Instellen veer-voorspanning met ESA
- AGVerheij
- Berichten: 852
- Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
- Type: R1200RT
- Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
- Locatie: Utrecht
Instellen veer-voorspanning met ESA
Van de week een paar keer met vriendin achterop meegereden, na onze valpartij durft ze inmiddels weer een beetje. Uiteraard de ESA op twee helmpjes gezet. Maar toch heb ik het gevoel dat dat niet genoeg is. Toegegeven, we zijn geen van tweeën erg klein en licht van gewicht
ik hoop dat ze niet mee leest :roll:
Is het mogelijk om de veer-voorspanning wat extra op te schroeven?
Onder de buddy heb ik geen draaiknop zien zitten zoals in de handleiding, maar alleen wat afdek-kappen over de ESA-spullen heen. Als er geen extra instelling mogelijk is behalve de 3 ESA standjes is dat best een beperking, want het is een redelijk persoonlijke zaak hoe je de boel lekker vindt rijden.
Mogelijk dat ik er tzt een progressieve HyperPro-veer onder laat zetten, maar ik wil nu even mijn geld aan andere zaken besteden.........
ik hoop dat ze niet mee leest :roll:
Is het mogelijk om de veer-voorspanning wat extra op te schroeven?
Onder de buddy heb ik geen draaiknop zien zitten zoals in de handleiding, maar alleen wat afdek-kappen over de ESA-spullen heen. Als er geen extra instelling mogelijk is behalve de 3 ESA standjes is dat best een beperking, want het is een redelijk persoonlijke zaak hoe je de boel lekker vindt rijden.
Mogelijk dat ik er tzt een progressieve HyperPro-veer onder laat zetten, maar ik wil nu even mijn geld aan andere zaken besteden.........
Groets, GerbeRT
Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Re: Instellen veer-voorspanning met ESA
Klopt, bij ESA heb je alleen die paar instellingen die Herrn BMW voor jou reeds gekozen heeft.
Daaraan kan je helaas niets zelf veranderen, anders dan de keuzes die je al aangeeft.
Maar er zijn inderdaad diverse mogelijkheden;
- Laat je ESA systeem controleren. Of doe zelf de controle.
Het "gieren" van de servo's is geen teken dat ESA werkt, er zit geen verdere foutdiagnose op.
Verstel ESA alleen terwijl niemand op de motor zit, en kijk ook of je motor omhoog en omlaag beweegt.
De motor moet dan niet op de zij- noch op de middenstandaard staat, alleen op zijn banden dus, en haal er dus iemand bij om de motor in balans te houden!
Voel daarna met korte drukken of je ook inderdaad verschil voelt bij de verschillende instellingen.
Als je twijfelt ga naar een bevriende BMW dealeRT, die weet hoeveel (weinig) verschil de instellingen moeten geven qua veerdruk & gevoel.
- Zoals je aangeeft, inderdaad andere veren.
Je veren kunnen ook reeds versleten zijn, ook de 1200RT kent hele partijen met matig tot slechte veren die vroegtijdig verslijten.
- Hang je motor eens aan de diagnose bij een BMW dealeRT, wellicht is er een software-update of instelmogelijkheid voor hun.
- HyperPro heeft ook (ooit) een zogenoemde ESA Controler gehad, maar dat was niet altijd een groot succes.
Zou naar verluid (zo werd mij verteld door een bevriende BMW dealeRT) nog wel eens storingen cq. gedonder geven, maar geeft je wel de mogelijkheid voor de 3 standen je eigen (!) exacte waardes in te stellen.
Helaas staat het product niet langer op HyperPro's eigen website, dus ik vrees met grote vrezen;
http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=119797
Daaraan kan je helaas niets zelf veranderen, anders dan de keuzes die je al aangeeft.
Maar er zijn inderdaad diverse mogelijkheden;
- Laat je ESA systeem controleren. Of doe zelf de controle.
Het "gieren" van de servo's is geen teken dat ESA werkt, er zit geen verdere foutdiagnose op.
Verstel ESA alleen terwijl niemand op de motor zit, en kijk ook of je motor omhoog en omlaag beweegt.
De motor moet dan niet op de zij- noch op de middenstandaard staat, alleen op zijn banden dus, en haal er dus iemand bij om de motor in balans te houden!
Voel daarna met korte drukken of je ook inderdaad verschil voelt bij de verschillende instellingen.
