Winterbanden

Welke banden voor je RT?

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Ruud62
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 okt 2012, 09:56
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Winterbanden

Ongelezen bericht door Ruud62 »

Ik vroeg mij af of er binnen dit forum nog mensen zijn die 's winters gewoon doorrijden, maar wel met winterbanden.

Ben een beetje aan het zoeken en kom dan uit bij de Heidenau banden, maar meer voor de GS'en als de RT's

Zou het een toegevoegde waarde hebben?

Ik ben er nog niet over uit of dit zoveel verschil gaat maken. Ik rij inmiddels nog steeds, maar wel steeds voorzichtiger.

Gr

Ruud -1150-
Historie;
Yamaha DT 175
Honda 750 KZ
Honda 400 F (2x)
BMW R75/5 '73
BMW R1150RT (huidig)
marcanon

Re: Winterbanden

Ongelezen bericht door marcanon »

op het GS forum is hier ook een draadje over:
http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic ... nterbanden

marco
Gebruikersavatar
Edwin1970
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 mei 2012, 21:10
Type: R1100RT
Bijz: BOUWJAAR 2000
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Rotterdam

Re: Winterbanden

Ongelezen bericht door Edwin1970 »

Geen ervaring mee.
Als het rond vriespunt is met nat wegdek, kies ik voor de auto.
Is het kurkdroog weer en geen sneeuw, maar wel beneden nul, dan kies de motor.

[groet]
Edwin
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Winterbanden

Ongelezen bericht door moh_fan »

Ook ik rijd de winter door. Ondertussen al heel wat winters...
Ik heb geen winterbanden. Volgens mij zijn die voor RT's ook niet verkrijgbaar.
Ik heb zo mijn twijfels over het nut van winterbanden op de motor... Het blijven er maar twee!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Winterbanden

Ongelezen bericht door HansD »

Een vriend van me met een Gs heeft ze vorig jaar gebruikt en vond ze tegen vallen. Remweg wordt langer op normale wegen, en toen er eindelijk sneeuw was vond hij de grip tegenvallen. Zeker beter dan gewone banden maar niet gemakkelijk of ongevaarlijk. Ik denk dat hij het niet nog een keer gaat doen.
Tuinbank

Re: Winterbanden

Ongelezen bericht door Tuinbank »

Rij gewoon door op mijn R1200RT tot dat gladheid het rijden onmogelijk maak. Dan zet ik hem stil tot gladheid door strooien is opgelost en stap dan weer op heb geen winterbanden. Zitten MPR 2 onder.
Egghead

Re: Winterbanden

Ongelezen bericht door Egghead »

Me too...
Gewoon doorrijden tijdens de winter op de RT...
Extra defensief, dat wel. Al jaren.
Totdat het door gladheid te tricky wordt.
Het valt me elk jaar weer mee hoe weinig dagen je je motor wegens slecht weer 'moet' laten staan.
Doorgaande wegen zijn over het algemeen goed begaanbaar.
De linkste meters zijn die m'n ongestrooide straatje uit. Om daar nu winterbanden voor om te leggen... :D

Egghead
Laatst gewijzigd door Egghead op 06 dec 2012, 22:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ruud62
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 okt 2012, 09:56
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: Winterbanden

Ongelezen bericht door Ruud62 »

Ok, het is wel duidelijk dat er onder de RT (winterrijders) hier, geen voorkeur voor winterbanden is.

Misschien gaat dit in de toekomst een wat belangrijkere rol spelen als het min of meer verplicht gaat worden.
Ik heb zoiets vernomen dat het in Duitsland zo zou zijn. Al denk ik niet dat het daar verplicht is/wordt.

Maar vaak gaat de verzekering dan min of meer dwingen, zoals het nu ook hier geldt dat je goedkoper uit bent als je
's winters niet rijdt. En als je dan met winterbanden zou rijden, dat het dan weer goedkoper wordt. (ik noem maar iets)

Maar goed, jaren geleden was er hier in Nederland ook bijna niemand met winterbanden, en nu sta je in de file bij
de bandenboer als je wilt wisselen rond oktober/november.

Het zal er duidelijk mee te maken hebben dat de markt er te klein voor is.

