Goedkopere xenon verlichting.

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
mveenstra
Berichten: 282
Lid geworden op: 29 nov 2010, 15:34
Type: R1100RT
Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
Locatie: Baarn

Goedkopere xenon verlichting.

Ongelezen bericht door mveenstra »

Mensen,

Ik ben een jonge Rt rijder en zo als bij waarschijnlijk wel meer mensen op dit forum is mijn budget voor mijn motor niet zo groot als ik zou willen. ;) Nu ben ik van plan om xenon in mijn motor te plaatsen. Ik heb dit nu bij iemand werkend gezien en ik moet zeggen je valt er echt goed mee op en je ziet absoluut beter dan dat ik zie met mijn halogeenlampen. Ik heb begrepen dat de Pilot variant van bi-xenon 1 van de beste xenon verlichting zou zijn die er was. Echter deze blijken behoorlijk prijzig te zijn. Ik kwam uit op prijzen vanaf 119 euro tot rond de 200 euro. Daarom ben ik opzoek gegaan naar mogelijke alternatieven.

Ik heb er 2 gevonden waarvan ik denk dat ze redelijk aan xenon eisen kunnen voldoen. Nu ben ik benieuwd of iemand deze setjes kent en/of er ervaring mee heeft. Of dat ze deze sites kennen. Graag zou ik jullie mening willen horen. Wellicht hebben jullie nog andere oplossingen gevonden of hebben jullie ervaring met andere xenon (goedkopere) sets. Ik hoor graag jullie ervaringen.

site 1: http://shop.strato.com/epages/61396109. ... ts/HID1538

site 2: http://hidxenonverlichting.nl/bi-xenon- ... 3godmSmtKw

site 3: http://www.karaca-audio.nl/it/53/Motor-Setjes.chtml

site 4: http://www.xenonjan.nl/webshop/motorfie ... -slim.html

en weer 1 gevonden: http://www.carnjoy.nl/motor-xenon-h4-bi-xenon-235.html

en het kan nog goedkoper: http://link.marktplaats.nl/499954277
Laatst gewijzigd door mveenstra op 27 nov 2011, 22:05, 3 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Mike,

Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Ton1959

Re: Goedkopere xenon verlichting.

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Op de eerste zit 3 maanden garantie dat zegt misschien al iets over de kwaliteit _002 .

Ton
Gebruikersavatar
mveenstra
Berichten: 282
Lid geworden op: 29 nov 2010, 15:34
Type: R1100RT
Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
Locatie: Baarn

Re: Goedkopere xenon verlichting.

Ongelezen bericht door mveenstra »

Ik moet ook eerlijk zeggen dat die er ook het slechtste uit ziet. Als je kijkt naar wat er in zit. ziet het er allemaal niet zo goed afgewerkt uit. Echter bij die andere 3 zit dat weer wel goed. Die geven dan ook meer garantie. Dat is waar.
Groetjes Mike,

Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Ton1959

Re: Goedkopere xenon verlichting.

Ongelezen bericht door Ton1959 »

De tweede (link)set is voor de auto. Dus die waarschijnlijk ook niet

Ton
Ton1959

Re: Goedkopere xenon verlichting.

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Om eerlijk te zijn heb ik ze zelf nog nooit getest maar ik ben toch bang dat hier waarschijnlijk ook telt goedkoop is duurkoop. Dus misschien even afwachten inderdaad of sommige wel ervaring hebben met goedkopere uitvoeringen. En wat ook belangrijk is dat alle onderdelen ook los te leveren zijn.

Ton
Gebruikersavatar
mveenstra
Berichten: 282
Lid geworden op: 29 nov 2010, 15:34
Type: R1100RT
Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
Locatie: Baarn

Re: Goedkopere xenon verlichting.

Ongelezen bericht door mveenstra »

Hoi Ton,

Een auto set is ook geschikt voor je motor dus dat scheelt. Beter gezegd je hebt dan gewoon een reserve setje en voor al deze links zijn de onderdelen ook los te krijgen. Dus dat zit wel goed. Om eerlijk te zijn nijg ik een beetje naar de laatste van marktplaats. Dit ook omdat ik deze bij mij in de buurd kan ophalen. en voor dat geld kan ik het nog een keer proberen. Ja dat deze set misschien geen 10 jaar mee gaat is dan jammer. Voor dat geld kan ik hem nog eens vervangen en xenon word alleen maar goedkoper.

