Ratelende Koppeling ??

Alles over de versnellingsbak en koppeling

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
JeHo
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 jul 2011, 12:23
Type: R1200RT
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Ratelende Koppeling ??

Ongelezen bericht door JeHo »

Hallo beste mensen,
Sinds een paar maanden hoor ik een ratelend geluid in de buurt van de koppeling en dat alleen bij een warme motor , bij stationair toerental, en stilstaande motor.Dit geluid (ratelen) wil ik niet horen, en heb ik nog nooit in mijn langjarige motorcarriere met BMW's gehoord .
Het betrefd een R1200RT uit 03-2008 nieuw gekocht met nu 31000 km op de klok.
Als het koppelingshandle een klein beetje, of helemaal wordt ingetrokken is het ratelen weg.
Diverse diagnoses worden gesteld waaronder lagerschade versnellingsbak , (afgetapte olie is brandschoon) ratelende tandwielen, en ikzelf denk (dacht) dat
de koppelingsplaat te veel speling op de splaines van de ingaande as van de versnellingsbak heeft.
Om bij een 1200 bij de koppeling te komen moet eerst het achterframe geheel worden gedemonteerd met alles wat erop en eraan zit,en is dus een flinke dag
werk geweest. Kan niet worden opgeklapt zoals bij een 1100.Daarna de versnellingsbak en dan de koppeling met de plaat.
De splaines van de ingaande as zien er keurig uit evenals de inwendige splaines van de plaat. Alleen is er een radiale speling van de plaat t.o.v. de ingaande as.
Wie o wie kan mij vertellen hoeveel deze radiale speling maximaal mag zijn alvorens ik een nieuwe oliebestendige koppelingsplaat ga kopen.
Of zijn er nog andere oorzaken die dit ratelen kunnen veroorzaken??

Iedereen een gelukkig en veilig nieuwjaar toegewenst.
m.v.g. JeHo.
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 sep 2009, 10:28
Type: R1200RT

Re: Ratelende Koppeling ??

Ongelezen bericht door julien »

Hallo JeHo,

mijn RT van 2009 heeft nu bijna 60.000 Km en dat ratelend geluid komt bij mijn motor ook regelmatig voor en verdwijnt na het inknijpen van de koppeling.
Dit is gewoon eigen aan het beestje en ik zou mij daar niet teveel zorgen over maken.
Groetjes
Julien
Gebruikersavatar
JeHo
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 jul 2011, 12:23
Type: R1200RT
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Re: Ratelende Koppeling ??

Ongelezen bericht door JeHo »

Hallo Julien,
Bedankt voor je reaktie. Omdat ik dit ratelen bij mijn vorige BMWs nooit heb gehoord,ga ik toch naar een oorzaak zoeken.
En er zijn ook gevallen bekend waar de splaines van de ingaande as en de koppelingsplaat versleten c.q. weg zijn.
En daar sta je dan. In mijn geval is hier totaal geen sprake van. Splaines zien er keurig uit en dit is bevestigd door BMW dealer in
Nederland en Duitsland. Wel zat er zo goed als geen koppelingsvet `staburag`op de splaines. Deze dus nu wel ingevet, evenals de
splaines van de cardanas deze met molykote gesmeerd.Het is volgens mij wel nodig om deze assen ,ook ingaande as en koppelingsplaat
om de drie/vier jaren te controleren c.q. te smeren als je zelf de mogelijkheden daartoe hebt.
Als je de koppeling iets intrekt of helemaal betekend dit dat de ingaande as stilstaat en er dus niets meer draaid in de versnellingsbak.
Dit houd in dat er in de versnellingbak als de koppeling weer pakt , de ingaande as weer draaid en dat het ratelen hier vandaan moet komen.
Lagers stuk kan ik mij niet voorstellen, speling tussen de tandwielen wel. Ga toch eens met een olieadditief proberen.
Alles is weer netjes gemonteerd en als het weer beter wordt , gaan we in de Ardennen de motor eens uitproberen.
m.v.g. Jean
Ton1959

Re: Ratelende Koppeling ??