Als je twijfelt ga naar een bevriende BMW dealeRT, die weet hoeveel (weinig) verschil de instellingen moeten geven qua veerdruk & gevoel.
- Zoals je aangeeft, inderdaad andere veren.
Je veren kunnen ook reeds versleten zijn, ook de 1200RT kent hele partijen met matig tot slechte veren die vroegtijdig verslijten.
- Hang je motor eens aan de diagnose bij een BMW dealeRT, wellicht is er een software-update of instelmogelijkheid voor hun.
- HyperPro heeft ook (ooit) een zogenoemde ESA Controler gehad, maar dat was niet altijd een groot succes.
Zou naar verluid (zo werd mij verteld door een bevriende BMW dealeRT) nog wel eens storingen cq. gedonder geven, maar geeft je wel de mogelijkheid voor de 3 standen je eigen (!) exacte waardes in te stellen.
Helaas staat het product niet langer op HyperPro's eigen website, dus ik vrees met grote vrezen;
http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=119797
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Instellen veer-voorspanning met ESA
Wat is het probleem?
Dat is me niet duidelijk?
Deint de motor te veel of zakt deze te ver in?
Dat is me niet duidelijk?
Deint de motor te veel of zakt deze te ver in?
- AGVerheij
- Berichten: 852
- Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
- Type: R1200RT
- Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
- Locatie: Utrecht
Re: Instellen veer-voorspanning met ESA
Beide een beetje.scan schreef:Deint de motor te veel of zakt deze te ver in?
Het rijdt gewoon niet zo strak en soepel als ik zou willen en als een moet kunnen. Solo heb ik bij toeren (woon-werk op de snelweg is het geen issue) ook de neiging om ESA standje helm+koffer te gebruiken, om net wat steviger gevoel te hebben. En de demping staat minstens op normal, regelmatig op sport. Bij comfort is het me allemaal te zacht.
Groets, GerbeRT
Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Instellen veer-voorspanning met ESA
Waarom is dat dan een probleem van de veervoorspanning? Kan het niet net zo goed een demperprobleem zijn? Wat is je km stand? Die van mij is 72.000 en ik heb het idee dat de dempers in standje Sport lang niet meer zo strak zijn als vroeger.AGVerheij schreef:Beide een beetje.scan schreef:Deint de motor te veel of zakt deze te ver in?
Het rijdt gewoon niet zo strak en soepel als ik zou willen en als een moet kunnen. Solo heb ik bij toeren (woon-werk op de snelweg is het geen issue) ook de neiging om ESA standje helm+koffer te gebruiken, om net wat steviger gevoel te hebben. En de demping staat minstens op normal, regelmatig op sport. Bij comfort is het me allemaal te zacht.
Van ons bezoek bij J&J suspension heb ik onthouden dat dempers eigenlijk versleten zijn na 50.000 km.
- PaPinkelman
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Instellen veer-voorspanning met ESA
Tja, dat is nu het nadeel van ESA. De standaard instellingen (die je dus niet kunt aanpassen!) zijn nu eenmaal bedacht voor de "gemiddelde" motorrijder, zoals BMW die voor ogen heeft. Wil je sportiever rijden of stel je andere eisen aan vering en demping, kom je al gauw terecht op apart en after-market spul (met Öhlins als top).
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Instellen veer-voorspanning met ESA
Je kunt natuurlijk ook een afspraak maken bij J&J suspension om je huidige systeem eens te laten checken, mogelijk dat zij daarnaast een voorstel hebben om de vering/demping aan te passen aan de niet-vlieggewicht berijders!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Re: Instellen veer-voorspanning met ESA
AGVerheij schreef:Van de week een paar keer met vriendin achterop meegereden, na onze valpartij durft ze inmiddels weer een beetje. Uiteraard de ESA op twee helmpjes gezet. Maar toch heb ik het gevoel dat dat niet genoeg is. Toegegeven, we zijn geen van tweeën erg klein en licht van gewicht
ik hoop dat ze niet mee leest :roll:
Is het mogelijk om de veer-voorspanning wat extra op te schroeven?
Onder de buddy heb ik geen draaiknop zien zitten zoals in de handleiding, maar alleen wat afdek-kappen over de ESA-spullen heen. Als er geen extra instelling mogelijk is behalve de 3 ESA standjes is dat best een beperking, want het is een redelijk persoonlijke zaak hoe je de boel lekker vindt rijden.