Dat neemt overigens niet weg. Dat ik nog steeds graag ervaringen van mensen wil horen over goedkopere setjes als pilot.
Groetjes Mike,

Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Inspector Gadget

Re: Goedkopere xenon verlichting.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik weet niet of je snel reacties zult krijgen over dit soort "OEM" merken omdat dit merken zijn die komen en gaan;
Het is een kwestie van 100 of zo setjes bestellen in China en ook jij kunt jou merk Xenon op de markt brengen.

Garantie is belangrijk;
Minimaal 1 á 2 jaar.

Daarnaast is de ballast belangrijk, het gedeelte wat de 12 volt naar de 23000 volt omzet.
Naast afscherming (storing op je radio en boord-elektronica door doorstraling door de behuizing) is ook de afscherming naar (!) je 12 volt aansluiting belangrijk.
Anders zorgt zo'n ballast dat er stoorsignalen (zogenoemde terugslag) kunnen binnendringen op je elektronica met rare gevolgen van dien.
(ik heb een 1150RT gezien die daardoor constant ABS problemen aangaf).
Bij bepaalde Duitse merken auto's branden de ruitenwissermotor-elektronica altijd door.
Naast het eventueel doorslaan van de hoogspanningsaansluiting naar het chassis (verdrogen van de afscherming na verloop van tijd).
Bij plaatsing adviseer ik die kabels goed weg te houden van de metalen randen e.d., dus veel tie-raps gebruiken.

Ik zou voor de laatste set niet zo snel kiezen, omdat de lampenvoet blijkbaar geleverd wordt met verschillende verloopstukjes om in H4, H7 e.d. lampvoeten te plaatsen.
Het is vooral bij Xenon verlichting dat de eigenlijke lamp (D2) precies goed in het brandpunt zit waar normaal gesproken de H4 zat.
Dat is echt millimeterwerk.
En dat is echt geheel anders dan bij (bijvoorbeeld) een H7 lamp.
Een universele voet die middels plaatjes voor een H4, H7 e.d. geschikt gemaakt kan worden, is in mijn optiek een risico van verblinding.

Wat mij ook opvalt en een goede indicatie (althans, vind ik dan :roll: ) hoe goed de kwaliteit is, is door te kijken naar de prijs van een complete set en de prijs van een losse lamp.
Bij sommige links blijken de prijs van een losse (H4 Bi-Xenon) lamp net zo duur te zijn als een complete set. Oops.
Dan wordt er ergens op kwaliteit beknibbeld.

En als laatste;
Kijk heel goed of de spanningsvoorziening uit de bestaande (oude) lampenvoet moet komen of een aparte kabel (en evt. relais, hoewel iemand ook schreef "rails" maar dat zal wel een typefout op hun website zijn) die je aansluit op je accu.
Die laatste zou je voorkeur moeten hebben, want dan zit er ook een zekering in/bij, voor het geval de ballast doorslaat en verdere schade aan de elektronica van je motor kan voorkomen. Naast het feit dat in mijn optiek de bestaande (oude) lampenvoet niet voldoende stroom kan leveren voor én de 35 watt HID én de trekmagneet.
Nu zit er wel al een zekering in je verlichtingscircuit voor je H4 in de zekeringskast, maar die is in mijn optiek te ver weg van de ballast en HID lamp.

Maar je kunt het gokken en hopelijk kan je lang genieten van je gekochte set, verblind je niemand (want je kan dat vaak niet afstellen qua brandpunt), en geeft het verder geen storingen of andere defecten.

Want stuk voor stuk zijn het opportunistische verkopers met hokie-tokie merken.
Here today, gone tomorrow.
Gebruikersavatar
Willem Rietveld
Berichten: 182
Lid geworden op: 15 sep 2008, 21:34
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere
Locatie: Almere

Re: Goedkopere xenon verlichting.

