Instellen veer-voorspanning met ESA

Alles over vering, dempers, wegligging enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Instellen veer-voorspanning met ESA

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Van de week een paar keer met vriendin achterop meegereden, na onze valpartij durft ze inmiddels weer een beetje. Uiteraard de ESA op twee helmpjes gezet. Maar toch heb ik het gevoel dat dat niet genoeg is. Toegegeven, we zijn geen van tweeën erg klein en licht van gewicht
ik hoop dat ze niet mee leest :roll:

Is het mogelijk om de veer-voorspanning wat extra op te schroeven?
Onder de buddy heb ik geen draaiknop zien zitten zoals in de handleiding, maar alleen wat afdek-kappen over de ESA-spullen heen. Als er geen extra instelling mogelijk is behalve de 3 ESA standjes is dat best een beperking, want het is een redelijk persoonlijke zaak hoe je de boel lekker vindt rijden.

Mogelijk dat ik er tzt een progressieve HyperPro-veer onder laat zetten, maar ik wil nu even mijn geld aan andere zaken besteden.........
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Inspector Gadget

Re: Instellen veer-voorspanning met ESA

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Klopt, bij ESA heb je alleen die paar instellingen die Herrn BMW voor jou reeds gekozen heeft.
Daaraan kan je helaas niets zelf veranderen, anders dan de keuzes die je al aangeeft.

Maar er zijn inderdaad diverse mogelijkheden;

- Laat je ESA systeem controleren. Of doe zelf de controle.
Het "gieren" van de servo's is geen teken dat ESA werkt, er zit geen verdere foutdiagnose op.
Verstel ESA alleen terwijl niemand op de motor zit, en kijk ook of je motor omhoog en omlaag beweegt.
De motor moet dan niet op de zij- noch op de middenstandaard staat, alleen op zijn banden dus, en haal er dus iemand bij om de motor in balans te houden!
Voel daarna met korte drukken of je ook inderdaad verschil voelt bij de verschillende instellingen.
Als je twijfelt ga naar een bevriende BMW dealeRT, die weet hoeveel (weinig) verschil de instellingen moeten geven qua veerdruk & gevoel.

- Zoals je aangeeft, inderdaad andere veren.
Je veren kunnen ook reeds versleten zijn, ook de 1200RT kent hele partijen met matig tot slechte veren die vroegtijdig verslijten.

- Hang je motor eens aan de diagnose bij een BMW dealeRT, wellicht is er een software-update of instelmogelijkheid voor hun.

- HyperPro heeft ook (ooit) een zogenoemde ESA Controler gehad, maar dat was niet altijd een groot succes.
Zou naar verluid (zo werd mij verteld door een bevriende BMW dealeRT) nog wel eens storingen cq. gedonder geven, maar geeft je wel de mogelijkheid voor de 3 standen je eigen (!) exacte waardes in te stellen.
Helaas staat het product niet langer op HyperPro's eigen website, dus ik vrees met grote vrezen;
http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=119797
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Instellen veer-voorspanning met ESA

Ongelezen bericht door scan »

Wat is het probleem?
Dat is me niet duidelijk?
Deint de motor te veel of zakt deze te ver in?
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Instellen veer-voorspanning met ESA

Ongelezen bericht door AGVerheij »

scan schreef:Deint de motor te veel of zakt deze te ver in?
Beide een beetje.
Het rijdt gewoon niet zo strak en soepel als ik zou willen en als een -1200- moet kunnen. Solo heb ik bij toeren (woon-werk op de snelweg is het geen issue) ook de neiging om ESA standje helm+koffer te gebruiken, om net wat steviger gevoel te hebben. En de demping staat minstens op normal, regelmatig op sport. Bij comfort is het me allemaal te zacht.
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Instellen veer-voorspanning met ESA

Ongelezen bericht door HansD »