Bedankt allen,
Gr Ruud
Historie;
Yamaha DT 175
Honda 750 KZ
Honda 400 F (2x)
BMW R75/5 '73
BMW R1150RT (huidig)
Gebruikersavatar
Ruud62
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 okt 2012, 09:56
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: Winterbanden

Ongelezen bericht door Ruud62 »

Ben trouwens vanaf woensdag j.l. met de auto.


_004
Historie;
Yamaha DT 175
Honda 750 KZ
Honda 400 F (2x)
BMW R75/5 '73
BMW R1150RT (huidig)
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: Winterbanden

Ongelezen bericht door Wullum »

Rij-impressie Wunderlich S1000RR Mad Max mèt winterbanden!

http://www.motoplus.nl/Frontend/magazin ... &year=2012
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Mike Philippens

Re: Winterbanden

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ruud62 schreef:Ok, het is wel duidelijk dat er onder de RT (winterrijders) hier, geen voorkeur voor winterbanden is.
Misschien gaat dit in de toekomst een wat belangrijkere rol spelen als het min of meer verplicht gaat worden.
Ik heb zoiets vernomen dat het in Duitsland zo zou zijn. Al denk ik niet dat het daar verplicht is/wordt.
Maar vaak gaat de verzekering dan min of meer dwingen, zoals het nu ook hier geldt dat je goedkoper uit bent als je
's winters niet rijdt. En als je dan met winterbanden zou rijden, dat het dan weer goedkoper wordt. (ik noem maar iets)
Maar goed, jaren geleden was er hier in Nederland ook bijna niemand met winterbanden, en nu sta je in de file bij
de bandenboer als je wilt wisselen rond oktober/november.
Het zal er duidelijk mee te maken hebben dat de markt er te klein voor is.
Het meeste is al gezegd: met de motor ga je er doorgaans niet uit als het echt glad is. Winterbanden maken dan niet zo heel veel meer uit, want een beetje glijden en het kan zomaar gebeurd zijn. In Duitsland is het sowieso een ander verhaal, want daar heb je garantie op een pak sneeuw in veel gebieden. Dus daar is het niet zo gek. Ik Nederland zou ik het bijzonder hartgrondig oneens zijn met een verplichting van winterbanden omdat ik het gewoon kolder vindt. We hebben als het een beetje meezit een week sneeuw op de weg. Dan tel ik echt de dagen dat het op de rijbaan ligt. Er kan wel een maand sneeuw zijn, maar op de weg wordt het weggeveegd en er wordt gestrooid.
Tenzij je in het buitengebied woont of op wintersport gaat, vind ik het echt onzinnig om op winterbanden te gaan rijden. Ik zeg niet dat winterbanden niet werken, maar voor die paar dagen vind ik het onzin. Je snelheid+rijgedrag aanpassen is 10x zo belangrijk als winterbanden. Ik ben iig nog nooit in een situatie gekomen waar ik zonder winterbanden niet uit gekomen zou zijn. Ja, ooit één keer een jaar of 20 geleden toen je op de straten kon schaatsen na een plotseling opgekomen ijzelbui (hoe zeg je zoiets). Maar goed, logeerbed uitrollen en blijven overnachten dan maar. Verder nog nooit.

En de motor blijft onder zeil als het glad is. Leuk voor iemand met een zijspan!
Gebruikersavatar
Willem Rietveld
Berichten: 182
Lid geworden op: 15 sep 2008, 21:34
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere
Locatie: Almere

Re: Winterbanden

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

Ruud62 schreef:Ok, het is wel duidelijk dat er onder de RT (winterrijders) hier, geen voorkeur voor winterbanden is.

Misschien gaat dit in de toekomst een wat belangrijkere rol spelen als het min of meer verplicht gaat worden.
Ik heb zoiets vernomen dat het in Duitsland zo zou zijn. Al denk ik niet dat het daar verplicht is/wordt.

Maar vaak gaat de verzekering dan min of meer dwingen, zoals het nu ook hier geldt dat je goedkoper uit bent als je
's winters niet rijdt. En als je dan met winterbanden zou rijden, dat het dan weer goedkoper wordt. (ik noem maar iets)

Maar goed, jaren geleden was er hier in Nederland ook bijna niemand met winterbanden, en nu sta je in de file bij
de bandenboer als je wilt wisselen rond oktober/november.

Het zal er duidelijk mee te maken hebben dat de markt er te klein voor is.

