Koppeling die maar 7000 km mee gaat?

Alles over de versnellingsbak en koppeling

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Roosje

Koppeling die maar 7000 km mee gaat?

Ongelezen bericht door Roosje »

mei 2010 kreeg ik van Motorplaza in Groningen te horen dat ik een nieuwe koppeling nodig had. De koppeling was al een paar keer bijgesteld en stond helemaal strak (geen speling meer). met nog een paar andere dingen een nota van € 1600.
Paar keer terug geweest omdat het nog steeds niet voelde dat ik voldoende speling had.
Ben bij een andere monteur terecht gekomen; kleine werkplaats, rustig, voelt goed, prima suggesties en reparaties. Paar maand geleden weer met de koppeling heen; weer bijstellen. Maar ..... dat kon niet! Alles stond helemaal strak alsof het hele zwikkie naar buiten kwam. Hij heeft vervolgens bij het koppelingshuis e.e.a. bijgesteld, maar ook dat was niet optimaal en hij kon het niet verklaren.
Uiteindelijk de hele zaak los gehaald; volledig versleten! Geen laag meer op de koppelingsplaat en het huis volledig ingeschuurd; een dikke rand/braam is blijven staan. Sinds de reparatie is 7000km gereden, zonder dat de koppeling regelmatig slipte. Ik kan niemand vinden die dit kan verklaren, maar Motorplaza weet het: ik heb niet goed opgelet en had eerder/regelmatig terug moeten komen.
Ze zeggen een komplete set te hebben ingebouwd. Als dat zo is, dan hebben ze geen goed werk geleverd. Ze voelen zich niet aangesproken.
Heeft iemand ervaring met dit soort snelle slijtage?
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Koppeling die maar 7000 km mee gaat?

Ongelezen bericht door ciske »

Met zo weinig afgelegde kilometers zou je zeggen dat die nieuwe koppeling toch -op enige wijze- voortdurend heeft geslipt, anders kan ik het niet verklaren.
Met andere woorden, als van deze voortdurende slip geen sprake was kan het bijna onmogelijk een nieuwe koppeling zijn geweest.

gr v Ciske
doov650

Re: Koppeling die maar 7000 km mee gaat?

Ongelezen bericht door doov650 »

Ik heb vorig jaar onder garantie een nieuwe koppeling gekregen, omdat de oorspronkelijke na 8000 km begon te stinken als ik bergop moest optrekken.
Dus je had er mogelijk nog wel 1000 km mee door kunnen rijden :-)
Ton1959

Re: Koppeling die maar 7000 km mee gaat?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Er zijn meerdere mogelijkheden.
1 Afstelling koppeling was niet goed gedaan
2 Olielekkage waardoor zelfs een nieuwe koppeling zo zal gaan slippen.
3 Koppelingskabel routing niet goed waardoor koppeling blijft hangen.
4 Koppeling blijft hangen op ander punt na het intrekken.
5 Uitgaande as spiebanen beschadigd
6 Pilot error

Maar je moet gewoon 10000km kunnen rijden tot de volgende beurt zonder de koppeling te moeten afstellen. Al moet een nieuwe misschien na 1000km nog even afgesteld worden maar dat gok ik maar even nu.
thooms

Re: Koppeling die maar 7000 km mee gaat?

Ongelezen bericht door thooms »

Het vervelende is dat je ergens anders in onderhoud bent geweest als je bij plaza was gebleven had je zeker recht van reklameren
Omdat je aan kan tonen dat je regelmatig terug ben geweest.
En dat er iets niet goed moet zijn
Dat is mijn mening
Gesloten

Terug naar “Over: Versnellingsbak - Koppeling”