AGVerheij schreef:
scan schreef:Deint de motor te veel of zakt deze te ver in?
Beide een beetje.
Het rijdt gewoon niet zo strak en soepel als ik zou willen en als een -1200- moet kunnen. Solo heb ik bij toeren (woon-werk op de snelweg is het geen issue) ook de neiging om ESA standje helm+koffer te gebruiken, om net wat steviger gevoel te hebben. En de demping staat minstens op normal, regelmatig op sport. Bij comfort is het me allemaal te zacht.
Waarom is dat dan een probleem van de veervoorspanning? Kan het niet net zo goed een demperprobleem zijn? Wat is je km stand? Die van mij is 72.000 en ik heb het idee dat de dempers in standje Sport lang niet meer zo strak zijn als vroeger.
Van ons bezoek bij J&J suspension heb ik onthouden dat dempers eigenlijk versleten zijn na 50.000 km.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Instellen veer-voorspanning met ESA

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Tja, dat is nu het nadeel van ESA. De standaard instellingen (die je dus niet kunt aanpassen!) zijn nu eenmaal bedacht voor de "gemiddelde" motorrijder, zoals BMW die voor ogen heeft. Wil je sportiever rijden of stel je andere eisen aan vering en demping, kom je al gauw terecht op apart en after-market spul (met Öhlins als top).
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Instellen veer-voorspanning met ESA

Ongelezen bericht door Baird »

Je kunt natuurlijk ook een afspraak maken bij J&J suspension om je huidige systeem eens te laten checken, mogelijk dat zij daarnaast een voorstel hebben om de vering/demping aan te passen aan de niet-vlieggewicht berijders!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
doov650

Re: Instellen veer-voorspanning met ESA

Ongelezen bericht door doov650 »

AGVerheij schreef:Van de week een paar keer met vriendin achterop meegereden, na onze valpartij durft ze inmiddels weer een beetje. Uiteraard de ESA op twee helmpjes gezet. Maar toch heb ik het gevoel dat dat niet genoeg is. Toegegeven, we zijn geen van tweeën erg klein en licht van gewicht
ik hoop dat ze niet mee leest :roll:

Is het mogelijk om de veer-voorspanning wat extra op te schroeven?
Onder de buddy heb ik geen draaiknop zien zitten zoals in de handleiding, maar alleen wat afdek-kappen over de ESA-spullen heen. Als er geen extra instelling mogelijk is behalve de 3 ESA standjes is dat best een beperking, want het is een redelijk persoonlijke zaak hoe je de boel lekker vindt rijden.

Mogelijk dat ik er tzt een progressieve HyperPro-veer onder laat zetten, maar ik wil nu even mijn geld aan andere zaken besteden.........

Ik had hetzelfde en heb mijn vrouw op dieet gestuurd.
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Re: Instellen veer-voorspanning met ESA

Ongelezen bericht door Garfield »

Baird schreef:Je kunt natuurlijk ook een afspraak maken bij J&J suspension om je huidige systeem eens te laten checken, mogelijk dat zij daarnaast een voorstel hebben om de vering/demping aan te passen aan de niet-vlieggewicht berijders!
Ja, hebben ze. Ik ben er afgelopen woensdag heengeweest om mijn dempers te laten onderhouden. En gelijk de gelegenheid te baat genomen om de standaard lineaire veren te laten vervangen door progressieve veren. _005

Dat onderhouden was geen overbodige luxe, er mankeerde best wat aan. De demperolie mocht eigenlijk geen olie meer heten, wat glijlagers/bussen versleten, de reboundverstelling van de achterste demper zat muurvast en de beide esa motoren waren één bonk roest. Die deden het dus niet meer. _002 Het verhaal dat J&J destijds deed, klopt in mijn geval.

De veren kunnen naar wens ook in een zwaardere uitvoering geleverd worden. Dat lijkt mij dan een oplossing voor jouw " probleem"

Succes _004
Frans
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Inspector Gadget

Re: Instellen veer-voorspanning met ESA

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

PS: Naar verluid schijnt het wel mogelijk te zijn eventuele foutmeldingen van het ESA systeem uit te kunnen lezen.
Afhankelijk van het gebruikte diagnose systeem (BMW Diagnose Systeem, TEXA of GS911 bij een toekomstige versie, etc) kan je weldegelijk het ESA systeem uittesten.
(Solo, Solo met bagage, Met duopassagier, Comfort, Normaal, Sport, Demperinstelling hard, Demperinstelling zacht)
Volgens de RepROM sectie 33.53.
HansH

Re: Instellen veer-voorspanning met ESA

Ongelezen bericht door HansH »