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

Hallo,

ik zou in dit geval toch écht gaan voor een setje van pilot.
Kwaliteit in optima forma....

[groet] , Willem.
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Goedkopere xenon verlichting.

Ongelezen bericht door Baird »

Kwaliteit heeft zijn prijs, als je nog jaren wilt genieten van je motor met deze verlichting zou ik doorsparen totdat je wat goeds kunt kopen. Het idee dat ik eindelijk weer eens op een berg in Oostenrijk sta en dat ik dan shit met mijn verlichting wil ik graag voorkomen.

Nog een ....: Dat euforie van 'kijk eens wat ik voor weinig gekocht heb' houdt minder lang stand dan het permanent tevreden gevoel dat je kwaliteit en betrouwbaarheid gekocht hebt. _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Inspector Gadget

Re: Goedkopere xenon verlichting.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik kan je wel mijn Pilot Bi-Xenon H4's verkopen (1 gebruikt en 1 ongebruikt, als reserve) plus de H4 Bi-Xenon kabelboom met zekering e.d., maar dan moet je nog een nieuwe ballast kopen, aangezien ik die ballast ga gebruiken voor mijn H7's, en alleen zo'n Pilot Pro-Line kost ook zo'n 60 euro, en zal dan ook buiten jou gestelde budget vallen. ;)
Gebruikersavatar
mveenstra
Berichten: 282
Lid geworden op: 29 nov 2010, 15:34
Type: R1100RT
Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
Locatie: Baarn

Re: Goedkopere xenon verlichting.

Ongelezen bericht door mveenstra »

hoi dmm nee dat is niet geval 60 euro vind ik zeker niet te veel. Om eerlijk te zijn. als ik jou goed onderbouwde antwoorden lees. Dan begin ik toch wel te twijfelen of ik dit wel moet doen. Vooral dat punt van baird vind ik een goede dat je in de bergen staat en je verlichting er mee op houd. Dat moet ik inderdaad niet hebben. Daarvoor is mijn veiligheid toch te belangrijk voor me. Belangrijker als het geld dat ik eventueel zou besparen.
Groetjes Mike,

Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Inspector Gadget

Re: Goedkopere xenon verlichting.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het meest voorkomende probleem bij de goedkopere merken Xenon, is dat de ontsteker er een gegeven moment mee stopt.

Je lamp zal dan heel irritant (voor de andere weggebruikers) gaan knipperen. Soms kortstondig een paar keer, om na verloop van tijd (kan uren, soms dagen zijn), veel sneller te gaan knipperen en daarna helemaal niet meer aan (of heel kort aan bij inschakelen en daarna uit te blijven) te gaan.

Bij de vierwielige heb je nog een 2e koplamp, maar bij de motor heb je maar 1 koplamp, en zal je het gelijk merken en last van hebben.

Verlichting, zeker op de motor, moet goed op orde zijn en betrouwbaar. Punt.
Gebruikersavatar
mveenstra
Berichten: 282
Lid geworden op: 29 nov 2010, 15:34
Type: R1100RT
Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
Locatie: Baarn

Re: Goedkopere xenon verlichting.

Ongelezen bericht door mveenstra »

ja inderdaad je hebt me overtuigd. ik ga niet voor de goedkoopste versie. zie nu ook inderdaad waar je op moet letten. Heb er ook een aantal van philips gezien. zijn wat duurder maar lijken qua kwaliteit aardig dicht bij de pilot te zitten.
Groetjes Mike,

Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Inspector Gadget

Re: Goedkopere xenon verlichting.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Philips maakt wel de Xenon lampen en ook Xenon (OEM) ballast, welke je kunt herkennen aan de Philips-naam én logo op de (zwarte) lampvoet.
Maar pas wel enorm op met "Philips" Xenon sets;
Philips verkoopt hun HID set alleen als complete kit, en een H4 Bi-Xenon set kost bijna net zo veel als van Pilot, meer dan 200 euro.
En "herkenbaar" (waar je dus ook mee moet oppassen ivm China-kopie) aan de doos.

Als een dergelijke set veel goedkoper is dan 200 euro, is het volgens mij *geen* Philips set maar een illegale (!) versie waar ze in China de Philips naam (en soms ook logo) op geplaatst hebben.

