Allroadband op een RT ?

Welke banden voor je RT?

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Allroadband op een RT ?

Ongelezen bericht door jaybmw »

Zou een allroadband op een Rt fijn rijden ? Een GS adventure is bepakt ook flink aan het gewicht dus de load-index zou ook op een Rt voldoen lijkt me . Ik vraag me dit af omdat ik gisteren in de polders rondom Streefkerk met een collega (op een gs 1150) aan het rondrijden ben geweest . In de bochten lag soms een en ander aan steenslag ect en de GS had er bijna geen last van ivm groffer profiel terwijl ik de PR3's soms voelde glijden op deze rotzooi .

Qua comfort op de snelweg is een allroad wel minder lijkt me , maar als je aantal ritten in de bergen hebt met ook soms slecht wegdek en veel losse rommel in de bochten (Frankrijk bv!) lijkt het me een oplossing ?

Is/zijn er mens(en) die dit al eens geprobeerd hebben om met een allroadband op een Rt te rijden ? Immers er zijn GSén die ook op gewone tourbanden rondrijden ...

Groet , Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Gebruikersavatar
beamer1200rt
Berichten: 241
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:52
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS 2004
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: Allroadband op een RT ?

Ongelezen bericht door beamer1200rt »

Je zou de Michelin Anakee III kunnen overwegen.
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Allroadband op een RT ?

Ongelezen bericht door Baird »

We hebben hier een forumlid Marruk die op een RT naar Marrokko geweest is met een allroadband er op, ga maar eens zoeken!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
marcel72
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:21
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Re: Allroadband op een RT ?

Ongelezen bericht door marcel72 »

Baird schreef:We hebben hier een forumlid Marruk die op een RT naar Marrokko geweest is met een allroadband er op, ga maar eens zoeken!
@ Bert,
geloof dat Marruk al een tijdje niet meer op het forum actief is.

@jaybmw,
Maar hij heeft een eigen youtube kanaal. Even zoeken op marruk8865. Wellicht staat daar nog iets op. Of kun je het hem via die weg nog vragen.
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
RhanRT

Re: Allroadband op een RT ?

Ongelezen bericht door RhanRT »

jaybmw schreef:Zou een allroadband op een Rt fijn rijden ? Immers er zijn GSén die ook op gewone tourbanden rondrijden ...
Groet , Jeroen.
Klopt, en waarom doen ze dat? Precies, voor meer grip op asfalt!
Je moet het niet omdraaien, de RT is anders dan een GS en niet direct geschikt voor offroad, daar helpen allroad banden niet echt bij.
Je hebt op de RT minder veerweg dan op de GS en de gewichtsdeling is anders.
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Allroadband op een RT ?

Ongelezen bericht door blackers »

RhanRT schreef:
jaybmw schreef:Zou een allroadband op een Rt fijn rijden ? Immers er zijn GSén die ook op gewone tourbanden rondrijden ...
Groet , Jeroen.
Klopt, en waarom doen ze dat? Precies, voor meer grip op asfalt!
Je moet het niet omdraaien, de RT is anders dan een GS en niet direct geschikt voor offroad, daar helpen allroad banden niet echt bij.
Je hebt op de RT minder veerweg dan op de GS en de gewichtsdeling is anders.
Dit klinkt heel logisch en waarschijnlijk klopt deze uitleg. De vraag was echter iets genuanceerder volgens mij.
Ik vertaal het maar even in eigen woorden: 'zou het helpen als je de RT 'beband' met allroadbanden om in voorkomende gevallen op een normale weg geconfronteerd te worden met rotzooi op de weg (modder, steentjes). Zoals we bijvoorbeeld hadden onlangs tijdens de Ardennentocht.

Maar Han, volgens mij ben je op een RT inderdaad beter af met tourbanden zolang je op schone asfaltwegen blijft rijden. Maar jij hebt praktijkervaring met de GS. Hoe is het met de grip gesteld als je met jouw GS (en allroadband) op de snelweg rijd. Merk je veel verschil, of wordt het verschil in deze meer bepaald door het type motor, dan door het type band.

[groet]
Laatst gewijzigd door blackers op 04 jun 2013, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Allroadband op een RT ?