Een ieder zichzelf respecterend veringfabrikant geeft een onderhoudsinterval aan voor haar product. BMW en waarschijnlijk meerdere motorfabrikanten schrijven helemaal niets voor wat betreft onderhoud voor de schokbrekers. Heeft je motor meer dan 20K gereden, en in jullie geval als geen lichtgewichten, zal een onderhoudsbeurt aan de veerelementen of vervanging het gewenste resultaat opleveren. Nieuwe elementen welke zijn aangepast aan jullie wensen zal een totaal andere motor opleveren. Kost wel een beetje maar is je motor stabiel en voelt alles weer vertrouwt aan wordt jij een betere motorrijder en kan het genieten weer beginnen.
Wat??? of ik veren verkoop? nee maar ik gun jullie hetzelfde motor gevoel dat wij hebben. _004 _005

Groet, Hans
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Instellen veer-voorspanning met ESA

Ongelezen bericht door scan »

Voor zover mij bekend mag de dealert niet aan de ESA uitgevoerde veringen komen.
Alleen vervangen.
Lekker zeg... Dik € 1.500 euris??
HansH

Re: Instellen veer-voorspanning met ESA

Ongelezen bericht door HansH »

scan schreef:Voor zover mij bekend mag de dealert niet aan de ESA uitgevoerde veringen komen.
Alleen vervangen.
Lekker zeg... Dik € 1.500 euris??

_001 :O
Inspector Gadget

Re: Instellen veer-voorspanning met ESA

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Motorfabrikanten geven inderdaad vaak weinig tot niets aan over de onderhoudsinterval voor wat betreft de schokdemper & vering.
Bij BMW is dat ook "logisch" omdat ze bij sommige modellen een allegaartje aan merken en modellen gebruiken.
Soms puur op basis van inkoop (prijs, dus goedkoper) of omdat blijkt dat er bepaalde problemen met bepaalde merken zijn. (productieproblemen)
En het ene merk zal qua onderhoudsinterval vanuit de OEM fabrikant wellicht minder inspecties nodig hebben als het andere merk.

Ik kan uit eigen ervaring aangeven dat veren ook (nogal) vroegtijdig al versleten kunnen zijn.

Het lijkt mij heel moeilijk om daar 1 lijn in te trekken qua onderhoudsinterval, anders dan wellicht een inspectie tijdens een grote beurt of zo.
Of als de klant klaagt. ;)
Het vervelende met vering/schokbrekers is dat het is net als banden, de slijtage is langzaam progressief en merk je niet altijd direct, het is een glijdende schaal.
Tenzij je het regelmatig controleert. Zoals je profieldiepte en visuele inspectie bij je banden. Dat doen jullie toch ook vóór elke rit, net als de bandendruk?
Mij is dat althans wel zo geleerd, vandaar dat het een 30 minuten en meer qua tijd kost voordat ik op de motor klim. ;)
Naast de geestelijke voorbereiding.
Maar ik dwaal af.

Ik ben het volledig eens met HansH, er is heel veel te winnen met goede vering en/of schokbrekers, je merkt het verschil!
Een zeer zinvolle investering, niet alleen voor de veiligheid maar ook voor je comfort, en inderdaad, vertrouwen.

Interessante video over ESA I versus ESA II schokdempers: (en dit is maar 1 van de vele voorbeelden)
[youtube]QtKuaZNI4yY[/youtube]
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Instellen veer-voorspanning met ESA

Ongelezen bericht door scan »

Ik begrijp dat de ESA dempers van Wilbers zijn. Met problemen met de demping zou ik eerder geneigd zijn naar een Wilbers service dealer te gaan dan naar een BMW dealer die alleen maar mag vervangen. Komt wellicht ook een heel ander kostenplaatje uit.
Inspector Gadget

Re: Instellen veer-voorspanning met ESA

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik weet dat de veren van de pre-2010 1200RT met ESA 9-van-de-10-keer van WP zijn.
(voorheen WhitePower genaamd, vandaar de naamsverandering).

En WP was een Nederlandse fabrikant, ooit begonnen in 1977.

Wilbers is behoorlijk innoverend, zo hebben ze ook een eigen ESA systeem ontworpen (WESA).
Gesloten

Terug naar “Over: Vering en dempers / ESA”