMapUpdater v2.5.16 hebt gekozen.

En daar kan dus een "probleem" ontstaan;
Als je via die GarminMapUpdater probeert een regio te kiezen, terwijl je voorheen ook MapSource (of MapInstaller) gebruikt hebt om andere of extra kaarten te installeren.
Dan kan het zo zijn dat je kaarten probeert "dubbel-op" te installeren.
En je loopt zelfs risico's (volgens Garmin TV) met overlappende kaarten.
Kortom, je kan ook nog om "onduidelijke" redenen geheugen te kort komen.

Wat is nu de oplossing?
Volgens Garmin TV kan je die eerder genoemde "gmapsupp.img" wissen (of verplaatsen naar een geheugenkaartje in de directory "Garmin").
Als je dan GarminMapUpdater start, kan je dan vaak wel de regio "Full coverage of Europe" selecteren.
Nadat je die GarminMapUpdater gebruikt hebt, kan je de eventuele MotorKaart via MapSource (of MapInstaller) alsnog installeren.

Kortom;
- Gebruik de GarminMapUpdater om de gehele Garmin kaarten te vernieuwen. (zover je toestel dat toelaat, ik weet dat dit zondermeer mogelijk is op de Zumo 660 en de BMW Navigator IV)
- Gebruik MapSource/MapInstaller alleen met de optionele extra kaarten (zoals de OnRoute Motorkaart).
- Gebruik *niet* MapSource/MapInstaller om de regio's van de Garmin kaarten te veranderen, dan loop je een risico van "dubbelop".
(als je GarminMapUpdater gebruikt, en "Full coverage of Europe" kiest, staan alle Garmin kaarten al in je toestel, dus MapSource is daar niet meer voor nodig)

Wel 1 "nadeel";
Omdat MapSource alleen maar naar die "gmapsupp.img" kijkt (en *niet* naar de "gmapprom.img") zal MapSource melden dat er geen kaarten in je Garmin staan.

Terwijl, als je GarminMapUpdater gebruikt hebt, en dan via de Zumo in het menu "Extra", "Instellingen", "Kaart", "Krt Info" kijkt, zal je zien staan:
CN Europe NT 2012.10
[1] ALL

Oftewel de volledige kaart!

PS: Voor de technici;
De "gmapprom.img" is 2.270.976 Kb groot, de "gmapsupp.img" (bij mij: OnRoute Motorkaart Benelux v1.02b) is 180.464 Kb groot.

En dan heb ik nog 368Mb vrij (van de 3,65 Gb) op de BMW Navigator IV !!! Big RT Smile

Waarom Garmin het op deze manier doet is mij niet geheel duidelijk, wellicht ter ondersteuning voor kaart-producten van derden o.i.d. _001
Gebruikersavatar
Blue Pugilist
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 dec 2008, 14:10
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Julianadorp

Re: Belangrijke tip: Garmin MapSource & Garmin LifeTime upda

Ongelezen bericht door Blue Pugilist »

Goed verhaal, dank je wel.... _004
Lets roll
Inspector Gadget

Re: Belangrijke tip: Garmin MapSource & Garmin LifeTime upda

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Graag gedaan! _004

Ik ben het gaan uitpluizen omdat ik wilde weten waarom kaart-updates onder bepaalde omstandigheden aangaf dat er niet genoeg geheugen was.

En ik vond mijn bevindingen redelijk interessant genoeg om er hier melding van te maken.
Plus ook wel wat opmerkelijk aangezien je er zo kunt instinken, althans, ik wel. ;)

Overigens, ter info van dit draadje;
Als je een Zumo (of andere Garmin) hebt waarbij je nimmer de volledige "Full coverage Europe" in kunt plaatsen (zoals de Zumo 550 ? _001) is het misschien een tip om via die GarminUpdater juist een (veel) kleinere regio te kiezen.
Dan heb je maximaal geheugen vrij om (herhaaldelijk) via MapSource de benodigde regio's heen-en-weer te halen cq bij te plaatsen.
Bijvoorbeeld alleen Benelux kiezen binnen GarminUpdater, (en daar een mentale notitie van maken) en Via MapSource/MapInstaller de overige regio's (behalve Benelux) er bij plaatsen wanneer nodig (bijv. tbv. een tour)

Andere tip:
De eerder genoemde IMG bestanden kan je natuurlijk veilig stellen op je computer.
Zo heb ik de Onroute Motorkaart Benelux (in de gmapsupp.img) veilig gesteld.
Dan kan ik die altijd op de Zumo 660/BMW Nav IV wissen, mocht ik (nog meer) vrij geheugen willen hebben.

