vraag over koppelinghandel

Alles over de versnellingsbak en koppeling

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

vraag over koppelinghandel

Ongelezen bericht door wil51 »

Ik weet niet zo precies hoe ik het moet omschrijven, maar ik heb geen speling in de koppelingshandel. Bij loslaten handel reageert de motor pas in de laatste mm. Lastig bij korte bochten als ik die met slippende koppeling moet nemen. Het nadeel van niet kunnen gebruiken voetrem omdat voorwiel mee remt. Is dit bij te stellen? Ik heb niet de indruk dat de koppeling is versleten. Maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat bij een hydraulisch systeem van de koppelinghandel dit niet is bij te stellen. Betreft een R850RT van 2003 met 72000 km.
Hoop niet dat er grote kosten aan gaan komen want dat komt even niet uit.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: vraag over koppelinghandel

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als de koppeling niet afstelbaar is en er geen koppelingscilinder lek is verwacht ik toch dat de koppeling in dat geval op is ofwel versleten.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: vraag over koppelinghandel

Ongelezen bericht door Baird »

Zou beginnen met de koppelingsvloeistof te vervangen door nieuwe, dan zou het bediende deel van de koppeling normaal moeten functioneren.
Vloeistof nivo in kijkglas nu ok?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: vraag over koppelinghandel

Ongelezen bericht door wil51 »

Baird schreef:Zou beginnen met de koppelingsvloeistof te vervangen door nieuwe, dan zou het bediende deel van de koppeling normaal moeten functioneren.
Vloeistof nivo in kijkglas nu ok?
Vloeistof vorig jaar vervangen en niveau is goed. Zal vandaag eens langs de dealer gaan om te laten kijken.
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: vraag over koppelinghandel

Ongelezen bericht door japachap »

Wils, neem mij niet verkeerd, maar hoe lang bent u in bezit van de -850- ?

Bij het gekoppeld remsysteem is matig doseeren van het achterrem van weinig invloed op het voorrem- misschien wat meer oefenen? :$
Het is wel zo bij de hydraulisch-bediende koppeling dat de koppeling wordt helemaal los tot de laatste mm, maar het is ook zo dat bij een versleten koppeling de remvloeistofpeil in het kijkglas zal hoger worden. Als de luchtruimte boven de reservoir membraan helemaal gesloten wordt komt er misschien wat extra tegendruk op de systeme...?

Maar ik ieder geval, laat iemand anders het kontrolleeren...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: vraag over koppelinghandel

Ongelezen bericht door wil51 »

Dealer heeft gevoeld en vond dat er nu nog niets aan de hand is. Vloeistof peil in de gaten houden of daar niets aan veranderd. Koppeling volgens monteur niet versleten. Als peil wel daalt gaan sparen voor een dure reparatie.
Maar op dit moment moest ik geen zorgen maken.
Ik rij nu bijna 2 jaar met de 850. Kreeg advies om van de voetrem af te blijven in een bocht.
J vd B te V

Re: vraag over koppelinghandel

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Uuhh.....
Remmen in een bocht?????

Groeten van Jan via Tapatalk
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: vraag over koppelinghandel

Ongelezen bericht door wil51 »

J vd B te V schreef:Uuhh.....
Remmen in een bocht?????

Groeten van Jan via Tapatalk
Ja, weet je nog wat je geleerd heb tijdens de rijles, gebruik voetrem in korte bochten en de oefening achtje rijden en keren u bocht. ;)

Hiervoor kreeg ik advies niet de voetrem te gebruiken met het gekoppelde remsysteem.
J vd B te V

Re: vraag over koppelinghandel

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Haha, ja dat is waar.
Ik heb mijn 1150 nog maar net, en ik doe altijd met een nieuwe motor even op een parkeerterrein of in een rustige straat alle oefeningetjes eventjes dunnetjes over.
Daar had ik geen last met het (weinige) gebruik van de rem.
Maar toen ik hem een week had, kwam ik tijdens een toertocht er wel achter dat het een vervelende bijwerking is.
Maar ach, dat hoort weer bij het leerproces......
Zolang we maar niet omvallen....... _004
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: vraag over koppelinghandel

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Normaal gesproken is het zo als de koppelingsplaat dunner word dat de vingers van de diafragmaveer steeds rechter op gaan staan en hierdoor verschuift het bijt of aangrijpingspunt meer na het eind.
Het punt dat de koppelingshevel bijna helemaal los is. Zolang het punt niet bereikt is dat de koppeling slipt is de koppeling in principe nog bruikbaar. Maar het verschil tussen ver op en versleten is vaak maar een dunne lijn.
Zo zei ik al een tijd tegen mijn neef dat de koppeling van zijn auto slecht was. De garage zei dat ze de koppeling getest hadden en dat hij goed was. Maar toen ik er de caravan achter hing en een keer stevig optrok ging de toerenteller omhoog maar de kilometerteller niet. Dus de koppeling slipte wel en was aan vervanging toe. En waarschijnlijk had hij zonder het gebruik van de caravan nog wel een 10000km kunnen rijden. Maar let wel op want als het punt van slippen is bereikt gaat het snel. En bij mij zegt het niveau van de vloeistof nooit veel. Bij mijn auto zet ik het niveau ook op het maximum als ik de remvloeistof/koppelingsvloeistof ververst heb.
Dus een simpele test is met volle belading zeg maar vanaf 50km en zijn derde of 4de versnelling een keer volgas optrekken. Als je dan geen slip hebt op de koppeling is het nog redelijk veilig. Dus in feite is de koppeling op als de klemkracht op de koppelingsplaat die de diafragmaveer erop zet te klein is en hierdoor slip ontstaat bij flink optrekken. Ik neem aan dat de monteur dat gevoel wel in zijn vingers heeft omdat hij vaker de vraag krijgt en het verschil weet tussen nog bruikbaar en riskant.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: vraag over koppelinghandel

Ongelezen bericht door Baird »

J vd B te V schreef:Uuhh.....
Remmen in een bocht?????

Groeten van Jan via Tapatalk
off-topic:

Doe maar eens een VRO-2: remmen in de bocht, ervaren wat de motor dan doet en dat dan leren opvangen!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: vraag over koppelinghandel

Ongelezen bericht door wil51 »

Ik ben niet technisch dus moet op verhaal van de monteur afgaan. Hij teste door met ingetrokken rem koppeling te laten opkomen. Vertelde dat als kopppelinghandel op laatste stuk pas wat doet wel meestal het einde van de koppeling er aan zit te komen. Maar in mijn geval dacht hij dat het wel mee viel. Ik merk ook nog niets met snel optrekken. Hij heeft wel stand handel naar 1 gezet. Hij denkt dat ik misschien dan een beter gevoel in de handel zou hebben. Maar moest wel peil vloeistof in de gaten houden of het geen lekkende cylinder is. Maar aan de koppeling voelde hij nog geen probleem.
Gesloten

Terug naar “Over: Versnellingsbak - Koppeling”