Ongelezen bericht door scan »

Over losse steentjes springen de GS'en ook wel een beetje opzij. Dus dat probleem los je niet op door andere banden op de RT te zetten.
Je lost het wel op door er rekening mee te houden en daar tijdig op te anticiperen. Banden kunnen niet al je onbekwaamheden oplossen _001 !
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Allroadband op een RT ?

Ongelezen bericht door japachap »

Ik lees het als-

Als ik op een reis/ritje gaat waarvan ik een slechte wegdek of grind of onverhard wegen zal verwachten- is het dan verstandig on de RT met allroad banden te uitrusten- en als wel, zal ik grote/nadelig beperking van de banden vinden bij gewoon rijden op de gewoon weg/autowegen?
In andere worden- is de winst op slechte/onverhard wegen de verlies van rijdcomfort/stuurgedrag op snelwegen waarde?
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Inspector Gadget

Re: Allroadband op een RT ?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb toen ik ooit begon aan mijn RT' (in 2009 dus) heb ik hierin ook tijd gestoken om eens nader te onderzoeken.
Ook omdat ik van een offroad & een allroad (ander merk) motor af kwam, dan moet jezelf nader laten informeren.

Ik had diverse bandenspecialisten gesproken, en als ik het bondig hou, was de reactie dat eenduidig: op een tourmotor horen tourbanden. Ga je allroad-banden monteren, krijg je een heel ander gedrag van de motor. De motor is wat dat betreft niet afgestemd op dergelijke banden, waardoor naast ander gedrag, ook de slijtage, wegligging, vering e.d. eventueel nadelig beïnvloed kunnen worden.
Binnen de tourbanden c.q. merken heb je wel banden die wat beter zijn voor (o.a.) nat weer of betere wegligging (a la slicks) voor als je circuit wilt gaan rijden, bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Allroadband op een RT ?

Ongelezen bericht door blackers »

dutchmidiman schreef:Ik heb toen ik ooit begon aan mijn RT' (in 2009 dus) heb ik hierin ook tijd gestoken om eens nader te onderzoeken.
Ook omdat ik van een offroad & een allroad (ander merk) motor af kwam, dan moet jezelf nader laten informeren.

Ik had diverse bandenspecialisten gesproken, en als ik het bondig hou, was de reactie dat eenduidig: op een tourmotor horen tourbanden. Ga je allroad-banden monteren, krijg je een heel ander gedrag van de motor. De motor is wat dat betreft niet afgestemd op dergelijke banden, waardoor naast ander gedrag, ook de slijtage, wegligging, vering e.d. eventueel nadelig beïnvloed kunnen worden.
Binnen de tourbanden c.q. merken heb je wel banden die wat beter zijn voor (o.a.) nat weer of betere wegligging (a la slicks) voor als je circuit wilt gaan rijden, bijvoorbeeld.
Helder!


[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
RhanRT

Re: Allroadband op een RT ?

Ongelezen bericht door RhanRT »

blackers schreef:

Maar Han, volgens mij ben je op een RT inderdaad beter af met tourbanden zolang je op schone asfaltwegen blijft rijden. Maar jij hebt praktijkervaring met de GS. Hoe is het met de grip gesteld als je met jouw GS (en allroadband) op de snelweg rijd. Merk je veel verschil, of wordt het verschil in deze meer bepaald door het type motor, dan door het type band.

[groet]

Je hebt al een paar goede argumenten na mijn reactie gekregen, daarbij komt dat er het gevaar bestaat dat wij appels met peren gaan vergelijken want er zijn een paar kenmerkende verschillen.
Of ik helemaal gelijk heb weet ik niet maar duidelijk ervaar ik dat de GS lichter van voren is als een RT, daarbij heeft een GS een grotere diameter van het voorwiel, plaatst daarbij een langere veerweg van de GS wat maakt dat de GS veel meer voor offroad geschikt is dan een RT. De rijervaring van van een allroad-band op asfalt met de GS is niet zoveel anders dan een tourband op een RT qua grip. Dus ook met steentjes op het asfalt doet ook een allroad-band gewoon een stapje opzij. Kom je in het terrein dan heb je met de GS door de grotere diameter van het voorwiel en het iets lichter zijn op de kop het voordeel. Juist de RT, iets zwaarder op de kop en een kleiner voorwiel zal sneller onbestuurbaarder worden (zou je kunnen opheffen door jouw gewicht meer naar achteren te plaatsen) maar zal meer kracht kosten en op een gegeven moment verlies je dat. Dan het rijden op asfalt met een allroad-band (en ik heb noppenbanden op de GS) je voelt gewoon de noppen (en je hoort het ook) maar is niet storend want daar komt weer het voordeel: de GS is gewoon veel soepeler geveerd en daardoor heb je er niet veel last van.