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Welke versnellingsbakolie gebruik je en is het oliepeil goed? Mijn ervaring met versnellingsbaktandwielen is dat je beschadigingen van tandwielen wel kan horen. Deze beschadingen kan je meestal weghalen met een wetsteen. Maar beschadigingen krijg je niet zo snel verwacht ik. Misschien wel bij een schakelmof.
Slechte lagers zal je waarschijnlijk in de olie niks van terug zien omdat veel modellen dichte lagers hebben. Tandwielen die overmatige speling hebbene en dan denk ik aan speling na een paar honderd duizend kilometer geven meestal geen tikkende geluiden maar meer zoemen of hoemen. Moelijk te omschrijven hoe het precies klinkt maar dat geluid is geen tikken .

Ton
Stoffel

Re: Ratelende Koppeling ??

Ongelezen bericht door Stoffel »

Hoi JeHo,

Lijkt mij dat er altijd wat speling bestaat tussen de tanden, die speling is weg als er druk op komt. Het zou hooguit een kleine tik kunnen geven (geen druk/geen contact naar wel druk/wel contact), geen geratel. Als de spline as kapot zou zijn dan sta je echt stil hoor, ik heb het twee jaar geleden gehad. Er komt dat een afgrijselijk geluid uit je blok zodra de koppeling opkomt. Doordat de tanden door draaien kom je geen meter meer vooruit. Daar zit weinig ruimte om een beetje kapot te zijn. Of de tanden houden het, of ze draaien door. Zeker als ze 1 keer rond draaien is het einde verhaal.

Zover ik me kan voorstellen staat er niets stil tijdens het rijden. De ene kant (het blok) draait altijd zodra de motor draait. De achterkant draait met je wiel mee. Koppeling los zorgt ervoor dat het blok en wiel los van elkaar draaien, koppeling los laten zorgen dat ze weer "gelijk" (afhankelijk van je versnelling) gaan draaien. Komt het ratelen niet uit het blok zelf? Daar zijn zat dingen die kunnen ratelen (klappen, nokkenas ketting noem maar op)

[groet]
Stoffel
Ton1959

Re: Ratelende Koppeling ??

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Maar bijvoorbeeld de dom van de koppelingsplaat zou ooit los kunnen komen. En ik denk dat de nokkenas aandrijving of ketting (zoals al genoemd) ook wel eens geluid zouden kunnen voortbrengen. Of een nokkenaskettinggeleider.
Ik ben wel benieuwd wat je gaat vinden .
Ton
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Ratelende Koppeling ??

Ongelezen bericht door Baird »

Er wordt toch gemeld in het eerste bericht dat het geluid weg is als de koppeling ingetrokken is, het blok valt volgens mij dus weg als oorzaak.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
JeHo
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 jul 2011, 12:23
Type: R1200RT
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Re: Ratelende Koppeling ??

Ongelezen bericht door JeHo »

Hallo beste mensen,
Alles is weer gemonteerd , vanmorgen proefritje gemaakt en alle moeite voor noppes . Dezelfde ratel bij niet rijdende warme motor, bij stationaire toerental.
Koppeling intrekken geluid weg. Gebruikte olie Bell Ray GL 5 85 w140. Geluisterd met stethoscoop, komt duidelijk van versnellingsbak vandaan.
Dus weer alles gedemonteerd en nu de versnellingsbak open gemaakt. Zo op het eerste gezicht ziet alles er keurig uit en zijn de clean bearings
prima in orde . Het inwendige ziet er uit als nieuw. Ook qua tandwiel speling. Morgen ga ik verdere controles aan de bak doen . Hou jullie op de hoogte .
Het is zoals Baird schrijft , dat we het niet in het motorblok moeten zoeken. Bedankt voor jullie reakties.
m.v.g. Jean.
Ton1959

Re: Ratelende Koppeling ??

