Bandenspanning, wat is juist?

Welke banden voor je RT?

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Bandenspanning, wat is juist?

Ongelezen bericht door Jekihero »

Nieuwe digitale bandenspanningsmeter gekocht en meteen maar aan de slag.
Koude motorfiets, de garage is nu 14 gr.
Voorband keurig op de 2,5 bar, achterband op de 2,9 bar.
De straat uit rijden en kijkend op de BC zie ik V 2,9 resp. A 3,3 bar.

Na een half uurtje rijden en knap wat rekenwerk m.b.t temperatuur correcties van de BC lees ik V 2,8 bar en A 3.1 Bar af.
Snel bij thuiskomst een wat ouder voetpompje gepakt met analoog metertje, meet ik 2,6 resp. 3.0 bar.
Meten is weten meen ik te weten, maar ik zie nu door de barretjes de ventieldopjes niet meer...................

Hoe en/of waarmee meten jullie je bandenspanning?
Ik ben geneigd de BC maar als een soort alarm te zien, en te vertrouwen op de gekochte digitale meter.

Ronald
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Bandenspanning, wat is juist?

Ongelezen bericht door HansD »

De meeste bandenspanningsmeters zijn niet erg nauwkeurig kan ik me uit een test herinneren. Dat scheelt zo een paar tienden tot een halve bar. Ook die bij de benzinepomp wijken vaak veel af.
Als je een redelijk goede meter gekocht hebt zou ik het daar maar bij houden. Bij mij is het verschil tussen het metertje dat bij de 12v pomp van Halfords zit, en de BC niet al te groot en blijft over tijd ook hetzelfde.
Weet je hoe de Bc de temp correctie doet?
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Bandenspanning, wat is juist?

Ongelezen bericht door Jekihero »

HansD schreef:De meeste bandenspanningsmeters zijn niet erg nauwkeurig kan ik me uit een test herinneren. Dat scheelt zo een paar tienden tot een halve bar. Ook die bij de benzinepomp wijken vaak veel af.
Als je een redelijk goede meter gekocht hebt zou ik het daar maar bij houden. Bij mij is het verschil tussen het metertje dat bij de 12v pomp van Halfords zit, en de BC niet al te groot en blijft over tijd ook hetzelfde.
Weet je hoe de Bc de temp correctie doet?
Volgens de wet van Regnault, P/T = c wordt de referentietemperatuur bij 20gr.C bepaald.
M.a.w. je leest af welke druk zou je moeten meten bij 20gr.C

Voor sommigen misschien handig, _001

Ronald
J vd B te V

Re: Bandenspanning, wat is juist?

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Ik heb heel lang geleden al van mijn werk (scheepswerktuigkundige) een paar professionele manometers mee genomen van Econosto. Ik gebruik 1 meter en niets anders. Dan heb je altijd dezelfde referentie.
Dan kun je altijd naar behoefte de druk verhogen of verlagen.
Verder niet moeilijk doen. Iedere manometer wijst weer anders aan.
Behalve als je op je werk in de gelegenheid bent om ze te ijken.
(Zoals ik momenteel)
Groeten van Jan via Tapatalk
Inspector Gadget

Re: Bandenspanning, wat is juist?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

BMW geeft aan dat de RDC compenseert voor de getoonde waardes in je display voor een meting bij 20 graden Celsius, dus die zou ook redelijk nauwkeurig moeten zijn. Zolang je banden niet opgewarmd zijn ook nog door het rijden zelf, lijkt mij. _001

Via de BC zie ik ook als een soort van alarm, omdat de metingen pas na beweging van de wielen en bij snelheid (boven 30 km/uur), weergegeven worden.
En ik wil het juist graag vóór vertrek (én heel nauwkeurig) meten & weten.
Ik vindt de door BMW geadviseerde waardes ook nog eens veel te laag.
(maar die discussie is er al eens geweest in een ander draadje)

Desondanks heb ik geïnvesteerd toch in goede (analoge & digitale) meters. (w.o. Draper, RoadTech en MotionPro)
Ik weet het, ik ben een rare. ;)
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Bandenspanning, wat is juist?

Ongelezen bericht door Jekihero »

Even een schopje,
zojuist geconstateerd dat de BC een zuiverdere waarde aangeeft dan mijn digitale metertje.
Met koude banden gemeten wijkt de BC 1% af, het digitale meterje bijna 5% en beide in de min.
Kan dus gerust op de BC vetrouwen.

Ronald
Inspector Gadget

Re: Bandenspanning, wat is juist?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat is mijn ervaring ook, de BC is behoorlijk nauwkeurig. _004

Ik rij met 2,7 voor en 2,9 achter, wat ik meet vóór dat ik ga rijden en even later geeft de BC die waardes ook aan.

Het is alleen zo jammer dat die ventielen zo Oia geplaatst zijn op de BMW's. :(
Mike Philippens

Re: Bandenspanning, wat is juist?

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Het maakt eigenlijk geen bal uit. Je weet uiteindelijk nooit of jouw bandenspanningsmeter correct is, tenzij je 'm laat calibreren of een geëikte meter hebt ter controle. Wat belangrijk is, is dat je gewoon steeds dezelfde gebruikt. Als je 'm op een bepaalde spanning brengt en daar tevreden mee bent, is er toch niets aan de hand?
Gesloten

Terug naar “Over: Banden - Velgen - Wielen”