Hopenlijk heb ik je met dit antwoord kunnen helpen en ja ik ben het eens met de ander als stelling: op een tourmotor zoals de RT hoort een tourband. Een allroad-band gebruik je voor zand/modder en gravel. Rij je niet op dit soort wegen dan worden op GSen of allroadmotoren tourbanden gemonteerd voor het comfort.
In ieder geval zou ik op de RT geen allroad-banden willen hebben.

groet,

Han
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Allroadband op een RT ?

Ongelezen bericht door blackers »

RhanRT schreef:
blackers schreef:

Maar Han, volgens mij ben je op een RT inderdaad beter af met tourbanden zolang je op schone asfaltwegen blijft rijden. Maar jij hebt praktijkervaring met de GS. Hoe is het met de grip gesteld als je met jouw GS (en allroadband) op de snelweg rijd. Merk je veel verschil, of wordt het verschil in deze meer bepaald door het type motor, dan door het type band.

[groet]

Je hebt al een paar goede argumenten na mijn reactie gekregen, daarbij komt dat er het gevaar bestaat dat wij appels met peren gaan vergelijken want er zijn een paar kenmerkende verschillen.
Of ik helemaal gelijk heb weet ik niet maar duidelijk ervaar ik dat de GS lichter van voren is als een RT, daarbij heeft een GS een grotere diameter van het voorwiel, plaatst daarbij een langere veerweg van de GS wat maakt dat de GS veel meer voor offroad geschikt is dan een RT. De rijervaring van van een allroad-band op asfalt met de GS is niet zoveel anders dan een tourband op een RT qua grip. Dus ook met steentjes op het asfalt doet ook een allroad-band gewoon een stapje opzij. Kom je in het terrein dan heb je met de GS door de grotere diameter van het voorwiel en het iets lichter zijn op de kop het voordeel. Juist de RT, iets zwaarder op de kop en een kleiner voorwiel zal sneller onbestuurbaarder worden (zou je kunnen opheffen door jouw gewicht meer naar achteren te plaatsen) maar zal meer kracht kosten en op een gegeven moment verlies je dat. Dan het rijden op asfalt met een allroad-band (en ik heb noppenbanden op de GS) je voelt gewoon de noppen (en je hoort het ook) maar is niet storend want daar komt weer het voordeel: de GS is gewoon veel soepeler geveerd en daardoor heb je er niet veel last van.

Hopenlijk heb ik je met dit antwoord kunnen helpen en ja ik ben het eens met de ander als stelling: op een tourmotor zoals de RT hoort een tourband. Een allroad-band gebruik je voor zand/modder en gravel. Rij je niet op dit soort wegen dan worden op GSen of allroadmotoren tourbanden gemonteerd voor het comfort.
In ieder geval zou ik op de RT geen allroad-banden willen hebben.

groet,

Han
Helder, dank!
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: Allroadband op een RT ?

Ongelezen bericht door jaybmw »

Dank jullie voor de reactie's en visie's ! Ik blijf dan maar op de pr3's rondtouren en dromen over een GS erbij .............. :$ .

[groet] , Jeroen .
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Inspector Gadget

Re: Allroadband op een RT ?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Je kunt wel offroad gaan met een RT, maar moet je het doen zoals egeltjes het doen, heel voorzichtig & af-en-toe overdenken of het wel zo verstandig was. ;)

[youtube]n0zGbMZH0CI[/youtube]
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Allroadband op een RT ?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

En daarbij komt ook nog dat de meeste Allroad banden gemaakt zijn voor andere velgmaten. Bij het BMWf650 forum waren er wel enkele die van een Allroad band naar een gewone toerband gingen en dus tevens een ander voorwiel monteerde vanwege de maat die anders was. En dan weer problemen met de hoogte van de standaard en dergelijke.
RhanRT

Re: Allroadband op een RT ?