Zo ook moet je echt enorm oppassen voor Siemens, Bosch, Hella, en noem nog maar meer bekende merknamen.
Made in China, stuk voor stuk, en niets uitstaan hebbende met de merknamen.
Hella maakt ook Xenon producten, maar OEM, bedoelt voor de auto-industrie (e.d.), geen complete kits voor de consument.
De Xenon kits die Hella heeft, zijn complete koplampen, bedoelt voor specifieke voertuigen dus.

Het is voor de autoriteiten heel moeilijk en vrijwel ondoenlijk om al die illegale merken wat betreft import tegen te houden, ze komen vaak via slinkse wegen het land binnen.
Wel nemen de merknamen soms zelf actie, zeker als blijkt dat het slechte producten zijn en hun naam te grabbel gegooid wordt.

Pilot is 1 van de weinige "echte" merken in Nederland, wat dat betreft.

Je moet dus (helaas) heel erg goed oppassen wat en waar je koopt.
Je kunt worden belazerd waar je bij staat.
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Goedkopere xenon verlichting.

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Als je extra licht wilt hebben kan je ook verstralers monteren.
Heb je altijd je eigen koplamp met extra lampen.
Dat die alle 3 in 1 keer kapot gaan lijkt me onwaarschijnlijk.
Ik had een set gekocht voor mijn F800ST en nooit gemonteerd.
Mijn R1200RT geeft ook genoeg licht zodat ze nu in de schuur liggen.
Ik kan een foto maken en die je mailen.
Ze hoeven niet veel te kosten.
Dave

Re: Goedkopere xenon verlichting.

Ongelezen bericht door Dave »

Bij http://www.quispelmotoren.nl vind je de bi-xenon H4:

KLIKKERDEKLIK

voor een nette prijs en het zijn eerlijke jongens daar!
Inspector Gadget

Re: Goedkopere xenon verlichting.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dit merk Xenon is Well-Done, ook made in China.

Voordeel is wel dat bij een betrouwbaar bedrijf je terug kunt gaan als er problemen zijn, defecten e.d.
Ook als het merk niet meer bestaat of verkocht/geleverd wordt.

Want als je even zoekt kan je die Well-Done ook waarschijnlijk wel weer goedkoper krijgen. ;)
Dave

Re: Goedkopere xenon verlichting.

Ongelezen bericht door Dave »

Nuancering: het plaatje lijkt ter illustratie. Ik heb van deze mannen deze set gekocht, en die is echt van Pilot.
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Goedkopere xenon verlichting.

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

dutchmidiman schreef:Ik kan je wel mijn Pilot Bi-Xenon H4's verkopen (1 gebruikt en 1 ongebruikt, als reserve) plus de H4 Bi-Xenon kabelboom met zekering e.d., maar dan moet je nog een nieuwe ballast kopen, aangezien ik die ballast ga gebruiken voor mijn H7's, en alleen zo'n Pilot Pro-Line kost ook zo'n 60 euro, en zal dan ook buiten jou gestelde budget vallen. ;)

Persoonlijk zou ik voor die van Rob gaan.
Kwaliteit voor een goedkopere prijs en een reserve lamp.
En Bi Xenon. Dus niet van die Xenon met een losse Grootlichtlampje.
Nieuwe ballast erbij kopen en je kan jaren voort. _004

Ik heb H7 lampen gehad van een goedkoper merk met meer licht (troep)
Daarna van Philips Xmoto en die geven dus echt meer licht en gaan minder snel stuk.
Mag wat meer kosten maar dan heb je ook wat. Soms is goedkoop duurkoop.
Gebruikersavatar
mveenstra
Berichten: 282
Lid geworden op: 29 nov 2010, 15:34
Type: R1100RT
Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
Locatie: Baarn

Re: Goedkopere xenon verlichting.

Ongelezen bericht door mveenstra »

ok ik ben zeker overtuigd dat ik een duurdere variant het beste kan kopen. Nu nog uitzoeken welke ik het liefste zou willen en kijken waar ze het goedkoopst zijn.
Groetjes Mike,

Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”