Mogelijk dat ik er tzt een progressieve HyperPro-veer onder laat zetten, maar ik wil nu even mijn geld aan andere zaken besteden.........
Ik had hetzelfde en heb mijn vrouw op dieet gestuurd.
- Garfield
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
- Type: R1150RT
- Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: leusden
- Locatie: Leusden
Re: Instellen veer-voorspanning met ESA
Ja, hebben ze. Ik ben er afgelopen woensdag heengeweest om mijn dempers te laten onderhouden. En gelijk de gelegenheid te baat genomen om de standaard lineaire veren te laten vervangen door progressieve veren.Baird schreef:Je kunt natuurlijk ook een afspraak maken bij J&J suspension om je huidige systeem eens te laten checken, mogelijk dat zij daarnaast een voorstel hebben om de vering/demping aan te passen aan de niet-vlieggewicht berijders!
Dat onderhouden was geen overbodige luxe, er mankeerde best wat aan. De demperolie mocht eigenlijk geen olie meer heten, wat glijlagers/bussen versleten, de reboundverstelling van de achterste demper zat muurvast en de beide esa motoren waren één bonk roest. Die deden het dus niet meer. _002 Het verhaal dat J&J destijds deed, klopt in mijn geval.
De veren kunnen naar wens ook in een zwaardere uitvoering geleverd worden. Dat lijkt mij dan een oplossing voor jouw " probleem"
Succes
Frans
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Re: Instellen veer-voorspanning met ESA
PS: Naar verluid schijnt het wel mogelijk te zijn eventuele foutmeldingen van het ESA systeem uit te kunnen lezen.
Afhankelijk van het gebruikte diagnose systeem (BMW Diagnose Systeem, TEXA of GS911 bij een toekomstige versie, etc) kan je weldegelijk het ESA systeem uittesten.
(Solo, Solo met bagage, Met duopassagier, Comfort, Normaal, Sport, Demperinstelling hard, Demperinstelling zacht)
Volgens de RepROM sectie 33.53.
Afhankelijk van het gebruikte diagnose systeem (BMW Diagnose Systeem, TEXA of GS911 bij een toekomstige versie, etc) kan je weldegelijk het ESA systeem uittesten.
(Solo, Solo met bagage, Met duopassagier, Comfort, Normaal, Sport, Demperinstelling hard, Demperinstelling zacht)
Volgens de RepROM sectie 33.53.
Re: Instellen veer-voorspanning met ESA
Een ieder zichzelf respecterend veringfabrikant geeft een onderhoudsinterval aan voor haar product. BMW en waarschijnlijk meerdere motorfabrikanten schrijven helemaal niets voor wat betreft onderhoud voor de schokbrekers. Heeft je motor meer dan 20K gereden, en in jullie geval als geen lichtgewichten, zal een onderhoudsbeurt aan de veerelementen of vervanging het gewenste resultaat opleveren. Nieuwe elementen welke zijn aangepast aan jullie wensen zal een totaal andere motor opleveren. Kost wel een beetje maar is je motor stabiel en voelt alles weer vertrouwt aan wordt jij een betere motorrijder en kan het genieten weer beginnen.
Wat??? of ik veren verkoop? nee maar ik gun jullie hetzelfde motor gevoel dat wij hebben.
Groet, Hans
Wat??? of ik veren verkoop? nee maar ik gun jullie hetzelfde motor gevoel dat wij hebben.
Groet, Hans
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Instellen veer-voorspanning met ESA
Voor zover mij bekend mag de dealert niet aan de ESA uitgevoerde veringen komen.
Alleen vervangen.
Lekker zeg... Dik € 1.500 euris??
Alleen vervangen.
Lekker zeg... Dik € 1.500 euris??
Re: Instellen veer-voorspanning met ESA
scan schreef:Voor zover mij bekend mag de dealert niet aan de ESA uitgevoerde veringen komen.
Alleen vervangen.
Lekker zeg... Dik € 1.500 euris??
Re: Instellen veer-voorspanning met ESA
Motorfabrikanten geven inderdaad vaak weinig tot niets aan over de onderhoudsinterval voor wat betreft de schokdemper & vering.
Bij BMW is dat ook "logisch" omdat ze bij sommige modellen een allegaartje aan merken en modellen gebruiken.