Ongelezen bericht door RhanRT »

en niet te vergeten de geometrie, je veranderd gewoon teveel en moet te veel aanpassen. lees kostbaar.
Mike Philippens

Re: Allroadband op een RT ?

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

dutchmidiman schreef:Ik had diverse bandenspecialisten gesproken, en als ik het bondig hou, was de reactie dat eenduidig: op een tourmotor horen tourbanden. Ga je allroad-banden monteren, krijg je een heel ander gedrag van de motor. De motor is wat dat betreft niet afgestemd op dergelijke banden, waardoor naast ander gedrag, ook de slijtage, wegligging, vering e.d. eventueel nadelig beïnvloed kunnen worden.
Binnen de tourbanden c.q. merken heb je wel banden die wat beter zijn voor (o.a.) nat weer of betere wegligging (a la slicks) voor als je circuit wilt gaan rijden, bijvoorbeeld.
Dat is de theorie. Nu de praktijk. Van een bandenspecialist kun je geen ander antwoord verwachten natuurlijk. Zij gaan jou echt niet vertellen dat je een andere dan de aanbevolen band moet monteren.

Volgens mij was ik het die een allroadband heeft geprobeerd voor een reis naar Marokko. Geen idee of Marruk het ook heeft gedaan, maar ik in ieder geval wel.

Het zal alleen om een achterband moeten gaan, want allroadbanden voor kun je alleen krijgen in 19" en 21". Dus tenzij je een GS voorwiel monteert, gaat dat 'm niet worden. Ik zie geen enkele reden dat een allroad band rare dingen met een RT gaat doen. En de praktijk bewijst dat. Waarom zou een GS wél met een allroad band kunnen rijden en een RT niet? Geen flauw idee. Vooral niet omdat die allroadbanden eigenlijk gewoon wegbanden zijn die iets steviger zijn uitgevoerd en een wat grover profiel hebben. Ik zou ze absoluut geen goede terreineigenschappen willen toedichten, want in mul zand heb je niets aan een beetje meer profiel. Een wegband is in de Sahara net zo goed als een Anakee wat dat betreft. En in de modder heb je wéér andere banden nodig, daar helpt een beetje meer profiel ook geen bal. Voor modder heb je flinke noppen nodig die de modder kunnen lossen. Profiel loopt vol met één omloop van de band en is daarna waardeloos. Dus allroadbanden zijn vooral bedoeld voor op de weg, waar 98% van de allroads zich doorgaans ook bevindt. Het enkele zandpaadje/gravelweggetje heb je helemaal geen speciale banden voor nodig, dat kan ook prima met een PR3 bij wijze van spreke. In mul zand moet je gewoon lucht eruit laten lopen en eigenlijk vooral niet met zo'n kolos als een GS of RT aankomen. Hoewel ik Berrt Duursma wel eens heb zien scheuren door de zandduinen. Baas boven baas zullen we maar zeggen.
Wat een allroadband onderscheid van een gewone toerband, en de reden dat ik er een heb gekozen, is dat de gordel wat sterker is. De band is stijver en sterker en rijdt dus minder snel lek. Vooral als je over hobbelige bergweggetjes gaat en veel kleine steentjes en randen van kapot asfalt over moet, is dat wel handig.

Ik denk niet dat je wat aan zo'n band hebt voor losse rommel in de bocht. Daar kun je gewoon doorheen rijden. Zet ie misschien een stapje opzij, maar da's alles. Als je de snelheid binnen de perken houdt, pakt ie gewoon weer grip. Een allroadband doet daar niet zoveel bijzonders mee. Je denkt misschien aan een noppenband, maar dat is alleen maar om grip te vinden in zand/grind/modder enzo. Op asfalt heb je in principe alleen maar minder grip met noppen. Daarom hebben allroadbanden ook bijna nooit echte noppen. Meer grote 'plakken' rubber met flinke geulen er tussen. Er zijn wel allroadbanden met noppen maar daar wil je niet mee rijden.