Bedankt allen,
Gr Ruud

Ruud: even ter aanvulling; In Duitsland is het al jaar en dag VERPLICHT op bij gladheid en sneeuw met de auto op winterbanden te rijden. En tevens is het daar dan niet meer toegestaan om met de tweewieler de weg op te gaan. Men dient dan over te gaan op een auto of openbaar vervoer.
Er gelden daar in de winter natuurlijk andere weersomstandigheden als in ons zeeklimaatlandje.

[groet] , Wilem.
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4482
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Winterbanden

Ongelezen bericht door EileRT »

Dit is echt een draadje voor de doorgewinterde rijders: eigenlijk heb ik hier geen recht van spreken, want ik ben nog nooit met sneeuw en ijzel op de motor gaan rijden.
Zoals eerder gezegd: je hebt maar twee wielen en die wil ik er graag onder houden. Dit jaar heb ik een nieuw setje PR3 onder de RT laten zetten. Hiermee rijd ik met
droog en nat weer. Maar onder echt winterse omstandigheden staan ze onder de -1100- in de garage! Voor de mensen die wel gaan: Doe 't alsjeblieft voorzichtig aan!
Groet, Eilert
Laatst gewijzigd door EileRT op 25 dec 2012, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Winterbanden

Ongelezen bericht door scan »

Winterbanden geven je niet alleen meer grip op sneeuw maar hebben tijdens de koude dagen ook een betere grip op de weg.
Dit doordat de rubbersamenstelling (compound) zodanig is dat de gripeigenschappen juist in het lage temperatuur gebied ligt.
Zomerbanden missen die eigenschap.
Winterbanden op een motor is een ander verhaal. Sneeuw zie je en stel je je op in maar ijzel, of is het toch dooiwater, ligt even iets anders.
Is het ijzel dan heb je ook aan winterbanden een stuk minder zekerheid. In dat geval zouden spikes weer ideaal zijn.
Kortom het blijft behelpen in de winter en wil je geen risico nemen om op je postzegel te gaan dan kun je het beste thuis blijven of een andere oplossing zoeken.
Mike Philippens

Re: Winterbanden

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

scan schreef:Winterbanden geven je niet alleen meer grip op sneeuw maar hebben tijdens de koude dagen ook een betere grip op de weg.
Dit doordat de rubbersamenstelling (compound) zodanig is dat de gripeigenschappen juist in het lage temperatuur gebied ligt.
Zomerbanden missen die eigenschap.
Tsja...maar heb jij nou écht LAST van dat zogenaamde gebrek aan grip bij koud of nat weer? Ik merk er totaal niets van. Ik rij nu al 28 jaar auto en heb nog nooit winterbanden gehad. Bij sneeuw en gladheid zijn het aanpassen van je snelheid en rijgedrag vele malen belangrijker dan winterbanden of 'zomerbanden' (ik verzet me hevig tegen die term trouwens). Dat beetje sneeuw wat wij hier in Nederland hebben, hooguit een dag of 4-5 per jaar dat het écht op de rijbaan ligt, vind ik geen verantwoording (voor mij dan) om winterbanden te nemen. Uitzondering natuurlijk voor hen die in het buitengebied wonen of op wintersport gaan; dan heb je denk ik minder keuze.
Bij mij wordt er goed geveegd en gestrooid, maar ook als er sneeuw ligt, kom ik prima weg met de auto. Afgelopen dinsdag nog in Luxemburg door een hevige sneeuwbui gereden en het ging goed. Zolang je maar rustig blijft rijden, en geen onverhoedse bewegingen maakt.

Ik snap wel dat er veel reklame wordt gemaakt voor die winterbanden, want ik denk dat de bandenboeren wat dat betreft weinig last hebben van crisis...het is wat mij betreft een hype. Winterbanden an sich zijn niet slecht, en ik zie zeker het nut van die dingen, maar in Nederland sneeuwt het gewoon te weinig. En onder andere omstandigheden heb ik geen last van minder grip. Heb je dat wel, rij je gewoon te hard.
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: Winterbanden

Ongelezen bericht door HenkvanR »

