plaatsen rechter lamp 1200rt

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

plaatsen rechter lamp 1200rt

Ongelezen bericht door WernerB »

Weet iemand een handige manier om de rechterlamp bij een 1200rt te vervangen? Mijn handen zitten inmiddels onder de krassen en pleisters, maar ik ben nog geen spat verder. _003 _003 _003
Herr BMW had zeker een sadistische bui toen hij bedacht dat aan deze kant een stuk metaal de toegang tot de lamphouder moest bemoeilijken. _003
Inmiddels ben ik erachter dat alleen handjes formaat kleindochter 18 maanden, deze opdracht tot een goed einde kunnen brengen. Een pech:...haar motoriek is nog niet voldoende ontwikkeld. En om nou te wachten totdat ze 4 jaar is, gaat me te ver......Big RT Smile
Ondertussen zit ik met mijn maatje kolenschoppen met een dure motorfiets waarbij op een normale manier nog geen lamp is te vervangen.
Dus: HELP!!!!! Wie weet raad?

Vast bedankt voor je moeite,

have a nice BMW day!
WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Inspector Gadget

Re: plaatsen rechter lamp 1200rt

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Naar wat ik begrepen heb, kan je het beste vanaf de voorkant doen, onder de oliekoeler door dus, en dan met je vingers.

En dat zou er dan ongeveer zo uit moeten zien;

[youtube]kuvgi7Xt45E[/youtube]

En in de comments bij deze YT;
Question: I just got an RT, and the right side headlamp just went out. I'm having trouble pulling the harness out (step after removing the cover). Is there a trick to this step? It came out easily for you. Is there a tab or something to release it? Do I have to pry it away from the clip section or the bulb itself?
Answer: The harness didn't come off very easily for me the first time either. Wiggle it around, and if you can you might be able to grab with some pliers and pull. from what I recall, the clip only holds the bulb into the holder. The harness should come off prior to undoing the retention clip.
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: plaatsen rechter lamp 1200rt

Ongelezen bericht door WernerB »

Dank je Rob, voor je uitgebreide info.
Het filmpje laat de gemakkelijke kant zien. Die heb ik zelf al op eenvoudige wijze onder handen kunnen nemen. Maar die andere kant...... _003
Hier zit een stuk plaatijzer (onderdeel van een stuk framewerk) gigantisch in de weg!
Ik heb mijn probleem echter kunnen oplossen.........gewoon door iemand met dunnere vingers en slankere handen dan ik, te vragen om de lamp te plaatsen; mijn jongste zoon bleek iets flexibeler te zijn dan ik; hij plaatste de lamp binnen 5 minuten! :D
Ik heb hem direct bevorderd tot mijn vaste "handyman"! :lol:

Maar......los van dit alles, ik denk dat je gelijk hebt om het de volgende keer vanaf de voorzijde te doen. dank voor die tip! _004

have a nice BMW-day!
WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: plaatsen rechter lamp 1200rt

Ongelezen bericht door 1-handed »

Ook mijn zoon heb ik hiervoor gebruikt :oops: (misbruikt ) tijdens het plaatsen van de xenon set
Zelf kwam ik daar ook niet bij, hij heeft ze geplaatst en ik gaf aanwijzingen :oops:
Samen hebben we de klus geklaard _004
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: plaatsen rechter lamp 1200rt

Ongelezen bericht door WernerB »

Kijk Bert, dat is wat wij noemen een goede samenwerking. _004
Zou op deze wereld vaker moeten gebeuren............. ;)

Have a nice BMW-day!
WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Willem Rietveld
Berichten: 182
Lid geworden op: 15 sep 2008, 21:34
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere
Locatie: Almere

Re: plaatsen rechter lamp 1200rt

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

Zoals elders reeds vermeld: koop je lampen bij de dealer en deze zet ze er gratis voor je in!!! :D
Wat het filmpje betreft, je ziet overal dat het erg makkelijk gaat, maar men laat UITSLUITEND het wisselen van de linker lamp zien, ja die kan echt iederéén zonder krassen en bloed op de hand zelf doen.....

[groet] ,
Willem
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Gebruikersavatar
HanTeRT
2023
2023
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 okt 2009, 21:18
Type: Overig R-serie
Bijz: Full Options
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Overijssel
Locatie: Zwolle

Re: plaatsen rechter lamp 1200rt

Ongelezen bericht door HanTeRT »

Het vervangen van de rechter lamp van een R1200RT heb ik al enkele keren gedaan :D .
Hierbij heb ik de handleiding van BMW R1200RT gebruikt. Om goed te kunnen zien wat je doet, heb je goede verlichting nodig.
In het begin had ik ook moeite om de lamp met mijn hand te plaatsen. Deze heb ik vervangen door een punttangetje _004 . Hierdoor kun je precies en zuiver werken. Bovendien kun je ook nog zien wat je doet.

Groet,

Han
Denk in oplossingen, niet in problemen.
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: plaatsen rechter lamp 1200rt

Ongelezen bericht door WernerB »

Han,
Ook ik heb uiteraard de Nederlandstalige handleiding gebruikt, alsmede een punttang! Maar mijn handen zijn gewoonweg te groot. _001
Gelukkig was mijn jongste zoon in de buurt.... _004
Die heeft, zoals al eerder aangegeven, mij verlost! ;)

Have a nice BMW-day!
WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
bmwmuppet
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 dec 2009, 21:54
Type: R1200RT
Bijz: 2012
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Franeker
Locatie: Franeker

Re: plaatsen rechter lamp 1200rt

Ongelezen bericht door bmwmuppet »

Mocht er niet toevallig iemand in de buurt zijn dan het zijscherm even verwijderen. Maakt het een stuk makkelijker. Je ziet zo wie zo beter wat je doet
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”