Ik heb dus een Continental Trail Attack eronder gehad (achterband) en het was een heerlijke band. Hij is bijna 25k meegegaan, wat niet zo gek is, want je begint met 9mm profiel. Deze band heeft geen noppen, maar iets grotere vlakken met daartussen wat bredere geulen (het diepe profiel) dan de Road Attack. Vlak na de montage heb ik nog even een VRO gedaan en ik kon makkelijk met de steppies over het asfalt. Onderweg naar Marokko een hele dag in een moesson gereden en ook in het nat deed ie het prima. In Marokko heeft ie zich prima gedragen. En daarna ook. Fijne band, prima eigenschappen, ook in de bergen met haarspeldbochten. Geen enkel probleem mee gehad.

Ik zit nog steeds een beetje in twijfel of ik er straks niet nog een keer zo'n TA onder leg. Ik vond de levensduur wel fijn, maar die haal ik denk ik ook wel met een PR2/3. Dat ben ik nu aan het testen. Ik heb nu de band er weer onder liggen die ik had voor ik de TA eronder liet schroeven (die was nog niet op). Er kan nog wel een paar duizend km op. Ik denk dat ze elkaar wat levensduur betreft niet ontlopen. De rijeigenschappen van de TA vond ik ook prima. Anakees ken ik zelf niet uit eigen ervaring. Als je echt extreem wilt, pak je de Conti TCK80 ;) Lijken me niet echt comfortabel op de RT. Maar deze band schijnt erg sterk te zijn en heeft erg veel koordlagen. Hij werd ons aangeraden toen we met onze Yamaha XT's naar Afrika gingen ipv specifieke Sahara banden van Michelin. Je moet nl ook een flink stuk over de weg en dan wil je een band die dat ook kan. Zelf heb ik er Michelin T63's onder gedaan, maar die zijn niet voor zware machines als de RT/GS. En zo'n beetje de meest extreme allroadband. Erg onconfortabel...popopopopop...niet fijn.

Continental Trail Attack kan ik van harte aanbevelen. Ik heb zelf het idee dat ie heel erg goed is in de regen vanwege het diepe profiel en hij gaat in ieder geval lang mee en doet het perfect op asfalt.
Mike Philippens

Re: Allroadband op een RT ?

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

En nog wat over 'offroad' met een RT...
Je kunt in principe met elke motor overal heen. Vroegâh hadden ze ook niets anders als een Enfield en daar gingen ze ook mee de jungle in. En in Afrika hebben alleen toeristen een 4x4...just saying. Techniek is alles. En je verstand gebruiken. Het is maar net wat je onder offroad verstaat. Met een RT kun je overal komen, maar als het diep/mul zand is of (diepe) modder, is het lastig ;) Een ervaren rot weet hoe ie het moet doen en rost er misschien wel zo doorheen. Bedenk dat een Africa Twin, waar ze ooit Dakar mee gereden hebben, ook 200kg woog. Als je weet wat je doet, is veel mogelijk.
Maar een grind/gravelpad is in principe geen probleem. Ik heb ze in Marokko ook gedaan. Nou moet ik zeggen dat ik een ex-politie RT heb, dus met spaakvelgen (18" voor ipv 17", da's ook een voordeel) en er zit al een bash plate op, zodat ik een steentje onder het blok kan hebben.

En ik ben beslist geen grote offroad held, en zo wil ik mezelf ook niet voordoen. Maar ik denk altijd maar dat een RT een dikke broer van de GS is met minder veerweg en bodemspeling. Dus in principe geldt: als die GS er kan komen, kan ik er ook komen. In het filmpje zie je dat de GS meneer iets meer zelfverzekerd is. In dat stuk waar ie vast kwam te zitten, moet je in feite lekker snel doorheen gaan. Dat is vaak de sleutel bij offroad rijden: snelheid erin houden. In moeilijk terrein langzaam rijden is erg vermoeiend. Natuurlijk kun je niet anders als het vol kuilen en bulten zit en je hebt geen crossmotor.