[/quote]Winterbanden an sich zijn niet slecht, en ik zie zeker het nut van die dingen, maar in Nederland sneeuwt het gewoon te weinig. En onder andere omstandigheden heb ik geen last van minder grip. Heb je dat wel, rij je gewoon te hard.[/quote]
Als het alleen voor de sneeuw was zouden ze wel sneeuwbanden heten.
Misschien moet je het eens uitproberen/testen op een baan waar dat mogelijk is dan zal je merken dat het wel degelijk nut heeft.
Maar ja het hoeft niet door jou zelf te komen je kan ook door iemand anders in een situatie komen waar je graag iets eerder stil had gestaan, en dan hoef je niet eens hard te rijden.
En je hoeft het niet te laten omdat het duurder zou zijn want de kilometers die je met je winterbanden rijd rij je niet met je normale banden dus die spaar je dan.
Ik ga altijd op een tijd naar mijn werk dat de strooiwagens nog slapen.
[groet]
HenkvanR -1200-
Mike Philippens

Re: Winterbanden

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ik zie het nut wel van die dingen, maar het meeste nut hebben ze nog altijd in de sneeuw of met ijzel. In de regen heb ik hoegenaamd ook geen last van minder grip omdat ik mijn rijstijl en snelheid aanpas. Dus ja, blijft over de sneeuw. En we hebben onze paar dagen sneeuw inmiddels weer gehad.

En voor het geld hoef ik het wel te laten, want je moet nu eenmaal geld uitgeven aan die dingen. Het fabeltje dat je je gewone banden niet slijt gaat er bij mij niet in; het blijft nu eenmaal een extra uitgave. Maar het gaat mij niet zozeer om het geld. Voor mijn leaseauto zou het geloof ik een tientje per maand zijn. Daar wordt ik niet zo arm van. Maar zoals gezegd ben ik gewoon nog nooit in een situatie geweest waarin ik mezelf voor mijn kop sloeg dat ik geen winterbanden heb genomen. Het blijft imho een marketingverhaal om de omzet van de bandenboeren op te krikken. Voor Nederland dan. In landen waar ze gegarandeerd elk jaar een flink pak sneeuw krijgen is het een nobrainer natuurlijk.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Winterbanden

Ongelezen bericht door Bert M »

Het verhaal winterbanden heeft voor mij in de afgelopen weken een hele nieuwe dimensie gekregen.

In de periode dat ik zwaardere auto's reed (Mercedes C-klasse en later BMW 5-serie) reed ik in de winter standaard op winterbanden en dat had een voelbaar positief effect op de rijeigenschappen bij besneeuwd wegdek (tegen ijzel doen ook winterbanden niets!). Op mijn hobby karretje (opfokte Smart Roadster) liggen overdreven brede Pirelli's P-Zero Nero's (hele plakkerige mooi weer banden) en omdat ik die oorspronkelijk alleen zomers rij, heb ik daar nooit winterbanden voor gekocht.

Sinds enkele maanden rij ik de iets compactere Mini en bij aanschaf lagen daar nagenoeg nieuwe winterbanden onder (goodyears). Zowel op droog als gewoon nat asfalt geen centje pijn en niet van de lijn af te krijgen.
Ik ben me de afgelopen weken echter letterlijk te barsten geschrokken hoe ongelooflijk slecht de Mini op de weg ligt als er een paar centimeter sneeuw ligt! Vanaf 60km/h gaat het karretje onvermoeibaar op zoek naar zijn eigen weg en is er, ondanks de winterbanden en diverse voortgezette rijopleidingen van de berijder, bijna geen houden aan...

Ergo: het zijn dus zeker niet alleen de winterbanden die zaligmakend zijn. De hele 'trim' van het voertuig bepaalt het gedrag bij gladheid en of het zin heeft om winterbanden te monteren of niet.

Voor mij geldt: sneeuw? Ik pak de Smart...

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Tuinbank

Re: Winterbanden

Ongelezen bericht door Tuinbank »

Bert M schreef:Het verhaal winterbanden heeft voor mij in de afgelopen weken een hele nieuwe dimensie gekregen.

In de periode dat ik zwaardere auto's reed (Mercedes C-klasse en later BMW 5-serie) reed ik in de winter standaard op winterbanden en dat had een voelbaar positief effect op de rijeigenschappen bij besneeuwd wegdek (tegen ijzel doen ook winterbanden niets!). Op mijn hobby karretje (opfokte Smart Roadster) liggen overdreven brede Pirelli's P-Zero Nero's (hele plakkerige mooi weer banden) en omdat ik die oorspronkelijk alleen zomers rij, heb ik daar nooit winterbanden voor gekocht.