Soms puur op basis van inkoop (prijs, dus goedkoper) of omdat blijkt dat er bepaalde problemen met bepaalde merken zijn. (productieproblemen)
En het ene merk zal qua onderhoudsinterval vanuit de OEM fabrikant wellicht minder inspecties nodig hebben als het andere merk.
Ik kan uit eigen ervaring aangeven dat veren ook (nogal) vroegtijdig al versleten kunnen zijn.
Het lijkt mij heel moeilijk om daar 1 lijn in te trekken qua onderhoudsinterval, anders dan wellicht een inspectie tijdens een grote beurt of zo.
Of als de klant klaagt.
Het vervelende met vering/schokbrekers is dat het is net als banden, de slijtage is langzaam progressief en merk je niet altijd direct, het is een glijdende schaal.
Tenzij je het regelmatig controleert. Zoals je profieldiepte en visuele inspectie bij je banden. Dat doen jullie toch ook vóór elke rit, net als de bandendruk?
Mij is dat althans wel zo geleerd, vandaar dat het een 30 minuten en meer qua tijd kost voordat ik op de motor klim.
Naast de geestelijke voorbereiding.
Maar ik dwaal af.
Ik ben het volledig eens met HansH, er is heel veel te winnen met goede vering en/of schokbrekers, je merkt het verschil!
Een zeer zinvolle investering, niet alleen voor de veiligheid maar ook voor je comfort, en inderdaad, vertrouwen.
Interessante video over ESA I versus ESA II schokdempers: (en dit is maar 1 van de vele voorbeelden)
[youtube]QtKuaZNI4yY[/youtube]
Bij BMW is dat ook "logisch" omdat ze bij sommige modellen een allegaartje aan merken en modellen gebruiken.
Soms puur op basis van inkoop (prijs, dus goedkoper) of omdat blijkt dat er bepaalde problemen met bepaalde merken zijn. (productieproblemen)
En het ene merk zal qua onderhoudsinterval vanuit de OEM fabrikant wellicht minder inspecties nodig hebben als het andere merk.
Ik kan uit eigen ervaring aangeven dat veren ook (nogal) vroegtijdig al versleten kunnen zijn.
Het lijkt mij heel moeilijk om daar 1 lijn in te trekken qua onderhoudsinterval, anders dan wellicht een inspectie tijdens een grote beurt of zo.
Of als de klant klaagt.
Het vervelende met vering/schokbrekers is dat het is net als banden, de slijtage is langzaam progressief en merk je niet altijd direct, het is een glijdende schaal.
Tenzij je het regelmatig controleert. Zoals je profieldiepte en visuele inspectie bij je banden. Dat doen jullie toch ook vóór elke rit, net als de bandendruk?
Mij is dat althans wel zo geleerd, vandaar dat het een 30 minuten en meer qua tijd kost voordat ik op de motor klim.
Naast de geestelijke voorbereiding.
Maar ik dwaal af.
Ik ben het volledig eens met HansH, er is heel veel te winnen met goede vering en/of schokbrekers, je merkt het verschil!
Een zeer zinvolle investering, niet alleen voor de veiligheid maar ook voor je comfort, en inderdaad, vertrouwen.
Interessante video over ESA I versus ESA II schokdempers: (en dit is maar 1 van de vele voorbeelden)
[youtube]QtKuaZNI4yY[/youtube]
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Instellen veer-voorspanning met ESA
Ik begrijp dat de ESA dempers van Wilbers zijn. Met problemen met de demping zou ik eerder geneigd zijn naar een Wilbers service dealer te gaan dan naar een BMW dealer die alleen maar mag vervangen. Komt wellicht ook een heel ander kostenplaatje uit.
Re: Instellen veer-voorspanning met ESA
Ik weet dat de veren van de pre-2010 1200RT met ESA 9-van-de-10-keer van WP zijn.
(voorheen WhitePower genaamd, vandaar de naamsverandering).
En WP was een Nederlandse fabrikant, ooit begonnen in 1977.
Wilbers is behoorlijk innoverend, zo hebben ze ook een eigen ESA systeem ontworpen (WESA).
(voorheen WhitePower genaamd, vandaar de naamsverandering).
En WP was een Nederlandse fabrikant, ooit begonnen in 1977.
Wilbers is behoorlijk innoverend, zo hebben ze ook een eigen ESA systeem ontworpen (WESA).