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als je de koppeling intrekt haal je ook axiale speling weg uit je krukas als er die al is. Tevens gaat soms met het intrekken het motortoerental iets omhoog of onlaag omdat er dan minder draaiende delen zijn. Dan kan een bepaald geluid dus wel veranderen of net hoorbaar worden.

Ton
Gebruikersavatar
JeHo
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 jul 2011, 12:23
Type: R1200RT
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Re: Ratelende Koppeling ??

Ongelezen bericht door JeHo »

Hallo mensen,
Alle lagers en tandwielen , schakelarmen ,wals , enz zijn in nieuwstaat en dus ook niets van dit alles vernieuwd. Lagers hebben niet in lagerzittingen meegedraaid.
Versnellingsbak geheel gemonteerd, met nieuwe simmeringen en gevuld met Kroon SP 1011 75W90 transmissieolie.
Motor geheel rijklaar gemonteerd, proefrit gemaakt schakeld heel goed en soepel zoals gewend maar het geluid is niet weg.
Voorlopig laat ik alles zijn beloop en rij ik vol vertrouwen met deze motor naar Siberie ,en zoals meerdere BMW rijders zeggen zal ik dit geluid maar voor lief nemen.
m.v.g. Jean
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Ratelende Koppeling ??

Ongelezen bericht door Baird »

Ton1959 schreef:Als je de koppeling intrekt haal je ook axiale speling weg uit je krukas als er die al is. Tevens gaat soms met het intrekken het motortoerental iets omhoog of onlaag omdat er dan minder draaiende delen zijn. Dan kan een bepaald geluid dus wel veranderen of net hoorbaar worden.

Ton
...... En daar heb jij dan weer gelijk in ................... _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Beamietoo

Re: Ratelende Koppeling ??

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Klein speling op de (lager(s) uitgaande as van de v-bak.
Niet schadelijk. Rijden maar !

gr,
Kenny
Gebruikersavatar
JeHo
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 jul 2011, 12:23
Type: R1200RT
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Re: Ratelende Koppeling ??

Ongelezen bericht door JeHo »

Hallo Kenny,en anderen die gereageerd hebben,
Je schrijft dat er een kleine speling op de lagers zit van de uitgaande as. Bedoel je de lagers op de uiteinden van de as, pos no. 7 en 8 van OEM BMW
Deze lagers hebben geen speling .(ja iets speling anders draaiden ze niet).
De naaldlagers van de twee tandwielen op de uitgaande as die vrij ronddraaien als ze niet ingeschakeld zijn , zijn ook in orde.
Daarom heb ik de uitgaande as niet gedemonteerd.
Zoals Ton schrijft ,wordt de krukas enkele honderdsten van een milimeter naar voren gedrukt als de koppeling ingetrokken wordt en daardoor krijg je ook een
ander geluid als wat je gewend bent . Ik ben er vast van overtuigd dat dit echt niet het geluid is wat mij stoort.
Alleen bij stilstaande en stationair draaiende WARME motor bij NIET ingetrokken koppeling is er een ander (ratelend) geluid.
Bij ingetrokken koppeling draait de ingaande as niet en staat alles in de v.bak stil. Bij losse koppeling draait de gehele ingaande as en enkele tandwielen van de
tussenas ,als de versnelling niet is ingeschakeld.Verbeter mij als ik verkeerd redeneer.De uitgaande as draait niet, misschien wel de twee vrijdraaiende tandwielen
op de naaldlagers. Zover heb ik mij nog niet in deze verdiept of deze tandwielen meedraaien.
We blijven in ieder geval rijden zo ook vandaag.
Bedankt voor de reakties
m.v.g. Jean.
Gesloten

Terug naar “Over: Versnellingsbak - Koppeling”