Sinds enkele maanden rij ik de iets compactere Mini en bij aanschaf lagen daar nagenoeg nieuwe winterbanden onder (goodyears). Zowel op droog als gewoon nat asfalt geen centje pijn en niet van de lijn af te krijgen.
Ik ben me de afgelopen weken echter letterlijk te barsten geschrokken hoe ongelooflijk slecht de Mini op de weg ligt als er een paar centimeter sneeuw ligt! Vanaf 60km/h gaat het karretje onvermoeibaar op zoek naar zijn eigen weg en is er, ondanks de winterbanden en diverse voortgezette rijopleidingen van de berijder, bijna geen houden aan...

Ergo: het zijn dus zeker niet alleen de winterbanden die zaligmakend zijn. De hele 'trim' van het voertuig bepaalt het gedrag bij gladheid en of het zin heeft om winterbanden te monteren of niet.

Voor mij geldt: sneeuw? Ik pak de Smart...

[groet]

Bert M
Ben ik nu op een autoforum aangekomen? :D :D :D
Gebruikersavatar
Pagif00
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 mar 2010, 21:40
Type: R1150RT

Re: Winterbanden

Ongelezen bericht door Pagif00 »

In de discussie over winterbanden sluit ik me geheel aan bij de rijders die op de hun gebruikelijke zomerbanden doorrijden. Twee aanvullingen: kom je in sneeuw of hagel terecht dan kun je bij enige voorzichtigheid niet meer meekomen met het autoverkeer. Je wordt een obstakel voor het overige verkeer. Hier houdt het voor mij dan ook op. Ik een keer een rit in de sneeuw meegemaakt. Een ramp. De fiets (destijds een PC 800 (een oud lijk), thans een 1150 RT) is dan gewoon te zwaar. Het voorwiel breekt voortdurend oncontroleerbaar uit door de massa van het voertuig. Geen houden aan. Ik schat zo in dat winterbandjes dan ook weinig helpen, hoewel er op YT filmpjes zijn o.a. van twee Nederlandse stellen die in Alaska en Siberie onderweg zijn. De Siberie gangers losten hun valproblemen overigens op door hun motorfietsen zijwaarts te koppelen zodat er een soort zijspancomstructie ontstond.

Voorts lees ik een verwijzing naar de winterbandenplicht in Duitsland. Dit punt ligt genuanceerder dan het in Nederland vaak begrepen wordt. Er gelden in Duitsland geen wettelijke voorschriften dienaangaande behoudens algemene typegoedkeuringen zoals die ook in Nederland gelden. Het heikele punt is dat een Duitse verzekerde in Duitsland aansprakelijk is voor een ongeval tenzij hij aannemelijk kan maken dat het ongeval niet te wijten is aan het gebruik van zomerbanden. Als een buitenlander in Duitsland een ongeval krijgt heeft hij te maken met de Duitse aansprakelijkheidsregels en het Duitse verkeersrecht. In Duitsland bestaat veel weerstand tegen deze rechtspraak omdat met name bewoners van de Duitse kuststreken met een klimaat te maken hebben als het onze met vaak zeer gematigde winters, waarbij de voordelen van winterbanden genuanceerd liggen (wordt de temperatuur te hoog (zo rond de 10 graden) dan is de remweg langer dan van een zomerband, brandstofverbruik is hoger, aanschaf tweede setje banden plus montage en opslagkosten). Het lijkt me sterk dat er ook jurisprudentie op dit gebied is over winterse motorfietsongevallen (niet nagezocht), hoewel er vast wel eens iets mis zal zijn gegaan met de rijders die het jaarlijkse Elefantenrennen in Beieren bezoeken in januari.

Pagif00
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Winterbanden

Ongelezen bericht door scan »

Met off road banden heb je tijdens sneeuw omstandigheden meer aan dan op bijv. de Metzeler Z6-Z8, Michelin PR3 of Bridgestone B23 o.i.d.
Het open (lees grove, met die grote blokken en ruime openingen er tussen) profiel zorgt er voor dat de sneeuw beter lost uit de groeven en zo behoud je meer grip.
Maar deze banden rijden mijns inziens niet erg lekker op een RT laat staan dat het nog 'smoeld'.
Gesloten

Terug naar “Over: Banden - Velgen - Wielen”