Kijk maar naar R1Sjaak. Die is met een R1, zonder speciale banden (zijn er niet in die maat) overal heen geweest. Alleen nu voor zijn pool-avontuur heeft ie speciale banden want anders kom je geen 2meter ver. Maar denk niet dat hij echt door de woestijn is gereden met dat ding. HIj is gewoon bij Merzouga vroeg in de ochtend een stukje de duinen in gereden. Kan prima, maar ga niet te ver, maak een foto en keer terug naar de auberge voor een biertje... ;) Je hebt dan wel een hele stoere foto! De locals rijden je daar op Mobilettes links en rechts om de oren.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Allroadband op een RT ?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Nou even off topic

Met de Enfield moet je inderdaad overal komen als je niks beters hebt. Maar met mijn Enfield was een ritje van 80km op een goede weg genoeg om er een zere rug aan over te houden. De Enfield was qua vering en remmen een absoluut dieptepunt. Bij de remmen had je nog een anker nodig . De standaard trommel had een ingebouwd ABS systeem dat bestond uit een vierkante remtrommel. De gashendel open houden in combinatie met de trillingen was voldoende om er voor te zorgen dat je niet lang kon rijden omdat je gewoon de gas niet meer kon open houden.
Was wel een leuke motor hoor en leuk om te reviseren ook. Maar toch had de motor iets.
Mike Philippens

Re: Allroadband op een RT ?

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ton1959 schreef:Met de Enfield moet je inderdaad overal komen als je niks beters hebt.
Klopt, maar dat bedoelde ik ook. Als je niks anders/beters hebt, moet je wel en dan zie je dat het kan. Mensen hebben de neiging dingen enorm te overdrijven. Ik ben nu een aantal keer in Marokko geweest, waarvan 2x met de motor. Ook wat verder, door de Sahara naar Dakar. In onze 'Dakar' groep zat een equipe met een Toyota 4x4. Maar de chauffeur heeft 'm maar een enkel keertje op 4x4 gezet en deed het meest (ook in de woestijn door het zand) met achterwielaandrijving. Geen enkel probleem, als je maar je banden aflaat en de snelheid erin houdt. En als je rondkijkt in Marokko, zie je alleen 4x4's bij toeristen. De locals rijden gewoon in oude Mercedessen waar ze zelf bladveren onder hebben geknutseld.

Zo is het ook met motoren en de zogenaamde allroads. Sowieso is het al een feit dan 98% van die dingen nooit het zand zal zien, en dan is het voor de meesten maar 1x. Offroad begint waar het asfalt ophoudt. En tussen asfalt en zandduinen en fesh-fesh zit een hele wereld aan ondergronden waar je met vrijwel elke motor, met vrijwel elke band gewoon goed kunt rijden. R1Sjaak bewees het. Op die R1 passen echt geen allroad/offroad banden. Die worden niet zo klein gemaakt. Ik herhaal het nog maar eens: zolang je niet door modder of diep/mul zand moet kun je het met zowat alles rijden. Kuilen en hobbels kunnen een probleem zijn voor sportmotoren en ook onze RT heeft zijn beperkingen wat dat betreft. Maar tot je tot een voor ons onbegaanbare weg komt, ben je wel ver van dat asfalt afgedwaald... ;)

En die banden: als je écht gelooft dat BMW een RT op een zodanige manier ontwerpt dat ie alleen maar goed kan rijden op een echte wegband en op een allroadband niet goed zou rijden, zou ik zeggen: slaap lekker en ga je dealer rijk maken. Er is geen enkele wetenschappelijk te onderbouwen reden te bedenken waarom dat niet zo zou zijn. Zo enorm verschillend is een GS niet van een RT. De vering is hoger, en de reactiestang is iets korter (waar ook RT mensen soms mee rijden) maar dat heeft geen ros met de banden te maken. Een GS rijd net zo goed op PR3's als een RT op Anakee's kan rijden. Ware het niet dat we geen allroadvoorband kunnen hebben (alleen in 19" of 22" verkrijgbaar). Maar achterop gaan ze goed, en zolang je er geen dikke noppen op doet, gaat dat prima. Het zijn toch voornamelijk asfaltbanden die ze onder GSsen doen.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Allroadband op een RT ?

Ongelezen bericht door Baird »

Mike Philippens schreef:.................
Volgens mij was ik het die een allroadband heeft geprobeerd voor een reis naar Marokko. Geen idee of Marruk het ook heeft gedaan, maar ik in ieder geval wel.
...............................
Sorry, ik bedoelde jou ook! :oops:
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Banden - Velgen - Wielen”