Ik ga ook mijn Garmin 2820 updaten, en die heeft sowieso te weinig geheugen voor "Full Coverage Europe", en zal ik 1 van bovenstaande tips gaan gebruiken. _004
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 18 mei 2011, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Blue Pugilist
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 dec 2008, 14:10
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Julianadorp

Re: Belangrijke tip: Garmin MapSource & Garmin LifeTime upda

Ongelezen bericht door Blue Pugilist »

Ik rij ook met een 2820 rond ga er zeker met deze nieuwe kennis mee stoeien.
Lets roll
Jan R1200RT

Re: Belangrijke tip: Garmin MapSource & Garmin LifeTime upda

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

DMM je hebt weer goed werk voor de RT-ers geleverd _004 .
Zeer nuttig om dit zo compact uiteen gezet te kunnen lezen.
Is ook wel te vinden op het GPS forum, maar daar staat zoveel dat het een opgave is om te vinden wat je zoekt :( .
Inspector Gadget

Re: Belangrijke tip: Garmin MapSource & Garmin LifeTime upda

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik doe mijn best een (bak)steentje bij te dragen alhier. _004

Het GPS forum kom ik niet bepaald vaak, ik vindt de topics daar vaak een beetje een soepje worden, niet echt bondig of altijd to-the-point.
Nu kan ik daar ook wel wat van, dat weet ik wel. ;)
(zelfkennis is de 1e weg naar genezing)

Maar ik zie daar draadjes die al jaren lopen en all-over-the-place gaan, en het inderdaad heel lastig is de relevante informatie te vinden.
(naast het feit dat niet alle informatie altijd geheel klopt of volledig is e.d.)
Maar, in tegenstelling tot dit forum, wordt het GPS forum wat minder goed bijgehouden, lijkt het af-en-toe wel.
Althans, zo lijkt dat voor mij.
Tis net een forum. :lol:

Vandaar dat ik het zelf probeer uit te pluizen, met het 8-W principe, bij een probleem;
Wat nu Weer, Waarom, Wie Weet het, Wellicht, en Wellup, (Help onder het W-principe :lol:), een Woplossing (oplossing onder het W-principe)

Big RT Smile
Inspector Gadget

Re: Belangrijke tip: Garmin MapSource & Garmin LifeTime upda

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik weet of ik dit draadje nu zelf loop te "vervuilen", maar ben nu bezig met de Garmin 2820.

Deze heeft "slechts" 2Gb intern geheugen dus "Full Coverage Europe" zal zeer waarschijnlijk niet passen.

Ook hier zie ik weer de "beruchte" gmapsupp.img.
Ik zal deze dus eerst veilig stellen, dan wissen, en dan de Garmin LifeTime update er op los laten.
Ook zie ik stemmen voor diverse talen staan, die zal ik ook "onder handen" gaan nemen.

En zal ik mijn bevindingen wat betreft de 2820 hier ook melden.

Eeuwig zonde dat de 2820 niet meer gemaakt wordt, en ook zonde dat het geheugen niet uitbreidbaar is....
Inspector Gadget

Re: Belangrijke tip: Garmin MapSource & Garmin LifeTime upda

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Goed, de Garmin 2820 dus;

Ook daar valt veel "winst" te halen;

1e tip:
Koppel je 2820 aan je pc, zet de 2820 aan, en kies "USB massa opslag"-mode. (rechter knop)
Ga dan naar je Garmin's drive-letter en dan de directory "/Garmin/Voice".

In die directory staan alle spraak-bestanden.
Als je alle talen geladen zou hebben, zou dat letterlijk honderden Mb's zijn!
(ter illustratie: alle NL, Duits en Engels is al bijna 145 Mb!)
Als je alleen de NL-talen wenst, kan je alles in die directory (../Voice/) wissen behalve;
Flemish__.VPM
Nederlands__.VPM
Nederlands__Claire.VPM

Dan heb je naast de reguliere NL spraak, ook degene met TTS (uitspreken van de straatnamen e.d.) en de Vlaamse spraak (voor als je het gezellig wilt maken of zo ;) )

2e tip:
Nu kan het zijn, dat je ook bestanden ziet staan als "001.NEW" (o.i.d.), dat zijn afgebroken updates via de Garmin WebUpdater.
Die kan je sowieso veilig wissen, die worden niet gebruikt (en helaas ook niet door Garmin opgeschoond. :$ )

3e tip(je):
Daarnaast staat er ook nog een directory "Audible" op de 2820.
Nu staat daar niet zo heel veel in (ca. 3 Mb of zo), maar als je ruimte wenst, kan je er voor kiezen de inhoud van die directory te verplaatsen naar je kompjoeter.


Naast het wissen van de "beruchte" gmapsupp.img, heb ik, als ik de "standaard" gmapprom.img ook ff meereken, nu zo'n 2Gb vrij. (ongeveer).
Nog steeds niet genoeg voor "Full coverage Europe".

Maar wel voor "Western Europe" en dat is best wel een groot gedeelte, zo te zien.

Of je kunt "Full Coverage Europe" kiezen, maar dan "Install on Computer only" en dan via MapSource/MapInstall de relevante regio's elke keer installeren.
(wat dus niet de gmapprom.img aanpast, en alleen werkt met de gmapsupp.img)

Wat is dan wijsheid? _001

Ikzelf heb er voor gekozen om dan maar inderdaad "Western Europe" te kiezen, en eventuele extra benodigde regio's met MapSource/MapInstall te installeren.

Alleen wel even goed onthouden welke landen er in "Western Europe" zit om eventuele overlapping te voorkomen want dat is wel erg zonde;
Afbeelding
Gebruikersavatar
Blue Pugilist
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 dec 2008, 14:10
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Julianadorp

Re: Belangrijke tip: Garmin MapSource & Garmin LifeTime upda

Ongelezen bericht door Blue Pugilist »

Helemaal duidelijk op een ding na, is op jouw 2820 de gmapprom.img zichtbaar? Ik zie slechts de gmapsupp.img.

@Wat is wijsheid? Die kaarten laden die je veel gebruikt en de anderen, die je maar een keer nodig hebt, afzonderlijk toevoegen. Hou je verder veel ruimte over voor de MP3's :D
Lets roll
Inspector Gadget

Re: Belangrijke tip: Garmin MapSource & Garmin LifeTime upda

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Blue Pugilist schreef:Helemaal duidelijk op een ding na, is op jouw 2820 de gmapprom.img zichtbaar? Ik zie slechts de gmapsupp.img.
Ja, bij mij waren zowel de "gmapprom.img" (was: 286 Mb) alsook de "gmapsupp.img" (was 702 Mb) zichtbaar.

Ik gebruikte hiervoor Ghisler's Total Commander (http://www.ghisler.com/) met de optie "View Hidden/System files" ;)
Blue Pugilist schreef:@Wat is wijsheid? Die kaarten laden die je veel gebruikt en de anderen, die je maar een keer nodig hebt, afzonderlijk toevoegen. Hou je verder veel ruimte over voor de MP3's :D
Het ligt er een beetje aan, denk ik zelf dan;
Ik gebruik zelf de MP3 optie niet (en nooit), maar als je niet al te vaak buiten de Benelux regio met navigatie komt, zou je kunnen kiezen voor de Benelux regio;

Afbeelding

Die is volgens mij (circa) 287 Mb groot, en heb je (ongeveer) 700 ~ 800 Mb vrije ruimte voor MP3's en/of eventuele extra regio's mocht dat nodig zijn.

Maar er zijn nog andere regio's die ook Benelux bevatten (zie het andere "sticky" draadje) zoals
- Western Europe (die is maximaal groot versus beschikbare ruimte)
- Central Europe Region
- North East Europe
- Central Europe
- North-West Europe
- Benelux & France
en natuurlijk de "kleinste", Benelux

Het is dus een kwestie dat jij de keuze moet maken wat voor jou het meest handig is.

En wellicht zal dan de keuze zijn voor Benelux via de GarminUpdater, waardoor maximale ruimte vrij (ik zou de gmapsupp.img naar de kompjoeter verplaatsen en dan wissen) en dan, nadat je via GarminUpdater die Benelux regio geinstalleerd hebt, heb je ruim voldoende ruimte voor je MP3's en eventuele extra regio's (via MapSource/MapInstaller).

Want alleen de GarminUpdater maakt die "gmapprom.img" aan, de rest kan je allemaal doen via MapSource/MapInstaller.

Tis maar een idee, natuurlijk.

Ik heb absoluutzekerweten de wijsheid niet in pacht, ik probeer, test, faal, los op, en probeer opnieuw. ;)
Big RT Smile
Inspector Gadget

Re: Belangrijke tip: Garmin MapSource & Garmin LifeTime upda

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

En (wederom ;) ) een update over de Garmin 2820-"case";

Western Europe gekozen, de meeste tijd kostte het de GarminUpdater om de kaart naar de 2820 te transporteren.

Western Europe is 1,871,414.400 bytes groot, oftewel 1,871 Gb.
Volgens Windhoos heb ik dan nog 170 Mb vrij. (van de 1,92 Gb)

Let wel, dat is dus met alleen NL-stemmen, en (nog) niet de Onroute Benelux Motorkaart.
Want de Onroute Benelux Motorkaart is net ff 6,35 Mb te groot, volgens MapInstaller. :$

Maar, nu heb ik de 2820 sowieso naar de "vierwielige" verbannen, dus niet echt een "issue" wat mij betreft.

Ik zal ook, ter "lering en vermeack", hetzelfde doen maar dan alleen met de Benelux kaart.
Dan weten de 2820-gebruikers wat je daarmee weer kunt verwachten qua geheugen e.d.

Edit:
De Benelux kaart geeft een afmeting van 312 Mb.
En heb je dus zo'n 1,61 Gb vrij! _004
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”